Gå til innhold

Kjøpte en bil, og en uke etterpå så må den på verksted..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man får hva man betaler for, og bruker man kun 30 000 på bil må man forvente at den vil ha feil og mangler som dukker opp etterhvert. Selvfølgelig er det kjipt at det dukker opp feil allerede etter kun en uke, men det er slett ikke sikkert selgeren visste om disse problemene. Synes det blir drøyt å anta at han har lurt deg, han har nok ikke opplevd problemer selv og derfor ikke bytter filter selv. 

Verkstedregning på 3000 er jo nesten gratis - sjeldent man slipper så billig unna. Men det forundrer meg at du har valgt å kjøpe en såpass rimelig bil hvis du selv ikke er skrukyndig. Det kommer til å bli dyrt å sende den på verksted hver gang slitedeler må byttes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren kjøpte en bil av en på finn.no for 1,5 uke siden. Alt var bra med den og vi fikk den for 30 000 kroner. 

Nøyaktig en uke etterpå så får vi ikke start på den. Den må hentes av falken og de må ta den med inn på verksted. Vi fikk hentet den i dag og regningen kom på 3000. Der stod det at det var skiftet bremsefilter, dieselfilter og bränslerør(?)

Hvordan er det mulig at det streiker en uke etter vi har kjøpt den? Er det virkelig vi som skal betale dette? Til nå har vi betalt nesten 40 000 på en bil som kostet 30 000 pga verksted, falken, omregistrering osv. Kjenner jeg føler meg lurt og helt tom. 

Anonymkode: 51ef3...726

Vi har akkurat solgt en bil, og det du beskriver her er vårt største mareritt.

Bilen var i daglig bruk før salg, var akkurat eu-godkjent, vi tok i tillegg er salgstest gjennom NAF, og ingen større mangler ble avdekket, men likevel vet vi at bilen er gammel, har gått veldig mye, og at ting kan skje brått, selv om vi ikke har hatt noen indikasjoner på det før salget.

Vi var nøye med å få frem dette da vi solgte bilen, at det å kjøpe bruktbil på denne måten kunne være et risikoprosjekt, men kjøperen var mer avslappet på dette enn vi var.

"Når jeg kjøper en bruktbil til denne prisen vet jeg ikke hva jeg får!  Jeg kan ha kjøpt en bil som er billig, eller jeg kan ha kjøpt en billig bil som blir dyr i drift.  Det er en sjanse jeg tar".

Dere var uheldige, og det er synd og veldig surt, men det er ikke selgers ansvar, for det var ingenting han kunne gjør for å forutse at en slik feil skulle oppstå i nær fremtid.

 

 

Anonymkode: f1449...0ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt at noe skjer med en bil, uansett alder. Vet om de som har henta helt ny bil, og feilmelding har kommet 200m fra forretningen, DA har man grunn til å bli litt fortvilet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tdm900 skrev:

Helt normalt at noe skjer med en bil, uansett alder. Vet om de som har henta helt ny bil, og feilmelding har kommet 200m fra forretningen, DA har man grunn til å bli litt fortvilet.

Det skjedde min mor for mange år siden.

Hun hadde akkurat hentet sin splitter nye bil hos forhandler, og hadde nesten kjørt 2 mil da bilen stoppet 300 meter hjemmefra.  Dette var før mobiltelefonens tid, så hun var på vei bort til nærmeste hus for å låne en telefon da hun kastet et blikk bakover, og så den nye bilen stå i full fyr.

Ingen kunne ha forutsett at det kunne skje heller.

Anonymkode: f1449...0ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk, folk kjøper bruktbil til nærmere vrakpant og forventer nærmest ny bil helt uten feil og problemer. Å selge bruktbil privat i dag har virkelig blitt en risikosport. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Traktor skrev:

Klassisk, folk kjøper bruktbil til nærmere vrakpant og forventer nærmest ny bil helt uten feil og problemer. Å selge bruktbil privat i dag har virkelig blitt en risikosport. 

Helt riktig, det er virkelig ikke å anbefale å selge brukte biler privat i Norge. Vær forberedt på at du kan måtte tilbakebetale alt og ta bilen i retur. Kanskje du ikke bestandig er nødt til å gjøre det slik etter jusen, men du blir bare så mektig lei den kyniske kranglefanten at du vil få saka ut av verden. Så får han heller ha hatt gratis bil en periode.
I stedet er det å bestemme seg: Enten selger du bilen litt billig til en forhandler når den er noen få år gammel, eller så kjører du den til den må vrakes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Traktor skrev:

Klassisk, folk kjøper bruktbil til nærmere vrakpant og forventer nærmest ny bil helt uten feil og problemer. Å selge bruktbil privat i dag har virkelig blitt en risikosport. 

Derfor slo jeg til på innbyttekampanje! Kunne kanskje fått mer om jeg solgte den selv, men orket ikke bruke tid og krefter på det. Etter jeg solgte en bruktbil til 10.000 til en ny landsmann, og det ble mye klaging og sirkus, forbante jeg meg på at jeg aldri mer skulle selge billig bruktbil. Har greid å holde det foreløpig da :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/16/2019 at 6:02 PM, AnonymBruker said:

Det er en Volvo V50.

