Gå til innhold

Vil menn ha likestilling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Steinharde fakta? Hvor harde kan fakta egentlig bli? Nå begynner det snart å høres ut som en ereksjon her. Du har helt rett, jeg besvarte deler av ditt innlegg med samme type sleiving som du bruker i hvert bidige innlegg. Jeg har derimot også skrevet en del annet som faktisk er argumenter, og jeg har aldri argumentert mot at kvinner arbeider mindre enn menn. Det vet jeg godt, og det gjør meg slettes ingenting. Det kan være av mange grunner til det. Det er det ganske få kvinner her inne som har gjort. Hva gjelder steinharde fakta så er det ikke slik at disse faktaene gjelder for alle typer samfunn. I flere kulturer jobber kvinnene mer, mens menn bruker opp pengene på fyll.

Anonymkode: b48ea...445

Tenker du på Afrika eller? Vi bor heldigvis ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, dr_zhivago skrev:

Tenker du på Afrika eller? Vi bor heldigvis ikke der.

Asia har også noen slike kulturer.

Anonymkode: b48ea...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asia har også noen slike kulturer.

Anonymkode: b48ea...445

Så synd for de da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Martine Aurdal er jo bare ett eksempel. Da er det 1.0. Marie Simonsen, kanskje? Vet ikke? Men du snakker jo nettopp også om de som gjør seg til talerør for feminismen. Det er en fryktelig liten prosent av den lille prosenten feminister vi har. Det er heller ikke alle profilerte feminister som uttaler seg om dette emne i det hele tatt, kanskje fordi de ikke bryr seg så veldig.

Anonymkode: b48ea...445

Fullstendig klar over at det er en liten del, men det er den hørbare delen, den delen som fører ordet for feminismen som helhet. Mulig Simonsen har uttrykt seg positivt, det er i så fall bra. Ikke at jeg oppmuntrer til hjemmeværende mødre, jeg mener slike valg tilhører familien og hva som er mest praktisk eller lønnsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Fullstendig klar over at det er en liten del, men det er den hørbare delen, den delen som fører ordet for feminismen som helhet. Mulig Simonsen har uttrykt seg positivt, det er i så fall bra. Ikke at jeg oppmuntrer til hjemmeværende mødre, jeg mener slike valg tilhører familien og hva som er mest praktisk eller lønnsomt. 

Det mener jeg også. Simonsen er ingen særlig flott feminist. Hun jublet da det kom frem at jentene gjorde det best på skolen og guttene gjorde det dårlig. Det er bare dårlig stil.

Anonymkode: b48ea...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det mener jeg også. Simonsen er ingen særlig flott feminist. Hun jublet da det kom frem at jentene gjorde det best på skolen og guttene gjorde det dårlig. Det er bare dårlig stil.

Anonymkode: b48ea...445

Vel, feminisme har blitt så mangt, alt fra rettferdige og høyst selvskrevne krav til rent mannshat. Så kan man selvfølgelig hevde at den mer radikale delen ikke er feminisme, men for meg blir det et "no true scotsman" argument. Jeg tror mange vegrer seg for å kalle seg feminist på grunn av assosiasjonene ordet gir til det ekstreme hylekoret. På tide de mer uttalte feministene rydder opp i egne rekker og distanserer seg fra møkka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.1.2019 den 23.22, absinthia skrev:

Jeg kunne bare ikke dy meg.. ;)  Men .har menn virkelig tatt på seg de farligste jobbene og oppgavene? Drar man til Afghanistan, er noe av det farligste du kan gjøre å bli født som jente. Husmødre har en vanvittig høy dødsrate, men menn Hersvik likevel påstå at de beskytter damene og gjør demfarligste jobbene. 

Jeg regnet med at det var slik at de tok oppgavene som det var mest praktisk at de tok, fordi det er fantastisk mye enklere å løpe rundt i bushen på jakt, når man ikke er høygravid og ikke har et barn ved puppen. Tro hvordan det skulle gått med skreifiske og hvalfangst om det var damene som dro ut på lofotfiske og til ishavet, noen gravide, noen med nyfødte? Skulle mennene blitt med som barnevakt? 

Derfor ble det slik, at  mens menn dro ut på fiske, stelte damene med gården, lagde klær, mat, rodde på «heimsjyen» og passet unger og iblant noen aldrende slektninger. Før det, fant damene ut at det lønte seg mer for dem, å 

Ellers så trodde det var slik at de aller mest impulsive ble silt ut, delvis gjennom at de dør pga dumdristighet og slurv. 

