Gå til innhold

beste bøkene dere har lest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

trenger tips.

er ikke alt for glad i lange bøker.

Anonymkode: d8a13...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange bøker kan være gode. Spørs på interesse og humør til leseren! Hva vil du lese? Hvordan vil du føle deg underveis? Glad? Trist? Forundret? Vil du lære noe om et spesielt tema, eller bare bli underholdt? Jeg velger som oftest bøker på rundt 200 sider. Orker ikke Knausgård-ordgyting. Syns det meste av Stephen King er spennende. Cormac MacCarthy fælt (og bra). Karin Fossum og Vigdis Hjorth har mye lett og bra. Ellers er klassikerne klassikere nettopp av en grunn! Jeg ble nærmest slått i bakken av hvor god Tarjei Vesaas' Fuglane var!

Anonymkode: a915f...995

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange bøker kan være gode. Spørs på interesse og humør til leseren! Hva vil du lese? Hvordan vil du føle deg underveis? Glad? Trist? Forundret? Vil du lære noe om et spesielt tema, eller bare bli underholdt? Jeg velger som oftest bøker på rundt 200 sider. Orker ikke Knausgård-ordgyting. Syns det meste av Stephen King er spennende. Cormac MacCarthy fælt (og bra). Karin Fossum og Vigdis Hjorth har mye lett og bra. Ellers er klassikerne klassikere nettopp av en grunn! Jeg ble nærmest slått i bakken av hvor god Tarjei Vesaas' Fuglane var!

Anonymkode: a915f...995

takk! pøver å finne noe å lese fra forskjellige sjangere. men liker spenning, komedie, eller "virkelighets" bøker

Anonymkode: d8a13...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er 5 korte romaner jeg liker. Er mulig du kanskje ikke synes de er korte men jeg regner romaner med under 300 sider som korte.

Spilleren av Fjodor Dostojevskij (  163 sider )

I skyggen av Bonaparte av Honore de Balzac ( 175 sider)

Kosakkene av Lev Tolstou ( 180 sider)

Salamanderkrigen av Karel Capek ( 269 sider)

Sokrates og Xantippe av Finn Jor (272 sider)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så mange fantastiske leseopplevelser bak meg, så det er vanskelig å velge noen få, men av årets leste bøker kan jeg anbefale Peter May. Coffin road er en utrolig bra krimbok med fantastiske natur og personskildringer. Han har også skrevet en trilogi som foregår på Hebridene. Nydelige bøker som ikke er fulle av blod og drap. 

Bøkene til Yrsa Sigurdadottir kan også varmt anbefales. Det samme med Ann Cleeves som skriver krim fra Shetlandsøyene.

Barndomshjemmet av Lisa Jewell var også en flott bok. Hva har jeg gjort av Amanda Prowse var fantastisk og forferdelig på samme tid. På liv og død av Wasim Zahid var interessant. De bortgjemte og hvordan Me...... av Jørgen Jelstad var opplysende om et omstridt tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange! Alderen min er mellom 18-22 år, så kanskje vi har litt forskjellig smak på bøker, men jeg skriver ned mine favoritter allikevel:

Det Alice glemte-Liane Moriarty. Utrolig søt bok! Liane har også Store hvite løgner som jeg liker ganske godt. Ektemannens hemmeligheter er bra, mens vanvittig skyldig er ok og Huset på stranden var heller dårlig. Den siste festen og 3 wishes har jeg ikke lest ennå. 

Fallen Angel-Becca Fitzpatrick. Nr.1 av i alt 4 bøker. Denne er den beste. Min absolutte favoritt!

Jeg lar deg gå-Clare Mackintosh. Ble først ganske forvirret over den, men det er den eneste boken jeg noen gang har felt tårer for. Den er grusom og utrolig bra på samme tid.

Jeg ser deg-Clare Mackintosh. Denne er også veldig bra og ikke minst veldig spennende! 

Nå holder jeg på med Barnet-Fiona Barton. Håper på ennå en favoritt i bokhylla :) 

Anonymkode: 8f1c3...83d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fjodor dostojevskij: forbrytelse og straff

fantastisk lesning, der handlingene er underordnet temaet: kan en ond kriminell handling aksepteres hvis det fører til noe godt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrytelse og straff av Fjodor Dostojevskij 

Den trettende fortellingen av Diane Setterfield 

Saman er ein mindre åleine, Anna Gavalda

Gode intensjoner av Charles Dickens 

Bli hvis du kan. Reis om du må. Trilogien. Av Helga Flatland 

Millenium-trilogien av Stieg Larsson

Jane Eyre 

 

(ikke en korte bøker, men du spurte om favoritten våre...) 

