Gå til innhold

Innvandrere tar faktisk jobbene til nordmenn!


Drizzt

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, T-Rex skrev:

Dagens samfunn er ikke bærekraftig. Punktum.

Det er basert på en konstant befolkningsøkning. Og da går det galt til slutt.

Jeg har ikke barn, og jeg vet at jeg er en av dem som går utfor ættestupet.

Neida, men jeg tror nok velferdsstaten er mindre bærekraftig enn den totale bærekraften i verden for å si det sånn, og det er jo førstnevnte som er viktig når man snakker om arbeidsinnvandring - mer konkurranse fører til lønnspres, som igjen fører til tap av skatteproveny = lite trygd å hente. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Capt. Obvious said:

Neida, men jeg tror nok velferdsstaten er mindre bærekraftig enn den totale bærekraften i verden for å si det sånn, og det er jo førstnevnte som er viktig når man snakker om arbeidsinnvandring - mer konkurranse fører til lønnspres, som igjen fører til tap av skatteproveny = lite trygd å hente. 

 

Fordi?

Det heter "expand or die". Men nå har vi ekspandert så mye at kloden sliter.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, T-Rex skrev:

Fordi?

Det heter "expand or die". Men nå har vi ekspandert så mye at kloden sliter.

Fordi den norske velferdsstaten neppe overlever så lenge som år 2100 +/- 20 år, som er tidspunktet en del forskere mener vi passerer 10 milliarder mennesker på. Men 60-80 år er relativt god tid til å løse problemene med global overbefolkning på, f. eks. med storstilt satsning på å leve på romstasjoner eller lignende (ja, jeg vet jeg tenker høyt nå) eller forske videre på metoder for å maksimere matproduksjon per arealenhet slik at man kan løse det, videre forskning på utslippsgasser osv. 

Velferdsstaten gir jeg derimot maksimalt 20-30 år i beste fall, den er jo allerede i ferd med å slå sprekker som følge av at det er færre som jobber sett opp mot antallet som mottar en eller annen form for stønad. Og den er faktisk vesentlig redusert siden nittitallet på mange områder, se f. eks. bare på pensjonsreformen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Drizzt skrev:

Du burde lest mer enn overskriften.

Her er det hva som står der:

Etter å ha kartlagt 1,1 millioner mennesker født i Norge, er ikke forskerne i tvil om at innvandrere har tatt jobbene fra nordmenn i lavere sosiale lag.

– Våre funn viser at svaret på dette spørsmålet er et klart «ja», skriver forskerne ved Frisch-senteret i rapporten «Immigrasjon og sosial mobilitet» omtalt av Aftenposten.

 

Du mener selvfølgelig forskerne ikke forstår resultatene fra sin egen forskning. Du vet nok bedre enn dem. Du leser heller ikke hovedinnlegget før du svarer, så derfor avsporingen din.

 

Ja, du tar feil. 2009 med kilde fra 2005 vs 10 år senere, dvs i dag. Jeg har ikke tid nå å lete etter statistikken, men lenkene er her på forumet. Jeg googlet meg fram til en lenke nå med oppdatert info https://www.tv2.no/a/9352973/

Utdanningsnivå

Blant personer som kun har grunnskole er Arbeiderpartiet suverent størst med 38 prosent. Fremskrittspartiet er nest størst med 20 prosent, mens Høyre får 18 prosent i denne gruppen.

De med lavest utdanning og lavest inntekt stemmer heller Ap enn Frp. Det kan man også se i Oslo sist kommunevalg. De røde vant med stemmene av utlendinger med lav utdanning og lav inntekt, bosatt hovedsakelig i øst og sør. Hadde du hatt rett, ville Frp fått mange, mange flere stemmer i Oslo. Men du tar selvfølgelig feil.

