Gå til innhold

Hva har du spist i dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Frokost: Havregryn med 330ml propud, kaffe

Lunsj: 1 neve usaltede peanøtter, kaffe

Middag/kvelds hel grillet kylling og en folkøl

Endret av Coronas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

57 minutter siden, Ariana807 skrev:

Forde noen av oss kanskje er litt kresne i matveien og ikke liker mye av det man må bytte ut potet, pasta og ris med, og da blir det mer stress😉 

Du liker ikke egg, kylling, and, svin, okse, lam, og det meste av overjordsgrønnsaker? 

Anonymkode: ef454...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig tråd for meg, dette. Er overvektig, og har ikke helt begrep for hva som er "normal mengde mat". Alle som har svart til nå spiser mye mindre enn meg. Merker det også hvis jeg kjøper Fjordland o.l som liksom skal være til én person. Det er bare alt for lite mat for meg.

Så det er min store utfordring. Må ned 30 kg, men aner ikke hvordan jeg skal opprettholde et kosthold hvor jeg ikke kan spise meg mett 😞

I dag feks:

Frokost - 2 skiver med smør og ost

Jobb - 2 hveteboller + en kaffe latte

Lunsj - salat med mye grønt, quinoa, egg, kylling. 1 brødskive

Mellom - neve nøtter, liten sjokolade

Middag - 2 lakseskiver, ris (sikkert alt for mye), saus, grønt

Kvelds - sugen på noe søtt, men har holdt meg i skinnet til nå...

Anonymkode: 9840a...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du liker ikke egg, kylling, and, svin, okse, lam, og det meste av overjordsgrønnsaker? 

Anonymkode: ef454...558

Egg og kylling ja. Spiser kjøttdeig av okse og kylling, men annet kjøtt —> 

okse, svin, lam, og grønnsaker som er varmebehandlet 😖 jupp, ikke stor fan av det nei! 😂

Så da blir det litt vanskelig å få i seg sunn mat 😅😂

Da veier jeg heller alt av mat og legger det inn, det blir totalt telt opp for meg så slipper mye matte 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 2 grove brødskiver med leverpostei og smøreost

Lunsj: 2 grove brødskiver med tunfisk + agurkskiver på, 2 havrekjeks

Middag: 2 pitabrød med salat, tacokrydret strimlet svinekjøtt og lettrømme 

Dessert (:fnise:) : 3 sveler med syltetøy og et lite kakestykke

Jeg teller ikke kalorier og aner ikke hvor og hvordan man gjør det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nyttig tråd for meg, dette. Er overvektig, og har ikke helt begrep for hva som er "normal mengde mat". Alle som har svart til nå spiser mye mindre enn meg. Merker det også hvis jeg kjøper Fjordland o.l som liksom skal være til én person. Det er bare alt for lite mat for meg.

Så det er min store utfordring. Må ned 30 kg, men aner ikke hvordan jeg skal opprettholde et kosthold hvor jeg ikke kan spise meg mett 😞

I dag feks:

Frokost - 2 skiver med smør og ost

Jobb - 2 hveteboller + en kaffe latte

Lunsj - salat med mye grønt, quinoa, egg, kylling. 1 brødskive

Mellom - neve nøtter, liten sjokolade

Middag - 2 lakseskiver, ris (sikkert alt for mye), saus, grønt

Kvelds - sugen på noe søtt, men har holdt meg i skinnet til nå...

Anonymkode: 9840a...6b0

Dette er ikke ekstremt mye mat, men det er mye raske karbohydrater. Det gjør at du får stadige blodsukkersvingingene (og påfølgende insulinrespons), som igjen gjør at man blir sulten og fysen på søtt. En ond sirkel som du skjønner. Ettersom du er såpass overvektig har du mest sannsynlig en dårlig toleranse for karbohydrater. Dropp potet, boller, brødskiver, knekkebrød, ris, pasta, frokostblandinger og andre kornprodukter, og spis heller mer kjøtt, kylling, fisk og egg, samt moderate mengder smør, ost, rømme og olje, så vil du få et mer stabilt blodsukker og mindre insulinsrespons, og føle deg bedre og mindre sulten/søtsugen. Overjordsgrønnsaker kan du spise så mye du vil av. 

