Gå til innhold

Hva kostet «lappen»din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fordi jeg måtte betale alt selv, fordi jeg hadde null støtte hjemmefra og var lærling store deler av tiden så brukte jeg 3 år på å ta ferdig lappen. Jeg kunne alt, men alt måtte jo betales av egen lomme. Jeg hadde få å øvelseskjøre med så jeg betalte litt ekstra for timer til det på kjøreskolen. Så gjennom 3 år brukte jeg 30 000 på å ta lappen. Da jeg begynte som lærling hadde jeg 8000,- utbetalt i mnd med husleie på 5500 (alt inkl.) Måtte jo ha mat i mnd også. 

De som har mulighet til å bo hjemme eller får noe støtte av familien sin er så heldige! Det tok meg ennå 1 år etter jeg tok lappen med å få kjøpt meg egen bil, måtte jo spare til det også. 

Har hatt lappen i snart 6 år nå.

Anonymkode: 228c4...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte rundt 25 000,- Hadde tre dobbeltimer + alt det obligatoriske.  Brukte 2 mnd'er på all kjøringen + litt over 1 mnd venting på oppkjøring.  Automat, høsten 2018.

Anonymkode: 81653...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, mener jeg lå på +- 20000 i 2013. Brukte ca 2 mnd (rundt en måned ventetid på oppkjøring). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 500. Tok bare det obligatoriske og kjørte opp i 2011.

Anonymkode: b9b7e...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror min ble oppi 50.000 til sammen til slutt. Fikk 10.000 i rabatt hos kjøreskolen i "gave" kan man si. Tok meg 4 år. Var 26 da jeg var ferdig i 2017. 

4 Kjørelærere hvor jeg byttet/fikk ny ved trinn 4, rykket ned til trinn 2 hver gang bortsett fra siste. 
Kjørelærer nr 1 var ofte syk, så ble hun akutt syk og jeg fikk ny. Flere måneder med venting på henne og ny kjørelærer.
Kjørelærer nr 2 var dårlig kjørelærer, private ærender, sovnet under timene, avlyste heeele tiden! 
Kjørelærer nr 3 var bra, ved trinn 4 så havnet jeg i en alvorlig bilulykke som passasjer (ikke i forbindelse med lappen). PTSD og traumer, 6 mnd uten å sitte i bil av frykt. Hun hadde ikke kompetanse til å ta seg av meg etterpå fordi hun var ny i jobben.  

Kjørelærer nr 4 ble min reddende engel. Han hadde erfaring iform av å ha vært i en alvorlig bilulykke selv og "spesialiserte seg" i å trene opp andre med lignende traumer. Det var til han slike elever ble sendt til. Tok litt over 2 år hos han. 1 år i samarbeid med psykolog i baksetet + timer hos DPS under begge årene. Og mye mengdekjøring, mye kjøring på glattbane for å trene opp psyken. Alt var psyken, startet på trinn 4 men tok to år å fullføre. Det var en alvorlig bilulykke hvor jeg nesten mistet to i familien min, begge ble ufør av skadene. Fikk 10.000 i avslag fordi han ønsket å ta det ekstra sakte, fordi jeg trengte det. + forsikringen gikk til lappen, så 60.000 egentlig men husker ikke hvor mye det ble til slutt. Fikk mye hjelp av foreldrene mine og mormor. 

Anonymkode: c5031...37e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fylte 26 rett før lappen ble utstedt. Treigt byråkrati :(

Tok 2-3 måneder, ca 5000 kr. Dette var i EU. Kunne vært billigere om jeg var flytende i språket (måtte ha kjørelærer som snakket engelsk) og besto på første oppkjøring.

2017. Har kjørt godt over 40000 kom siden da :)

Anonymkode: 2f4f1...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 35.000, brukte rundt et halvår. Måtte ha mange ekstratimer fordi jeg sugde i krypkjøring 🙄😂 Er 23, dette var i fjor. 

Anonymkode: ad5a0...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den for to år siden, når jeg fylte 18. Hadde trafikalt grunnkurs fra mopedlappen to år tidligere. Brukte 2,5mnd med kjøreskole, 23.000,-. Øvelseskjørte masse hjemme fra jeg ble 17 til 18, stort sett øvelseskjøring minst en gang i uka til/fra forskjellige aktiviteter. Når jeg begynte på kjøreskolen begynte vi å øvelseskjøre ganske intensivt hjemme, slik at jeg rakk å jobbe inn de tingene jeg måtte øve meg på. 

Anonymkode: bd8ff...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kostet 11.000 da jeg tok lappen i 1997. Jeg brukte 2 måneder. Hadde 12 vanlige kjøretimer i tillegg til glattkjøring, langkjøring, mørkekjøring og teori.

Anonymkode: 14407...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Ca 6500.- i 1996.

Omg.. Det er mindre enn halvparten av det jeg måtte betale for kun det obligatoriske i 2018..

Anonymkode: 06f25...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte ca. 35 000, og kjørte opp i 2015. 20 000 hadde jeg syslet bort på tilfeldige timer her og der over flere år, uten særlig utbytte. Kjøpte så en totalpakke og bestemte meg for å bli ferdig. Kjørte hver dag i 2 måneder, og tok lappen 1 måned etterpå. 

Anonymkode: 75777...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000,- til lappen i 2010. Tok kun det obligatoriske og hadde tatt trafikalt grunnkurs og mørkekjøring tidligere på ungdomsskolen, så ble mindre kostnad der. Kjørte bil hver dag, til og fra skolen (med mormor), og så da ikke behov for å bruke kjøreskolen mer enn nødvendig.

Anonymkode: 272f9...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 000, begynte og tok en lenger pause før jeg kjørte på. Var heldig nok til at det var arv øremerket oppkjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

2 mnd. Endte på 21.700,- :)  Dette var i 2016, var da 21 år.

Endret av Bambi1995
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2019 den 17.30, R730 skrev:

Tenker alt ligger på 150k. Brukt et år til sammen

150.000????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde oppkjøring rundt 1 mnd etter fylt 18 år. (2009). Brukte ca 7mnd fra start til oppkjøring, rundt 30 000kr (For min del betalte jeg 0kr, da jeg har to fantastiske foreldre som selv var flinke med økonomien og kunne betale for alle ungene :) )

Endret av Ariana807
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 000. Fra første kjøretime med en lærer til lappen i boks, 3 mnd. Kjørte mye siden jeg var 16 så det er sikkert mye av grunnen

Anonymkode: 36056...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...