Av kortere bøker :

-fugletribunalet av Agnes Ravatn

-elskede sputnik av Haruki Murakami 

-ein Heilt vanleg mann av Rune Belsvik 

-kvinnen som kledde seg naken for sin elskede av Jan Wiese 

-det aller meste av Marit Eikemo 

-historier om et ekteskap, geir Gulliksen 

-skråninga, Carl Frode Tiller 

Dette var bare det jge kom på sånn i farta.. Har en eeeevig lang liste! Klarer ikke kåre noen én vinner da humøret mitt har mye å si for hvilke bok som faller i smak akkurat nå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komedie: hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant (mye bedre en filmen) har også en oppfølger 101 åringen som stakk av fra regningen. 

Erlend Loe- Naiv super og Muleum. Bøkene om Doppler

Virkelighet: Jungelbarnet av Sabine Kuegler- om å vokse opp i jungelen i Indonesia og flytte til Europa som 15 åring

Den vidundelige følelsen av frykt- Karina Hollekim- en tidligere basehopper som traff bakken og jobbet seg opp igjen

Annet: Haruki Murakami -1q84 og Hardkokt eventyrland og verdens ende. Han har flere veldig spesielle bøker, ikke bli avskrekket av tykkelsen, du kommer til å ville ha mer. 

Det er disse jeg kommer på først.. er utrolig mange fine bøker der ute :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

"hobbiten" av J. R. R. Tolkien. 

Langt mer lettlest enn de Ringenes Herre-bøkene...               

Anonymkode: 91593...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug.
Ellers er jeg glad i Arto Paasilinna (spesielt "Kollektivt selvmord", "Herre min Hatt", "Harens år" og "De hengte revenes skog"), Eksil av Jakob Ejersbo, Nordkraft av Jakob Ejersbo, Stalins Kyr av Sofi Oksanen, Hellemyrsfolket av Amalie Skram, Peer Gynt av Ibsen. 

Anonymkode: 4a143...361

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.1.2019 den 19.57, stine40 skrev:

fjodor dostojevskij: forbrytelse og straff

fantastisk lesning, der handlingene er underordnet temaet: kan en ond kriminell handling aksepteres hvis det fører til noe godt

Har du lest Doktor Glas av Hjalmar Söderberg? Det er en fin behandling av samme tema.

Anonymkode: 94dd0...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, nei det har eg ikkje. leser dessverre ikkje på samme måte som før; av div grunner. er student no og må lese gørrkjedeleg pensum og☺️men før las eg kafka, dostojevski, ibsen, har masse bøker. har du lest kvalmen av jean paul sartre? er nyskjerrig på den. skal google den du nevnte.

kristine

Anonymkode: f4941...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Et lite utvalg bøker jeg har lest mer enn én gang fordi jeg synes de er verdt det:

  • Fear and Loathing in Las Vegas - Hunter S. Thompson
  • Bestialitetens Historie  - Jens Bjørneboe
  • En flyktning krysser sitt spor - Aksel Sandemose
  • Siddharta - Hermann Hesse
  • Meditations - Marcus Aurelius
  • 1984 - George Orwell
  • The Forever War - Joe Haldemann
  • The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde
  • Faust - Goethe
  • Slaughterhouse 5 - Kurt Vonnegut

 +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg slukte oscar wilde»the picture og dorian gray»☺️har lest utdrag av faust. er ikke gretchen og faust et av historiens største kjærlighetspar; som julie & romeo, tristan & isolde?

Anonymkode: f4941...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter:

* Love in the Time of Global Warming - Francesca Lia Block

* The Perks of Being a Wallflower - Stephen Chbosky

* The Universe vs. Alex Woods - Gavin Extence

* The Student Prince - FayJay

* The Ocean at the End of the Lane - Neil Gaiman (egentlig alle hans bøker :hjerte: )

* The Magicians - Lev Grossman

* alt av TJ Klune :hjerter: 

* Harry Potter-bøkene

* Mistborn-serien - Brandon Sanderson

* Lockwood & Co-serien - Jonathan Stroud

* Ringenes Herre - J.R.R. Tolkien

* Saga-serien - Brian K. Vaughan

* The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender - Leslye Walton

* Practical Magic - Alice Hoffman

 

...og listen fortsetter nesten i det uendelige. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gretagarbo

Et lite liv - Hanya Yanagihara

The Hearts Invisible furies - John Boyne

A ladder to the sky - John Boyne

The seven husbands of Evelyn Hugo - Taylor Jenkins Reid

Trainspotting - Irvine welsh

Min Kamp (del 1 & 2) - Knausgård

Kompani Orheim - Tore Renberg

Tørk aldri tårer uten hansker trilogien - Jonas Gardell

Call me by your name - André Aciman

En av oss og To søster - Åsne Seierstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...