 

Hvordan er det rar logikk? Det er sant at arbeidsinnvandring fra lavkostland fører til større sosiale forskjeller når de på bunnen får enda mindre jobb, lønn og muligheter. Det er også sant at norske håndverkere er mye dyrere enn utenlandske for de samme tjenestene. Ja, altfor dyre. Gjennomsnittlig familie med 1 mil årsinntekt før skatt, boliglån, billån og 2 barn har ikke råd til norske håndverkere og norske priser, men har råd til billigere utenlandske håndverkere sine tjenester. Skal man være patriot og nasjonalist og velge alltid det norske selv om man ikke har råd til det og må kanskje ta opp forbrukslån, eller skal man være praktisk orientert og velge det man har råd til?

Og hvordan forklarer du venstresidens iver for liberal innvandringspolitikk med hovedfokus på lavtuutdannede, analfabeter, uten yrkeserfaring og kvalifikasjoner? Er det venstresidens måte å redusere de sosiale forskjellene på? Høyresiden er iallefall ærlig at det siktes til høytutdannet og kvalifisert arbeidskraft fra andre europeiske land, ikke masseimport av butikkmedarbeidere, barnehageassistenter, renholdere, bussjåfører, lagermedarbeidere, mm.

Lenke fra 2017 https://www.dagbladet.no/kultur/derfor-stemmer-ikke-forskere-pa-fremskrittspartiet/67563450

kan sikkert finne mange flere. Så vi kan jo fortsette litt. Jeg ser også det på de jeg kjenner som stemmer FrP, og «liker»  listhaug på sosiale medier. De har alle livets harde skole som utdanning. I bestefall et fagbrev, men flere av dem er ufør. Noe som egentlig er ganske tragikomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, mafiadrone skrev:

Nei, det er ikke det. Innvandring fører til et race-to-the-bottom hvor stadig flere må kjempe om dårlig betalte drittjobber. En drøm for arbeidsgivere, et helvete for underklassen. Resultatet blir større forskjeller og mer polarisering.

 

Dette summerer opp hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, T-Rex said:

Vel. Vi kjenner alle typen. De som ikke kan vaske opp (i tiden før oppvaskmaskin), fordi de ikke gjør jobben bra nok. De som ikke kan ta av fra bordet, fordi de alltid knuser noe på veien. Etc.

Det ER bedre å holde disse menneskene unna arbeidsoppgaver. Og da har man to valg: å gi dem nok penger til å kunne overleve, eller å ta livet av dem. Jeg vil si at første alternativ er det beste. Men det er naturligvis fordi jeg er bløt av natur.

Edit: Nei, EU, og følgene, er noe annet. Jeg har skrevet om arbeidsinnvandring.

Hav mener du med den setningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Morpheus skrev:

Hvis noen nordmenn mister en jobb til en innvandrer som nesten ikke kan norsk osv. 

Da tror jeg det er nordmannen som burde tenke seg om og jobbe litt med seg selv. 


Enig med dette. Dessuten er det ingen som TAR noens jobb. Man SØKER på en jobb og leverer papirer, og arbeidsgiveren velger ut den beste , så FÅR man en jobb, man blir TILDELT den fordi man SØKER på linje med alle andre, og blir valgt ut som den MEST KVALIFISERTE. 

Det har aldri skjedd at det kommer en innvandrer å river en nordmann ut av kassa på rimi eller legen på legekontoret og TAR uniformen hans og jobben hans. Man FÅR en jobb fordi man er den beste kandidaten, det er det privilegiet man har ved å være godt utdannet eller skolert i det feltet. 

Også er det sånn i arbeidsmarkedet at mange (innvandrere) søker på en jobb som ingen andre vil ha, hvor andre nordmenn heller velger å gå på Nav (da naver de heller enn å bli vaskehjelp eller butikkmedarbeider) , så da FÅR innvandrerne de jobbene også og det er jo kjempe fint , for det er helt nødvendig arbeidskraft :)

 

Endret av a_dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, a_dd skrev:


Enig med dette. Dessuten er det ingen som TAR noens jobb. Man SØKER på en jobb og leverer papirer, og arbeidsgiveren velger ut den beste , så FÅR man en jobb, man blir TILDELT den fordi man SØKER på linje med alle andre, og blir valgt ut som den MEST KVALIFISERTE. 