Dyr har det på samme måten. Hannhvalper er f.eks mer utsatt for ulykker enn tispehvalper.  Når det gjelder hunder, så er det sært nok slik at hannhvalpene ofte er mer skogredde enn tispehvalper, noe man ikke skulle tro, når de samtidig er mer vågale. 

Hingsteføll er mer skadeutsatt enn hoppeføll. Jeg tipper at det er mest sånn at hunndyr ofte er mer forsiktige, fordi mødre med et visst nivå av forsiktighet, får flere etterkommere som overlever. 

Noen spesiell du grunn til at du ønsker å ta på deg afghanskekvinnerofferhatten? Kvinner i Norge har hatt en høyere gjennomsnittlig levealder enn menn siste 200 åra. Dette har begynt å flate seg pga arbeidsinnvandring, HMS krav, samt en generell sunnere livsstil blant menn. Årsaken til at menn har død tidligere enn kvinner skyldes selvfølgelig at menn har mindre redsel enn kvinner / mer risikovillige pga testosteron. De tar på seg de farligste og mest risikoutsatte oppgavene. Hvordan dette er i Afganistan har jeg ikke peiling på men ut fra det som ligger ute av data ser det ut til at menn og kvinner dør akkurat like fort der nede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Å ja like rettigheter regner jeg som en forutsetning enten en er mann, kvinne eller hybrid som noen velger å kalle seg 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, RoH skrev:

Noen spesiell du grunn til at du ønsker å ta på deg afghanskekvinnerofferhatten? Kvinner i Norge har hatt en høyere gjennomsnittlig levealder enn menn siste 200 åra. Dette har begynt å flate seg pga arbeidsinnvandring, HMS krav, samt en generell sunnere livsstil blant menn. Årsaken til at menn har død tidligere enn kvinner skyldes selvfølgelig at menn har mindre redsel enn kvinner / mer risikovillige pga testosteron. De tar på seg de farligste og mest risikoutsatte oppgavene. Hvordan dette er i Afganistan har jeg ikke peiling på men ut fra det som ligger ute av data ser det ut til at menn og kvinner dør akkurat like fort der nede. 

Før var levealderen for menn og kvinner ganske lik, men etterhvert som kvinner slapp å dø så ofte i barnefødsler, samt at helse og sanitære forhold ble bedre, pga bedre levekår, så fikk kvinner et forsprang. Etterhvert som menn har blitt flinkere til å ivareta egen helse, har de tatt bittelitt innpå, men gapet er der like fullt. 

Det er først etter pensjonsalder at den største dødeligheten blant menn slår inn, selv om andelen menn i forhold til kvinner synker noen få år før. Det blir født flest menn. Jeg regner med at det er svært få menn, som begynner med risikoyrker og ekstremsport etter de har fylt 63.

Dersom du tar 100 menn og 100 kvinner på 67 og ser hvor mange du har igjen 30 år etter, vil det være flest kvinner igjen. Dette skjer ikke fordi menn er mer vågale og har mer risikable jobber i den alderen. Derimot tror forskere at dette har noe med y- kromosomet å gjøre https://www.nrk.no/viten/forklarer-menns-kortere-levealder-1.11695359 

At jeg blander inn kvinner i Afghanistan,  har med at det ikke sto spesifisert at det var bare norske forhold som ble nevn og at jeg generelt sett mener at vi rett og slett burde dra ned og håndplukke kvinnelige flyktninger derfra og redusere antall mannlige flyktninger som får komme hit, på grunn av at kvinner i Afghanistan er mer utsatt enn menn, selv om hun ikke går ut av huset og ikke deltar aktivt i krig.

( Avsporing: Dette er et svært og omfattende problem, det er ikke alle menn der nede som synes at det er OK med tvangsekteskap, eller at søstrene og mødrene deres blir behandlet slik. Det er også kvinner som er med på å opprettholde disse tradisjonene, fordi « det alltid har vært slik» . Likeså er gutter under en viss alder, svært utsatt for misbruk. Noe du kan lese om her https://www.expressen.se/nyheter/foraldralosa-almas-13-lever-som-sexslav/ ) 

Her i huset er vi forøvrig rimelig likestilt på risikofronten..dvs mannen er og har vært mer utsatt for elektrisitet og er nå mer utsatt for fall fra stiger/ eller at han får ting i hodet enn jeg i min nåværende jobb. Jeg er mest utsatt for å falle av hest ( som svært mange jenter og damer) drukne, skade meg med motorsag og fryse i hjel på fritiden og statistisk sett mer utsatt for vold i min jobb. I tidligere yrkesliv har jeg jobbet i primærnæring, brukt maskiner og risikert å bli skadd av dyr, eller fallskader, samt jobbet i utelivsbransjen,  mens mannen jobbet mest på kontor.

