Gå til innhold

Å bli krenket er den nye folkesykdommen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men er det virkelig slik at folk blir lettere krenket i dag en før, eller virker det bare slik ?

Anonymkode: fcf44...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja og nei. Det kan kanskje virke sånn fordi folk er blitt flinkere på å si fra om ting som ikke er greit å spøke med eller mene/si/gjøre, men det betyr ikke at folk blir lettere krenka. Eksempelvis #metoo 

I noen tilfeller kan man kanskje si at folk blir lettere krenket, for eksempel at man krever at pippi langstrømpe bøker skal gjøres om fordi ordet neger blir brukt osv. Det virker kanskje litt banalt å henge seg opp i men når man ser på det store bildet så er det ikke det at man tar seg så sinnsykt støtt av det, men at man også her sier fra om at enkelte holdninger, ordbruk osv ikke er helt greit. Og det får være greit syns jeg! Uten at noen skal prøve å krenke noen ved å kalle dem krenka. Egentlig syns jeg det er mere de som roper #krenka og mobber andre for det som fremstår mest krenka av alle :)

Anonymkode: ab47d...a60

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja og nei. Det kan kanskje virke sånn fordi folk er blitt flinkere på å si fra om ting som ikke er greit å spøke med eller mene/si/gjøre, men det betyr ikke at folk blir lettere krenka. Eksempelvis #metoo 

I noen tilfeller kan man kanskje si at folk blir lettere krenket, for eksempel at man krever at pippi langstrømpe bøker skal gjøres om fordi ordet neger blir brukt osv. Det virker kanskje litt banalt å henge seg opp i men når man ser på det store bildet så er det ikke det at man tar seg så sinnsykt støtt av det, men at man også her sier fra om at enkelte holdninger, ordbruk osv ikke er helt greit. Og det får være greit syns jeg! Uten at noen skal prøve å krenke noen ved å kalle dem krenka. Egentlig syns jeg det er mere de som roper #krenka og mobber andre for det som fremstår mest krenka av alle :)

Anonymkode: ab47d...a60

Du syns faktisk de burde endre pippibøkene pga det?? Det er jo kjempeteit. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg faktisk. Kan ikke huske at det var så ille før internetttilgang ble vanlig. 

Jeg er medlem av en pasientorganisasjon og det siste som brakte fram krenkekoret var et tilbud om et kursopphold utenlands. Dyrt, men sikkert nyttig for de som har økonomisk mulighet til det. Dette burde organisasjonen visstnok holde seg for god til å drive med for det er mange av medlemmene som ikke har råd til slike kurs. 😝

Altså vi skal da holde aktiviteten på et så lavt nivå at alle kan være med, for ellers blir folk misunnelige og lei seg? Hjelp sier jeg bare. 🙄

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjorårets delte vinnere var de som mente at det var krenkende for slemme barn at nissen etterlyste de snille. Og at barn på vestlandet ble såret av å se hvit jul på tv.

Anonymkode: 555e4...962

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det virkelig slik at folk blir lettere krenket i dag en før, eller virker det bare slik ?

Anonymkode: fcf44...729

Nei, jeg tror faktisk det var verre før (folk ble enda lettere krenket). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror internett er svaret.

Anonymkode: ba132...d67

Forskjellen er bare at nå har alle surpompene fått et talerør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Maleficenta skrev:

Du syns faktisk de burde endre pippibøkene pga det?? Det er jo kjempeteit. 

Jeg har ikke sagt at jeg syntes det. Jeg skrev at det får være greit at noen syntes det, for når man ser det i det store og hele bildet og ikke bare isolert sett så handler også det om å hviske ut aksepten for enkelte holdninger og ordbruk, og ikke bare om å være vanskelig å hårsår og ta seg støtt av et ord i en gammel barnebok. 

Anonymkode: ab47d...a60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt at jeg syntes det. Jeg skrev at det får være greit at noen syntes det, for når man ser det i det store og hele bildet og ikke bare isolert sett så handler også det om å hviske ut aksepten for enkelte holdninger og ordbruk, og ikke bare om å være vanskelig å hårsår og ta seg støtt av et ord i en gammel barnebok. 

