Gå til innhold

Nyutdannet lege - får ikke jobb, tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ca 1 mill i lån når jeg er ferdig. Leger generelt tjener svært dårlig mtp arbeidstider og ansvar. 

Du ville også byttet til en jobb som ga deg mer lønn. Dette skjer i hvert yrke. 

Anonymkode: 4859b...9d6

Hvordan er det mulig å ha så mye lån?

Anonymkode: 5bb24...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig å ha så mye lån?

Anonymkode: 

Semesteret koster ca mellom 45-50 000 norske. Så må man ha et sted å bo. Vi får 200 000 kr av lånekassen hvert år. 200 000 x 6 = ....

Anonymkode: 4859b...9d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Chizue skrev:

Bygdene trenger leger!
Stor mangel på leger i de små distriktene.
Men..Det er mange som slutter fordi lønna gjerne er crap mtp overtid og hvor mye du reiser i forhold til hva du har av timer.
Kan tenke deg at du jobber mandag på base 1, frem til 11.00, så må du over til base 2, som gjerne ligger 1t unna, kanskje må du ta ferge over. Siste ferge går 1700 og har du overtid så mister du siste ferge..
Er mange som ikke ønsker å jobbe i distriktsnorge, men leger, det trenger de.. Mange jobber bare 2-3 år ute i distriktene, så flytter de til storbyer etterpå 😕 

Helt klart. Men ikke nyutdannede uten turnus. Turnus får jeg ikke før jeg har masse legevikariater bak meg. En  ond sirkel.

Anonymkode: 4859b...9d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nr.3 Før måtte ikke utenlands studenter ta turnus før spesialisering fordi vi har såpass mye praksis i studiet kontra norske studenter. Nå må vi ta turnus før spesialisering. Mange fra utlandet gikk rett i spesialisering. Nå som man ikke kan det så blir det jo norske + utenlandske studenter som kjemper om plassene. Det er rett og slett ikke nok turnus plasser.

Anonymkode: 4859b...9d6

Trodde det var ganske allment kjent at det er mye mer praksis i løpet av medisinstudiene i Norge, kontra utlandet? Er vel derfor utenlandsstudenter er pliktige til å hospitere på sommeren? Men er jo uansett bare pirk da. 

Meld deg inn i facebook-gruppen "ledige stillinger for leger og medisinstudenter" hvis du ikke er medlem fra før, her legges det ofte ut ulike vikariater. Møt opp så langt det lar seg gjøre på sykehusene og fastlegekontorene, prøv å snakke med dem. Ring. Prøv å utnytte kontakter dersom du har noen. F.eks leger du har hatt kontakt med via hospitering. 

Få noen til å se gjennom CV og søknad. Skriv den spisset til det spesifikke stedet du søker til, og ikke en generell søknad for det blir nok avslørt ganske raskt. 

Lykke til! Til slutt løser det seg og du har fått første lisensjobben :) 

Anonymkode: 0d164...c7e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det var ganske allment kjent at det er mye mer praksis i løpet av medisinstudiene i Norge, kontra utlandet? Er vel derfor utenlandsstudenter er pliktige til å hospitere på sommeren? Men er jo uansett bare pirk da. 

Meld deg inn i facebook-gruppen "ledige stillinger for leger og medisinstudenter" hvis du ikke er medlem fra før, her legges det ofte ut ulike vikariater. Møt opp så langt det lar seg gjøre på sykehusene og fastlegekontorene, prøv å snakke med dem. Ring. Prøv å utnytte kontakter dersom du har noen. F.eks leger du har hatt kontakt med via hospitering. 

Få noen til å se gjennom CV og søknad. Skriv den spisset til det spesifikke stedet du søker til, og ikke en generell søknad for det blir nok avslørt ganske raskt. 

Lykke til! Til slutt løser det seg og du har fått første lisensjobben :) 

Anonymkode: 0d164...c7e

Tusen takk! Jeg er medlem i gruppen :) Har  vært på søknadskurs til turnus osv, og de sier jo spesifikt: IKKE MØT OPP. De har mye jobb og om alle 800 stk som ikke får turnus skal gjøre det blir det svært slitsomt for dem. Da får de ikke gjort noe av jobben sin annet enn å få nyutdannede leger på kontoret sitt.

Kan jeg spørre hva du jobber som? :)

Anonymkode: 4859b...9d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre tips: prøv å tenk litt utenfor somatisk sykehus-boksen. Psykiatrien kan ofte ha behov for vikarer, og er jo en kjempe bra mulighet til å bli flinkere på dette fagfeltet! Ta kontakt med DPS-er og psykiatriske sykehus. I tillegg tror jeg at blåkors ansetter en del leger rundt omkring. Søk på sykehjem som sykehjemslege, de store byene kan ha sykehjem der de har leger i 100% stillinger. Ville sendt mail til slike sykehjem. 

