Gå til innhold

Ville du følt det ble rent hjemme bare ved bruk av klut og litt vann?


Million

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Million skrev:

Vi er jo vokst opp med at det dufter rent av rengjøringsmiddel når husvasken og rengjøring er gjort hjemme. Men ifølge denne artikkelen hos NRK, skal man bare bruke en nesten tørr mikrofiberklut til diverse rengjøring. Den skal være sentrifugefuktig, altså bare såvidt det er noe fukt i den. Da fjerner den nesten alle bakterier!?? Jeg synes det høres utrolig ut, og får liksom ikke følelsen av at det er rent et sted jeg bare har gnikket med fuktig klut uten rengjøringsmiddel eller Klorin.

De eneste stedene man skal bruke midler iflg artikkelen, er dusj og do.

Vasker du med bare vann og klut, eller bruker du rengjøringsmidler?

Jeg bruker Ajax sitronduftende rengjøringmiddel på gulvene, og ellers mye Klorin rundt om. Zalo på kjøkkenet, og Klorin nedi vasken.

Jeg gjør samme som deg.  Bruker klor i do og på dokost nesten ukentlig.  Har også klor i sluker innimellom. Bruker zalo på kjøkken. Ajax skurekrem på baderomsmøbler og grønnsåpe/ajax på gulv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker mest halvfuktig mikrofiberfille. Ellers har jeg en sprayflaske med eddik og vann, samt noen dråper zalo, som jeg bruker på kjøkken og bad, og kjipe flekker. Gulv støvsuges og dras over med fuktig mikrofibermopp innimellom. Flekker fjernes vha sprayflaska.

Edit: Nedkokte kjeler og panner rengjøres vha natron, evt bakepulver, og eddik. Bunnen og dritten dekkes akkurat med vann. Putter oppi en god slump husholdningseddik og en god slump natron, og koker opp. Da løsner dritten.

Endret av Rosalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Moderne renhold på sykehus er tørt og fuktig med mikrofiber. Om det skulle være en grunn til at det øker med bakterier så er det på grunn av stadig mindre tid for renholdet gjerne kombinert med ufaglærte.

Renhold er et fag. Dere som vasker hjemme vet ikke bedre enn de som er faglærte. Hva dere gjør hjemme får være opp til dere, men ta ansvar for miljøet og helsen deres. Husk at det dere skyller ned havner rett ut i naturen/havet. Klor er helt unødvendig til annet enn bleking og renhold ved smitteutbrudd. Vi spiser ikke antibiotika hver dag for å unngå å bli syk, derfor skal vi ikke vaske med klor hver dag heller. Utvannet eddik som nevnt er et helt suverent alternativ. En spruteflaske (stråle, ikke dusj) med en dråpe zalo og en dæsj eddik. Billig, miljøvennlig og effektivt. Kanskje en dråpe frisk eterisk olje om man vil ha godlukt og ekstra antibakteriell effekt. 

Husk å vaske mikrofiber for seg selv. Andre tekstiler kan ødelegge mikrofiberet.

Jeg bruker altså under ingen tvil mikrofiber og vann i mitt hus. Jeg får ærligtalt litt angst av tanken på å vaske med "god gammal såpe" hver uke..

Anonymkode: 42827...f45

Man bør kanskje ikke dra miljøkortet når man bruker microfiber, tross alt vasker de utrolig mye microplast rett ut i vannet og man kan jo ha en lang diskusjon på hva som er verst av microplast og rengjøringsmidler.

Når det er sagt, for at microfiber skal være så effektivt å bra som artikkelen påstår, så må den brukes riktig. Dvs at man må ha mange kluter, for å unngå å faktisk spre skitt og bakterier mellom flater. Man skyller de ikke rene under springen akkurat, de må i maskin for bli skikkelig rene. 

Anonymkode: 6bd85...797

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Million skrev:

Vasker du med bare vann og klut, eller bruker du rengjøringsmidler?

"Vasker" oftest med tørrmopp (har parkett). Skal jeg gjøre det skikkelig så blir det fuktet mikrofiber og en sjelden gang er det klut og Ajax. 

Badet vaskes med vann og Ajax da, -eller våtmopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man bør kanskje ikke dra miljøkortet når man bruker microfiber, tross alt vasker de utrolig mye microplast rett ut i vannet og man kan jo ha en lang diskusjon på hva som er verst av microplast og rengjøringsmidler.

Når det er sagt, for at microfiber skal være så effektivt å bra som artikkelen påstår, så må den brukes riktig. Dvs at man må ha mange kluter, for å unngå å faktisk spre skitt og bakterier mellom flater. Man skyller de ikke rene under springen akkurat, de må i maskin for bli skikkelig rene. 

Anonymkode: 6bd85...797

Det er godt noen følger med i timen, men mikroplasten fra kvalitets mikrofiberkluter er minimal. Bruk gjerne guppyfriend vaskepose og hiv klutene om de begynner å gå opp i liminga. Jeg personlig bytter klut nesten hver dag på kjøkkenet men når man bruker eddik gjør det miljøet på kluten mer fiendtlig for bakteriene.

Anonymkode: 42827...f45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Universalspray på kjøkkenbenk. Klorin i do  og engangsvåtmopp på gulv. Ellers bruker jeg vann og papir eller tørrmopp og støvsuger alt ettersom

Dere som har peiling på det, er engangsvåtmopp for gulv skadelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel egentlig ikke bekymret for bakterier i hjemmet. Bruker (vanlig) klut og vann til daglig tørking over kjøkkenbenk, bruker gjerne varmt vann til å skylle panner osv med mindre det er fett eller skitt som ikke går bort- da bruker jeg oppvaskmiddel. Bruker ikke særlig såpe når jeg vasker generelt, de fleste flekker går bort med vann og gnikking. 

