Gå til innhold

Uføretrygd og studier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du virker veldig enkel. Det sier seg selv at om man er bundet til sengen på grunn av fysisk sykdom som man har blitt ufør av, så er det svært få som klarer et slikt opplegg ;) Det er ikke så lett å få ufør som folk vil ha det til.

Anonymkode: 9768a...2bb

Si det til anonym...678, du. Then weep:-)

Anonymkode: 85b7f...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er egentlig enig at app og uføre burde ta opp lån/stipend som resten av oss. Får du ikke en jobb med den utdanningen du har? Nei, går du ned i levestandard, søker lånekassen og ordner opp i eget liv som resten av oss. 

Men aller værst - uføre som vil studere for å «kanskje» kunne jobbe en dag? Eller for interessens skyld? Er det rett at de skal bruke opp ressurser? Vet du hva en studieplass koster sammfunnet (utenom lån og stipend) disse ressursene kunne vært bedre brukt et annet sted! Og det sto sikkert arbeidsdyktige folk bak deg i opptakskøen som kunne gjort stor nytte for samfunnet med sin utdanning!

Anonymkode: 5f4da...b90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært svært mye sengeliggende flere måneder av gangen. Jeg har vært mye sengeliggende student. Jeg er ikke så ofte å dusjer. For en merkelig innstilling, som om dusjing er det viktigste vi gjør. Da er man heller litt skitten og tar en kattevask. Ting er ikke sort-hvit. Du tenker veldig forenklet. Jeg har blitt tilbudt sengevask på sykehuset, og da kan man takke nei også. Man må ikke vaskes hele tiden. Det er mange som er bevegelseshemmet uten å være hemmet i hodet. Vi har lindring til hjelp også for smerter, dog det ikke alltid hjelper.   

Anonymkode: 183d5...678

Dusjing var bare et eksempel på de mange tingene friske tar som en selvfølge, og som krever tildels mye mer tid og energi for en som er syk enn en som er frisk. Når har jeg sagt at man er «hemmet i hodet»? Jeg erkjenner at det er veldig krevende å være så syk at man er «bundet til sengen», som var utgangspunktet her. Skjønner ikke hva som er kontroversielt med det? 

Anonymkode: 4c9e1...099

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært svært mye sengeliggende flere måneder av gangen. Jeg har vært mye sengeliggende student. Jeg er ikke så ofte å dusjer. For en merkelig innstilling, som om dusjing er det viktigste vi gjør. Da er man heller litt skitten og tar en kattevask. Ting er ikke sort-hvit. Du tenker veldig forenklet. Jeg har blitt tilbudt sengevask på sykehuset, og da kan man takke nei også. Man må ikke vaskes hele tiden. Det er mange som er bevegelseshemmet uten å være hemmet i hodet. Vi har lindring til hjelp også for smerter, dog det ikke alltid hjelper.   

Anonymkode: 183d5...678

Når man er bundet til sengen eller er alvorlig syk, er det ikke så ønskelig å ligge der i ukesvis i egen stank. Klart, det er viktigere å spise, men personlig hygiene er også viktig.

Anonymkode: 9768a...2bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når man er bundet til sengen eller er alvorlig syk, er det ikke så ønskelig å ligge der i ukesvis i egen stank. Klart, det er viktigere å spise, men personlig hygiene er også viktig.

Anonymkode: 9768a...2bb

Herregud.

Anonymkode: 85b7f...f5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Si det til anonym...678, du. Then weep:-)

Anonymkode: 85b7f...f5f

Jeg sier det til deg ;)

Anonymkode: 9768a...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Herregud.

Anonymkode: 85b7f...f5f

Du mangler både utdannelse og dannelse :)

Anonymkode: 9768a...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du mangler både utdannelse og dannelse :)

Anonymkode: 9768a...2bb

Jada, jeg skjønner din hang til å få fokus over på meg😂

Anonymkode: 85b7f...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dusjing var bare et eksempel på de mange tingene friske tar som en selvfølge, og som krever tildels mye mer tid og energi for en som er syk enn en som er frisk. Når har jeg sagt at man er «hemmet i hodet»? Jeg erkjenner at det er veldig krevende å være så syk at man er «bundet til sengen», som var utgangspunktet her. Skjønner ikke hva som er kontroversielt med det? 

