Gå til innhold

Når er evnetest anbefalt? Over gjennomsnittet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal det klages på å ha evneveike kids også nå? Jaja. 

Anonymkode: 23e57...1ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg er oppgitt av å møte denne holdningen i PPT. Les selv det du skriver. Evneveike barn trenger også tilrettelegging.

Anonymkode: 963a2...47c

Ja, det gjør de, men les hva jeg skriver, «de er som regel ikke evnerike.» Det er foreldrene som har fått det for seg. Av alle jeg utreder som foreldrene tror er evnerike, er det veldig få som faktisk er det. Resultatet er at jeg sitter og utreder og tester og bruker tid, energi og ressurser helt unødvendig. 

Anonymkode: 389d7...4e7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er disse ungene mindre verdt da? For hvis foreldrene ber om vurdering fra ppt, så er det vel neppe fordi alt fungerer så innmari bra?

Og hva skal egentlig til før du anbefaler tidlig skolestart eller tilrettelegging? Visste du at studier har vist at evnerik ungdom med mistrivsel i barneskolen, som ikke ble fanget opp og fikk tilrettelegging, har en dropout rate i vgs som er høyere enn barn med "vanlige" lærevansker?

Blir trist av å lese dette...

Anonymkode: 75632...39f

Det er ikke nødvendigvis at ting fungerer dårlig, men de ønsker fremskutt skolestart. Det er mange faktorer ikke bare at, som jo er det vi får testet ved evnetest. 

Du blir trist av å lese at foreldre til helt normale barn som slettes ikke er evnerike bruker av ppt sine ressurser? Ja det blir jeg også.

Anonymkode: 389d7...4e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det gjør de, men les hva jeg skriver, «de er som regel ikke evnerike.» Det er foreldrene som har fått det for seg. Av alle jeg utreder som foreldrene tror er evnerike, er det veldig få som faktisk er det. Resultatet er at jeg sitter og utreder og tester og bruker tid, energi og ressurser helt unødvendig. 

Anonymkode: 389d7...4e7

Vi er alle myrsniper i så henseende. Våre egne er de flotteste og vakreste og beste i det meste. Flere foreldre burde evne å ta av rosa-brillene og spørre seg selv om det er hjertet eller vettet som taler.

Jeg har selvfølgelig den vakreste og morsomste og beste gulljenta i hele vide verden, jeg ville aldri byttet henne ut. Like fullt ser jeg også at selv om hun er over gjennomsnittet lettlært (også som tilbakemelding fra skolen) så er hun ikke noe geni. Selv om hun synger fint, så passer hun bedre som solist i det lokale koret enn i Royal Albert Hall. Hun er rett og slett ganske gjennomsnittlig. Og det er bra nok.

Anonymkode: b30b1...362

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moren min er utdannet spesialpedagog og frarådet meg på det sterkeste å lære barna ting som lesing og skriving før skolestart da det er et velkjent fenomen at barn som kjeder seg mye på skolen bråker mye og lett blir problembarn i klassen.

Hvis jeg var deg ville jeg lagt det å lære bokstaver og tall på hylla frem til 1. klasse og heller fokusert på lek og sosialt samspill med en god del høytlesning (for å lære empati og andre egenskaper via historier). Lesing, skriving, matematikk og engelsk får de inn med teskje ved skolestart uansett så det beste man kan gjøre er å la det ligge frem til de faktisk skal lære det, på skolen.

Anonymkode: cb847...569

Det her helt utrolig. Det er da bare en fordel om femåringene som begynner på skolen føler litt mestring på det faglige når de begynner. Min yngste lærte seg selv å lese året før skolestart (hun var 6,5 da hun begynte, og har eldre søsken som hun så opp til), og vi oppmuntret jo det. Det gjorde bestemor også som har 40 år i barneskolen bak seg, og jeg, som også kunne lese som 7,5 åring og fikk lese små bøker mens de andre drev med bokstavene. Jeg trodde da at hun kunne «slappe litt av» akkurat når det gjaldt lesing første tiden, være flink og ikke streve. Neida, Osloskolen: i tredje uka kom det hele bøker med hjem i lekse, med oppgaver: skriv et sammendrag av teksten. Det var flott det, altså, men ikke snakk om at det gikk an å surfe på ferdigheter, her skulle det gjøres lekser og øves. 

