Gå til innhold

Hva synes dere om Gillettes hatekampanje mot menn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som fagperson innenfor kommunikasjon og markedsføring, synes jeg det er uhyre interessant at du kommer med slike påstander TS (og flere).

Reklamen i seg selv er faglig helt riktig med tanke på det jeg oppfatter at Gillette vil oppnå med den. Men desverre ser det ut som markedsavdelingen har hoppet bukk over et ganske kjent faktum. En svært stor andel av publikum, skjønner ikke poenget i ulike reklamer. Joda, de pleier å virke uansett, via en perifær rute i hjernen. Og for produkter som Gillette, skulle man tro det enkleste var å fortsette med de samme "mannete" reklamene som har fungert tidligere.

Her har markedsavdelingen forsøkt noe nytt, som de ikke visste om ville fungere. Det skal de ha kreds for. Jeg ser hva de prøver å si, men jeg ser også hvordan det kan misoppfattes og forvrenges til mannehat. Reklamen i seg selv er effektiv, den har ført til at du TS starter en diskusjon om merkevaren. Og neste gang jeg går i butikken og mannen skriver "høvel" på lista, er det sannsynligvis kun dette merket jeg vil komme på. (Joda, jeg vet om andre merker også, men da vil jeg måtte se dem foran meg. for å navngi dem. Gillette vil være øverst på listen over de merkene jeg kommer på ved såkalt uhjulpen kunnskap).

Reklamen har skapt blest, og det er tidsriktig å benytte seg av slike reklamer som fokuserer mer på en holdning eller følelse, enn selve produktet. Jeg har sett flere slike reklamer den siste tiden, men jeg tror kanskje denne har fått mest oppmerksomhet, selv om den neppe er den beste innenfor sin sjanger.

Det er modig at Gillette, som i og for seg ikke har noe ansvar for det, retter søkelyset mot samfunnsproblemer som mobbing og seksuell trakassering. Jeg opplever dette som en modig reklame, hvor de ikke nødvendigvis henvender seg direkte til målgruppen sin på en tradisjonell måte. Denne reklamen handler verken om de tekniske spesifikasjonene eller fortreffeligheten til produktene (som reklame rettet mot menn ofte omhandler), men heller om noe helt annet som har lite med produktet å gjøre. Faktisk tar den opp problemstillinger de som bruker problemet oftest gjerne er en del av.

For vi ER enige om at seksuell trakassering, mansplaining, og å unnskylde alt med "boys will be boys" er problemer? 

Denne reklamen får uendelig mye mer omtale og spredning enn en "tradisjonell mannereklame". Min faglige vurdering er at denne vil generere mye mer salg per brukte dollar/krone i markedsføring enn de tradisjonelle. (Mye pga slike diskusjoner som du oppretter her, ts ;)

Anonymkode: 7b5d1...bfb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 1/16/2019 at 12:41 AM, AnonymBruker said:

Tror du har glemt å ta medisinene dine eller noe 

Hva faen er dette for noe å si? Skjerpings!

Anonymkode: 9e0b2...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får inntrykk av at folk kjeder seg og har lyst å ha noe hisse seg opp over. Tenker det er mer relevant å se hvordan store merker behandler ansatte rundtom i verden, og om produksjonen deres er det man ville kalt "etisk" og "bærekraftig". Da jeg kan forstå at man hisser seg opp over urett. Men å bli sinna for denne type reklame.... folk med ekte problemer i andre land må le av oss...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter virkelig ikke at denne reklamen er noe å hisse seg opp over. Viste den til samboer og det eneste han stusset på var han som ble stoppet fra å gå etter en pen dame da han antok det som å bare ta uskyldig kontakt, men han har aldri opplevd catcalling da det jo ikke er et veldig stort problem i Norge. 

Vi kvinner blir bombardert med reklamer som skal vise oss hvordan vi kan bli forbedrede versjoner av oss selv og dersom det kom en reklame med kvinner som mishandler, undertrykker eller forskjellsbehandler så ønsker jeg dette velkommen på samme måte. 

