Gå til innhold
Fnugg

IVF&endometriose - prøver på bolle nummer 2 i ovnen

Anbefalte innlegg

Fnugg

Tror jeg har hatt en prøvedagbok her inne i starten av prøvinga, men følte jeg jinxa meg selv siden "alle andre" ble gravide i tur og orden med nummer to :P Men siden vi uansett er igang med jinxoramakjøret så er det jo bare å lage ei ny.

Har en på 5 som er sånn ca verdens kuleste og fineste unge, helt nøytralt vurdert selvsagt. Han ble lagd på naturmetoden, tok 9 pp - altså helt innafor normalen. 

Prøvingen nå har vist seg å være stadig mer vanskelig som tiden går. Det er bokstavelig talt et nytt problem rundt hver eneste sving, uten å overdrive. 

Jeg er snart 38 år (begynte prøvingen ved 35 år), men har likevel veldig bra prøveresultater - så ingen skjønte helt hvorfor jeg ikke var blitt gravid (ja, og mannen da). De fant en polypp, som jeg fjernet kirurgisk.

Rett etter inngrepet prøvde jeg Letrozol(+Ovitrelle) uten hell i noen sykluser, og det mistenker jeg fyret opp noe voldsomt på symptomfri (utover sekundær infertilitet selvsagt - og relativt kraftige mensblødninger, men ingen smerter) endometriose.

Jeg var dårlig i noen måneder i økende grad - typisk syklusbasert (men også generelt), endte med ambulanse og akutt innleggelse - og etter veldig mye om og men og sykemelding så ble det funnet en større cyste og utbredt betent vev+noe skadet eggleder på ene siden. 

Dette skjedde rett før planlagt første forsøk til IVF, så etter lapraskopien så gikk vi igang med første forsøk.

Lang protokoll, negativ test.Helt OK kvalitet på det meste, men jeg mistenker egentlig at NM i alt som kunne krølle seg i kroppen av sykdom og uhumskheter selvsagt gjorde det akkurat før og etter forsøket. 

Iløpet av det forsøket dukket det selvsagt opp en NY polypp, som betyr inngrep nummer 3 på gynekologisk avdeling på Ullevål. Hurraaaaaa 🙄 Wish me luck, snart får jeg klippekort der borte. Noen av de kjenner meg faktisk igjen :hoho: "Åja hei, er det du?"

Jeg har vel relativt lunken optimisme her, fordi nå har jeg også ganske åpenbart symptomer på endometrioseutbredelse - eller så bare kjenner jeg vondtene og irritasjonen nå på grunn av hormonene jeg fikk.

Såeh. Det er ganske åpenbart at kroppen min ikke liker hormontilførsel, og klikker i vinkel - men nå har vi betalt for en pakke med 3 forsøk på Fertilitetsklinikken, og de skal jeg gjennomføre. Men jeg er jo engstelig for at endometriosen skal forverres såpass at det hverken blir barn eller noe særlig god helse i etterkant, og med de smertene som var i sommer/høst så er jo ikke det forenerlig med et normalt arbeidsliv eller å ta seg godt av den ungen jeg har. Dette er virkelig noe jeg tenker er stort undervurdert altså, så jeg har ekstremt mye sympati for de som sliter med dette fra ung alder (og uansett egentlig). Kvinnesykdommer blir ikke tatt på alvor, ass - jeg har ikke lyst til å ha de vondtene på permanent basis.

Så: jeg krysser fingrene, satser på at det blir en baby ut av dette her - og at endometriosen ikke blir verre og/eller lar seg kontrollere med spiral eller noe. 

MEN - jeg har noen mål da i denne jææææævlig lange og traurige perioden, og det er:

- Opprettholde trening ( ❤️ styrke! Jeg liker veldig godt trening om dagen altså)  

- Være nøye med kostholdet (sånn for mental helse, ikke i vektforstand). Ble litt småstressspising i høst, ikke mye av noe - men jeg vil gjerne ha litt mer fokus på det - mat som er bra for hjernen og energien liksom.