Anonymkode: 0d164...c7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andre tips: prøv å tenk litt utenfor somatisk sykehus-boksen. Psykiatrien kan ofte ha behov for vikarer, og er jo en kjempe bra mulighet til å bli flinkere på dette fagfeltet! Ta kontakt med DPS-er og psykiatriske sykehus. I tillegg tror jeg at blåkors ansetter en del leger rundt omkring. Søk på sykehjem som sykehjemslege, de store byene kan ha sykehjem der de har leger i 100% stillinger. Ville sendt mail til slike sykehjem. 

Anonymkode: 0d164...c7e

Takk! Allerede gjort det. Det mest tungvinte er definitivt det å finne riktig kontakt person. F.eks også finne de spesifikke sykehjemmene. Vet ikke helt, men reglene endres jo 1.mars. kan man fortsatt jobbe som sykehjemslege etter det?

 

Anonymkode: 4859b...9d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk deg til legekontorene på bygda. Min hjemkommunen, Ullensvang, slet i flere år med å finne nye fastleger, aner ikke om de har noen der nå. 

Anonymkode: 954c5...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leste nylig om en som hadde tatt 6 år ved UiO og var i samme situasjon. Synes det er utrolig trist at et tidligere prestisjeyrke der kandidater kunne velge og vrake i jobber nå er redusert til kamp om jobbene og evige vikariater. Hva er grunnen til dette egentlig? At det er ekstremt mange som studerer i utlandet og metter markedet?

Anonymkode: f8110...c62

Evige vikariater har det nå vært i mange år.

Problemet er *ikke* at det er for mange som studerer i utlandet. Det er mangel på spesialister og fastleger, disse nyutdannede legene trengs. Problemet er at staten ikke er villig til å legge pengene på bordet for å gi disse legene spesialiseringen legene selv ønsker å få, og Norge trenger. Altfor lenge har landet basert seg på import av ferdige spesialister fra utlandet. Klart det er mye billigere enn å utdanne dem selv. 

Anonymkode: 8f693...d40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg er en utenlands student.  Problemet er endring i regelverk. Fra 1.mars kan ikke nyutdannede leger ta fastlegevikariat eller jobbe på legevakt uten turnus. Slik jeg forstår det kan man ikke jobbe noen andre steder enn sykehus før turnus. Disse sykehusstillingene kommer kun på sommeren når turnuslegene skal ha ferie. Er man heldig dukker det opp et vikariat fordi en turnuslege går i mammaperm.

Nr 2. Turnus har blitt søknadsbasert.

Nr.3 Før måtte ikke utenlands studenter ta turnus før spesialisering fordi vi har såpass mye praksis i studiet kontra norske studenter. Nå må vi ta turnus før spesialisering. Mange fra utlandet gikk rett i spesialisering. Nå som man ikke kan det så blir det jo norske + utenlandske studenter som kjemper om plassene. Det er rett og slett ikke nok turnus plasser.

Anonymkode: 4859b...9d6

Virkelig? Alle utenlandsstudentene jeg kjenner tok turnus i Norge. Det stemmer vel at i de landene hvor turnus ikke var et krav for å få autorisasjon så fikk studentene derfra også autorisasjon uten turnus i Norge, men det hadde ikke noe med mer praksis under studiet å gjøre. Om jeg ikke husker feil handlet det om EU-regler, ikke noe annet. Har man utdanning med autorisasjon i ett EU-land, så har man rett på autorisasjon i alle EU-land.  Men som sagt, alle jeg vet om tok turnus uansett. Det var en mye bedre start på jobben som lege enn å gå rett inn som LiS.

Anonymkode: 8f693...d40

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Vox_populi skrev:

Noe sier meg at du ikke aner hva anstendighet er. 
Hva er medianlønnen for unge arbeidstakere i Norge? Legg til noen prosent for litt lengre utdanning osv., så begynner vi å nærme oss en fornuftig avlønning for leger.

Les deg opp på hva begynnerlønna som LIS er. *Uten* alle tilleggene for ubekvem arbeidstid og utvidet arbeidstid, se på lønn for en vanlig arbeidsuke. Da vil du se at det er ikke noe høytlønnsyrke! Man kan tjene bra som fastlege med lange lister (men - da er man selvstendig næringsdrivende, inntekten kan ikke sammenlignes direkte med lønnsinntekt som ansatt!), og som overlege HVIS man har en attraktiv spesialitet, og helst jobber enten privat eller på et lite distriktssykehus som sliter med rekrutteringen. 

Anonymkode: 8f693...d40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Alle utenlandsstudentene jeg kjenner tok turnus i Norge. Det stemmer vel at i de landene hvor turnus ikke var et krav for å få autorisasjon så fikk studentene derfra også autorisasjon uten turnus i Norge, men det hadde ikke noe med mer praksis under studiet å gjøre. Om jeg ikke husker feil handlet det om EU-regler, ikke noe annet. Har man utdanning med autorisasjon i ett EU-land, så har man rett på autorisasjon i alle EU-land.  Men som sagt, alle jeg vet om tok turnus uansett. Det var en mye bedre start på jobben som lege enn å gå rett inn som LiS.

Anonymkode: 8f693...d40

Mye mulig. Jeg ble fortalt at det var de grunnene jeg skrev. Men samme kan det være.