Så bruker jeg gjerne dampvasker når jeg skal vaske diverse, så da trenger jeg ikke såpe. 

Har ikke vært syk på sånn 8 år, så det fungerer fint her ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Bruker mikrofiberklut og vann. Det trenger ikke lukte kjemikalier for at jeg skal skjønne at det er rent

Anonymkode: bdbf3...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bomullskluter som kokes. Som regel kun vridd opp i varmt vann, evt. med såpe (marseille/aleppo) ved behov. Har sluttet å bruke mikrofiberkluter fordi jeg haaaater syntetiske stoffer (grøsser av å ta på det), og pga evt. mikroplast. 

Jeg elsker lukten av klorin, men gjør mitt beste for å venne meg helt av med det. Det beste jeg vet er når hele badet er skrubbet fra øverst til nederst, og det lukter klorin i hele huset... Får ha en klorinflaske stående så jeg kan ta meg en sniff når abstinensene slår inn. 😝

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mysticgirl skrev:

Universalspray på kjøkkenbenk. Klorin i do  og engangsvåtmopp på gulv. Ellers bruker jeg vann og papir eller tørrmopp og støvsuger alt ettersom

Dere som har peiling på det, er engangsvåtmopp for gulv skadelig?

Universalspray er skikkelig skadelig for lungene dine.

Våtmopp er ikke mer skadelig enn at det legger igjen såperester på gulvet som gjør at skitten klistrer seg fast til gulvet. Hvorfor ikke bytte til tørrmopp?

Anonymkode: 5d3c1...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Universalspray er skikkelig skadelig for lungene dine.

Våtmopp er ikke mer skadelig enn at det legger igjen såperester på gulvet som gjør at skitten klistrer seg fast til gulvet. Hvorfor ikke bytte til tørrmopp?

Anonymkode: 5d3c1...f7c

Har tørrmopp og som jeg bruker :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Million skrev:

For å drepe bakterier.

Vann og microklut gjør samme nytten 😏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger kun 2 såper, Zalo og Domestos fresh. 

Bruker alltid microfiberkluter, tørre til støvtørring, fuktige til annet. Litt zalovann på fett på komfyr/kjøkkenvifte etc. På badet fuktet klut, domestos fresh i toalettet, og også ellers for vask av dusj. Domestos fresh er best i test for kalk etc i dusjen.

Anonymkode: a7d51...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Universalspray er skikkelig skadelig for lungene dine.

Våtmopp er ikke mer skadelig enn at det legger igjen såperester på gulvet som gjør at skitten klistrer seg fast til gulvet. Hvorfor ikke bytte til tørrmopp?

Anonymkode: 5d3c1...f7c

Fordi en tørr klut ikke vasker rent.   Det sier seg selv.  Skulle likt å gå over kjøkkengulvet med ajax hos noen som bare mopper gulvet med tørr klut i åresvis. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mikrofiber og vann på stuer, gang og soverom. Innimellom en liten dæsj ajax, men det er ikke hver uke. På badet bruker jeg enten jiff skurekrem eller klorin, alt etter som. Jiff fordi jeg liker lukta, klor fordi jeg liker renheten. På kjøkkenet bruker jeg stortsett en liten dæsj salmiakk, men stortsett tar jeg fronter og flekker fortløpende med kopptue med zalo. Vi er stortsett friske året rundt her.

Anonymkode: 0c189...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker med kun vann og microfiber. Synes gulvene blir klissete med vaskemidler. Bruker klor i toalettet og innimelllm i dusjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, Mysticgirl skrev:

Dere som har peiling på det, er engangsvåtmopp for gulv skadelig?

Det kommer litt an på hva du tenker på, de fleste gulv tåler det men problemet er som nevnt at det er mye såpe og parfyme i disse som blir smurt utover gulvet, tørker, og vrimler opp som støv som pustes inn. Eller så kan det legge igjen en hinne som samler støv hvis man kun bruker slike. Såperester + støv = vanskelig smuss.

Også har vi miljø og økonomispørsmålet. Det sier kanskje seg selv men en plastikkboks med 10 filler (laget av syntetisk fiber?) som hives i søppelet etter bruk, dekt i parfyme, og er svindyrt. Høres ganske skadelig ut.

Anonymkode: 42827...f45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet at det ikke er rent bare med klutvask og vann. Ingen som dusjer kun i vann vel? Man bruker såpe! 

Anonymkode: bf70a...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg vet at det ikke er rent bare med klutvask og vann. Ingen som dusjer kun i vann vel? Man bruker såpe! 

Anonymkode: bf70a...bfe

Prøv å dusje deg med en mikrofiberklut og tørke deg med et mikrofiberhåndkle. Lover at du vil føle deg temmelig tørr i huden.

Anonymkode: 42827...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2019 den 14.50, AnonymBruker skrev:

Vann er en dipol: dvs virker både både som syre og base. Som er prinsippet i ulike rengjøringsmidler (de fleste er baser). Men..vann er en svak base/syre og har dermed sine begrensninger. Det tar ikke ALT. I tillegg har det noe å si hvor mange som forurenser..tviler på de vasker gulv på sykehus med bare vann liksom..

Anonymkode: 7fb05...985

Kvifor skal GULV være sterile? Ingen sår er i kontakt med gulv og ingen kirurgisk inngrep som foretaes på gulvet. 

Anonymkode: ce3a3...bab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...