- Prøve å roe litt ned på den kaffen (dette er mitt livs største avhengighet!) Og før noen bare "man blir infertil av litt kaffe - nei, det blir man ikke, jeg har selvsagt tatt dette grundig opp med spesialisten så jeg kan fortsette med inntaket mitt :hoho: )

- Fortsette med min nylig påbegynte strikking (begynte fordi jeg trengte å fokusere på noe annet i IVFkarusellen, det hjelper altså! Men roe det liiiitt ned så jeg ikke får senebetennelse og må melde meg på Luksusfellen. Akkurat nå strikker jeg genser fra Pickles, og den blir FIN ❤️ 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

bondekone

Hei! Spennende med andre IVFere! Kjenner meg igjen i den kaffidrikkingen altså, haha! Når begynner dere med neste forsøk? Hva slags regime blir det denne gangen? Lykke til, håper det klaffer neste gang!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fnugg
7 timer siden, bondekone skrev:

Hei! Spennende med andre IVFere! Kjenner meg igjen i den kaffidrikkingen altså, haha! Når begynner dere med neste forsøk? Hva slags regime blir det denne gangen? Lykke til, håper det klaffer neste gang!

Hallaien :)

Aner ikke og aner ikke enda - skal ringe etter inngrepet imorra. Eller asså: etter narkosen og sånt er ute av kroppen :P 

Legen nevnte noe om så raskt om mulig, så jeg antar første mulige syklus.

Har litt lyst til å prøve kort protokoll, men siden jeg merker at det er litt ugreit nedi eggstokkene så kan det jo hende de vil ha meg på lang protokoll. Er så stress med den sprayen 4 ganger om dagen og tvangsvekking kl 7 i 3 uker.....Ungen står jo opp før det da uanssett, men mannen tar nesten alle morgener - så det betyr mulighet for meg å sove litt ekstra i helgene. (Ja, bokstavelig talt han tar omtrent alle morgener 🙈). Og man trenger den søvnen med den sprayen altså. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fnugg

Hysteroskopi unnagjort! Og jeg er i hakket bedre form enn sist, mest fordi jeg droppet å få kvalmestillende rett før hjemreise - man blir SÅ dopet av det der :P

Jeg gruet meg egentlig ikke særlig, men i går kom selvsagt 🙁 - men det er som regel gruinga som er verst, egentlig. HAr hatt 3 narkoser i det «siste» (siden start av utredning) - og hver gang de setter de medisinene på operasjonsbodet så er det så SJUKT deilig :P Jeg skjønner hvorfor filk tyr til denslags greier i andre situasjoner og, man svever jo på en sky der og da. Men selvsagt ikke så veldig smart sånn ellers, og oppvåkninga er jo ikke like digg. 

Men, de er så hyggelige og flinke på Ullevål på gynekologisk avdeling (eller hva det heter)! Jeg er veldig fornøyd med servicen der altså, og de er bare rett og slett veldig hyggelige. Var jo minimalt fornøyd med barselavdelingen/barselhotellet (sånn at jeg gruer meg  ordentlig til eventuelt nytt opphold selv om det jo bare er noen få dager - fødselspersonalet var jeg derimot superfornøyd med) - men Kvinneklinikken får terningkast 6 av meg altså. 

Ikke at de inngrepene jeg har hatt er superomfattende, men det er jo veldig fint at man får såpass mye hjelp til å få barn. Jeg har jo ikke egentlig plager eller grunner til å ta de inngrepene sånn ellers (utenom cysten da) - men man bare får de liksom som en del av utredning. 

Og betaler skarve 350 kroner - det er jo litt vilt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fnugg

*skalbaretestenoe*

Endret av Fnugg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wiley

Digg å ha det overstått da, har du fått beskjed om når du skal ha neste runde? Synes å huske du var litt frustrert over ventetid og enda en operasjon? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Waldfee

Å, så fint at du også har fått dagbok! 😊 Her skal jeg følge med fremover. Fy søren, du har virkelig fått mye smerter av den endoen. Jeg har ikke smerter utenom mens, og har egentlig ikke blitt verre av hormonstimuleringene. De må virkelig forske mer på kvinnesykdommer, altså. Kan da ikke være så vanskelig å finne ut litt mer? Imens heier jeg på deg 🤞🤞🤞💗

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fnugg
På 19.1.2019 den 11.17, Wiley skrev:

Digg å ha det overstått da, har du fått beskjed om når du skal ha neste runde? Synes å huske du var litt frustrert over ventetid og enda en operasjon? 

