Gå til innhold

Jehovas vitenr hjernevasket - tror ikke det nei...


Rottenikken1

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Rottenikken1 skrev:

Nei. De har en oppøvd samvittighet i samsvar med bibelen. De vet hva som er passende. De er ikke redd for jul men de vet hva Gud syntes om det og at det er galt. De ønsker ikke å mishage Gud. 

Så istedet oppdrar dere barn til å bli vettskremte aspeløv! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Malone skrev:

Syns alle som vil være vitne må få lov til det. Skulle bare ønske at de bare kunne slutte å ringe på døra mi. Er så lei av det gamle ekteparet som stadig skal informere om jehova... Neste gang skal jeg si jeg er lesbisk med en gang jeg åpner døra. Da løper de sikkert.

Du kan si at du er vokst opp i JV og at det var et helvete. Da blir de faktisk ganske stille. Har ikke så mye å si da gitt. 😅 Er det jeg sier. Det er jo sannheten for meg. 

Anonymkode: 8528a...e11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
5 minutter siden, tirben skrev:

Så istedet oppdrar dere barn til å bli vettskremte aspeløv! 

Enig. Se serien «jeg mot meg». Der er det ei jente som utviklet alvorlig psykiske problemer etter å ha vokst opp i Jehovas Vitner. Så fort hun gjorde noe utenfor boksen, ble hun stemplet som Satans barn... Og som hun sa «Det gjør noe med en å ha en oppvekst hvor man blir behandlet slik» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Enig. Se serien «jeg mot meg». Der er det ei jente som utviklet alvorlig psykiske problemer etter å ha vokst opp i Jehovas Vitner. Så fort hun gjorde noe utenfor boksen, ble hun stemplet som Satans barn... Og som hun sa «Det gjør noe med en å ha en oppvekst hvor man blir behandlet slik» 

Barnemishandling i Guds navn. 

Anonymkode: 6954d...167

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnemishandling i Guds navn. 

Anonymkode: 6954d...167

Ja, det er psykisk mishandling å la dem leve i frykt og utestengelse, å fortelle dem at de er djevelens barn. Det er truing det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Ja, det er psykisk mishandling å la dem leve i frykt og utestengelse, å fortelle dem at de er djevelens barn. Det er truing det.

Fatter ikke at det kan være lov når det er lover mot annen typ omsorgssvikt. 

Anonymkode: 6954d...167

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke at det kan være lov når det er lover mot annen typ omsorgssvikt. 

Anonymkode: 6954d...167

Så enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til den dagen menneskeheten utvikler seg forbi slike barbariske overbevisninger. Det er intet annet enn mishandling i system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vi flere altså?? Trodde jeg var alene om å ha angst for dommedag. 😥

Anonymkode: 8528a...e11

Du er nok dessverre ikke alene om det. Jeg fikk høre at kun de som er jehovas vitner får evig liv,da ble jo jeg livredd for å miste mammaen min som ikke var JV. Gikk å bekymret meg mye for det.

Anonymkode: fecae...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svarene her,men; HVORFOR går JH på dørene for å frelse flere,når de mener KUN at er bestemt antall mennesker kommer til himmelen.. Den har jeg spurt flere JH on når de kommer,og ingen vet hva de skal svare..

Anonymkode: 589d3...23a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rottenikken1 skrev:

Mange sier at Jehovas vitner er hjernevasket og hjernevasker barna pda visse høytider vi ikke feirer. Men tenk over dette