Jeg har født fem barn, noe som det blir litt vanskelig å gjøre etter, men jeg tror at han står fint over den delen i å være likestilt. 

Hos oss er det forresten mannen som er best på risikotenkning og å ta forholdsregler. 😉

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, absinthia skrev:

Før var levealderen for menn og kvinner ganske lik, men etterhvert som kvinner slapp å dø så ofte i barnefødsler, samt at helse og sanitære forhold ble bedre, pga bedre levekår, så fikk kvinner et forsprang. Etterhvert som menn har blitt flinkere til å ivareta egen helse, har de tatt bittelitt innpå, men gapet er der like fullt. 

Det er først etter pensjonsalder at den største dødeligheten blant menn slår inn, selv om andelen menn i forhold til kvinner synker noen få år før. Det blir født flest menn. Jeg regner med at det er svært få menn, som begynner med risikoyrker og ekstremsport etter de har fylt 63.

Dersom du tar 100 menn og 100 kvinner på 67 og ser hvor mange du har igjen 30 år etter, vil det være flest kvinner igjen. Dette skjer ikke fordi menn er mer vågale og har mer risikable jobber i den alderen. Derimot tror forskere at dette har noe med y- kromosomet å gjøre https://www.nrk.no/viten/forklarer-menns-kortere-levealder-1.11695359 

At jeg blander inn kvinner i Afghanistan,  har med at det ikke sto spesifisert at det var bare norske forhold som ble nevn og at jeg generelt sett mener at vi rett og slett burde dra ned og håndplukke kvinnelige flyktninger derfra og redusere antall mannlige flyktninger som får komme hit, på grunn av at kvinner i Afghanistan er mer utsatt enn menn, selv om hun ikke går ut av huset og ikke deltar aktivt i krig.

( Avsporing: Dette er et svært og omfattende problem, det er ikke alle menn der nede som synes at det er OK med tvangsekteskap, eller at søstrene og mødrene deres blir behandlet slik. Det er også kvinner som er med på å opprettholde disse tradisjonene, fordi « det alltid har vært slik» . Likeså er gutter under en viss alder, svært utsatt for misbruk. Noe du kan lese om her https://www.expressen.se/nyheter/foraldralosa-almas-13-lever-som-sexslav/ ) 

Her i huset er vi forøvrig rimelig likestilt på risikofronten..dvs mannen er og har vært mer utsatt for elektrisitet og er nå mer utsatt for fall fra stiger/ eller at han får ting i hodet enn jeg i min nåværende jobb. Jeg er mest utsatt for å falle av hest ( som svært mange jenter og damer) drukne, skade meg med motorsag og fryse i hjel på fritiden og statistisk sett mer utsatt for vold i min jobb. I tidligere yrkesliv har jeg jobbet i primærnæring, brukt maskiner og risikert å bli skadd av dyr, eller fallskader, samt jobbet i utelivsbransjen,  mens mannen jobbet mest på kontor.

Jeg har født fem barn, noe som det blir litt vanskelig å gjøre etter, men jeg tror at han står fint over den delen i å være likestilt. 

Hos oss er det forresten mannen som er best på risikotenkning og å ta forholdsregler. 😉

Klart flere menn begår selvmord og rundt 95 % av dødsulykker på jobben er menn. For å ikke å snakke om krig, hvor menn mister livet på en mye høyere skala enn kvinner.

Er flere årsaker til at kvinner lever lengre, er ikke bare svart og hvitt. Kvinner føder barn så det er naturlig at et samfunn prøver å beskytte dem best mulig, at de har en høyere levealder er bare naturlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke inntrykk av at menn egentlig ønsker det. Trist.

Anonymkode: fe011...cdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, dr_zhivago skrev:

Men alvorlig talt, hvor mange kvinner er det i dag som opplever at de ikke får gjøre det de vil pga sitt kjønn?


