Gå til innhold

Venn som låner penger uten å betale tilbake til avtalt tid.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lite spørsmål: Har en venn som har litt penger av meg i begynnelsen av november.  Avtalen var at vedkommende skulle betale meg tilbake 10.des. Nå er vi i midten av januar og jeg har ikke hørt eller sett noe til pengene.
Jeg vet min venn har hatt det litt vanskelig økonomisk og har ikke villet mase. 
Men føler det er pittelitt frekt å ikke ha nevnt det med ETT ord siden jeg sendte pengene.
Innspill tas imot med takk.

ps. det er snakk om 1000 kr og vi er begge voksne

Anonymkode: 2ec95...9a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lite spørsmål: Har en venn som har litt penger av meg i begynnelsen av november.  Avtalen var at vedkommende skulle betale meg tilbake 10.des. Nå er vi i midten av januar og jeg har ikke hørt eller sett noe til pengene.
Men føler det er pittelitt frekt å ikke ha nevnt det med ETT ord siden jeg sendte pengene.

Du kan ikke prøve å  sende en påminnelse via vipps?

Skrevet

Ikke lån bort penger som du ikke har råd til å tape.

Anonymkode: 202fa...0cb

• Liker 8
Skrevet

Det er HELT ABSURD at du bruker energi på å irritere deg og poste ting på kg, fremfor å sende vennen din en melding og spørre når du får pengene!!!

Anonymkode: 5787b...77a

• Liker 11
Skrevet

Jeg lånte penger til en dude for 2 år siden.  Han sa flere ganger i ettertid at han skulle betale. Har ikke hørt fra han på over 1 år. Så får nok aldri se de pengene igjen. 

Anonymkode: d6f61...731

• Liker 2
Skrevet

Det beste hadde vært at du den 11. desember etter å ha sjekket kontoen din (hvis avtalen var å overføre til deg), hadde kontaktet vedkommende og sagt at du ikke kan se å ha mottatt  de 1000 kronene, og spurt om vedkommende har overført pengene. Hvis vedkommende svarte nei, hadde du kunnet skrevet at avtalen mellom oss var at lånet skulle tilbakebetales den 10. desember og jeg trenger pengene mine nå.

Ikke lån penger fra eller til venner. Mange vennskap  har blitt ødelagt nettopp av slikt.

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lån penger fra eller til venner. Mange vennskap  har blitt ødelagt nettopp av slikt.

Anonymkode: 06601...f4a

• Liker 7
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler vel ikke bare om å tape penger, men også om respekt og tillit.  

Anonymkode: 41983...277

• Liker 4
Skrevet

føler det er pittelitt frekt å ikke ha nevnt det med ETT ord siden jeg sendte pengene.

? Det er respektløst mot deg av din venn å ikke ha betalt tilbake pengene og å ikke ha snakket med deg om det.

Har dere møttes eller snakket sammen om andre ting i mellomtiden?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Men det blir jo kostbare lærepenger hvis man  låner bort penger som man ikke har råd til å tape, til mennesker som viser seg å ikke betale tilbake pengene og disse menneskene viser seg å ikke ha respekt for den som har lånt bort pengene.

• Liker 2
Skrevet

…………..da er det definitivt ingen venn !!!!!

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt. Kostbar men effektiv måte å finne ut om mennesker respekterer deg og om de er din tillit verdig og om venner er ekte venner: Lån bort pengene deres til flest mulig, så kan dere deretter se hvem som ikke respekterer deg og ikke er din tillit verdig og finne ut hvilke venner som er ekte venner 😊

• Liker 2
Skrevet

Vær glad for at det potensielle tapet ikke er større enn kr 1000 trådstarter 😊

Har lest på KG om mennesker som har lånt bort kr 200 000,- og kr 300 000,- til "venn", og som ikke får tilbake pengene.

• Liker 4
Skrevet

Nå kan det være låneren bare har glemt det i julestria, derfor det er greit med en nøytral påminnelse via vipps. 

Skrevet

Leste en gang en ganske fæl historie om ei dame som hadde lånt bort penger til "en god venninne". Denne venninna utnyttet henne på det groveste, og betalte aldri tilbake noen ting. Etter dette har jeg aldri villet låne store summer til venner, eller venninner. Av prinsipp. Noe å tenke på til neste gang, ts. Også må du sende denne vennnen din en melding å be om pengene! :dany:

Anonymkode: 53953...e8c

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lånte penger til en dude for 2 år siden.  Han sa flere ganger i ettertid at han skulle betale. Har ikke hørt fra han på over 1 år. Så får nok aldri se de pengene igjen. 

Anonymkode: d6f61...731

Enig med de andre her. Ikke lån ut penger uansett hvor godt vennskapet er!!

Jeg var dum for 4 år siden og lånte en ‘venn’ nesten 8000,- pga noe uforutsatt skjedde. Avtalen var at han skulle betale litt og litt, siden han ikke hadde inntekter. Jeg har fått 400,-. De to siste årene har kontakten mellom oss vært nesten fraværende. Han ignorerer og ghoster meg i lange perioder, og det selv om jeg ikke har mast om tilbakebetaling, kun minnet han på det en sjelden gang (1 gang pr år). 

Faktisk to grunner for å ikke være venn med drittsekken mer da, ja.

Anonymkode: 8631d...0b6

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tipper ts har råd til å tape 1000kr, det var ikke det som var poenget her.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Gent82 skrev:

Tipper ts har råd til å tape 1000kr, det var ikke det som var poenget her.

Ok :) Jeg tipper at det er stor sjanse for at ts aldri får tilbake de pengene. Men ettersom hun har råd til å tape de, er det  jo ikke noe problem da :) 

• Liker 2
Skrevet

Det kan godt hende det har gått i glemmeboka hos vennen din, eller at det er en annen grunn til at vennen ikke har betalt tilbake enda. 
Men hvor gode venner er dere egentlig dersom du ikke kan si "hei, ser forresten at jeg ikke har fått pengene tilbake enda" ? 
Hvor vanskelig kan det være å ta det opp med den det gjelder, framfor å legge ut en klagetråd til vilt fremmede på nett? 

• Liker 3
Skrevet

Send han en melding og minn han på det. Skriv gjerne at du er skuffet over å ikke ha hørt noe fra han, hverken i form av tilbakebetaling eller spørsmål om utsettelse. Da håper jeg han kjenner litt på dårlig samvittighet. Dessuten er en slik tekstmelding grei å ha for å ha som skriftlig bekreftelse på at han vedkjenner seg gjelden, om det skulle komme til det senere....

Anonymkode: 90a8a...79c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...