Anonymkode: 4c9e1...099

Jeg har ikke ME, jeg er ikke lam, jeg har kreft, og annet i tillegg. Å være sengeliggende i lengre tider kan være utrolig frustrerende og ødeleggende psyksisk, hvis man bare ligger å tenker på kreften, eller ser endeløst søppel på Netflix. Mine leger synes det er topp at jeg studerer, de sier det er viktig å ha noe annet enn kreft å tenke på. Poenget er at man kan fint være syk, til og med sengeliggende i lange tider, og studere. Det er mye lettere å ligge med en bok, og en laptop enn å dusje f.eks. Det er mulig å studere i sengen, betyr jo ikke at vi har samme arbeidsevne som andre. 

Anonymkode: 183d5...678

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jada, jeg skjønner din hang til å få fokus over på meg😂

Anonymkode: 85b7f...f5f

Livets Harde Skole? :)

Anonymkode: 9768a...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man er bundet til sengen eller er alvorlig syk, er det ikke så ønskelig å ligge der i ukesvis i egen stank. Klart, det er viktigere å spise, men personlig hygiene er også viktig.

Anonymkode: 9768a...2bb

Jeg har sånne wet-wipes, det hjelper på. Var mye verre når jeg lå i mitt eget søppel, da det var vanskelig å treffe søppelbøtta på hvert kast. Det synes jeg var jævlig selv. 

Anonymkode: 183d5...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke ME, jeg er ikke lam, jeg har kreft, og annet i tillegg. Å være sengeliggende i lengre tider kan være utrolig frustrerende og ødeleggende psyksisk, hvis man bare ligger å tenker på kreften, eller ser endeløst søppel på Netflix. Mine leger synes det er topp at jeg studerer, de sier det er viktig å ha noe annet enn kreft å tenke på. Poenget er at man kan fint være syk, til og med sengeliggende i lange tider, og studere. Det er mye lettere å ligge med en bok, og en laptop enn å dusje f.eks. Det er mulig å studere i sengen, betyr jo ikke at vi har samme arbeidsevne som andre. 

Anonymkode: 183d5...678

Jeg har ikke sagt at det er noe galt i å studere, tvert imot har jeg sagt at jeg synes det er bra! Men jeg reagerte på omfanget - tre utdanninger på nesten normert tid. 

Anonymkode: 4c9e1...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har sånne wet-wipes, det hjelper på. Var mye verre når jeg lå i mitt eget søppel, da det var vanskelig å treffe søppelbøtta på hvert kast. Det synes jeg var jævlig selv. 

Anonymkode: 183d5...678

:( Synes vask av intime steder er litt vanskelig med wet-wipes da det blir for sterkt og områdene blir irritert.

Anonymkode: 9768a...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt at det er noe galt i å studere, tvert imot har jeg sagt at jeg synes det er bra! Men jeg reagerte på omfanget - tre utdanninger på nesten normert tid. 

Anonymkode: 4c9e1...099

Det var det jeg også reagerte litt på (dersom man er fysisk syk som fysisk hemmer en å bevege seg og kanskje tenke klart f.eks).

Anonymkode: 9768a...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hoppet over de fleste av kommentarene her, de virket ikke å ha noe med problemstillingen å gjøre.

Som saksbehandler på et lokalkontor kan jeg si at når noen får innvilget uføretrygd avslutter vi vår oppfølging. Det vil si at vi ikke lenger ringer, sender brev, tar kontakt for å høre hvordan det går, maser på leger som ikke henviser videre. Når man får avklart at man ikke har mulighet til å være i jobb, er vi dessverre "ferdig" med deg. På papiret.