Så det avhenger fullstendig av lærer og klasse (det var flere i datters klasse som var gode lesere). Men at en lærer eller spesialpedagog skal oppmuntre foreldre til å bremse motiverte barn når det gjelder læring, det er helt feil. De får tidsnok skjemaer med antall minutter lest, antall ord i minuttet, forståelse og flyt. Det samme gjelder jo engelsk og matte. 

Anonymkode: ee605...6df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er unødvendig at tråden skal ødelegges av bedrevitere som skal prøve å fortelle at foreldre sikkert bare skryter og overdriver. Nei, de fleste barn er ikke evnerike (og de fleste foreldre hevder heller ikke det selv om de er stolte over barna sine og synes at de er de beste i verden), men disse barna finnes og trenger også utfordringer og mestringsfølelse på skolen  Man kan godt holde seg for god til å synseføle om ting man tydeligvis ikke har peiling på, særlig når formålet helt åpenbart bare er å sørge for at andre for all del ikke skal tro at barna deres er noe spesielt. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama
23 timer siden, SoWhat? skrev:

At de er (langt) over gjennomsnitt når det gjelder evne og intelligens er en ting. Det er veldig bra at det blir tilrettelagt for dem. Det er viktig! Men du, det er ikke noe som heter fotografisk hukommelse. Det er man for lengst gått bort fra altså. 

Jepp, men man kaller det vel mdr for det som sleng for de som har utrolig god hukommelse.

 

Eidetiker er en person som kan oppleve tidligere inntrykk eller fantasier like detaljert og tydelige som reelle sanseinntrykk. Det blir ofte beskrevet som fotografisk minne eller hukommelse.

Bildene som disse personene opplever blir projisert ut foran dem, men forveksles ikke med «virkeligheten». Fenomenet oppleves oftere blant barn enn hos voksne.

Ordet eidetiker kommer fra det greske ordet είδος/eidos som betyr bilde.

Kjente personer som er betegnet som eidetikere er bl.a. Mozart og Nikola Tesla.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BearMama skrev:

Jepp, men man kaller det vel mdr for det som sleng for de som har utrolig god hukommelse.

 

Eidetiker er en person som kan oppleve tidligere inntrykk eller fantasier like detaljert og tydelige som reelle sanseinntrykk. Det blir ofte beskrevet som fotografisk minne eller hukommelse.

Bildene som disse personene opplever blir projisert ut foran dem, men forveksles ikke med «virkeligheten». Fenomenet oppleves oftere blant barn enn hos voksne.

Ordet eidetiker kommer fra det greske ordet είδος/eidos som betyr bilde.

Kjente personer som er betegnet som eidetikere er bl.a. Mozart og Nikola Tesla.

 

Det var vel ikke slang for de som har svært god hukommelse. Man trodde faktisk at en kunne se et bilde og så huske alle detaljer fordi hukommelsen var "fotografisk". Det er også et misforståelse å tro at de med særs god hukommelse er over gjennomsnitt intelligente. Å være kunnskapsrik og intelligent er også to forskjellige ting. Men ok. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er noe annet enn det du beskrev lengre oppe.

Anonymkode: dfb92...bac

Nei, det er det ikke. Hun beskriver et barn som har eksepsjonelt god hukommelse. Det betyr ikke at de er klokere enn andre barn. Men det er klart at barnet vil kunne svare på ting fordi andre barn ikke husker fordi kunnskapen alltid er like tilgjengelig som et et bilde eller tekst printet rett foran deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det var vel ikke slang for de som har svært god hukommelse. Man trodde faktisk at en kunne se et bilde og så huske alle detaljer fordi hukommelsen var "fotografisk". Det er også et misforståelse å tro at de med særs god hukommelse er over gjennomsnitt intelligente. Å være kunnskapsrik og intelligent er også to forskjellige ting. Men ok. 🙂

Jeg skriver jo at det fotografisk hukommelse ikke eksisterer. Men man bruker det fordi noen har eksepsjonelt god hukommelse. 

Og som jeg skriver i neste innlegg så er god hukommelse ikke det samme som å være mer inetelligent. Men definitivt en fordel fordi en alltid har informasjon man har sett, lest eller hørt tilgjengelig til enhver tid.

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, BearMama skrev:

Jeg skriver jo at det fotografisk hukommelse ikke eksisterer. Men man bruker det fordi noen har eksepsjonelt god hukommelse. 

