Jump to content
Fnugg

IVF&endometriose - prøver på bolle nummer 2 i ovnen

Recommended Posts

Fnugg
4 timer siden, Wiley skrev:

Hvordan gikk det med egguttak da? Sånn bortsett fra at det var jævlig vondt?

4 timer siden, prøverpåny skrev:

Mønsterstrikk er egentlig ikke noe hokus pokus, men vil ikke anbefale å strikke noe frem og tilbake på pinne med mønster som det første, jeg har gjort det én gang og aldri igjen! Kan også være litt utfordrende med mønsterstrikk dersom du tenker å strikke begge dinovottene samtidig på magic loopen.. blir lett trådkrøll 🤓

Men sier som @Wiley, hvor mange egg ble det?!? Varmeflaske og mye vann er tingen i dag. ☺️

Æh....ble 9(?) egg og asså....litt flere enn sist tror jeg, endte uansett bare med 1 helt OK til innsettende ganga. Har ikke bruk for mer enn 1 jeg da, så. De ringer imorra 🙈

Går OK om jeg ligger (kjenner litt press) - men å gå eller sitte oppreist...NØU. Holdt på å krabbe isted på vei over stuegulvet fordi det er så NEDPRESS atte hjelp.

Måtte egentlig ta antibiotika forebyggende fordi de hadde stukket så mye (og endo øker risiko for infeksjon da visstnok), me siden jeg er allergisk mot uvisse typer fill jeg avvente til evt feber og større smerter. 

Tror jeg har mer vondt denne ganga enn sist asså, men jeg husker ikke så mye fra sist :P Var mest den bortgjemte og siste som var føkkings pain type nedover lårene og opp i magen.

Men skal ikke klage asså, er bare så jækla kjedelig å ligge strakt i hundre timer. 

Edited by Fnugg

Fortsetter under...

Waldfee

Så kjipt med smertefullt uttak, men bra antall egg da👍! Håper det blir verdt det 🤞 Hvil deg godt, nå!

Wiley

Det er jo masse bra egg, håper du får gode nyheter i dag! Og håper smertene roer seg ned, kjipt å ha det så vondt etter uttak men de måtte vel lete litt etter den ene eggstokken da. Alltid gøy når de leter med en halv meter lang nål. 

Fnugg

Åh nå er jeg skikkelig lei meg 😭 Ingen egg ble befruktet 🙁

De skjønte ikke hvorfor, siden alt så bra ut og det gikk fint sist. Det eneste de kunne prøve annerledes neste gang var ICSI, for å se om det hjelper. 

Aner ikke om vi har brukt opp dette forsøket eller ikke, men har uansett 1 gang igjen isåfall. 

Kan ikke si det hjelper at jeg har det skikkelig vanskelig på jobb om dagen, størsteparten av årsaken til sykemelding før uttak var igrunnen det (at det ble for belastende å kombinere med forsøk). 

Og så DET vonde uttaket for ingenting 😰

Åh, jeg er så lei meg - og så får jeg dårlig samvittighet for å ta det så tungt i tillegg fordi jeg vet at det er mange her inne som har hatt mange negative forsøk uten å ha barn fra før. Men det hjelper jo ikke å tenke sånn akkurat nå iallefall. 

bondekone

Då vondt å høre @Fnugg😢 men så lenge det ikke ble innsett regnes det vel ikke som et helt forsøk? Håper icsi kan gjøre utslaget!

Wiley

Å nei, så utrolig kjipt! Skjønner godt det føles veldig bortkastet, og det er helt lov å synes at det er noe dritt selv om du har en hjemme allerede, den prosessen unner jeg ingen assa, hilsen hun som fortsatt prøver på nr 1. Får du pratet med klinikken om videre prosess nå? Aner ikke hvordan det er i det private med sånne situasjoner, men uansett kan de jo fortsatt prøve mye forskjellig, både endre protokoll og befruktnings metode, så dette var bare en drittrunde. 

Tror ikke det hjelper å gå tilbake på jobb hvis det er så dårlig stemning der nå, bruk litt tid på deg selv, drit i samvittigheten og få deg en lengre sykemelding. Er ikke meningen at man skal ha det så kjipt på jobb. Stor klem til deg ❤️

Annonse

Fnugg

Heldigvis var det ikke et tellende forsøk, snakket med dem isted.

Fikk kanskje mer inntrykk av at man bare prøver justeringer for å se «for gøy» om det hjelper - de sa iallefall at det aldri var helt godt å si hva som var årsaken til positive/negative utslag.

Men å dytte sædcellen inn i egget er nå iallefall noe jeg tenker er greit nå som ingen engang ble befruktet liksom. 