Alle kvinner opplever det.

Vi får jo ikke engang ha sex med hvem vi vil uten å bli kalt hore og sett på som lavere verdt av andre menn, og får ikke dra på byen uten å bli seksuelt trakassert og befølt, og kan heller ikke gå trygt i gatene. Mange unngår å søke til de yrkene vi egentlig vil fordi det kanskje er en mannsdominert arbeidsplass og vi blir latterliggjort og utsatt for nedsettende holdninger og oppførsel pga vårt kjønn. Hvis jeg vil gå på nudist strand eller sole meg toppløs så får jeg ikke gjort det heller fordi der også blir jeg seksualisert og risikert utsatt for overgrep av menn og kikkere som glor, tar bilder, runker i busken, oppsøker meg osv. 
Vil jeg bli profesjonell idrettsutøver, rallykjører, fotballspiller etc  er sjansen større for meg som kvinne enn for en mann å ikke få sponsorer og investorer, fordi jeg er kvinne, selv om ferdighetene mine er gode nok.

 

Anonymkode: 5c947...d7f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Alle kvinner opplever det.

Vi får jo ikke engang ha sex med hvem vi vil uten å bli kalt hore og sett på som lavere verdt av andre menn, og får ikke dra på byen uten å bli seksuelt trakassert og befølt, og kan heller ikke gå trygt i gatene. Mange unngår å søke til de yrkene vi egentlig vil fordi det kanskje er en mannsdominert arbeidsplass og vi blir latterliggjort og utsatt for nedsettende holdninger og oppførsel pga vårt kjønn. Hvis jeg vil gå på nudist strand eller sole meg toppløs så får jeg ikke gjort det heller fordi der også blir jeg seksualisert og risikert utsatt for overgrep av menn og kikkere som glor, tar bilder, runker i busken, oppsøker meg osv. 
Vil jeg bli profesjonell idrettsutøver, rallykjører, fotballspiller etc  er sjansen større for meg som kvinne enn for en mann å ikke få sponsorer og investorer, fordi jeg er kvinne, selv om ferdighetene mine er gode nok.

 

Anonymkode: 5c947...d7f

Du bør seriøst logge av sosiale medier og kutte ut nyhetsoppdateringer. Du har blitt skremt på plass inn i din rolle som svakt kvinnelig offer "som ikke engang kan gå i svømmehall uten å bli tafset på og forsøkt voldtatt".

Det er sprøyt! Ren og skjær myte som er en del av skremselspropagandaen fra sinnafeministene, som ønsker å farliggjøre menn. Slik at kvinner kan samles i kampen mot de onde mannfolka.

Om du virkelig bor på et sted hvor menn beføler deg på trikken, på skolene, butikkene og overallt til enhver tid, er det høyst på tide å flytte fra Johannesburg! For nei, menn flest oppfører seg ikke slik overallt og hele tiden. Jeg kjenner mange kvinner og ingen av dem lever i den verden du lever i. Ja selvsagt kan man som kvinne oppleve trakassering, men jeg nekter å tro det skjer så ofte som enkelte av dere påstår. Det er en vandrehistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, RoH skrev:

Noen spesiell du grunn til at du ønsker å ta på deg afghanskekvinnerofferhatten? Kvinner i Norge har hatt en høyere gjennomsnittlig levealder enn menn siste 200 åra. Dette har begynt å flate seg pga arbeidsinnvandring, HMS krav, samt en generell sunnere livsstil blant menn. Årsaken til at menn har død tidligere enn kvinner skyldes selvfølgelig at menn har mindre redsel enn kvinner / mer risikovillige pga testosteron. De tar på seg de farligste og mest risikoutsatte oppgavene. Hvordan dette er i Afganistan har jeg ikke peiling på men ut fra det som ligger ute av data ser det ut til at menn og kvinner dør akkurat like fort der nede. 

Seriøst? De fleste menn dør av elendig livsstil . Hjerte og kar hele veien, for ikke å glemme den prostataen alle dør av. Det er jo så farlig å sjekke tissemannen til legen🤓 

Også en grunn til at klamydia florerer...

Anonymkode: c84e3...43f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, HarryDotter skrev:

Du bør seriøst logge av sosiale medier og kutte ut nyhetsoppdateringer. Du har blitt skremt på plass inn i din rolle som svakt kvinnelig offer "som ikke engang kan gå i svømmehall uten å bli tafset på og forsøkt voldtatt".