Det har aldri skjedd at det kommer en innvandrer å river en nordmann ut av kassa på rimi eller legen på legekontoret og TAR uniformen hans og jobben hans. Man FÅR en jobb fordi man er den beste kandidaten, det er det privilegiet man har ved å være godt utdannet eller skolert i det feltet. 

Også er det sånn i arbeidsmarkedet at mange (innvandrere) søker på en jobb som ingen andre vil ha, hvor andre nordmenn heller velger å gå på Nav (da naver de heller enn å bli vaskehjelp eller butikkmedarbeider) , så da FÅR innvandrerne de jobbene også og det er jo kjempe fint , for det er helt nødvendig arbeidskraft :)

 

Hvis innvandrere tilbyr billigere atbeidskraft vil det også være etterspørsel etter billigere arbeidskraft. Hvis vi fjerner tilbudet vil ikke etterspørsel bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Drizzt skrev:

Du burde lest mer enn overskriften.

Her er det hva som står der:

Etter å ha kartlagt 1,1 millioner mennesker født i Norge, er ikke forskerne i tvil om at innvandrere har tatt jobbene fra nordmenn i lavere sosiale lag.

– Våre funn viser at svaret på dette spørsmålet er et klart «ja», skriver forskerne ved Frisch-senteret i rapporten «Immigrasjon og sosial mobilitet» omtalt av Aftenposten.

 

Du mener selvfølgelig forskerne ikke forstår resultatene fra sin egen forskning. Du vet nok bedre enn dem. Du leser heller ikke hovedinnlegget før du svarer, så derfor avsporingen din.

 

Ja, du tar feil. 2009 med kilde fra 2005 vs 10 år senere, dvs i dag. Jeg har ikke tid nå å lete etter statistikken, men lenkene er her på forumet. Jeg googlet meg fram til en lenke nå med oppdatert info https://www.tv2.no/a/9352973/

Utdanningsnivå

Blant personer som kun har grunnskole er Arbeiderpartiet suverent størst med 38 prosent. Fremskrittspartiet er nest størst med 20 prosent, mens Høyre får 18 prosent i denne gruppen.

De med lavest utdanning og lavest inntekt stemmer heller Ap enn Frp. Det kan man også se i Oslo sist kommunevalg. De røde vant med stemmene av utlendinger med lav utdanning og lav inntekt, bosatt hovedsakelig i øst og sør. Hadde du hatt rett, ville Frp fått mange, mange flere stemmer i Oslo. Men du tar selvfølgelig feil.

 

Hvordan er det rar logikk? Det er sant at arbeidsinnvandring fra lavkostland fører til større sosiale forskjeller når de på bunnen får enda mindre jobb, lønn og muligheter. Det er også sant at norske håndverkere er mye dyrere enn utenlandske for de samme tjenestene. Ja, altfor dyre. Gjennomsnittlig familie med 1 mil årsinntekt før skatt, boliglån, billån og 2 barn har ikke råd til norske håndverkere og norske priser, men har råd til billigere utenlandske håndverkere sine tjenester. Skal man være patriot og nasjonalist og velge alltid det norske selv om man ikke har råd til det og må kanskje ta opp forbrukslån, eller skal man være praktisk orientert og velge det man har råd til?

Og hvordan forklarer du venstresidens iver for liberal innvandringspolitikk med hovedfokus på lavtuutdannede, analfabeter, uten yrkeserfaring og kvalifikasjoner? Er det venstresidens måte å redusere de sosiale forskjellene på? Høyresiden er iallefall ærlig at det siktes til høytutdannet og kvalifisert arbeidskraft fra andre europeiske land, ikke masseimport av butikkmedarbeidere, barnehageassistenter, renholdere, bussjåfører, lagermedarbeidere, mm.