I praksis fungerer det ikke helt slik. Men vi hører sjelden fra de som har fått innvilget uføretrygd. Vi vil jo gjerne vite om det går bra med dem, om behandlingen hjelper, om de kommer seg tilbake i jobb. Vi har tilbragt mange timer sammen, og mange, mange flere enn de noen gang aner med saksbehandlinger, møter, samtaler med leger, sykehus og andre behandlere.

Men det er ytterst sjelden at noen tar kontakt med oss etter at vedtaket om uføretrygd er kommet. Vi er et lite kontor med åpen telefon og kontor mellom 9-15 mandag-fredag, og selv de som var i kontakt hver dag forsvinner totalt når vedtaket om uføretrygd kommer. Jeg skjønner det når arbeidssøkere får en jobb og flytter bort. Vi har tross alt ikke gjort et dypdykk i deres liv. Men et vedtak om livsvarig ytelse er et klart punktum for mange.

Min kommentar koker derfor ned til dette; lokalkontoret bryr seg ikke om man studerer, jobber eller flytter utenlands. Lokalkontoret får ingen informasjon om dette. Om noe av dette er aktuelt må man kontakte NAV Kontaktsenter på telefon.

- og nei, ventetidene er ikke så ille som "alle" vil ha det til. det var ille, det er bedre.

Anonymkode: 65e6f...9ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

:( Synes vask av intime steder er litt vanskelig med wet-wipes da det blir for sterkt og områdene blir irritert.

Anonymkode: 9768a...2bb

Finnes baby-wipes, som er laget for å vaske unger i rava..☺️ Så det finnes de som er for sensitive områder også. Har blitt sengevasket på sykehus. Syntes ikke noe om det, personlig. Jeg er ikke noe glad i å bli vasket av andre. Jeg har ikke alltid kunnet dusje, og heller ikke alle sykehusavdelinger er opptatte av det. På noen avdelinger er dusjing et problem, som de ikke inviterer for ofte pga. utstyr man er koblet til.  

Anonymkode: 183d5...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Finnes baby-wipes, som er laget for å vaske unger i rava..☺️ Så det finnes de som er for sensitive områder også. Har blitt sengevasket på sykehus. Syntes ikke noe om det, personlig. Jeg er ikke noe glad i å bli vasket av andre. Jeg har ikke alltid kunnet dusje, og heller ikke alle sykehusavdelinger er opptatte av det. På noen avdelinger er dusjing et problem, som de ikke inviterer for ofte pga. utstyr man er koblet til.  

Anonymkode: 183d5...678

Er de mildere enn såper beregnet på underliv? Reagerer dessverre på såpe. Det forstår jeg :( Det er rart at flere sykehusavdelinger ikke er oppdatt av dusj og stell.

Anonymkode: 9768a...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er de mildere enn såper beregnet på underliv? Reagerer dessverre på såpe. Det forstår jeg :( Det er rart at flere sykehusavdelinger ikke er oppdatt av dusj og stell.

Anonymkode: 9768a...2bb

Det finnes jo for babier..finnes mange typer. De har de jo på sykehuset også.

https://kolonial.no/produkter/15417-natusan-wipes-uten-parfyme/?gclid=CjwKCAiAyfvhBRBsEiwAe2t_i-iRq8dzmKF61-InZzv1-5ffwJ2pyHcKLrGFSrJ1a1s6H6L8oIPRdxoCY6EQAvD_BwE

https://kolonial.no/produkter/7657-neutral-neutral-baby-vatservietter/?gclid=CjwKCAiAyfvhBRBsEiwAe2t_i5xCETLHdyfD3bQrbQ8x07g9br2pmKNPrJE6EvvuMu7WCEKVwpjHYhoCGpYQAvD_BwE

FInnes også for underlivsvask - https://www.apotek1.no/produkter/a-wipes-vaatservietter-25stk-937655p?gclid=CjwKCAiAyfvhBRBsEiwAe2t_ixHQ6kqecKJolKuDoMstt1NkpBA4ZeXcUkQ4LwJp3s_TYKLqoZx4ZhoCc0cQAvD_BwE

