Gå til innhold

Bare meg som synes startlønn på 600 000 er dårlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er rimelig sikker på at jeg så en tråd med ganske nøyaktig samme tittel her for ikke så lenge siden...?

Indøk?

Anonymkode: e45ab...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gidde? Hva iallverden tror du hadde skjedd om folk IKKE hadde gidda?🙄🙄🙄🙄

Anonymkode: ca094...b93

Da hadde vilkårene blitt bra. Og da ville vi jo risikert å få kompetente sykepleiere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2019 den 15.05, abrasiveRefraction skrev:

Når jeg trenger noe seriøst medisinsk bruker jeg private helsetjenester. 

Fastlegeordningen er søppel. Jeg kommer jo alltid dit med diagnosen og behandlingen klar. Bortkastet tid og unødig smitterisiko. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare kan skrive en elektronisk melding. 

Fjolsene som tar blodprøver på fastlegekontorene er ikke særlig kompetente, så det kan jeg likesågodt gjøre selv og sende dem blodet med en kurer eller noe. Sånn seriøst, en narkoman i Oslo klarer å treffe en blodåre i mørket ute i -20c mens de har abstinenser, hvordan kan noen ikke få det til?

Du skjønner vel at legene i det private stort sett er leger som er utdannet i (og gjerne fortsatt jobber i) det offentlige, men som tar ekstra vakter i det private fordi det er mye bedre betalt? Så å snakke ned det offentlige blir litt ironisk når det er de som legger grunnlaget for det private

På 15.1.2019 den 22.04, abrasiveRefraction skrev:

Helt enig. Kan ikke nevne en sykepleier som har gjort noe matnyttig. Men trafikklæreren har gitt meg holdninger som holder meg trygg hele livet.

Jøss. Bare jøss. Til og tidvis virke ganske smart er du tidvis også ganske arrogant og uvitende. Men kanskje har du bare vært heldig på livets vei, og ikke vært særlig i kontakt med norsk helsevesen og sykepleierne i det. 

Sykepleierne er de som tar i mot deg på legevakten når du akutt trenger hjelp, men ikke akutt nok til å komme inn bakveien med blålysene på. Det er de som vurderer om de må trekke i alarmen og tilkalle akuttlegen, eller om du strengt tatt kan vente litt.

Det er de som kontinuerlig ser til deg på sykehuset når du trenger noen trøstende ord, de som sjekker om tilstanden din objektivt sett er slik at du kan vente litt - selv om ditt indre bare roper «jeg vil ha hjelp nå!»

Sykepleierne er akuttsykepleierne, som i krisesituasjoner gjør at legene kan operer de kritiske pasientene.

Sykepleierne er de som trøster både deg og din gamle mor, når din gamle mor ligger for døden og legene ikke lenger kan gjøre noe. Sykepleierne er de som sørger for at mor ikke har det vondt i livets siste fase.

Sykepleierne er smøringen som gjør at tannhjulet i helsevesenet går rundt, og fortjener all heder og ære!

Men, off-topic, tilbake til tema og startlønn.

Jeg tror mange nyutdannede gjør den feilen at de ser snittlønna i sitt yrke, eller i Norge, og tenker at det er en målestokk på hva de selv skal ha i startlønn. De glemmer det faktum at hvis man gjør en god jobb går man gjerne raskt opp i lønn.

For egen del, jeg startet i nåværende selskap som nesten nyutdannet for ca 10 år siden, med en lønn på ca 370.000. I fjor tjente jeg ca 750.000 - økningen har kommet av at jeg har levert som pokker på resultater. 

Som nyutdannet må man vise at man er verdt lønna, man er ikke det bare fordi man har tatt utdanning og har et studielån. 

Anonymkode: ab0d7...46a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2019 den 14.33, AnonymBruker skrev:

Etter studiet ligger startlønn for de fleste på 600 k +\- bonus. Jeg er 27 når jeg er ferdig, har en del studielån, har gått glipp av boligprisveksten og lønn i mange år. Og om man skal leie eller eie i Oslo, betale ekstreme skatter og avgifter på det meste samt dobbel pris på bil i forhold til feks Sverige så må jeg si at en startlønn på 600 k er ganske dårlig. Hadde jeg begynt som håndverker kunne jeg allerede ha jobbet i nesten 10 år og spart og investert. 