Er det ingen menn som reagerer på at deres velværeprodukter reklameres med «arctic blast» eller «maximum power» og lignende? Mens vi kvinner får «sensitive blossom» og «soothing care»?

Det finnes q-tips markedsført som «ear tools for men» fordi q-tips er for feminint 🙄🙄🙄

Hadde jeg vært mann så hadde det vært slike ting jeg hadde blitt provosert over.

Anonymkode: 6a4b4...9d9

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 0.59, AnonymBruker skrev:

Synd at de slettet denne kommentaren. Den var konge!

hNtw6Xcc_UUP_qi-JdIRVypjvzP3UiyZLfrmgyl5BL4.jpg.5411bd89ee26e74d200cce050b8c82ee.jpg

Anonymkode: e738b...a17

Ja, for den kommentaren viser kor viktig det er at menn kjem på bana og tek ansvar for barna sine. At menn er gode forbilder.. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20190117_143916.thumb.jpg.9153db77a4429aa848ad3dbbdcdccb66.jpg

20190117_143904.thumb.jpg.acb9f4d97d383b2c44d55e2b0da61182.jpg

20190117_143849.thumb.jpg.c0c46bc2f6525a9e98fd4e65b19c645d.jpg

20190117_143827.thumb.jpg.bfaeb220160ed65d76c1b655d6e972f6.jpg

20190117_143806.thumb.jpg.403c05e9a08a037ea54c1faa14d8847b.jpg

Alle bilder lånt fra instagramkontoen byefelipe, som er veldig morsom/forstyrrende. 

Anonymkode: 7b5bd...604

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle bilder lånt fra instagramkontoen byefelipe, som er veldig morsom/forstyrrende. 

Veldig bra! :)

Anonymkode: d0375...d45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er galt med budskapet, men den sier implisitt at mesteparten av menn er noen idioter. Det vil jo fremmedgjøre de mennene som ikke er det, siden menn får ganske mye negativ kritikk uten at det avgrenses til de få mennene som er noen fuckings idioter.

Ja, det er naturlig at man ser at denne reklamen ikke gjelder en selv, når en kan oppføre seg og jevnt over har gode relasjoner med omverden. Personlig er jeg dog lei av å bli mistenkeliggjort utelukkende for å være en mann.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Katten.2.0 skrev:

Jeg synes ikke det er galt med budskapet, men den sier implisitt at mesteparten av menn er noen idioter. Det vil jo fremmedgjøre de mennene som ikke er det, siden menn får ganske mye negativ kritikk uten at det avgrenses til de få mennene som er noen fuckings idioter.

Ja, det er naturlig at man ser at denne reklamen ikke gjelder en selv, når en kan oppføre seg og jevnt over har gode relasjoner med omverden. Personlig er jeg dog lei av å bli mistenkeliggjort utelukkende for å være en mann.

Noe som er feil siden alle menn er idioter.

Anonymkode: 63d39...a40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, a_dd skrev:

Jaha, du syntes det er nedlatende at et firma sier "Dont be or let people be a douche, we can be better"? Du har aldri skjønt noe om hvor nedlatende reklamer for kvinnelige produkter er som sier "Dont be fat, dont be skinny, vær sånn, vær sånn, ikke vær sånn, gjør ditt, gjør datt, dette må du gjøre for å ikke være en dårlig mor, bruker du ikke dette produkter så er du ikke pen nok, tar du ikke denne kosmetiske operasjonen vil ikke menn syntes du er sexy".
Som jeg skrev i en tidliger kommentar "Gillette reklamen handler om å oppfordre menn til å bli bedre versjoner av seg selv. Hver eneste reklame som finnes for produkter for kvinner har i alle år bedt kvinner om akuratt det samme. Reklamer rettet mot kvinner forteller kvinner hvordan vi bør kle oss, oppføre oss, vær tynn, vær formfull, elsk kroppen, nei kroppen ser feil ut i dette, farg håret, nei embrace aldringen, bruk sminke, nei se naturlig ut, gjør this and that for å tiltrekke menn, gjør this and that for å være en god mor, gjør this and that for å være sexy i senga, gjør this and that for å bli anerkjent og respektert på jobb. 
Men når en reklame ber menn om å bli en bedre versjon av seg selv, for å faktisk skape et bedre og tryggere samfunn for menn og kvinner, er det et forferdelig budskap? :klo: "

Omtrent all reklame rettet mot kvinner er kritikk på den ene eller andre måten av kvinnekropp eller væremåte, fuck, ikke engang reklamene om mensprodukter bruker væske som skal ligne på blod, men en blå elegant væske for å illustrere "blodet", som om det er ekkelt å ha mensen også, det mest naturlige og vesentlige med å i det hele tatt være kvinne. Da kan man snakke om nedlatende om man absolutt velger å tolke reklamer dithen! 