Og som jeg skriver i neste innlegg så er god hukommelse ikke det samme som å være mer inetelligent. Men definitivt en fordel fordi en alltid har informasjon man har sett, lest eller hørt tilgjengelig til enhver tid.

Ok. Mulig meg som var litt vanskelig her. Beklager. Ja, god hukommelse er absolutt en fordel! Har trent opp min, da jeg kun har husket det som har fenget min interesse. Veldig interessant hvordan en kan lære å huske det en bare må. Det handler stort sett om å forbinde det med noe. Sorry mitt flisespikkeri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
19 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ok. Mulig meg som var litt vanskelig her. Beklager. Ja, god hukommelse er absolutt en fordel! Har trent opp min, da jeg kun har husket det som har fenget min interesse. Veldig interessant hvordan en kan lære å huske det en bare må. Det handler stort sett om å forbinde det med noe. Sorry mitt flisespikkeri...

No stress 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Arkana skrev:

Det er unødvendig at tråden skal ødelegges av bedrevitere som skal prøve å fortelle at foreldre sikkert bare skryter og overdriver. Nei, de fleste barn er ikke evnerike (og de fleste foreldre hevder heller ikke det selv om de er stolte over barna sine og synes at de er de beste i verden), men disse barna finnes og trenger også utfordringer og mestringsfølelse på skolen  Man kan godt holde seg for god til å synseføle om ting man tydeligvis ikke har peiling på, særlig når formålet helt åpenbart bare er å sørge for at andre for all del ikke skal tro at barna deres er noe spesielt. 

Hvordan er det å ødelegge tråden? Ts spør om når et barn bør utredes, og jeg påpeker at mange utredes helt unødvendig. Det er da helt i tråd med tema. 

Anonymkode: 389d7...4e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Fremskutt skolestart er ikke aktuelt da barnet er født i desember. 

Asberger som det var noen som nevnte tviler jeg sterkt på da barnet fungerer utmerket sosialt og barnehagen uttrykker at hun kan leke de fleste leker og er venner med de aller fleste. 

Jeg er veldig usikker på hvorvidt det er nødvendig med en evnetest og hva det eventuelt kan hjelpe med ved skolestart. Målet mitt er at barnet kan få utfordringer på lik linje med de fleste, noe jeg ikke tror da hun har en enorm kunnskap på veldig mange punkter og klarer og kan det meste de gjør de første, hvertfall, tre årene på skolen. Er redd for kjedsomhet som ender i utagering hvis hun ikke får de utfordringene hun trenger.

Er også redd for å virke skrytete og det er også derfor jeg ikke har tatt det opp med veldig mange rundt, men det er en reell bekymring fra min side.

Anonymkode: fe158...e62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Sofia2018 skrev:

Jeg har en sønn som lese en bok på 250 sider og du kan spørre han (f.eks) hva står på side 125, linje 4 , 33 bokstav og han kan gjenta det. S jeg vet ikke jeg 

Det MÅ være Aspergers..

Anonymkode: ed4e5...845

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sofia2018
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det MÅ være Aspergers..

Anonymkode: ed4e5...845

Nope. Både faren og jeg er sånn. Jeg leser ut bøker raskere enn andre skiftet undertøy. Til jul fikk jeg Snorre sagaene og 1 juledag var den lest ut. Og jeg husket hva som står. Jeg husker små detaljer men er ikke detalj fiksert. Så nei det er ingen Asperger inne i bildet, alle er testet. Vår eldste snakket flytene fransk, engelsk, tysk og norsk når han var 4. Ingen av oss foreldre har påvirket  han språkmessig. Det et bare noen barn som er sånn. Ingen av ungene har lest typiske barnebøker men vi har lest de bøkene vi selv liker. Og han elsker bøkene av de store norske forfatterne.  Bestefaren underviser på en skole og barnet var 4.5 år når han hjalp bestefaren å rette prøver hjemme. Han fungerer godt faglig selv om han fort kan kjede seg så der får han litt lekser og pensum for høyere klasser.  Han er midtpunkt blandt kompisene og har venner i alle alderstrinn. 

Endret av Sofia2018
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Fremskutt skolestart er ikke aktuelt da barnet er født i desember. 

Asberger som det var noen som nevnte tviler jeg sterkt på da barnet fungerer utmerket sosialt og barnehagen uttrykker at hun kan leke de fleste leker og er venner med de aller fleste. 