Anonymkode: 0a515...581

 

 

LOL!

dagens.

 

Anonymkode: 5f9ab...b05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

600 000.- er en kjempelønn som begynnerlønn.  De fleste kommer aldri opp i den lønnen senere i livet heller.

Hvor kravstor kan man egentlig bli?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

LOL!

dagens.

 

Anonymkode: 5f9ab...b05

?

Anonymkode: 0a515...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

1 time siden, Stina234 skrev:

De fleste kommer aldri opp i den lønnen senere i livet heller.

Hvor kravstor kan man egentlig bli?

Det er jo litt misforstått. Man skal jo ha en lønn som samsvarer med kompetansen man besitter. Det er jo derfor leger blant annet har høy lønn, fordi de utfører en jobb som få andre har kompetanse til å utføre. Hadde "alle" enkelt kunne blitt lege, ville ikke lønnen vært så høy.  It's the marked, stupid!

Anonymkode: 3b874...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er jo litt misforstått. Man skal jo ha en lønn som samsvarer med kompetansen man besitter. Det er jo derfor leger blant annet har høy lønn, fordi de utfører en jobb som få andre har kompetanse til å utføre. Hadde "alle" enkelt kunne blitt lege, ville ikke lønnen vært så høy.  It's the marked, stupid!

Anonymkode: 3b874...ae0

Noen grunn til at du bruker krenkede ord?  Håper det får deg til å føle deg bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er jo litt misforstått. Man skal jo ha en lønn som samsvarer med kompetansen man besitter. Det er jo derfor leger blant annet har høy lønn, fordi de utfører en jobb som få andre har kompetanse til å utføre. Hadde "alle" enkelt kunne blitt lege, ville ikke lønnen vært så høy.  It's the marked, stupid!

Anonymkode: 3b874...ae0

Jeg hadde fremdeles melketenner sist gang jeg trengte kunnskapen til en lege. Den eneste grunnen til at jeg må forholde meg til dem er fordi de har monopol på helsen min og må gi meg tillatelse hver gang jeg vil behandle min egen kropp. Det finnes ikke, og kommer aldri til å finnes, en bransje som er så lukrativ og samtidig utelukkende opprettholdt av statlige monopol og andre menneskelagde handelsbarrierer.

Anonymkode: f62f2...2cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på 330000kr for 7 år siden i kommunal sektor, med universitets-bachelor. Nå ligger jeg på 460000kr.

600000kr er knallbra som startlønn.

Anonymkode: b31d2...5c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2019 den 14.51, abrasiveRefraction skrev:

Jeg sitter i en Mercedes og snakker med folk mens jeg kjører rundt i den fineste naturen i Norge. Hvordan kan jeg ikke trives? Det må jo være 1000x bedre enn å vaske rumpene til folk og se innsiden av et muggent sykehus hele dagen.

Hva hvis man ikke klarer å kjøre pga elendig stedsans da? Jeg hadde vært tidenes dårligste kjørelærer. Hadde endt opp i Peru om jeg skulle kjørt på veiene her. 

Anonymkode: ba4bd...2af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2019 den 14.43, AnonymBruker skrev:

"Godt over" vil jeg si er feil, da snittlønna blant alle arbeidstakere var på 530K i 2017. Det kan høres høyt ut, men så lenge man vet hva et snitt er, så gir det mening at det er såpass.

Anonymkode: 3b874...ae0

Snittlønn (gjennomsnittslønn) er ikke spesielt relevant, medianlønn, som ligger omtrent 100 000 lavere, er langt mer representativt.

Synes 600 000 høres ut som en god startlønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Snittlønn (gjennomsnittslønn) er ikke spesielt relevant, medianlønn, som ligger omtrent 100 000 lavere, er langt mer representativt.

Synes 600 000 høres ut som en god startlønn.

Strengt talt er ingen av målene særlige informative så lenge man bruker hele befolkningen som referanse. Det er ikke spesielt fornuftig å sammenlikne en mastergradsutdannet med en bartender. Poenget mitt var at selv om man selv har dårlig lønn, så betyr det ikke at resten av befolkningen har like dårlig lønn som en selv. 

