Gå til innhold

Nyutdannet lege - får ikke jobb, tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Til sommeren er jeg nyutdannet lege. Jeg har siden november/desember søkt på sommervikariater. Ringt litt rundt til sykehus etc som jeg har søkt hos og spurt hvordan de ligger ann. Vel... får til svar at de allerede har sendt ut 1.ste tilbud. Dvs jeg er ikke en av dem. Har søkt på over 20 stillinger og ingen napp. Har for lite arbeiderfaring som gjør at andre med mer kommer foran meg - forståelig nok. Men hvordan få seg mer arbeidserfaring når det er umulig å få disse stillingene som de gjerne vil at du skal ha jobbet på? Det tar på skikkelig psykisk at  jeg har jobbet så hardt i 6 år og har utmerket meg ved flere anledninger på universitetet men likevel så er jeg bare ikke god nok :(

Noen leger/ folk som ansetter leger her som kan gi meg noen tips? 

Anonymkode: 4859b...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser da flere vikariater i Lis er utlyst på webcruiter. Søk på alt som kan gi deg en fot innenfor. 

Anonymkode: cff24...096

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du jobbet ved siden av studiene, da? 

Anonymkode: 702e5...849

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppsøkende og ta kontakt med avdelinger som ikke har lyst ut noe. Jeg ringte på en annonse der de søkte etter sykepleiere og spurte om de trengte turnuslegevikar, det gjorde de. Sånn jeg fikk min første lisensjobb. 

Anonymkode: a2602...bde

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok belage deg på flytting til bygda, spesielt om du ikke har erfaring gjennom studiet. Om du ikke vil flytte kan du ta sykepleierstillinger eller jobbe i ambulanse frem til du får napp.

Anonymkode: 3719c...251

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor på bygda og her er det hvertfall stor legemangel. Det snakkes ganske mye om legemangelen på bygda, så her er det nok lurt å flytte til bygda for en periode - for å få den erfaringen du trenger. 

Jeg gjorde det selv, selv om jeg er i en annen bransje. 

Anonymkode: 61f7b...916

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier, du må komme deg ut på bygda. 

Anonymkode: 954c5...19e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange steder i Norge hvor det er legemangel, så løsningen er å flytte på seg og skaffe seg erfaring slik at du stiller sterkere for å få jobb der du ønsker å bo. 

Ellers kjenner jeg flere nyutdannede leger som har jobbet som sykepleiere for å få erfaring innen helsevesnet. 

Anonymkode: 8952c...95e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som flere over; du må nok belage deg på å flytte litt på deg. På den måten får du praksis og kan senere stille sterkere i kampen om mer populære stillinger der du ønsker å bo.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt på absolutt ALLE stillinger jeg er kvalifisert til altså medisinstudent med lisens og LIS 1 vikariater. Har også ringt rundt til forskjellige sykehus. Jeg er så mer enn gjerne villig til å flytte hvor som helst i Norge. Problemet er bare det at de har 400 søkere til og med på de minste sykehusene i Norge. 

Lege mangelen dere snakker om er desverre fastleger, og uten turnus får vi ikke lov til å jobbe som fastleger, så det blir litt vanskelig :(

Jeg er så fortvilet fordi jeg er virkelig villig til å flytte på meg hvor som helst i Norge.

Anonymkode: 4859b...9d6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nylig om en som hadde tatt 6 år ved UiO og var i samme situasjon. Synes det er utrolig trist at et tidligere prestisjeyrke der kandidater kunne velge og vrake i jobber nå er redusert til kamp om jobbene og evige vikariater. Hva er grunnen til dette egentlig? At det er ekstremt mange som studerer i utlandet og metter markedet?

Anonymkode: f8110...c62

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Jeg er en utenlands student.  Problemet er endring i regelverk. Fra 1.mars kan ikke nyutdannede leger ta fastlegevikariat eller jobbe på legevakt uten turnus. Slik jeg forstår det kan man ikke jobbe noen andre steder enn sykehus før turnus. Disse sykehusstillingene kommer kun på sommeren når turnuslegene skal ha ferie. Er man heldig dukker det opp et vikariat fordi en turnuslege går i mammaperm.