Såklart har jeg lest hovedinnlegget. Har du? Det de skriver er at prosentandelen arbeidsledige blant "fattige nordmenn" har økt med flere prosentpoeng enn arbeidsledighet blant "rikere nordmenn", enkelt sagt. Men det du siterer trenger ikke bety at arbeidsledighet øker, det betyr bare at når innvandrere får jobb gjør det at mindre andel av de fattigere nordmennene har jobb. Altså eksakt det jeg skrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Snowbrigade skrev:

Såklart har jeg lest hovedinnlegget. Har du? Det de skriver er at prosentandelen arbeidsledige blant "fattige nordmenn" har økt med flere prosentpoeng enn arbeidsledighet blant "rikere nordmenn", enkelt sagt. Men det du siterer trenger ikke bety at arbeidsledighet øker, det betyr bare at når innvandrere får jobb gjør det at mindre andel av de fattigere nordmennene har jobb. Altså eksakt det jeg skrev. 

Ditt forsøk på å tolke deg bort fra resultatet er interessant, men ikke særlig nyttig i diskusjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 14.09, Drizzt skrev:

Nå er det ''rasistene'' har hevdet lenge offisielt bekreftet. Innvandrere tar jobbene til nordmenn.

https://www.nettavisen.no/na24/ny-rapport-slar-fast-at-innvandrere-tar-jobbene-til-nordmenn/3423581252.html

https://www.nettavisen.no/nyheter/forskere-har-fire-klare-svar-om-hvorfor-innvandring-frer-til-splittelse-vinnere-og-tapere/3423581349.html

Så masseinnvandringen fra lavtkostland har ført til økte forskjeller i Norge, mindre arbeid og lønn for fattige ressurssvake nordmenn. De norske fattige taper på masseinnvandringen.

Da er det veldig underlig hvorfor fattige nordmenn og de med lavtlønte yrker fortsatt stemmer sosialistisk og for en liberal innvandringspolitikk. De stemmer mot sine egne interesser. Fram til nå var det ''rasistisk'' å hevde det rapporten har kommet til, men nå er det klart.

I lys av dette er det underlig at Martine Aurdal ber om mer bruk av ordet ''rasist'' og ''rasisme'' i norsk media. Hun mener i gårsdagens Dagbladet at norsk media bruker de to ordene altfor lite. Samme Dagbladet som tapte ambulansesaken i alle instanser i Norge og fikk avvist sitt anke i Strasbourg for å ha kalt Eirik Schjenken for rasist.

Tusen takk for at du delte dette. Dette var interessant lesning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drizzt skrev:

Ditt forsøk på å tolke deg bort fra resultatet er interessant, men ikke særlig nyttig i diskusjonen.

Tolke? Det er jo det de skriver hele veien. Jeg har fra start sagt at jeg ikke er spesielt sjokkert om flere fattige nordmenn faktisk har mistet jobb heller, så jeg er ikke opptatt av å tolke neg borr fra noe, men det er ikke det som står i artikkelen. Det står bare at klasseforskjellene blant de som er arbeidsledig har økt, ikke at en større andel nordmen lavere samfunnslag er blitt arbeidsledige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Husholdning1 skrev:

Hvis innvandrere tilbyr billigere atbeidskraft vil det også være etterspørsel etter billigere arbeidskraft. Hvis vi fjerner tilbudet vil ikke etterspørsel bety noe.


Man kan ikke legge skyld på innvandrerne for det. Det er kapitalismens skyld at mennesker er avhengig av jobb og inntekt, og arbeidsgiveres skyld at de i kapitalismens navn utnytter innvandrere til å jobbe for lavere lønn så de selv som arbeidsgivere kan tjene mere på dem. Innvandrerne tar de jobbene fordi de er avhengig av inntekt for å overleve og blir diskriminert i arbeidslivet. De TAR ikke de jobbene fra andre, de blir tildelt dem fordi arbeidsgiverne ser på det som mest gunstig. Det er altså arbeidsgiverne og kapitalismens skyld at det er sånn. 