Se feks her:

https://www.dietdoctor.com/wp-content/uploads/2018/12/Keto-for-beginners_folder_181214.pdf 

Anonymkode: ef454...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Ariana807 skrev:

Egg og kylling ja. Spiser kjøttdeig av okse og kylling, men annet kjøtt —> 

okse, svin, lam, og grønnsaker som er varmebehandlet 😖 jupp, ikke stor fan av det nei! 😂

Så da blir det litt vanskelig å få i seg sunn mat 😅😂

Da veier jeg heller alt av mat og legger det inn, det blir totalt telt opp for meg så slipper mye matte 👍🏻

Uff, jaja. 

Anonymkode: ef454...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 2 knekkebrød med ost, skinke og paprika

Middag: 10 biter sushi og litt frukt 

Kvelds: Smågodt

Anonymkode: 54323...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost- to knekkebrød med et egg på.

lunsj- et pitabrød med skinke og salat.

før trening- et eple.

middag- pasta salat med: agurk, tomat, mais, kyllingfilet, avocado, fetaost og paprika.

kvelds- 70 gram (?) med mørk sjokolade.

Endret av Meg.meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 1 banan 

Lunsj/middag: Laks, hjemmelaget potetstappe (potet/søtpotet)+brokkoli, gulrot og erter med smeltet smør

Mellom/dessert: iskaffi+skolebolle

Kvelds: 2 grovbrød skiver med speilegg/avokado/grøntfor+1 banan

Snacks: 2 riskaker med smør, ost og agurk, 1 youghurt

 

Anonymkode: 113d4...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risgrøt - 500 kcal

vafler - 600 kcal 

Popcorn - 200 kcal

Drikke - 150 kcal

pluss ei mandarin og et eple. 

Anonymkode: c3e08...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 knekkebrød med brun ost, te

2 bananer 

Fiske salat

Mellombar 

Smoothie

Min kalori inntak skal være på 1190

Pluss 2 timer trenings økt 💪🏾

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går: 

- Liten skål havregryn 

- En iskaffe og en 30 g sjokolade 

- ett egg, litt italiensk salat, to osteskiver og grønnsaker 

- To små vårruller og salat 

- to polarbrød med italiensk salat og egg 

 

Det er utfordrende å spise normale mengder. Jeg føler jeg spiser ekstremt mye, men det er jo fordi jeg spiser mye mer enn når jeg lar spiseforstyrrelsen styre. Det må jo til for å holde den i sjakk. Har hatt en lang periode hvor jeg har spist for lite. Denne uken har jeg jobbet for å hente meg inn igjen når det gjelder maten. Aktivitetsnivået er ganske høyt, så får se på om jeg spiser nok nå eller ikke, til å holde vekten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.1.2019 den 20.07, AnonymBruker skrev:

jeg har forståelse for at man, når det er valgfritt, ikke ønsker å fjerne x, selv om all evidens tilsier at vektnedgang da blir enklere. 

Anonymkode: ef454...558

Enklere, men ikke lettere. Enorm forskjell.

Anonymkode: 486e2...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 20.28, AnonymBruker skrev:

Nyttig tråd for meg, dette. Er overvektig, og har ikke helt begrep for hva som er "normal mengde mat". Alle som har svart til nå spiser mye mindre enn meg. Merker det også hvis jeg kjøper Fjordland o.l som liksom skal være til én person. Det er bare alt for lite mat for meg.

Så det er min store utfordring. Må ned 30 kg, men aner ikke hvordan jeg skal opprettholde et kosthold hvor jeg ikke kan spise meg mett 😞

I dag feks:
Frokost - 2 skiver med smør og ost
Jobb - 2 hveteboller + en kaffe latte
Lunsj - salat med mye grønt, quinoa, egg, kylling. 1 brødskive
Mellom - neve nøtter, liten sjokolade
Middag - 2 lakseskiver, ris (sikkert alt for mye), saus, grønt
Kvelds - sugen på noe søtt, men har holdt meg i skinnet til nå...