På 22.1.2019 den 21.48, Waldfee skrev:

Å, så fint at du også har fått dagbok! 😊 Her skal jeg følge med fremover. Fy søren, du har virkelig fått mye smerter av den endoen. Jeg har ikke smerter utenom mens, og har egentlig ikke blitt verre av hormonstimuleringene. De må virkelig forske mer på kvinnesykdommer, altså. Kan da ikke være så vanskelig å finne ut litt mer? Imens heier jeg på deg 🤞🤞🤞💗

Jess, jeg fikk snikt meg inn på en time hos FS likevel - og da var også beskrivelsen fra Ullevål klare, og under tvil får jeg prøve kort protokoll 🥳

Jeg sa jo at jeg ikke skulle mase om det var frarådet, men at jeg bare gjerne ville teste det og. 

Og den knutepolyppgreia hang visst «ut», så de trengte ikke grave inni der liksom. Og det = bra.

Hun gjennomgikk også lapraskopigreiene og forklarte, var mye ny info der. Summa summarum så vurderte hun det til moderat endometriose. 

Men asså - jeg har jo ikke hatt vondt ever før, og plages ikke stort nå etter lapraskopi - så ingen klager fra meg på akkurat det. Og hun sa det var normalt å kjenne det ekstra etter stimulering uten at det betydde permanent forverring 🥳

Meeeeen, jeg hadde selvsagt en «restepose» på høyre eggstokk, og avtalen er derfor:

Begynne med GonalF i helga når mens kommer, ta ny sjekk mandag, om posen ikke har blødd ut avbrytes ministarten på forsøket fordi den da kommer til å stjele medisinen 😬😂

Jeg betaler heller et par tusen kroner ekstra om jeg muligens kan slippe spray asså.

Så da vet jeg til mandag-ish om det blir kort protokoll, eller om jeg må vente litt ekstra på lang.

Jeg har iallefall «forsket» litt på trening og endometriose, og funnet ut at det erlurt og bra - bortsett fra mye crunches og klassiske situps. Og det hater jeg, så DET er greit 😛

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Waldfee

Så bra at du har en plan 👍 Håper kort protokoll kan funke🤞 Trening er også viktig for bra for min del, det er ikke minst viktig for humøret 😍! Akkurat nå liker jeg meg best på ski! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wiley

Satser på at alt ser bra ut på kontroll da, og at kort protokoll funker for deg. 

Veldig bra at du ikke har symptomer, det er liksom ingen sammenheng mellom grad og symptomer. Jeg har visstnok bare noen flekker og tette eggledere, men haugevis av symptomer som definitivt har blitt forverret av medisinene. Men de sier jo at det ikke skal spille noen stor rolle. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fnugg

Angående endo: jeg har symptomer nokså åpenbart, men ikke sånn at jeg trenger smertestillende for å fungere liksom. Eller; når det var cyste så var det jo veldig økende ille. Etter IVFforsøk er det mer sånn 😒 - men ikke typ smertestillende gjennom hele dagen liksom.

—————————————-

IVF= venting. Mer venting. Veeeeeenting. På legekontoret. På telefonen. På apoteket. I gynekologstolen. På brev med innkalling. På sykehuset. På klinikken. På MENSEN!

Og nu er det altså duket for: vente på mensen, minutt for minutt.

Og jeg blør jo ikke rent så lite, så jeg er jammen usikker på hvordan de 2-3 første dagene kun med bind skal funke (kan ikke bruke noe annet pga inngrepet) 🙈 Vanligvis snakker vi dobbel beskyttelse som må skiftes 47275727572 ganger om dagen. Bokstavelig talt, nesten iallefall!