Mulig jeg var naiv, men denne reisen ble så jævlig mye mer kronglete enn jeg så for meg. Tenkte liksom at forsøk kunne bli negative, men falt meg ikke inn at to personer med gode verdier og tester kunne ende opp med så mye surr.

Og manglende befruktning har vel neppe noe med endometriose å gjøre heller, så jeg skjønner ikke dette her jeg. 

^^Belle^^

Ånei, så trist å høre! Forstår godt at du er lei deg. :klem: Negative forsøk er noe dritt, men alt i alt synes jeg det var bra at dette ikke var et tellende forsøk. Dere tar dette privat regner jeg med?

Sender deg mange gode tanker. :kyss: 

prøverpåny

Å, triste nyheter!! 😔 Hadde håpet at det vonde uttaket skulle gi noe bedre tilbake... Lov å synes alt er litt dritt nå!! Og seriøst, punktert urinblære, vondt uttak og avbrutt forsøk er mer enn god nok grunn for å ha noen dager til hjemme! Vær snill med deg selv. 😘

Fnugg
2 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Ånei, så trist å høre! Forstår godt at du er lei deg. :klem: Negative forsøk er noe dritt, men alt i alt synes jeg det var bra at dette ikke var et tellende forsøk. Dere tar dette privat regner jeg med?

Sender deg mange gode tanker. :kyss: 

1 minutt siden, prøverpåny skrev:

Å, triste nyheter!! 😔 Hadde håpet at det vonde uttaket skulle gi noe bedre tilbake... Lov å synes alt er litt dritt nå!! Og seriøst, punktert urinblære, vondt uttak og avbrutt forsøk er mer enn god nok grunn for å ha noen dager til hjemme! Vær snill med deg selv. 😘

Så snille dere er her inne hele gjengen ❤️ 

Punktert urinblære var heldigvis ikke meg (håper jeg? - og grøss! Stakkars den det måtte være!)

Vi tar det privat ja, fordelen med det er jo at man slipper kø. Og jeg tror underlivet mitt virkelig har godt av en liten pause nå asså. Tror ikke jeg får kort protokoll neste gang, men det får bare være. 

Så nå driver jeg og lurer på hva jeg skal unne meg selv som trøst 🙈 Er ikke så lenge til bursdagen min heller, så jeg føler at jeg må klekke ut noe greier.

Vurderer å ønske meg støykansellerende hodetelefoner (men ikke de dyreste), eller noe turskogreier. Eller......treningstøy er liksom første «to go to» når jeg synes jeg fortjener trøst, men jeg begynner å få ganske mye tights i skapet liksom. 

Mitt første innfall etter kjipe beskjeder er at jeg har lyst til å bli treningsnarkoman, men underlivet mitt stopper meg dessverre i det - det får bli pensjonisttrening istedet. 

^^Belle^^
4 minutter siden, Fnugg skrev:

Så snille dere er her inne hele gjengen ❤️ 

Punktert urinblære var heldigvis ikke meg (håper jeg? - og grøss! Stakkars den det måtte være!)

Vi tar det privat ja, fordelen med det er jo at man slipper kø. Og jeg tror underlivet mitt virkelig har godt av en liten pause nå asså. Tror ikke jeg får kort protokoll neste gang, men det får bare være. 

Så nå driver jeg og lurer på hva jeg skal unne meg selv som trøst 🙈 Er ikke så lenge til bursdagen min heller, så jeg føler at jeg må klekke ut noe greier.

Vurderer å ønske meg støykansellerende hodetelefoner (men ikke de dyreste), eller noe turskogreier. Eller......treningstøy er liksom første «to go to» når jeg synes jeg fortjener trøst, men jeg begynner å få ganske mye tights i skapet liksom. 

Mitt første innfall etter kjipe beskjeder er at jeg har lyst til å bli treningsnarkoman, men underlivet mitt stopper meg dessverre i det - det får bli pensjonisttrening istedet. 

Jeg kan ihvertfall anbefale Bose Quietcomfort 20, om du er på jakt etter propper som ikke er trådløse. Helt fantastiske, både med og uten støykanselleringen på. :hjerte: 

Fnugg
7 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

Jeg kan ihvertfall anbefale Bose Quietcomfort 20, om du er på jakt etter propper som ikke er trådløse. Helt fantastiske, både med og uten støykanselleringen på. :hjerte: 

Skriver neeeeeeeed.......bruker du dem på jobb? Jeg har prøvd Bose vanlig headset, og de var forsåvidt gode, men litt vel varme rundt øret. 