Nr 2. Turnus har blitt søknadsbasert.

Nr.3 Før måtte ikke utenlands studenter ta turnus før spesialisering fordi vi har såpass mye praksis i studiet kontra norske studenter. Nå må vi ta turnus før spesialisering. Mange fra utlandet gikk rett i spesialisering. Nå som man ikke kan det så blir det jo norske + utenlandske studenter som kjemper om plassene. Det er rett og slett ikke nok turnus plasser.

Anonymkode: 4859b...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er utrolig trist

Hurra, sier nå jeg. Kanskje vi på sikt han få legelønningene ned på et anstendig nivå? En nyutdannet som begynte hos oss for noen få år siden, sa opp etter kort tid og ble kommunelege et annet sted i fylket, der de bød han 900 000. For en nyutdannet! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Vox_populi skrev:

Hurra, sier nå jeg. Kanskje vi på sikt han få legelønningene ned på et anstendig nivå? En nyutdannet som begynte hos oss for noen få år siden, sa opp etter kort tid og ble kommunelege et annet sted i fylket, der de bød han 900 000. For en nyutdannet! 

Jeg har ca 1 mill i lån når jeg er ferdig. Leger generelt tjener svært dårlig mtp arbeidstider og ansvar. 

Du ville også byttet til en jobb som ga deg mer lønn. Dette skjer i hvert yrke. 

Anonymkode: 4859b...9d6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, Vox_populi skrev:

Hurra, sier nå jeg. Kanskje vi på sikt han få legelønningene ned på et anstendig nivå? En nyutdannet som begynte hos oss for noen få år siden, sa opp etter kort tid og ble kommunelege et annet sted i fylket, der de bød han 900 000. For en nyutdannet! 

Så lege skal bli et lavstatusyrke der det bare går folk med middels karakterer og lite engasjement? Hvem gidder å studere i 6 år + 5 år spesialisering hvis man ikke engang får anstendig lønn? De flinkeste vil da heller velge andre fag som kan gi dem bedre lønn og karrieremuligheter.

Anonymkode: f8110...c62

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdene trenger leger!
Stor mangel på leger i de små distriktene.
Men..Det er mange som slutter fordi lønna gjerne er crap mtp overtid og hvor mye du reiser i forhold til hva du har av timer.
Kan tenke deg at du jobber mandag på base 1, frem til 11.00, så må du over til base 2, som gjerne ligger 1t unna, kanskje må du ta ferge over. Siste ferge går 1700 og har du overtid så mister du siste ferge..
Er mange som ikke ønsker å jobbe i distriktsnorge, men leger, det trenger de.. Mange jobber bare 2-3 år ute i distriktene, så flytter de til storbyer etterpå 😕 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hvis man ikke engang får anstendig lønn?

Noe sier meg at du ikke aner hva anstendighet er. 
Hva er medianlønnen for unge arbeidstakere i Norge? Legg til noen prosent for litt lengre utdanning osv., så begynner vi å nærme oss en fornuftig avlønning for leger.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt på absolutt ALLE stillinger jeg er kvalifisert til altså medisinstudent med lisens og LIS 1 vikariater. Har også ringt rundt til forskjellige sykehus. Jeg er så mer enn gjerne villig til å flytte hvor som helst i Norge. Problemet er bare det at de har 400 søkere til og med på de minste sykehusene i Norge. 

Lege mangelen dere snakker om er desverre fastleger, og uten turnus får vi ikke lov til å jobbe som fastleger, så det blir litt vanskelig :(

Jeg er så fortvilet fordi jeg er virkelig villig til å flytte på meg hvor som helst i Norge.

Anonymkode: 4859b...9d6

Spør om de har lis-stilling på deltid. Jeg vet om en som fikk tilbud om det. Kanskje bedre enn ingen stilling i det hele tatt? Da har du hvertfall en fot innenfor.

Anonymkode: 5bb24...a56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...