Jeg har lyst til å spesialisere meg innenfor et fagfelt hvor LIS1 ikke vil være sånn kjempe relevant. Psykiatri eks er jo nesten helt teit at man må ha turnus for.  

Anonymkode: 4859b...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ca 1 mill i lån når jeg er ferdig. Leger generelt tjener svært dårlig mtp arbeidstider og ansvar. 

Du ville også byttet til en jobb som ga deg mer lønn. Dette skjer i hvert yrke. 

Anonymkode: 4859b...9d6

Ingen som har tvunget deg til å shoppe deg til en dyr legeutdannelse "i (østblokk)-utlandet". Tjener svært dårlig, my arse. Håper folk slipper å ha deg som lege..

Anonymkode: ef0d5...43e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Vox_populi said:

Noe sier meg at du ikke aner hva anstendighet er. 
Hva er medianlønnen for unge arbeidstakere i Norge? Legg til noen prosent for litt lengre utdanning osv., så begynner vi å nærme oss en fornuftig avlønning for leger.

Det blir jo feil å legge medianlønn til grunn uten å hensynta lengde på studie og yrkesavhengige vilkår som overtid, skiftarbeid m mer en noen prosent. Mens legen har studert har en annen tjent mexisnønn * 6.

Ts, ikke gi deg. Du er jo ikke ferdig enda og om det er flest engasjementer el stillinger på sommeren så er det jo håp der. Bare ikke gi deg, har du ok karakterer og normal fremtoning vil det løsne.

Men høres idiotisk ut at de har innført turnuskrav til også utenlandsstudentene dersom de har mye praksis i studiet.

Anonymkode: ed562...416

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye mulig. Jeg ble fortalt at det var de grunnene jeg skrev. Men samme kan det være.

Jeg har lyst til å spesialisere meg innenfor et fagfelt hvor LIS1 ikke vil være sånn kjempe relevant. Psykiatri eks er jo nesten helt teit at man må ha turnus for.  

Anonymkode: 4859b...9d6

Det er jeg ikke enig i. Det er viktig å ha god kunnskap om kommunehelsetjenesten og somatikk også når man jobber i psykiatrien.

Anonymkode: 8f693...d40

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg ikke enig i. Det er viktig å ha god kunnskap om kommunehelsetjenesten og somatikk også når man jobber i psykiatrien.

Anonymkode: 8f693...d40

Helt klart. Jeg mener bare at psykiatrien er så forskjellig fra all annen medisin. Jeg tenker nesten slik at psykologer burde kunne bli psykiatere ved å eks ta 1-2 år tileggs utdannelse  med farmakologi. Det er det mange som er enige i. Men det er godt vi er forskjellige :)

Anonymkode: 4859b...9d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her i Finnmark er det legemangel! 

De som jobber og bor her, vil hver 12 mnd få slettet 10% (maks 25 000) av studielånet. Siden du har så mye i lån, må jo dette passe deg ypperlig 👍

Anonymkode: 0f2b3...9bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at jeg ikke vet så mye om akkurat det å søke legejobber. Men sånn generelt sett å søke jobb etter endt høyere utdanning er vanlig at tar tid. Det er ikke så lenge siden november, desember, og 20 søknader eller heller ikke så voldsomt mye! Stå på videre og hold motet oppe, du kommer nok til å få napp til slutt! Og som de fleste nevner her er det viktig å være villig til å flytte langt på seg.. men det er du jo :) 

Anonymkode: 6730a...d54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her i Finnmark er det legemangel! 

De som jobber og bor her, vil hver 12 mnd få slettet 10% (maks 25 000) av studielånet. Siden du har så mye i lån, må jo dette passe deg ypperlig 👍

Anonymkode: 0f2b3...9bf

Ja fastleger og ferdig spesialister. Jeg må først ha turnus. Nord-Norge har blitt veldig populært med årene. Men flytter gjerne dit :)

Anonymkode: 4859b...9d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Til sommeren er jeg nyutdannet lege. Jeg har siden november/desember søkt på sommervikariater. Ringt litt rundt til sykehus etc som jeg har søkt hos og spurt hvordan de ligger ann. Vel... får til svar at de allerede har sendt ut 1.ste tilbud. Dvs jeg er ikke en av dem. Har søkt på over 20 stillinger og ingen napp. Har for lite arbeiderfaring som gjør at andre med mer kommer foran meg - forståelig nok. Men hvordan få seg mer arbeidserfaring når det er umulig å få disse stillingene som de gjerne vil at du skal ha jobbet på? Det tar på skikkelig psykisk at  jeg har jobbet så hardt i 6 år og har utmerket meg ved flere anledninger på universitetet men likevel så er jeg bare ikke god nok :(

Noen leger/ folk som ansetter leger her som kan gi meg noen tips? 

Anonymkode: 4859b...9d6

Liten digresjon dette her, da. Nå er ikke jeg lege , men sykepleier.  Har aldri hatt problemer å få jobb som sykepleier i sommervikariat. Til sommeren skal jeg jobbe i Lofoten. Gleder meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...