Det er hovedsaklig hvite rike menn som driver mest økonomi og arbeidslivkriminalitet, bygg og anlegg bransjen er på topp her, bransjen som også veldig ofte benytter seg av utnytting av billig arbeidskraft fra innvandrere. https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-rapport-disse-driver-mest-okonomi--og-arbeidslivskriminalitet/70668732

Endret av a_dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, a_dd skrev:


Man kan ikke legge skyld på innvandrerne for det. Det er kapitalismens skyld at mennesker er avhengig av jobb og inntekt, og arbeidsgiveres skyld at de i kapitalismens navn utnytter innvandrere til å jobbe for lavere lønn så de selv som arbeidsgivere kan tjene mere på dem. Innvandrerne tar de jobbene fordi de er avhengig av inntekt for å overleve og blir diskriminert i arbeidslivet. De TAR ikke de jobbene fra andre, de blir tildelt dem fordi arbeidsgiverne ser på det som mest gunstig. Det er altså arbeidsgiverne og kapitalismens skyld at det er sånn. 

Det er hovedsaklig hvite rike menn som driver mest økonomi og arbeidslivkriminalitet, bygg og anlegg bransjen er på topp her, bransjen som også veldig ofte benytter seg av utnytting av billig arbeidskraft fra innvandrere. https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-rapport-disse-driver-mest-okonomi--og-arbeidslivskriminalitet/70668732

Man kan legge skylden på dem som aksepterer innvandringen, da de har skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Man kan legge skylden på dem som aksepterer innvandringen, da de har skylden.


Nei, man må i så fall se på hvorfor innvandring skjer, som også er pga kapitalismen. Man må skylde på de som bomber land for penger og makt og tvinger folk til å flykte, og hele det kapitalistiske systemet som er strukturert sånn at vesten utnytter allerede fattige land så de blir enda fattigere og mange derfor velger å dra til rikere land for få få et bedre liv. Å stoppe innvandring løser ingen problemer på verdensbasis, men det er kanskje ikke så viktig for deg hvordan andre mennesker har det og lever? 

Nekter man innvandring vil det bare komme flere ulovlige innvandrere, bli flere drabantbyer, mer menneskehandel og kriminalitet og potensielt mer terror og opprør i vesten som protester på uretten og holdningene i desperasjon for å vise sin frustrasjon over hvor dårlig de har det og hvor oversett de føler seg av systemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, a_dd skrev:


Nei, man må i så fall se på hvorfor innvandring skjer, som også er pga kapitalismen. Man må skylde på de som bomber land for penger og makt og tvinger folk til å flykte, og hele det kapitalistiske systemet som er strukturert sånn at vesten utnytter allerede fattige land så de blir enda fattigere og mange derfor velger å dra til rikere land for få få et bedre liv. Å stoppe innvandring løser ingen problemer på verdensbasis, men det er kanskje ikke så viktig for deg hvordan andre mennesker har det og lever? 

Nekter man innvandring vil det bare komme flere ulovlige innvandrere, bli flere drabantbyer, mer menneskehandel og kriminalitet og potensielt mer terror og opprør i vesten som protester på uretten og holdningene i desperasjon for å vise sin frustrasjon over hvor dårlig de har det og hvor oversett de føler seg av systemet. 

Innvandring skjer fordi det tillates. Tillates den ikke blir det vanskeligere å bruke innvandret arbeidskraft.

Hvordan mennesker i andre land lever er ikke noe jeg anser som min oppgave å komme med følerier om. Jeg er bosatt i Norge og forholder meg til det.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, Morpheus skrev:

Hvis noen nordmenn mister en jobb til en innvandrer som nesten ikke kan norsk osv. 

Da tror jeg det er nordmannen som burde tenke seg om og jobbe litt med seg selv. 

Det går på pris i en del sammenhenger. En nordmann kan ikke slippe seg ned til langt under tariff, fordi levekostnadene er for høye, mens en utlending som f.eks pendler til ett lavkostland har mulighet for å gå lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 15.17, bioticante skrev:

Helt utrolig hvor lettlurte folk er. Naive, korrttenkte og ikke minst dobeltmoralske. Her skylder enkelte på at det er innvandrere som "tar" jobbene til nordmenn. Ehmm.. Hør her.