Trodde ikke mine egne øyne når jeg gikk på vekta her forleden og bare «hva? 4 kilo pluss?» Innbilte meg at stoffskiftet var senket litt igjen, men både TSH, T4, T3 og antiTPO det er PERFEKT...»sikkert IVfhormomer» tenkte jeg....men så kom jeg på....all den trøstespisinga av is i høst, og bare «hei, her er vi - kalori nummer 1-7000» 🤣 Bare veldig forsinket tydeligvis. De har gjemt seg et usynlig sted til vi passerte 2019. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fnugg

Jau, mens vi venter på mensen ringte jeg for å avbestille sjekk i dag for å se om «rester» var blødd ut - men det er visst en cyste, som forsinker mens 😒 Asså. Jeg eeeeeeer så lei av ufungerende underliv 🤬

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Wiley

Så slitsomt! Håper den forsvinner når mensen endelig kommer da, sånn at du kan starte med sprøytene på ordentlig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Sjokoladepiken

Hei, her vil jeg følge med:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fnugg
8 timer siden, Wiley skrev:

Så slitsomt! Håper den forsvinner når mensen endelig kommer da, sånn at du kan starte med sprøytene på ordentlig. 

Har hatt så ille PMS at jeg ikke overdriver når jeg sier at jeg nesten kverket noen. Altså, vi snakker KOKING i både depressiv og agressiv forstand :P Men kommer mensen? Neeeeeeeeeeei. 

7 timer siden, Sjokoladepiken skrev:

Hei, her vil jeg følge med:-)

Helløu og velkommen :) 

————————————————————————————————

Klikk eller strikk, og da velger jeg strikk: holder på med Novice Sweater i sånn ca verdens fineste sjøgrønnblå farge - bestående av 3 ulike tråder. Jeg skal liksom egentlig spare disse strikkeprosjektene til IVFrunder (fordi det er så satans dyrt å strikke så mye som jeg har gjort i det siste :hoho:). I knit because murder is wrong, for å si det sånn. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
prøverpåny

👋 Her sitter jeg med et strikkeprosjekt i fanget mens jeg synes synd på meg selv som må gå en ekstra uke på spray før sprøytestart. 😔 Dumme mens som ikke kommer. Kanskje vi kommer i gang med sprøyter nesten samtidig 😊

Din historie er litt lik min, barn på 5, men søsken vil ikke komme. Har ikke blitt sjekket for endo, men har ikke så kraftige blødninger så tenker vel ikke at jeg har det. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Waldfee

Kanskje strikking er løsningen? Det må jeg jammen prøve, jeg også. 👍😊 Har akkurat fått en liten nevø, så det er jo tiden for å strikke. Om jeg orker å strikke til baby uten å bli for frustrert over egen situasjon, så. Håper mensen kommer snart - vet akkurat hvordan det der er.... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fnugg
7 timer siden, prøverpåny skrev:

👋 Her sitter jeg med et strikkeprosjekt i fanget mens jeg synes synd på meg selv som må gå en ekstra uke på spray før sprøytestart. 😔 Dumme mens som ikke kommer. Kanskje vi kommer i gang med sprøyter nesten samtidig 😊

Din historie er litt lik min, barn på 5, men søsken vil ikke komme. Har ikke blitt sjekket for endo, men har ikke så kraftige blødninger så tenker vel ikke at jeg har det. 

Hva strikker du på? Jeg begynte faktisk med strikking før omtrent første gang i mitt liv ved IVFstart - måtte ha noe annet å tenke på å spraytiden.

Gikk hjem med sprayen  i en pose og garn/pinner i en annen :ler: Og SÅ mye penger jeg har brukt på det etterpå, herregud. 

Har strikket meg en drøss greier - mest egostrikk :nigo:

3 timer siden, Waldfee skrev:

Kanskje strikking er løsningen? Det må jeg jammen prøve, jeg også. 👍😊 Har akkurat fått en liten nevø, så det er jo tiden for å strikke. Om jeg orker å strikke til baby uten å bli for frustrert over egen situasjon, så. Håper mensen kommer snart - vet akkurat hvordan det der er.... 