Anonymkode: 51ef3...726

Gjør deg selv en tjeneste og kjør den rett på huggern med engang. Hadde selv en volvo v50 som jeg byttet motor på 3 ganger. Som jeg måtte selge med tap.

Anonymkode: 73cfd...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er servicen tatt sist? Det er filter som er skiftet. De må skiftes jevnlig, og ikke noe du kan klage på. 

Anonymkode: 54a89...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
På 17.1.2019 den 9.14, AnonymBruker skrev:

Vi har akkurat solgt en bil, og det du beskriver her er vårt største mareritt.

Bilen var i daglig bruk før salg, var akkurat eu-godkjent, vi tok i tillegg er salgstest gjennom NAF, og ingen større mangler ble avdekket, men likevel vet vi at bilen er gammel, har gått veldig mye, og at ting kan skje brått, selv om vi ikke har hatt noen indikasjoner på det før salget.

Vi var nøye med å få frem dette da vi solgte bilen, at det å kjøpe bruktbil på denne måten kunne være et risikoprosjekt, men kjøperen var mer avslappet på dette enn vi var.

"Når jeg kjøper en bruktbil til denne prisen vet jeg ikke hva jeg får!  Jeg kan ha kjøpt en bil som er billig, eller jeg kan ha kjøpt en billig bil som blir dyr i drift.  Det er en sjanse jeg tar".

Dere var uheldige, og det er synd og veldig surt, men det er ikke selgers ansvar, for det var ingenting han kunne gjør for å forutse at en slik feil skulle oppstå i nær fremtid.

 

 

Anonymkode: f1449...0ee

Jeg skrev dette svaret for en måneds tid siden, men ting skjer fort, og i dag har jeg forbannet meg på at jeg aldri mer skal selge bil privat.  Det blir bare dårlig nattesøvn og trøbbel av det.

Det som ikke burde skjedd skjedde, bilen måtte repareres etter kort tid med ny eier, selv om vi hadde gjort alt vi kunne for å forsikre oss om at ingenting var galt.  (EU-kontroll og NAF salgstest), 

Ny eier var klar på at han visste at han ikke hadde et legitimt krav mot oss, men valgte likevel å be oss om å dekke  halvparten av verkstedregningen.  

Som de empatiske menneskene vi er forstår vi selvsagt at dette ble et problem for ny eier, og selv om han ikke hadde krav på noe hadde vi ikke samvittighet til å la dette gå uten videre.  Jeg liker ikke at noe jeg har solgt har  påført andre problemer og bekymringer.

Vi har ikke økonomi til å gi så mye som han ba om, men vi tilbød halvparten.

Det godtok han, og han har fått en god billig bil, til tross for ekstrautgiften han fikk, og jeg er kvalm og uvel fordi denne uforutsette utgiften blir vanskelig å takle akkurat nå.

Jeg understreker at dette går på meg, og ikke på ham.  Han har ikke gjort noe galt.  Han ba om hjelp men tøff tid, og det er lov!  

Jeg er alt for samvittighetsfull (av mangel på et bedre ord) til å selge bruktbil privat, så heretter kjøres biler til de er vrak, eller de selges til forhandler.

Anonymkode: f1449...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det en feil selger burde visst om og opplyst om, kan du ta saken til forliksrådet.  Men 3000 kroner er jo ikke så mye. Jeg har selv en gammel bil og gjennomsnittlig har jeg de siste årene hatt verkstedsutgifter på 16 000 kroner i året på den. Skal bytte bil snart, da jeg er lei. 

Anonymkode: 9f499...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2019 den 8.44, AnonymBruker skrev:

Var det en feil selger burde visst om og opplyst om, kan du ta saken til forliksrådet.  Men 3000 kroner er jo ikke så mye. Jeg har selv en gammel bil og gjennomsnittlig har jeg de siste årene hatt verkstedsutgifter på 16 000 kroner i året på den. Skal bytte bil snart, da jeg er lei. 

Anonymkode: 9f499...f03

Stemmer nok ganske bra det. Jeg har hatt en del gamle biler, og regningen varierte selvsagt fra år til år men i snitt gikk det med en tusenlapp pr. måned i verkstedsutgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 17.03, AnonymBruker skrev:

Joda, men EN uke etterpå? Man trenger ikke kjøpe en bil for flere hundre tusen for at den skal være ok. Men man forventer da jaggu mer enn å måtte sende den på reperasjon EN uke etterpå når selgeren sier at den er ok. 

Anonymkode: 51ef3...726

Dere kjøpte en bil til 30 000.-

INGEN vet tilstanden på en gammel oppbrukt bil til den prisen. 

Når dere kjøper biler i den prisklassen så er dette å forvente.

Bare verditapet per år på min nye bil er bortimot det dobbelte av hva dere betalte for bilen, så om dere fikser den og den går uten mere påkost i et år har bilen vært et røverkjøp.

Anonymkode: 77bd0...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...