Anonymkode: 9840a...6b0

Du har et godt utgangspunkt når du innser at normalvektige spiser mindre enn det du gjør. Nå over til å definere "mett" - har du kanskje vent deg til sterkere og sterkere metthetsfølelse? Se samtidig på hva du spiser - din dagsmeny ser ikke veldig komplett ut næringsmessig, og komplett næring gjør deg mett på en behagelig måte uten at du får en trang til å spise for mye. 

Helt konkret ville jeg ha droppet bollene, hatt forskjellige pålegg på brødskivene og drukket melk ved siden av, spist noe frukt og grønt til hvert måltid, spist 1 skive laks, enten brødskive ELLER quinoa, veid opp risen og nøttene, spist færre måltider, unngått å ha godteri tilgjengelig, og vent meg til tanken at godteri/kaker er noe man bare spiser en gang i uka.

Anonymkode: 486e2...771

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enklere, men ikke lettere. Enorm forskjell.

Anonymkode: 486e2...771

Jaha?  

Anonymkode: ef454...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enklere, men ikke lettere. Enorm forskjell.

Anonymkode: 486e2...771

for de fleste av oss er enkelt og lett synonymer, så hvis du vil bli forstått må du nok forklare litt nærmere!

Anonymkode: 83e48...e7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaha?  

Anonymkode: ef454...558

 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

for de fleste av oss er enkelt og lett synonymer, så hvis du vil bli forstått må du nok forklare litt nærmere!

Anonymkode: 83e48...e7d

I teorien er det enkelt å kutte A, B og C, det er bare å slutte å spise A, B og C, og vips, så har man kuttet X kalorier.

I praksis er det ikke lett, hvis man liker A, B og C, for de forekommer i mange retter som folk flest spiser ofte, så man vil savne det og føle seg utenfor og annerledes og misunnelig når familie og venner spiser noe en selv ikke "kan" spise. 

Anonymkode: 486e2...771

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

I teorien er det enkelt å kutte A, B og C, det er bare å slutte å spise A, B og C, og vips, så har man kuttet X kalorier.

I praksis er det ikke lett, hvis man liker A, B og C, for de forekommer i mange retter som folk flest spiser ofte, så man vil savne det og føle seg utenfor og annerledes og misunnelig når familie og venner spiser noe en selv ikke "kan" spise. 

Anonymkode: 486e2...771

Det er faktisk bare å spise vanlig mat, uten potet, ris etc. Man kan også feks bruke blomkål istedetfor potet/ris. Det er i praksis mye enklere enn man tror, men det er klart at hvis man først har bestemt seg for at det er vanskelig, ja da er det vanskelig. At man føler seg utenfor etc, det er jo bare en krykke å lene seg på for å slippe å endre på noe. Vi mennesker liker ikke forandringer. Forklar for venner/familie, kanskje ender du opp med å dra dem med deg i livsstilsendringen.. Matvaner er nettopp der, vaner, og etter kort tid har man endret vaner.. Også får man det mye lettere fordi man har stabilt blodsukker. Plutselig sitter du der uten cravings, liksom.. Crazy greier.

Anonymkode: ef454...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk bare å spise vanlig mat, uten potet, ris etc. Man kan også feks bruke blomkål istedetfor potet/ris. Det er i praksis mye enklere enn man tror, men det er klart at hvis man først har bestemt seg for at det er vanskelig, ja da er det vanskelig. At man føler seg utenfor etc, det er jo bare en krykke å lene seg på for å slippe å endre på noe. Vi mennesker liker ikke forandringer. Forklar for venner/familie, kanskje ender du opp med å dra dem med deg i livsstilsendringen.. Matvaner er nettopp der, vaner, og etter kort tid har man endret vaner.. Også får man det mye lettere fordi man har stabilt blodsukker. Plutselig sitter du der uten cravings, liksom.. Crazy greier.

Anonymkode: ef454...558

Det er faktisk mye lettere enn å kjempe kontinuerlig mot biokjemien.. 

Anonymkode: ef454...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...