Det er sprøyt! Ren og skjær myte som er en del av skremselspropagandaen fra sinnafeministene, som ønsker å farliggjøre menn. Slik at kvinner kan samles i kampen mot de onde mannfolka.

Om du virkelig bor på et sted hvor menn beføler deg på trikken, på skolene, butikkene og overallt til enhver tid, er det høyst på tide å flytte fra Johannesburg! For nei, menn flest oppfører seg ikke slik overallt og hele tiden. Jeg kjenner mange kvinner og ingen av dem lever i den verden du lever i. Ja selvsagt kan man som kvinne oppleve trakassering, men jeg nekter å tro det skjer så ofte som enkelte av dere påstår. Det er en vandrehistorie.


Eh, det var ikke det jeg skrev. "Kvinner kan ikke gå i svømmehall uten å bli tafset på å forsøkt voldtatt og beføler meg på trikken og butikken til enhver tid". Gidder ikke diskutere med deg når du er så vrangforestilt og dikter opp dine egne ting. 
 

Anonymkode: 5c947...d7f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, HarryDotter skrev:

Du bør seriøst logge av sosiale medier og kutte ut nyhetsoppdateringer. Du har blitt skremt på plass inn i din rolle som svakt kvinnelig offer "som ikke engang kan gå i svømmehall uten å bli tafset på og forsøkt voldtatt".

Det er sprøyt! Ren og skjær myte som er en del av skremselspropagandaen fra sinnafeministene, som ønsker å farliggjøre menn. Slik at kvinner kan samles i kampen mot de onde mannfolka.

Om du virkelig bor på et sted hvor menn beføler deg på trikken, på skolene, butikkene og overallt til enhver tid, er det høyst på tide å flytte fra Johannesburg! For nei, menn flest oppfører seg ikke slik overallt og hele tiden. Jeg kjenner mange kvinner og ingen av dem lever i den verden du lever i. Ja selvsagt kan man som kvinne oppleve trakassering, men jeg nekter å tro det skjer så ofte som enkelte av dere påstår. Det er en vandrehistorie.

Kjenner du mange kvinner? Kjenner du mange vakre kvinner? Du aner ikke hva pene damer må tåle av kommentarer, pusting og stønning, ekle blikk.

Jeg for min del går med musikk på ørene og unngår øyekontakt med menn.

Anonymkode: c84e3...43f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner du mange kvinner? Kjenner du mange vakre kvinner? Du aner ikke hva pene damer må tåle av kommentarer, pusting og stønning, ekle blikk.

Jeg for min del går med musikk på ørene og unngår øyekontakt med menn.

Anonymkode: c84e3...43f

De fleste menn er ålreite og driver ikke med det du sier.

Hilsen pen dame.

Anonymkode: b48ea...445

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste menn er ålreite og driver ikke med det du sier.

Hilsen pen dame.

Anonymkode: b48ea...445


Men mange nok menn til at det er et samfunnsproblem for kvinner. 

Anonymkode: 5c947...d7f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:


Alle kvinner opplever det.

Vi får jo ikke engang ha sex med hvem vi vil uten å bli kalt hore og sett på som lavere verdt av andre menn, og får ikke dra på byen uten å bli seksuelt trakassert og befølt, og kan heller ikke gå trygt i gatene. Mange unngår å søke til de yrkene vi egentlig vil fordi det kanskje er en mannsdominert arbeidsplass og vi blir latterliggjort og utsatt for nedsettende holdninger og oppførsel pga vårt kjønn. Hvis jeg vil gå på nudist strand eller sole meg toppløs så får jeg ikke gjort det heller fordi der også blir jeg seksualisert og risikert utsatt for overgrep av menn og kikkere som glor, tar bilder, runker i busken, oppsøker meg osv. 
Vil jeg bli profesjonell idrettsutøver, rallykjører, fotballspiller etc  er sjansen større for meg som kvinne enn for en mann å ikke få sponsorer og investorer, fordi jeg er kvinne, selv om ferdighetene mine er gode nok.

 

Anonymkode: 5c947...d7f

Dette kalles livets utfordinger, ikke kjønnsdiskriminering. Du tror visst livet er en dans på roser for alle menn, hvor vi blir heiet frem av absolutt alle. Men en med ditt livssyn er det håpløst å diskutere med. Ha et fint liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...