Jeg lever et godt og lykkelig liv og syntes det er deilig å slippe å feire jul og bursdag. Betyr det at jeg er hjenevasket? Nei. Jeg forstår grunnene til at jeg ikke feirer de høytidene og helt fra jeg var barn ble jeg lært de bibelske grunnene for at jeg ikke feirer dette. Men jeg vet meget godt at det ikke er noe galt i å ha selskaper og å gi gaver. Det gjør jeg ellers om året uten at det behøver å være knyttet til en anledning. Jeg syntes det er mye triveligere å få gaver gitt av giverglede og ofte overraskende, enn av plikt. Blir de gitt av plikt ville jeg ikke engang vite og gaven kom fra hjertet. Jeg treffer venner og familie mange ganger i året utenom jul og fødselsdager. Når jeg som barn ble lært HVORFOR vi ikke feirer dette så oppsto det heller aldri noe ønske i meg om å feire det. Barn av Jehovas vitner som ønsker å feire disse høytiden er så og si ikke-exsisterende fordi de får erstattninger ellers om året og blir lært årsakene til HVORFOR vi ikke feirer det. Dere taler på barnas vegne når dere sier at det er synd på dem pga dette. Sannheten er at ingen av de barna jeg er onkel til eller noen andre barn av Jehovas vitner jeg har kjent har hatt noe ønske om å være med på disse høytidene. 

La meg si det sånn. Jeg trenger ingen anledning får å ha en fest, jeg trenger ikke vente til bursdag/jul med å få/gi gaver. 

Mange av dere tror at man ikke kan leve uten disse høytidene. Mange forstår ikke at det går an med et selskap uten at det er knyttet til noe. 

Så jeg kan oppsumere med dette - hvem av oss der det da som EGENTLIG er hjernevasket?

Barna vet ikke hvordan det er å feire jul eller bursdager fordi de ikke opplevd det, ergo vet de ikke hva de går glipp av. 

Anonymkode: d2faa...901

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barna vet ikke hvordan det er å feire jul eller bursdager fordi de ikke opplevd det, ergo vet de ikke hva de går glipp av. 

Anonymkode: d2faa...901

Ei heller vet h*n om barna vil feire jul eller ikke. Det er ikke alltid man sier det man tenker. Man kan skjule mye under overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Ei heller vet h*n om barna vil feire jul eller ikke. Det er ikke alltid man sier det man tenker. Man kan skjule mye under overflaten.

Nemlig. 

Anonymkode: d2faa...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Ei heller vet h*n om barna vil feire jul eller ikke. Det er ikke alltid man sier det man tenker. Man kan skjule mye under overflaten.

Ja barn sier ofte det de vet foreldrene vil høre.

Anonymkode: fecae...adc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja barn sier ofte det de vet foreldrene vil høre.

Anonymkode: fecae...adc

Jepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottenikken: 

Man ser ikke selv at man er hjernevasket, når man er blitt lært opp til å tro at man ikke er hjernevasket. Man tror man følger sin egen samvittighet, sine egne tanker og meninger. Men gjør du egentlig det? Hva tror du er grunnen til at så mange Jehovas vitner verden over tenker "likt" om absolutt alt? Kan det være noe i det at man er blitt fortalt hva en skal tenke? 

Hvis dere virkelig har Sannheten. Bør ikke en Sannhet tåle å bli gransket fra alle sider? Man blir ikke utsatt for noe "skummel trolldom ledet av Satan" hvis man leser noe skrevet av de frafalne, som Selskapet vil ha dere til å tro. Man har fortsatt mulighet til å tenke selv, under alt man leser. Men dette vil ikke det styrende råd at dere skal gjøre. For da kan livet ditt bli snudd opp-ned. Og du kan få vite Sannheten om Sannheten. Og, det vil du nok mest sannsynlig ikke heller. For da blir hele din virkelighetsforståelse snudd opp-ned. Og da vil du innse hvor alene du egentlig er også, for jv VIL snu ryggen til deg, hvis du tenker dine egne tanker. Og derfor er det så skummelt å gjøre dette også. Så mye lettere å bli med strømmen, og gjøre det man alltid har gjort. 

Hvis JV virkelig hadde den sanne religion, hvorfor er det så mange innen JV som sliter psykisk, selv om de ikke tør å si det, fordi man får høre at JV er verdens mest lykkelige folk. Hvorfor så mange som tar selvmord. Hvorfor så mange overgrep innen menigheten som ikke har blitt tatt hånd om på en ordentlig måte, for å "beskytte Jehovas navn". Tenk på det barnet som opplevde overgrep fra en eldste, som ikke ble trodd, fordi det ikke var "to vitner" som så det. Denne regelen har JV, og nekter å endre på den regelen. 