  • For det første er det ingen som "tar" eller "stjeler" jobbene til nordmenn. Innvandrere som kommer for å jobbe, konkurerer på markedet med alle andre nordmenn. At nordmen selv velger å ansette invandrere oga billigere arbeidskraft er da ikke innvandreres feil. Da får dere heller skylde på den norske industrien, eiere av dem og rikingene ellers i landet. :)
  • For det andre så er innvandrere med på å ØKE og VEDLIKEHOLDE den norske velstanden og økonomien. Norsk økonomi har gått over en viss grense til at nordmen alene kan vedlikeholde den. Arbeidsledigheten i landet er ca 3-4%. Det er 18% innvandrere i landet. Hva trur dere hadde skjedd om disse 18% av befolkningen bare forsvant ut av landet? Jo Norsk økonomi hade fått katastrofale følger, uten at jeg skal gå mer inn på dette.

Jeg orker ikke å skrive noe mer her. Det er ikke vits i å diskutere eller prøve å forklare noe til en person som tur dagbladet eller Vg er bibelen, alt som står der skal vi tru på og følge og være enige i. Og i tillegg alltid skylde på innvandrere uansett hva...

Vi kan skylde på de naive politikerne vi har. Norge fungerte fint uten innvandring tidligere, og hadde gjort det nå også.

I punkt nr. 2 kommer du heller ikke med noen argumenter for hvorfor det får katastrofale følger hvis de 18 % innvandrerne forsvant fra landet.. Du bare kommer med en påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

On 1/18/2019 at 7:01 PM, a_dd said:

Enig med dette. Dessuten er det ingen som TAR noens jobb. Man SØKER på en jobb og leverer papirer, og arbeidsgiveren velger ut den beste , så FÅR man en jobb, man blir TILDELT den fordi man SØKER på linje med alle andre, og blir valgt ut som den MEST KVALIFISERTE. 

 

Eller som den som finner seg i lavest lønn og flest brudd på AML.

Det er situasjonen i disse bransjene.

 

On 1/18/2019 at 7:01 PM, a_dd said:

Det har aldri skjedd at det kommer en innvandrer å river en nordmann ut av kassa på rimi eller legen på legekontoret og TAR uniformen hans og jobben hans. Man FÅR en jobb fordi man er den beste kandidaten, det er det privilegiet man har ved å være godt utdannet eller skolert i det feltet. 

 

Eller den billigste. Arbeidsgiver på Rimi bryr seg ikke om man har master eller videregående.

 

On 1/18/2019 at 7:01 PM, a_dd said:

Også er det sånn i arbeidsmarkedet at mange (innvandrere) søker på en jobb som ingen andre vil ha, hvor andre nordmenn heller velger å gå på Nav (da naver de heller enn å bli vaskehjelp eller butikkmedarbeider) , så da FÅR innvandrerne de jobbene også og det er jo kjempe fint , for det er helt nødvendig arbeidskraft :)

Dette er en tull, men et argument som ofte brukes av profitthungrige arbeidsgivere når de ansetter lydig og billig utenlands arbeidskraft over nordmenn som faktisk kan finne på å stille krav.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, æøå* skrev:

Vi kan skylde på de naive politikerne vi har. Norge fungerte fint uten innvandring tidligere, og hadde gjort det nå også.

I punkt nr. 2 kommer du heller ikke med noen argumenter for hvorfor det får katastrofale følger hvis de 18 % innvandrerne forsvant fra landet.. Du bare kommer med en påstand.

Lavtlønnsyrkene er viktige. Bygg og anlegg er viktig. Nordmenn har i stor grad skygget banen og satset på administrativ utdanning i stedet for produksjon og håndverk. Ergo er kompetansen der utlendinger har tatt plassen vår syltynn. Reiser de hjem så står vi ganske ribbet tilbake.

Hvis Norge skal klare seg uten gjestearbeidere, så må vi igjen utdanne oss og satse  på de yrkene der de erstatter oss, og det skjer neppe med mindre regjeringa tar noen grep.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...