Gå til innhold

Bare meg som synes startlønn på 600 000 er dårlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter studiet ligger startlønn for de fleste på 600 k +\- bonus. Jeg er 27 når jeg er ferdig, har en del studielån, har gått glipp av boligprisveksten og lønn i mange år. Og om man skal leie eller eie i Oslo, betale ekstreme skatter og avgifter på det meste samt dobbel pris på bil i forhold til feks Sverige så må jeg si at en startlønn på 600 k er ganske dårlig. Hadde jeg begynt som håndverker kunne jeg allerede ha jobbet i nesten 10 år og spart og investert. 

Anonymkode: 0a515...581

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Startlønn, ja. Er det urettferdig at du skal jobbe deg opp litt og vise hva du duger til før du får full lønn for yrket?

Anonymkode: 13420...090

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi startlønn for tre år sidan var 374 000 kr, så 600 000 er vel det en kallar veeldig bra..

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er det du studerer som gjør at du tror du kan forvente 600 000 i startlønn? De ALLER FLESTE får ikke det. 

Anonymkode: 9bbf1...fc7

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo ikke hvilken bransje du jobber i? Det er jo helt avgjørende for å vite om startslønna er dårlig eller ikke..

Anonymkode: 129c3...8aa

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det virker kjempebra. Etter å ha levd som student i mange år selv sikler jeg etter startlønner på 400 000.-, og det skulle nok ligget på under 300k før jeg hadde begynt å klage. Blir jo uansett en kjempeoppgradering fra studielånet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

600k er godt over hva den gjennomsnittlige nordmann tjener, så nei det er absolutt ikke en dårlig startlønn. Ærlig talt 🙄

Anonymkode: 0f4a8...bd4

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble nylig sjekket opp av en 45-åring som skrøt av den høye lønna si. (540 000kr) 

Svaret på spørsmålet ditt er JA😂

Anonymkode: 04c1a...f7f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

600k er godt over hva den gjennomsnittlige nordmann tjener, så nei det er absolutt ikke en dårlig startlønn. Ærlig talt 🙄

Anonymkode: 0f4a8...bd4

"Godt over" vil jeg si er feil, da snittlønna blant alle arbeidstakere var på 530K i 2017. Det kan høres høyt ut, men så lenge man vet hva et snitt er, så gir det mening at det er såpass.

Anonymkode: 3b874...ae0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

600k er godt over hva den gjennomsnittlige nordmann tjener, så nei det er absolutt ikke en dårlig startlønn. Ærlig talt 🙄

Anonymkode: 0f4a8...bd4

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk utdanner seg til sånne yrker med bedriten betaling. 600k klarer en trafikklærer det første året de jobber. Da trenger man bare to års utdanning...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk utdanner seg til sånne yrker med bedriten betaling. 600k klarer en trafikklærer det første året de jobber. Da trenger man bare to års utdanning...

Risikolønn... 😬

Anonymkode: 82d0d...67f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk utdanner seg til sånne yrker med bedriten betaling. 600k klarer en trafikklærer det første året de jobber. Da trenger man bare to års utdanning...

For lønn er ikkje alt, en skal trivast med den jobben en endar opp med også...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er utdannet jurist, jobber i staten og tjener rett over 500 000 etter å ha vært ansatt samme sted i 12 år, så JA....

Anonymkode: 95e48...7ce

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Emas skrev:

For lønn er ikkje alt, en skal trivast med den jobben en endar opp med også...

Jeg sitter i en Mercedes og snakker med folk mens jeg kjører rundt i den fineste naturen i Norge. Hvordan kan jeg ikke trives? Det må jo være 1000x bedre enn å vaske rumpene til folk og se innsiden av et muggent sykehus hele dagen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg sitter i en Mercedes og snakker med folk mens jeg kjører rundt i den fineste naturen i Norge. Hvordan kan jeg ikke trives? Det må jo være 1000x bedre enn å vaske rumpene til folk og se innsiden av et muggent sykehus hele dagen.

Eg vil heller vaske rumpene til folk å sjå innsida av eit muggent sjukehus, enn å vere køyrelærar, men der er folk forskjellig, heldigvis! Og btw eg driv lite med rumpevask og ser lite mugg i min jobb som sjukepleiar, berre så det er klart...

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Emas skrev:

Eg vil heller vaske rumpene til folk å sjå innsida av eit muggent sjukehus, enn å vere køyrelærar, men der er folk forskjellig, heldigvis! Og btw eg driv lite med rumpevask og ser lite mugg i min jobb som sjukepleiar, berre så det er klart...

Men du sliter ut kroppen, blir utsatt for sykdommer, har grusom turnus, lav jobbsikkerhet og lav lønn. Hvorfor gidde?

Det er rett å slett usolidarisk å godta slik lønn og slike betingelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Men du sliter ut kroppen, blir utsatt for sykdommer, har grusom turnus, lav jobbsikkerhet og lav lønn. Hvorfor gidde?

Det er rett å slett usolidarisk å godta slik lønn og slike betingelser.

Jeg er spesialsykepleier, gjør ingen av de delene og har en veldig fin turnus. Tjener vel rundt 570 000, jeg trives godt på sykehuset. Kunne ikke tenkt meg å kjøre rundt med en haug 16 åringer bak rattet... samtidlig ser jeg viktigheten av å lære folk å kjøre bil...virker som du ikke ser viktigheten av å ha et helsevesen eller...

Anonymkode: 129c3...8aa

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er spesialsykepleier, gjør ingen av de delene og har en veldig fin turnus. Tjener vel rundt 570 000, jeg trives godt på sykehuset. Kunne ikke tenkt meg å kjøre rundt med en haug 16 åringer bak rattet... samtidlig ser jeg viktigheten av å lære folk å kjøre bil...virker som du ikke ser viktigheten av å ha et helsevesen eller...

Anonymkode: 129c3...8aa

Når jeg trenger noe seriøst medisinsk bruker jeg private helsetjenester. 

Fastlegeordningen er søppel. Jeg kommer jo alltid dit med diagnosen og behandlingen klar. Bortkastet tid og unødig smitterisiko. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare kan skrive en elektronisk melding. 

Fjolsene som tar blodprøver på fastlegekontorene er ikke særlig kompetente, så det kan jeg likesågodt gjøre selv og sende dem blodet med en kurer eller noe. Sånn seriøst, en narkoman i Oslo klarer å treffe en blodåre i mørket ute i -20c mens de har abstinenser, hvordan kan noen ikke få det til?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...