Gå til innhold

Kjøpte en bil, og en uke etterpå så må den på verksted..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en Volvo V50.

Anonymkode: 51ef3...726

Som er i mellomsjiktet kvalitetsmessig. Er km. stand høy? Og hvor gammel er den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal kjøpe bil selv men er redd for å også bli lurt. Om det er feil på bilen på Finn.no må alle feilene bli skrevet opp som kjøperne kan lese de? Er usikker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lily_88

Når jeg kjøpte bruktbil, så krevde jeg å se en naf-test. NAF er uavhengig, så de gikk igjennom alt på bilen, og ingenting gærn't. Så da kjøpte jeg den.

Anbefaler alle, selv om at du har en kompis som er bilmekaniker, å ta naf-test. Slitedeler må man ta høyde for uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Husholdning1 skrev:

To av spørsmålene som er vesentlig i en slik sammenheng er hvor langt bilen har gått og hvem som har produsert den.

Ja, hvis du ser på samla verkstedregninger i løpet av to år, er dette relevante opplysninger. (De store talls lov).
Men verkstedregninger i løpet av ei uke, det er det ikke mulig å spå noe fornuftig om. Det er kun et lotteri. Absolutt alle biler KAN havne på verksted første uka, men de fleste gjør det ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lily_88 skrev:

Når jeg kjøpte bruktbil, så krevde jeg å se en naf-test. NAF er uavhengig, så de gikk igjennom alt på bilen, og ingenting gærn't. Så da kjøpte jeg den.

Anbefaler alle, selv om at du har en kompis som er bilmekaniker, å ta naf-test. Slitedeler må man ta høyde for uansett.

Det kan riktignok være greit å få en sjekk av bilen, enten hos et verksted eller NAF. Men ingen av dem har likevel mulighet til å finne feil som ikke er der, slik som i dette tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett en del mangellapper fra Naf på eu-kontroller, så hadde ikke jeg satt min lit til de når det kommer til bil... de setter feil på ting som bilen ikke har, og veldig ofte setter de feil på lysbilde når det er riktig... standard fra naf er feil på tåkelys selv om de er justert riktig 🙄

Anonymkode: 55e0e...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Vox_populi skrev:

Ja, hvis du ser på samla verkstedregninger i løpet av to år, er dette relevante opplysninger. (De store talls lov).
Men verkstedregninger i løpet av ei uke, det er det ikke mulig å spå noe fornuftig om. Det er kun et lotteri. Absolutt alle biler KAN havne på verksted første uka, men de fleste gjør det ikke.

Hvis bilen har høye verkstedregninger enten over kort tid eller lang tid så styrer man unna. En lang liste over slitedeler som er byttet det siste året i en bilannonse sier egentlig at det er en dårlig behandlet bil. Og selv om foringer etc. som er slitt på grunn av uforsiktig kjøring er byttet, så er det f.eks en rekke ledningsforbindelser, elektroteknikk og elektronikk i en bil som blir påvirket av det samme over tid, men ikke blir jevnlig kontrollert og byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha sett en del mangellapper fra Naf på eu-kontroller, så hadde ikke jeg satt min lit til de når det kommer til bil... de setter feil på ting som bilen ikke har, og veldig ofte setter de feil på lysbilde når det er riktig... standard fra naf er feil på tåkelys selv om de er justert riktig 🙄

Anonymkode: 55e0e...d44

NAF består av mennesker akkurat som bilverkstedene for øvrig. Det er selvsagt ingen reell grunn til at NAF skulle gjøre en bedre eller dårligere jobb enn andre. Det varierer selvsagt også fra sted til sted også hos NAF.

Men denne troen på at NAF er noen guder som kan spå fremtiden den skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Hvis bilen har høye verkstedregninger enten over kort tid eller lang tid så styrer man unna.

Men en har ikke nødvendigvis en komplett og sannferdig liste over det når en skal kjøpe en bil. Bare kilometerstand og kanskje det som siste eier måtte velge å si. Først etter at en har hatt den selv i to år, kan regnskapet presenteres, men da er det litt seint, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vox_populi skrev:

Men en har ikke nødvendigvis en komplett og sannferdig liste over det når en skal kjøpe en bil. Bare kilometerstand og kanskje det som siste eier måtte velge å si. Først etter at en har hatt den selv i to år, kan regnskapet presenteres, men da er det litt seint, dessverre.

Ikke nødvendigvis, men jeg har ikke tall på hvor mange som tror en bil er bra fordi det er byttet en rekke slitedeler på kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselfilter kan ryke når som helst, og er umulig å forutse, dessverre.