Anonymkode: ab47d...a60

Nei det er ikke greit. Ordet neger alene er ikke rasistisk. Ingenting i pippibøkene tilsier at holdningene ovenfor mørkhudede er negativ på noen måte

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om krenkegrensen er lavere enn for 20 år siden, i tillegg gjør de krenkede mer ut av seg godt hjulpet av internett. Tilleggsdiagnoser er manglende forståelse for ironi og sarkasme, samt ekstremt bekreftelsesbehov. Men la oss nå bare holde hender og være politisk korrekte da dere. Vi kan jo også gå i fakkeltog og tagge hverandre med #sesåengasjertjeger :hjerte:

Anonymkode: 5b281...c8f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før Internett slapp man iallefall å forholde seg til absolutt alle «krenkelser» og alle som blir «krenket» på vegne av andre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nei det er ikke greit. Ordet neger alene er ikke rasistisk. Ingenting i pippibøkene tilsier at holdningene ovenfor mørkhudede er negativ på noen måte

Ordet neger er rasistisk jo. At det blir brukt i pippibøkene og at noen har reagert på det var bare et eksempel. Jeg vet ikke engang om ordet har blitt brukt der, men ordet neger er rasistisk, ingenting å vri og vende på det. Det ble kanskje ikke ment som rasehat før, og kanskje ikke for enkelte nå, men før hadde man mindre innsikt i hvordan kallenavnet påvirket afrikanere og folk som bruker det ordet i dag velger i så fall å ikke ta hensyn og velger å bevare rasistisk ordbruk og dermed ubevisst eller bevisst akseptere rasistiske holdninger.

Anonymkode: ab47d...a60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så mye nytt tull:

-Høysensitivitet

-Krenket for alt mulig

-Blitt mote å ha en diagnose

-Emosjonelt utro

-Ghostet

 

Er det rart folk går fra vettet.

 

Anonymkode: 8fb21...763

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ordet neger er rasistisk jo. At det blir brukt i pippibøkene og at noen har reagert på det var bare et eksempel. Jeg vet ikke engang om ordet har blitt brukt der, men ordet neger er rasistisk, ingenting å vri og vende på det. Det ble kanskje ikke ment som rasehat før, og kanskje ikke for enkelte nå, men før hadde man mindre innsikt i hvordan kallenavnet påvirket afrikanere og folk som bruker det ordet i dag velger i så fall å ikke ta hensyn og velger å bevare rasistisk ordbruk og dermed ubevisst eller bevisst akseptere rasistiske holdninger.

Anonymkode: ab47d...a60

 Nei. Ordet ni..er er rasistisk. Er bare hårsåre lettkrenkende folk som har bestemt at neger er et rasistisk ord 

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer nok. Men samtidig er det en økning i mennesker som skriker ut ordet krenka, og disse krever ofte at man skal lytte til disse og disse følelsene (de neglisjerte stemmene på høyresiden for eksempel) mens man skal drite i følelsene til de de typisk mener føler seg krenket, nemlig de som driver med identitetspolitikk. Så sånne folk som skriker ut krenka har jeg heller ikke særlig sansen for. Dessuten er de ofte ute av stand til å ta noen andre seriøse, enn seg selv.

Anonymkode: 5d329...d97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting har jeg lagt merke til, at det spørs hvem som sier det "krenkende", og hvorvidt folk blir krenket av dette. Det er en klar forskjellsbehandling av folk, når det gjelder hvem som blir tatt i å mene noe "krenkende". Jeg tror krenkelsehysteriet, er en hersketeknikk, og for å bruke noe egentlig innafor og ufarlig, som et våpen mot den som sier noe som den krenkede, mener er "krenkende". Det kan brukes som politisk virkemiddel, og for å oppnå fordeler og status.

Jeg nekter å tro at samfunnet har blitt slik, at folk egentlig lar seg krenke så lett. Jeg tror rett og slett, at folk har lært seg å utnytte det hele, nesten bare for å være full av f*** mot noen dem ikke liker, og for å oppnå noe. Jeg tror den "krenkede" flirer av det hele, når den "krenkede" er alene, etter å ha oppnådd hva det måtte være. Nesten et skuespill.

Endret av TrekStar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Ulven said:

Det tror jeg faktisk. Kan ikke huske at det var så ille før internetttilgang ble vanlig. 

Jeg er medlem av en pasientorganisasjon og det siste som brakte fram krenkekoret var et tilbud om et kursopphold utenlands. Dyrt, men sikkert nyttig for de som har økonomisk mulighet til det. Dette burde organisasjonen visstnok holde seg for god til å drive med for det er mange av medlemmene som ikke har råd til slike kurs. 😝

Altså vi skal da holde aktiviteten på et så lavt nivå at alle kan være med, for ellers blir folk misunnelige og lei seg? Hjelp sier jeg bare. 🙄

Nå kjenner jo ikke jeg den saken, men har sett litt av at ledere i enkelte organisasjoner arrangerer diverse opplegg der de selv tjener penger på det (alternativt noen de kjenner godt). Det synes jeg er ufint, uten at det kan sies å være krenkende.

Anonymkode: 62c2a...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...