Noen ganger er man koblet til livsviktig utstyr around the clock, som ikke kan tas av, men må tas av hvis man skal i dusjen. Jeg har vært på avdelinger der pasientene sier til hverandre: "Åh! Så deilig, har du fått vasket håret?!" Da har man fått vasket håret i en vask. Og akkurat det å få vasket håret er godt. Egentlig syntes jeg det var helt greit. Når man er veldig skadet og svekket, så er ikke dusjing på toppen av min liste. En sykepleier sa en gang: "Etter at du har dusjet så føler du deg mer som et menneske." Jeg følte meg ikke bedre i det hele tatt, bare våt. Men nå skal jeg ikke kuppe tråden mer.. 😂

Anonymkode: 183d5...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes jo for babier..finnes mange typer. De har de jo på sykehuset også.

https://kolonial.no/produkter/15417-natusan-wipes-uten-parfyme/?gclid=CjwKCAiAyfvhBRBsEiwAe2t_i-iRq8dzmKF61-InZzv1-5ffwJ2pyHcKLrGFSrJ1a1s6H6L8oIPRdxoCY6EQAvD_BwE

https://kolonial.no/produkter/7657-neutral-neutral-baby-vatservietter/?gclid=CjwKCAiAyfvhBRBsEiwAe2t_i5xCETLHdyfD3bQrbQ8x07g9br2pmKNPrJE6EvvuMu7WCEKVwpjHYhoCGpYQAvD_BwE

FInnes også for underlivsvask - https://www.apotek1.no/produkter/a-wipes-vaatservietter-25stk-937655p?gclid=CjwKCAiAyfvhBRBsEiwAe2t_ixHQ6kqecKJolKuDoMstt1NkpBA4ZeXcUkQ4LwJp3s_TYKLqoZx4ZhoCc0cQAvD_BwE

Noen ganger er man koblet til livsviktig utstyr around the clock, som ikke kan tas av, men må tas av hvis man skal i dusjen. Jeg har vært på avdelinger der pasientene sier til hverandre: "Åh! Så deilig, har du fått vasket håret?!" Da har man fått vasket håret i en vask. Og akkurat det å få vasket håret er godt. Egentlig syntes jeg det var helt greit. Når man er veldig skadet og svekket, så er ikke dusjing på toppen av min liste. En sykepleier sa en gang: "Etter at du har dusjet så føler du deg mer som et menneske." Jeg følte meg ikke bedre i det hele tatt, bare våt. Men nå skal jeg ikke kuppe tråden mer.. 😂

Anonymkode: 183d5...678

Takk:) Da tar vi vår helsetilstand litt annerledes, men vi har jo også forskjellige sykdommer som sikkert har noe å si også. Jeg prioriterer høyt personlig stell, selv om jeg vet jeg egentlig er for syk til det. Det er enklere å takle sykdommen dersom jeg er ren og ikke blir kvalm av egen kroppslukt :P Som sykepleieren sa til deg, så føler jeg meg mer som et menneske ren og velduftende :P

Anonymkode: 9768a...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er egentlig enig at app og uføre burde ta opp lån/stipend som resten av oss. Får du ikke en jobb med den utdanningen du har? Nei, går du ned i levestandard, søker lånekassen og ordner opp i eget liv som resten av oss. 

Men aller værst - uføre som vil studere for å «kanskje» kunne jobbe en dag? Eller for interessens skyld? Er det rett at de skal bruke opp ressurser? Vet du hva en studieplass koster sammfunnet (utenom lån og stipend) disse ressursene kunne vært bedre brukt et annet sted! Og det sto sikkert arbeidsdyktige folk bak deg i opptakskøen som kunne gjort stor nytte for samfunnet med sin utdanning!

Anonymkode: 5f4da...b90

Man trenger ikke lånekassa som ufør/AAP. Du kan bekoste studiene selv.

Er et studie i kunsthistorie eller hebraisk virkelig så ressurskrevende for samfunnet? Er det ikke bare med på å holde liv i studier?

 

Anonymkode: 88371...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...