Og jeg lurte liksom alltid på hvordan de øreproppene var til sammenlikning med tanke på støykansellering/musikk?

prøverpåny

Hmmm, går litt i ball med alle uttakene her for tiden. Tror jeg mikset inn @Wiley som fortalte om sitt forrige forsøk 🤔🤔🤔 😂😂 Bra du kunne stryke den fra lista di da, om ikke annet...

Har vanlige store Bose som er på store deler av dagen når jeg er tilbake på jobb etter uttak, orker ikke å snakke med så mange da. Bruker databriller, og synes de klemmer litt på brillearmene.

kjenner igjen den treningstrangen, helst lyst til å gå på den tøffeste timen, men så virker kroppen bare til en gåtur. Gikk noen deilige skiturer etter uttaket i fjor vinter og det var deilig! Ikke noe risting på eggstokkene som ved løping, så følte det var trygt 😊

Annonse

Wiley

Punktert blære var meg ja! 🙋🏽‍♀️ Helt greit å slippe, jeg lover 😂

Hvis du trenger litt trøst (noe jeg støtter fullt ut) så anbefaler jeg Vippeløft igjen jeg! Var der i går og hun sa jeg så ut som en prinsesse og jeg FØLER meg som en prinsesse 😂👑 

Men bra at dette forsøket ikke gjaldt da, det var vel en liten lettelse. Da jeg etter to mislykkede forsøk spurte legen om det gikk an å prøve noe annet sa han vel bare at selv om alt er perfekt så skal det også en dose flaks til, så det er egentlig der de er med meg. At 4 mislykkede forsøk bare er uflaks. Håper du har litt bedre flaks en meg og at det sitter neste gang. 

Fnugg
2 timer siden, Wiley skrev:

Punktert blære var meg ja! 🙋🏽‍♀️ Helt greit å slippe, jeg lover 😂

Hvis du trenger litt trøst (noe jeg støtter fullt ut) så anbefaler jeg Vippeløft igjen jeg! Var der i går og hun sa jeg så ut som en prinsesse og jeg FØLER meg som en prinsesse 😂👑 

Men bra at dette forsøket ikke gjaldt da, det var vel en liten lettelse. Da jeg etter to mislykkede forsøk spurte legen om det gikk an å prøve noe annet sa han vel bare at selv om alt er perfekt så skal det også en dose flaks til, så det er egentlig der de er med meg. At 4 mislykkede forsøk bare er uflaks. Håper du har litt bedre flaks en meg og at det sitter neste gang. 

Punktert blære 😲 Atte herregud.....hvordan.....hvordan får man tisset da? Det hørtes jo både vondt og helt grøsselig ut :S Jeg bestiller flaks til deg neste gang og intakt blære! 

Blir ikke så mye risting her @prøverpåny - det regulerer seg selv ved 2 ting: speilglatt ute igjen (grrrrr.......), og, fikk såvidt karret meg på butikken i dag, måtte ta pauser fra sakte gåing i butikken :P Pensjonisttilværelse foreløpig iallefall.

Vippeløft ja.......jeg har jo ingenting imot å se ut som ei prinsesse eller føle meg som en - det står liksom bare mellom å føle seg som ei prinsesse, eller, ikke høre andre :hoho:(ref hodetelefoner :P ) Det ene er liksom like digg som det andre!

Eller hm......hm......altså, jeg får begynne på en lengre liste kjenner jeg. 

Men akkurat nå ligger det en Walters Mandel Karamell i kjøleskapet og roper navnet mitt. Jeg bare «begynner et nytt og bedre liv» - mannen bare «kjøper den største sjokoladen man får tak i på butikken». Og den skal jeg være alene hjemme med imorra 😬

Og jeg er faktisk født uten viljestyrke. 

Meen, nå har jeg iallefall fått ettersamtale til torsdag - så får vi se hva det blir til når og så videre. Gjetter på vente 2 sykluser, lang protokoll, kanskje øke noe medisiner eller noe og så det ISCIgreiene. Jeg hadde en plan om å bli ferdig med 3.forsøk innen sommerferien, men jeg ser jo at det er en grunn til at de kontraktene varer inntil 1,5 år. 

Jaja. Ble ferdig med Novice Sweater i dag da, blir så satans sur om den har krympet i vask nå 🙈

Edited by Fnugg

Waldfee

Å, kjære @Fnugg, dette var trist å lese 💗💗💗. Så utrolig dumt at det ikke ble befruktning! Var eggene ordentlig modne, siden uttaket var så smertefullt? Ville spurt dem på timen. Antakelig funket ikke kort protokoll så bra da, hvis sædprøven var normal er det jo neppe den. Kort protokoll er ofte ikke noe særlig for oss med endo - prøvde det en gang jeg også, gikk jo herlig fort og deilig uten spray, men fikk ikke så bra uttelling. Lurt med lang neste gang. Men først, fy søren, kos deg med sjokolade og strikk i vei 💗 Det er dessverre mye man må gjennom i dette ivf-gamet... klem til deg!