De melder fra til politi nå, men der har dem ikke alltid gjort, men heller tatt saken i egne hender. 

Hvis du leser en bok som heter Samvittighetskrise av Raymond Franz, vil du kunne lese om en flink bror som satt i det styrende råd, men som etterhvert ikke hadde samvittighet til å stå for det som ble gjort der. 

 

Anonymkode: 1da9d...392

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De som er hjernevasket pleier dessverre ikke selv å vite at de er det, det er vel nettopp det som er hjernevasking... Men man kan se det i øynene på dem... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å være i Jehovas Vitner for å mislike gaveplikten. Er ikke noe hyggelig å vri hjernen for å finne på noe å gi bort fordi man synes at man må. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2019 den 16.53, Rottenikken1 skrev:

Det er helt riktig. De vil være som vennene sine. Og barn av vitner er mye mer sammen med andre barn av vitner som heller ikke feier dette. Derfor er det ikke synd på dem fordi vennene gjør det samme.Det betyr at ingen feirer dette og da er alle like. Venner på fritid som ikke er JW prøver man å minimalisere pga dårlig påvirkning fordi de ikke oppdras etter bibelens normer. 

Den ene niesen min ble RASENDE hvis man sa at hun hadde bursdag. Da var hun ca 5 år.

Og da er ikke dette et problem 

 

Selv om barnet omgås andre vitner på fritiden, er barnet kanskje den eneste i barnehagen/klassen/skolen som er JV. Skolen/barnehagen er en veldig stor del av hverdagen, og det kan være vanskelig å være annerledes, å ikke kunne være med på det samme som andre. Barna har jo heller ikke valgt dette selv. 

Ja, det er mange som har vokst opp med det som selv får samme holdninger/meninger. Men det er også mange som bryter ut og forteller om sine erfaringer som ikke er veldig positive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 15.1.2019 den 16.25, Rottenikken1 skrev:

Mange sier at Jehovas vitner er hjernevasket og hjernevasker barna pda visse høytider vi ikke feirer. Men tenk over dette

Jeg lever et godt og lykkelig liv og syntes det er deilig å slippe å feire jul og bursdag. Betyr det at jeg er hjenevasket? Nei. Jeg forstår grunnene til at jeg ikke feirer de høytidene og helt fra jeg var barn ble jeg lært de bibelske grunnene for at jeg ikke feirer dette. Men jeg vet meget godt at det ikke er noe galt i å ha selskaper og å gi gaver. Det gjør jeg ellers om året uten at det behøver å være knyttet til en anledning. Jeg syntes det er mye triveligere å få gaver gitt av giverglede og ofte overraskende, enn av plikt. Blir de gitt av plikt ville jeg ikke engang vite og gaven kom fra hjertet. Jeg treffer venner og familie mange ganger i året utenom jul og fødselsdager. Når jeg som barn ble lært HVORFOR vi ikke feirer dette så oppsto det heller aldri noe ønske i meg om å feire det. Barn av Jehovas vitner som ønsker å feire disse høytiden er så og si ikke-exsisterende fordi de får erstattninger ellers om året og blir lært årsakene til HVORFOR vi ikke feirer det. Dere taler på barnas vegne når dere sier at det er synd på dem pga dette. Sannheten er at ingen av de barna jeg er onkel til eller noen andre barn av Jehovas vitner jeg har kjent har hatt noe ønske om å være med på disse høytidene. 

La meg si det sånn. Jeg trenger ingen anledning får å ha en fest, jeg trenger ikke vente til bursdag/jul med å få/gi gaver. 

Mange av dere tror at man ikke kan leve uten disse høytidene. Mange forstår ikke at det går an med et selskap uten at det er knyttet til noe. 

Så jeg kan oppsumere med dette - hvem av oss der det da som EGENTLIG er hjernevasket?

du og dine , i sekten din.

Endret av maximiliane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...