Gå til innhold

Er bivirkningene til antidepressiva og medisiner mot angst ille?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere med erfaringer, både positive og negative? 

Anonymkode: d4d24...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk ingen bivirkninger av escicitalopram(?), annet enn litt flatt humør. Og av Lamictal fikk jeg ingenting! Men venninnen min fikk ekstrem eksem av Lamictal og måtte få sprøyte i rumpa mot det. Har også gått på Quetapin, Sobril, innsovningsmedisiner +++, og har aldri hatt så store doser at jeg har fått noen bivirkninger. 

Men av angstdempende der imot, alle benzodiasapiner, har jeg fått veldig mye «etter-bivirkniger» av. ALDRI start på noe benzo, bare søk på youtube «benzo withdrawls»... skikkelig fæle greier. Man trenger ikke gå på de lenge en gang, kun noen uker/mnd for å få det mye slik når man slutter. 

Anonymkode: 17706...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cipralex: etter ca 1 år utviklet mageproblemer som igjen gjorde at jeg fikk sterk fatigue og følte meg syk hele tiden (se for deg den verste hangoveren du har hatt og se for deg at du har den hver dag). Legene har ikke kunne gjort noe for å hjelpe meg, så nå er jeg ufør grunnet "depresjon". Før pillene jobbet jeg 110%, samt trente minst 1 time hver eneste dag. Nå bruker jeg dagene foran pc-en og det er sjelden jeg orker trene. Har ikke vært ute av huset på 3 uker fordi jeg ikke orker. Det har 20-årene mine gått med til. Hadde planlagt å ta høyere utdanning, hadde ekstremt mye energi og driv, men etter pillene er kroppen og hjernen min helt ødelagt og jeg har egentlig ikke noe å leve for lenger. 

Anonymkode: a5d89...54a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cipralex/Escitalopram:  

Ingen spesielle bivirkninger.  Litt trøttere om kvelden kanskje.   

Veldig god effekt. Bruker dem på femte året nå.  De har gitt meg jevnt, stabilt humør. Trygt og godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivirkninger varier ekstremt fra person til person, og er også doseavhengig. 
Jeg har nesten ikke hatt noen bivirkninger, de få bivirkningene jeg har fått har vært forbigående og ikke vanskelig håndtere. 
 

Anonymkode: a8c12...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Quetiapin (synonym til Seroquel)

Fungerer veldig bra på meg, har generalisert angstlidelse. Angstanfall og hjertebank og sterk uro i hverdagen forsvant,men merker dessverre at jeg kanskje har blitt en anelse likegyldig. De hjelper meg å sove, sovner som en stein om kvelden, selv om jeg har en tendens til å våkne igjen i løpet av natten. Noen ganger får jeg ikke sove igjen, andre ganger sovner jeg på nytt og sover til klokka ringer om morgenen.

Har lagt på meg 2-3 kg også, men jeg HAR spist mye godteri siden tidlig i desember da....

Så bortsett fra at de virker veldig godt mot det de skal, angstlidelse og søvnproblemer, så har de altså litt bivirkninger som litt likegyldighet og kanskje vektøkning. Vektøkningen kunne nok ha kommet uansett, fordi jeg har spist så mye snacks.

 

Anonymkode: 42d30...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Quetiapin (synonym til Seroquel)

Fungerer veldig bra på meg, har generalisert angstlidelse. Angstanfall og hjertebank og sterk uro i hverdagen forsvant,men merker dessverre at jeg kanskje har blitt en anelse likegyldig. De hjelper meg å sove, sovner som en stein om kvelden, selv om jeg har en tendens til å våkne igjen i løpet av natten. Noen ganger får jeg ikke sove igjen, andre ganger sovner jeg på nytt og sover til klokka ringer om morgenen.

Har lagt på meg 2-3 kg også, men jeg HAR spist mye godteri siden tidlig i desember da....

Så bortsett fra at de virker veldig godt mot det de skal, angstlidelse og søvnproblemer, så har de altså litt bivirkninger som litt likegyldighet og kanskje vektøkning. Vektøkningen kunne nok ha kommet uansett, fordi jeg har spist så mye snacks.

 

Anonymkode: 42d30...cb6

Jeg bruker også quetapin, og brukte Efexor i tillegg en periode. Jeg gikk ned 13kg på ett år. 

Anonymkode: a8c12...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remeron: Ulvehunger, la på meg 20 kg på noen mnd. Klarte ikke å la vær å spise, et helvete.

Cipralex: Ble flat i humøret, men greit nok. Hadde ikke noen virkning da, så sluttet.

Wellbutrin: Kvalme i starten. Tørr munn, det er plagsomt og man får lettere hull i tennene. Glemte også ord, klarte ikke å huske noen ord når jeg hadde samtaler. Dette gikk tilbake når jeg sluttet på dem. Men de fungerte mot depresjonen. 

Anonymkode: 83f3c...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bivirkninger på cipralex for meg (mot depresjon). Veldig tørr i munnen de første månedene på truxal(angst/søvn). Sobril/Vivaldi(angst) fikk jeg vondt i hodet av som alkohol , ellers ikke no.

Anonymkode: 8532d...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

 

Cipralex: Ble flat i humøret, men greit nok. Hadde ikke noen virkning da, så sluttet.

Anonymkode: 83f3c...e8d

Tror det er det virkningen skal være. De fleste som blir satt på cipra har glemt hvordan det føles å føle seg bra, så når cipra fjerner nedstemthet så tenker de at fravær av negative følelser = ha det bra/ være friskere. Men den type fravær påvirker gjerne de positive følelsene også... Men siden man ikke kjenner dem til vanlig når man er deprimert, så vil man selvsagt ikke merke at evnen til å føle glede, like noe osv er borte på noen områder, noen ganger på subtile måter

Anonymkode: a5d89...54a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er det virkningen skal være. De fleste som blir satt på cipra har glemt hvordan det føles å føle seg bra, så når cipra fjerner nedstemthet så tenker de at fravær av negative følelser = ha det bra/ være friskere. Men den type fravær påvirker gjerne de positive følelsene også... Men siden man ikke kjenner dem til vanlig når man er deprimert, så vil man selvsagt ikke merke at evnen til å føle glede, like noe osv er borte på noen områder, noen ganger på subtile måter

Anonymkode: a5d89...54a

Mulig. Men jeg merket mye bedre virkning av Wellbutrin. Ble ikke flat og følte meg bedre. Klarte å komme meg ut av bobla. 

Anonymkode: 83f3c...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ingen som plaget meg. Muligens litt munntørrhet, ellers bare positiv virkning. Det med at man blir flatere i humøret merket jeg noe til utover den utflatingen jeg ønsket meg. Dalene ble ikke så dype, men toppene forsvant ikke. Om noe så klarte jeg se dem ettersom jeg ikke satt nedi "dalene" hele tiden. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...