Babystrikking er uaktuelt her heldigvis, fordi jeg blir kvalm av å strikke med små pinner :hoho:

Anbefaler det, altså. Du kan strikke til deg selv sånn som jeg gjør 😄 Har hundre strikkebutikker i nærområdet mitt, så det er dessverre ikke så vanskelig å komme igang. Og så ser jeg på Strikketerapi på Youtube mens jeg strikker - og får bare enda flere ideer dessverre. Har lyst til å prøve meg på votter, og akkurat i dag tenkte jeg i minus en dillion at jeg ønsker meg leggvarmere ❄️

————————————————————————————————

Nå har jeg begynt å blø litt, men mye mindre enn jeg pleier - så jeg skal ringe imorgen og høre om jeg må inn på sjekk. Om den cysten ikke er ute så blir det jo ikke sprøytestart uansett. Blir så, unnskyld uttrykket, satans forbanna, om den ikke stikker til helvete ut. Men ikke på en vond måte da, bare sånn normal mens-exit :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
prøverpåny
19 minutter siden, Fnugg skrev:

Hva strikker du på? Jeg begynte faktisk med strikking før omtrent første gang i mitt liv ved IVFstart - måtte ha noe annet å tenke på å spraytiden.

Gikk hjem med sprayen  i en pose og garn/pinner i en annen :ler: Og SÅ mye penger jeg har brukt på det etterpå, herregud. 

Har strikket meg en drøss greier - mest egostrikk :nigo: 

Akkurat nå strikker jeg en jakke til jenta, en genser til meg, pluss at jeg har flere halvferdige babyting som jeg ikke har orket å gjøre ferdig.. Har noe jeg kan fullføre kjapt i det minste om det blir aktuelt i det minste 😊 Nå strikker jeg bare til de aller nærmeste som får baby, tidligere strikket jeg over en lav pinne ☺️ Har en tendens til å kjøpe garn når jeg kommer over noe fint, men uten å ha plan for hva jeg skal gjøre med det. Måtte søke på novice-genseren og jammen tenker jeg at det var noe jeg kan bruke isagergarnet jeg kjøpte på ferie i DK til. ☺️

Er sååå kjedelig å vente på mens, er derfor jeg måtte spraye videre før sprøytestart også.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fnugg
34 minutter siden, prøverpåny skrev:

Akkurat nå strikker jeg en jakke til jenta, en genser til meg, pluss at jeg har flere halvferdige babyting som jeg ikke har orket å gjøre ferdig.. Har noe jeg kan fullføre kjapt i det minste om det blir aktuelt i det minste 😊 Nå strikker jeg bare til de aller nærmeste som får baby, tidligere strikket jeg over en lav pinne ☺️ Har en tendens til å kjøpe garn når jeg kommer over noe fint, men uten å ha plan for hva jeg skal gjøre med det. Måtte søke på novice-genseren og jammen tenker jeg at det var noe jeg kan bruke isagergarnet jeg kjøpte på ferie i DK til. ☺️

Er sååå kjedelig å vente på mens, er derfor jeg måtte spraye videre før sprøytestart også.. 

Oj, du er jo skikkelig strikkeguru! Jeg er ikke på det nivået, og får «heldigvis» fort vondt i armene - ellers hadde jeg blitt en sånn som bare «hm.....kan jeg strikke dette selv» uansett hva det gjelder :P 

Isagergarn har jeg faktisk hørt om da, det er f-i-n-t :) Har fullført Kumulusbluse før denne, men jeg vet ikke helt med den passformen....den ble litt stor, føler de strikkedamene på Insta alltid putter genserne oppi buksa og samler litt ekstra bak ryggen så det ser nettere ut. Eventuelt så ser alt ut som en pose på meg :ler:

Ah gad, jeg hadde klikket litt av å vente på det der......tenk å måtte spraye mer av dustesprayen for å få noe som kjipt som mens......jeg måtte spraye dobbelt for å få tynnere sånn eh......hva heter det...ja, uansett - dobbelt spray = BIVIRKNINGER. Ble både senil og svimmel. 

Endret av Fnugg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her