Gå til innhold

Hjemmelagde vårruler stekt i ovn (ikke frityr)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Driver med litt vektnedgang for tiden og prøver da å finne litt spennende måltider som ikke er så fetende. Tenkte da på hjemmelagde vårruller hvor man kjøper sånt tynt vårrullpapir og ruller selv. Vanligvis har jeg pleid å ha gulrot, kinakål, kyllingkjøttdeig, glassnudler og diverse krydder som frityrstekes. Det er jo frityren som gjør dette til et fy-fy måltid (og delvis glassnudlene, men ingen krise). Noen som vet hvordan det er å steke slikt i ovn uten olje? Tåler papiret det, og blir det gyllent og sprøtt slik det blir i frityren?

Anonymkode: 49844...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går helt fint! Du bør snu dem et par ganger og bruke ganske sterk varme, gjerne varmluft. Blir jo ikke likt som i frityr, men de blir sprøe og gode, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo airfryers. Da blir de like sprø.

Anonymkode: 3d79b...1a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker fint i ovn. Kan også stekes i teflonpanne uten olje. 

Vi bruker ofte uten kjøtt. Ofte med egg, eller reker. Men bare grønnsaker går bra det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig god erfarinng med å steke hjemmelagde vårruller i ovnen. Pleier pensle de med et tynt-tynt lag med olje bare så de blir litt sprøere og mer gyldne. Går fint uten olje også, men liker den sprøheten. 

Endret av Moonwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde vært kjekt med airfryer, men jeg tenker at dette fort blir en av de store kjøkkenmaskinene som fort finner plassen innerst i skapet sammen med annet som sjelden brukes. Men jeg kan sikkert steke på rist og med varmluft i ovnen slik at det er lufting rundt hele. 
Men da skal jeg teste. Som jeg pleier å si: "Det verste som kan skje er at det blir mislykket." :tongue:

Anonymkode: 49844...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å prøve noe nytt jeg ikke har prøvd før, og det er hvit fisk i vårrullene. Laks er godt i vårruller, men ser ingen grunn til at ikke strimler med torsk skal kunne fungere også.

Anonymkode: 49844...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerte helt topp med vårruller i ovnen. 

På 17.1.2019 den 17.11, Moonwalker skrev:

Har veldig god erfarinng med å steke hjemmelagde vårruller i ovnen. Pleier pensle de med et tynt-tynt lag med olje bare så de blir litt sprøere og mer gyldne. Går fint uten olje også, men liker den sprøheten. 

Jeg laget uten. Jeg vil tro et tynt lag utgjør mer kalorier enn det man egentlig skulle tro. en spiseskje olje utgjør over 100 kalorier. Mens vårrullene mine havnet på ca. 200kcal per stykk. Men alt er bedre med ekstra olje :biggrin:

Anonymkode: 49844...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...