Jeg er veldig usikker på hvorvidt det er nødvendig med en evnetest og hva det eventuelt kan hjelpe med ved skolestart. Målet mitt er at barnet kan få utfordringer på lik linje med de fleste, noe jeg ikke tror da hun har en enorm kunnskap på veldig mange punkter og klarer og kan det meste de gjør de første, hvertfall, tre årene på skolen. Er redd for kjedsomhet som ender i utagering hvis hun ikke får de utfordringene hun trenger.

Er også redd for å virke skrytete og det er også derfor jeg ikke har tatt det opp med veldig mange rundt, men det er en reell bekymring fra min side.

Anonymkode: fe158...e62

Jeg forstår bekymringen din, absolutt, spesielt siden man også hører litt om skoler som ikke greier/vil tilrettelegge. Likevel ville jeg avventet til hun er i gang på skolen. Hvem vet, kanskje hun får en av disse virkelig dyktige lærerne som ser elevens behov og greier å tilrettelegge helt av seg selv? Dog bør du kanskje forberede deg på å ta det opp i oppstartsamtalen og be om tilrettelegging. Om du ikke får gehør, så krever du oppmelding og evnetest hos PPT for veiledning i god tilrettelegging. 

Høyst sannsynlig har du ingenting å bekymre deg for, de aller fleste skoler greier å tilrettelegge godt nok kun basert på egne observasjoner.

Anonymkode: b30b1...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er utfordrende for et barn med mellom 130-140 i iq i dagens skole. Det sier seg selv at det er vanskelig å tilrettelegge for mange nivåer i en klasse på 20-25 elever. Ja, det står i læreplanen at alle har rett på tilpasset opplæring, men i praksis får de ikke dette til. 

Mannen min har 137 i iq. Han kjedet seg ihjel på skolen og fikk ikke utnytta potensialet sitt. Han ble satt til å være hjelpelærer. Jeg har iq på rundt 117. Jeg følte skolen passet meg bra. 

Anonymkode: 7f56e...f73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sofia2018 skrev:

Nope. Både faren og jeg er sånn. Jeg leser ut bøker raskere enn andre skiftet undertøy. Til jul fikk jeg Snorre sagaene og 1 juledag var den lest ut. Og jeg husket hva som står. Jeg husker små detaljer men er ikke detalj fiksert. Så nei det er ingen Asperger inne i bildet, alle er testet. Vår eldste snakket flytene fransk, engelsk, tysk og norsk når han var 4. Ingen av oss foreldre har påvirket  han språkmessig. Det et bare noen barn som er sånn. Ingen av ungene har lest typiske barnebøker men vi har lest de bøkene vi selv liker. Og han elsker bøkene av de store norske forfatterne.  Bestefaren underviser på en skole og barnet var 4.5 år når han hjalp bestefaren å rette prøver hjemme. Han fungerer godt faglig selv om han fort kan kjede seg så der får han litt lekser og pensum for høyere klasser.  Han er midtpunkt blandt kompisene og har venner i alle alderstrinn. 

Her var der mye morro:-). 

Du får meg desverre ikke til å tro at et barn kan lære 3 språk i en alder av 4 år uten å ha noen som helst påvirkning fra foreldre. I er hjem der det blir spilt mye sjakk, blir barn sjakkmestre. I et hjem der foreldre leser, blir barn glad i å lese. I et hjem der man snakker ulike språk, hører på ulikt språk på TV og på nett ,blir barna gode i språk. Noe må dere ha gjort, ellers hadde han ikke hatt tilgang på læringen.

det å rette prøver også..jeg tror foreldre tar skikkelig i når de beskriver barna sine. Ingen 4,5 åring kan rette prøver- hvis ikke det å sitte der og få pekt ut svar teller. Hadde det gått an, ville ditt barn vært et geni. 

I tillegg er han det sosiale midtpunktet...dette høres fantastisk ut. Beklager om jeg tror at du må ta av deg de rosa brillene dine...

det siste jeg tror er at sånne innlegg får andre foreldre til å føle at de ikke strekker helt opp. Så perfekt er ikke verden..sorry:-)

har selv en evnerik unge med 140 i IQ. Men han er et barn og har gode og dårlige sider. Med andre ord: det finnes ikke verdensmesterbarn. Skjønner ikke hvorfor det må fremstilles slik i et fora hvor mange usikre foreldre sitter og leser. Hva er denne voldsomme trangen til å være best? Også når det kommer til ungene.

Anonymkode: ed4e5...845

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...