^^Belle^^
16 timer siden, Fnugg skrev:

Skriver neeeeeeeed.......bruker du dem på jobb? Jeg har prøvd Bose vanlig headset, og de var forsåvidt gode, men litt vel varme rundt øret. 

Og jeg lurte liksom alltid på hvordan de øreproppene var til sammenlikning med tanke på støykansellering/musikk?

Ja, det gjør jeg. Jeg har prøvd Bose sitt headset med støykansellering, men kan liksom ikke huske om de var noe bedre eller dårligere enn proppene. Vi fikk Jabra headset med støykansellering av jobben, og de kan ikke måle seg med proppene i det hele tatt. Proppene med støykansellering er mye tettere enn de vanlige proppene til Bose (som jeg har brukt opp to sett av :hjerte: ), så allerede der har du en god start. For min del er vanlig headset for stramt på ørene, eller på brillene de dagene jeg har dem på meg, til å bruke det en hel dag.

Fnugg

Har vært på ettersamtale nå med mannen, og det var egentlig litt oppklarende på en måte.

Altså, de vet jo fortsatt ikke hva som nøyaktig var årsaken (og hadde også vurdert sammen med laben om det var noe der man kunne gjøre annerledes) - men:

Sist (første forsøk) fikk de over snittet prosenandel på befruktning, så det var bra. Denne gangen var 3 av de 9 eggene dårlige egg - type sånne som man har sett før at kan gi tidlige aborter eller syndromer, så de ble ikke med i skåla. 

Stimuleringen gikk helt som forventet, og de mener at eggene også var modne denne gangen - men at man ved IVF jo ikke sjekker før X antall timer etter (og dermed ikke helt vet om de var litt umodne ved uttak) - mens man ved ICSI sjekker umiddelbart fordi man jo skal injisere sædcellen. Da får man også umiddelbart svar på modenhet, men ikke på selve befruktningsprosessen (om de har begynt å dele seg osv). 

Så jeg skal på sjekk igjen rett før forventet mens i denne syklusen, og dersom det har roet seg som normalt så kan jeg begynne rett på kort protokoll igjen. Da blir det samme stimulering (siden det responderte bra på det sist), altså kort protokoll - men da med ICSI. Og om det ikke fungerer heller, så må de jo bare se på hva som skjer. Det virket som om de da kansje kunne se mer på evt når det går feil i befruktningsgreia, og jeg er jammen ikke sikkert på om man får gjort så mye mer med det. 

Det med lengde på protokoll går visstnok ikke på eggkvalitet, men teorien er jo selve miljøet i etterkant av innsett (om det fester seg eller ikke, men helt sikkert vet man ikke). 

Så da er det sjekktime allerede 25.februar - og er det ikke roet seg da så ventes en syklus, og så blir det jo uansett relativt rask oppstart igjen. 

Føler meg mye bedre nedentil i dag - klarer liksom å gå en tur uten å krekes helt - så det føltes litt mer overkommelig å ta en ny runde enn det gjorde rett etter uttaket.

Grunnen til at det var vondt var forøvrig ikke umodne egg, bare at eggstokken lektegjemmelek, så de måtte ha hjelp til å dytte og mose nedi magen 🤭

Fikk forsåvidt ganske bra uttelling på egg, selv om 3 av 9 var ubrukelige til dagens standard - de sa at de forventer mellom 5-10 (eller var det 6-10?). Jah. 

Er egentlig ganske fornøyd sånn sett til å snart fylle 38 år - at det liksom er på snittet.

Wiley

Så bra at dere fikk en ordentlig gjennomgang, det savner jeg i det offentlige altså. Og så deilig å komme rett igang igjen forhåpentligvis! Så sant disse eggstokkene roer seg ned litt liksom. Jeg kjørte omtrent helt likt løp i begge mine ferksforsøk og fikk helt vidt forskjellige resultater så det kan godt hende alt er annerledes neste gang og du bare shit det ble en hel barnehage. Må jo være lov å håpe litt på det!

Kan hende vi ender opp ganske likt hvis du får starte igjen på neste syklus egentlig, driver og starter mensen nå så da tipper jeg at jeg starter fryseforsøket mitt i midten av mars. Eller regnet jeg helt feil nå?

Waldfee

Så flott med god gjennomgang 👍😊 Da var jo alt jeg tenkte feil, tydeligvis - en grunn til at jeg ikke er lege😂! Fint å komme i gang igjen raskt 💗