Ser folk anbefaler NAF-test, men min erfaring med den er ikke god. Fikk beskjed om at bilen kunne ryke når som helst, måtte aldri kjøre noe sted uten en backup som kunne hente meg, og at 8 mil om dagen (frem og tilbake til jobb) som jeg kjøpte den for ville den aldri tåle. Vel, den tålte den kjøringen i to år, gikk frem og tilbake fra østlandet til bergen ett par ganger, og når jeg begynte å ukespendle gikk den opp og ned 25 mil hver helg uten problemer i ett halvt år... Da sa den takk for seg (toppakninga røyk)... Så jeg kjørte rett og slett vanlig bruk i 2,5 år med en bil som NAF sa egentlig burde vært vraket... Gikk gjennom eu-kontroll med minimale feil gjorde den også... Så for meg var NAF bortkastede penger... 

Anonymkode: bb14f...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Vox_populi said:

En gammel bil kan havne på verksted når som helst, alt etter flaks/uflaks. Men dere var jo heldige med at reparasjonen var så beskjeden som 3000 kr. Hadde dere kjøpt ny bil, hadde bare turen ut gjennom porten hos forhandleren kostet 50 000.

Og likevel er du ikke garantert at ikke bilen havarerer etter en uke eller fem. Du er riktignok garantert å få det dekket av garantien, men du blir garantert sur når bilen, full av familien, streiker på en fjellovergang, og du må begynne å styre med leiebil. Dette har skjedd noen jeg kjenner; det er ikke tull.

Anonymkode: bd6c7...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke få forrige eier til å betale dette. Eneste lovparagrafen som kunne tilsi at du skulle kunne ha rett på erstatning ville vært etter kjøpsloven paragraf 19 (1) c;

Selv om tingen er solgt «som den er», foreligger mangel når tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse.»

Siden bilen var såpass billig, er kjøpesummens størrelse så lav at kjøper har ikke grunn til å tro bilen er i bedre stand, og dermed foreligger det ingen mangel. 

Les gjerne litt i kjøpsloven, du må kunne bevise at «tingen» har en mangel, for å kunne kreve erstatning. Dersom selger har unngått å fortelle om vesentlige feil, blir det en annen sak, men det kan du ikke bevise..

Anonymkode: befe1...32c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt flere mer enn 10 år gamle bruktbiler og kjørt dem ned. Min erfaring er at det alltid skjer noe den første tiden pga. endret bruksmønster. Som en annen kommenterte skifter jeg oljer og filtre hvis ikke jeg vet når det ble gjort sist. Langkjørte dieselbiler som plutselig blir bybiler kan få problemer. Bil som er vant til motorvarmer kan bli vanskelig å starte osv. Hvis du er forberedt på en slik runde som dere har opplevd kan gammel bruktbil være god økonomi likevel.

Hvis denne bilen nå holder et par år uten større utgifter har dere hatt en grei reise. Dessverre er jo ikke lenger Volvo regnskap like forutsigbart som da de var firkanta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, spinner said:

Jeg har hatt flere mer enn 10 år gamle bruktbiler og kjørt dem ned. Min erfaring er at det alltid skjer noe den første tiden pga. endret bruksmønster. Som en annen kommenterte skifter jeg oljer og filtre hvis ikke jeg vet når det ble gjort sist. Langkjørte dieselbiler som plutselig blir bybiler kan få problemer. Bil som er vant til motorvarmer kan bli vanskelig å starte osv. Hvis du er forberedt på en slik runde som dere har opplevd kan gammel bruktbil være god økonomi likevel.

Hvis denne bilen nå holder et par år uten større utgifter har dere hatt en grei reise. Dessverre er jo ikke lenger Volvo regnskap like forutsigbart som da de var firkanta.

Det var de ikke da heller. Hilsen x-Volvoeier.

Anonymkode: bd6c7...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøper en bil til 30 000kr og sutrer over en verkstedregning på 3000kr? 😜 For det første så er det filtre som er byttet - dette må gjøres hele tiden og du kan selv se i serviceheftet på bilen hva som er gjort. Det er din oppgave å finne ut av dette. Det er helt normale vedlikeholdskostnader på en bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja du har blitt lurt. Selger er nok en av disse som kjøper vrakeklare biler for vrakpanten og legger de øyeblikeklig ut for salg til 30.000.

Anonymkode: cb71e...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er litt detektiv, kan du finne ut hvem slegeren kjøpte bilen av. Og når. Har eieren kjøpt bilen rett før han solgte til dere er det mye som tyder på at dere har blitt lurt.

Kan også kontakte tidligere eier og høre.

Anonymkode: 0306a...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

foreligger mangel når tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse.»
Siden bilen var såpass billig, er kjøpesummens størrelse så lav at kjøper har ikke grunn til å tro bilen er i bedre stand, og dermed foreligger det ingen mangel. 

Enig i det, og i tillegg vitner det som er utført ikke om alvorlige, skjulte feil med bilen. At kurante slitedeler som dette må skiftes, viser ikke at bilen er i spesielt dårlig stand, dette må en påregne å få gjort regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ungdomsliv skrev:

Skal kjøpe bil selv men er redd for å også bli lurt. Om det er feil på bilen på Finn.no må alle feilene bli skrevet opp som kjøperne kan lese de? Er usikker 

Kjøp fra forhandler så har du mer rettigheter :) 

Anonymkode: 7e0cc...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...