Så hvordan i all verden er det nedlatende å inspirere og oppfordre til å skape et bedre og tryggere samfunn for folk? 


Mediene er den største påvirkningen samfunnet har så det er jo bare kjempe flott at selskaper som Gilette velger å bruke reklamene sine på et politisk viktig budskap om holdninger som kommer hele verden til gode. 

Virker som du missforstod alt. Problemet er ikke at en blir bedt om å være den beste versjonen av seg selv, men at selskapet som produserer toalettartikler prøver å rettlede med tanke på moral, som om kundene trengte å bli oppdratt av Gilette. Det er det som fremstår litt komisk, og veldig gjennomsiktig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 0.13, AnonymBruker skrev:

Vi menn har ingen rettigheter og frihet lengre. Det er bare et tidsspørsmål før kvinnemafiaen sender oss til kz-leire.

Anonymkode: 72894...b3d

For det ville jo de ha klart😂

Anonymkode: 22d56...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Noe som er feil siden alle menn er idioter.

Tror du har gått feil. Dette er ikke OttarDebatt.no

Anonymkode: 9e0b2...1b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/17/2019 at 3:32 PM, Katten.2.0 said:

Jeg synes ikke det er galt med budskapet, men den sier implisitt at mesteparten av menn er noen idioter. Det vil jo fremmedgjøre de mennene som ikke er det, siden menn får ganske mye negativ kritikk uten at det avgrenses til de få mennene som er noen fuckings idioter.

Ja, det er naturlig at man ser at denne reklamen ikke gjelder en selv, når en kan oppføre seg og jevnt over har gode relasjoner med omverden. Personlig er jeg dog lei av å bli mistenkeliggjort utelukkende for å være en mann.

På noen måter er mennesker generelt barnslige i sine følelser og oppførsler, så da appellerer man selvsagt til det også. Logikk og fornuft vil ikke endre mennesker, den riktige appell til følelser og selvinteresse vil. Mennesker vokser kanskje i tanke, men ikke i følelser. Noe som betyr at noen voksne mennesker er på en måte barn i en voksen kropp i hvordan de reagerer og lever livene sine. 

Ellers så blir man alle dømt etter hvilket kjønn man er, vi har ikke kommet lenger enn det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16. januar 2019 at 12:13 AM, AnonymBruker said:

Vi menn har ingen rettigheter og frihet lengre. Det er bare et tidsspørsmål før kvinnemafiaen sender oss til kz-leire.

Anonymkode: 72894...b3d

Ja, det er helt fryktelig og kjempeurimelig å oppfordre dere til å si fra når venner trakasserer og oppfører seg som idioter. Enda verre å si at ekte menn er greie mot kvinner. Nesten som kastrering, faktisk :frkk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 hours ago, herzeleid said:

Virker som du missforstod alt. Problemet er ikke at en blir bedt om å være den beste versjonen av seg selv, men at selskapet som produserer toalettartikler prøver å rettlede med tanke på moral, som om kundene trengte å bli oppdratt av Gilette. Det er det som fremstår litt komisk, og veldig gjennomsiktig. 

Hva er veldig gjennomsiktig?

Anonymkode: d0375...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er veldig gjennomsiktig?

Anonymkode: d0375...d45

At en primært prøver å score poeng blant et visst segment. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 41813...fba

Løgn kvinner er perfekte engler.

Anonymkode: 63d39...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idioti å bli sur av den reklamen. :rolleyes: At den har fått så mange «dislikes» på YouTube er det som er bekymringsverdig. Patetisk. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...