Anonymkode: 3b874...ae0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.1.2019 den 14.57, abrasiveRefraction skrev:

Men du sliter ut kroppen, blir utsatt for sykdommer, har grusom turnus, lav jobbsikkerhet og lav lønn. Hvorfor gidde?

Det er rett å slett usolidarisk å godta slik lønn og slike betingelser.

Men jeg håper du er takknemlig for at noen velger den arbeidsplassen den dagen du trenger det! Vektskåla går på en måte ikke i din favør i mine øyne, på den ene siden har vi klimaet-deg på den andre siden så er det. Oen som jobber for at mennesker skal bli frisk og ha det godt.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startlønn på 600000 er bra. Finnes de som jobber i bransjer som gir 350000 til 400000 etter flere år. Det er heller ikke menneske rett å eie bolig i i Oslo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 20.35, AnonymBruker skrev:

 

Det er jo litt misforstått. Man skal jo ha en lønn som samsvarer med kompetansen man besitter. Det er jo derfor leger blant annet har høy lønn, fordi de utfører en jobb som få andre har kompetanse til å utføre. Hadde "alle" enkelt kunne blitt lege, ville ikke lønnen vært så høy.  It's the marked, stupid!

Anonymkode: 3b874...ae0

Lønnen til en lege er ikke så bra, vis du tenker etter. Lange vakter, ugunstig arbeidstider, mye overtid, mye stress og ansvar, få/ingen pauser, må ofre mye både med tanke på utdannelse og jobb. Kjenner noen leger og de sier det er svært lite lukrativt, de har ikke familie enda da det er vanskelig å få til med turnusen de har. De sier det er givende jobb, men veldig tøft. Opptil 18 timers vakter uten særlig pauser. 

Hadde jeg hatt like arbeidstider og like mye arbeid som en lege ville jeg kunne hatt, som kontor arbeider,  like god lønn som en lege. Når jeg er ferdig utdannet ville jeg ligget langt over med samme utgangspunkt. 

Anonymkode: 67266...aa4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønnen til en lege er ikke så bra, vis du tenker etter. Lange vakter, ugunstig arbeidstider, mye overtid, mye stress og ansvar, få/ingen pauser, må ofre mye både med tanke på utdannelse og jobb. Kjenner noen leger og de sier det er svært lite lukrativt, de har ikke familie enda da det er vanskelig å få til med turnusen de har. De sier det er givende jobb, men veldig tøft. Opptil 18 timers vakter uten særlig pauser. 

Hadde jeg hatt like arbeidstider og like mye arbeid som en lege ville jeg kunne hatt, som kontor arbeider,  like god lønn som en lege. Når jeg er ferdig utdannet ville jeg ligget langt over med samme utgangspunkt. 

Anonymkode: 67266...aa4

Jo, det er sant. Men selv om man justerer for lang arbeidstid osv så er lønnen mye høyere enn de fleste andre med høy utdannelse. Et kjapt søk på SSB viser at median månedslønnen for legespesialister er på 78.5K i mnden.  Du må ikke tro at de fleste som tjener såpass mye i andre yrker, jobber bare 37.5 timer i uka. 

Anonymkode: 3b874...ae0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er lege vil jeg si det er dårlig startlønn, men ikke for de fleste andre utdanninger. Du kan ikke forvente å få skyhøy lønn uten å ha vist bedriften hva du duger til. Da ville det vært ekstremt ulønnsomt å ansette nyutdannede

Anonymkode: 3b4a4...0cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker man lever litt i et luftslott om man mener det er dårlig. At man lever i en verden der man så for seg feite biler, stort hus og shopping til 100k i mnd når man var ferdig med utdanningen.

Vel, velkommen til virkeligheten, der folk flest har det helt ok, men ikke mer enn det.- 

Anonymkode: 3a73c...6ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er lege vil jeg si det er dårlig startlønn, men ikke for de fleste andre utdanninger. Du kan ikke forvente å få skyhøy lønn uten å ha vist bedriften hva du duger til. Da ville det vært ekstremt ulønnsomt å ansette nyutdannede

Anonymkode: 3b4a4...0cb

Leger har lavere startlønn enn 600 000.

Anonymkode: dd2ba...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...