Gå til innhold

Ville du følt det ble rent hjemme bare ved bruk av klut og litt vann?


Million

Anbefalte innlegg

Vi er jo vokst opp med at det dufter rent av rengjøringsmiddel når husvasken og rengjøring er gjort hjemme. Men ifølge denne artikkelen hos NRK, skal man bare bruke en nesten tørr mikrofiberklut til diverse rengjøring. Den skal være sentrifugefuktig, altså bare såvidt det er noe fukt i den. Da fjerner den nesten alle bakterier!?? Jeg synes det høres utrolig ut, og får liksom ikke følelsen av at det er rent et sted jeg bare har gnikket med fuktig klut uten rengjøringsmiddel eller Klorin.

De eneste stedene man skal bruke midler iflg artikkelen, er dusj og do.

Vasker du med bare vann og klut, eller bruker du rengjøringsmidler?

Jeg bruker Ajax sitronduftende rengjøringmiddel på gulvene, og ellers mye Klorin rundt om. Zalo på kjøkkenet, og Klorin nedi vasken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har dampvasker så bruker kun vann. 

Anonymkode: ef733...7ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker iallefall ikke de rengjøringsmidlene med haugevis med ekkel kunstig parfyme, de tåler jeg ikke. Og har ikke behov for å direkte vaske så ofte annet enn på bad og kjøkken så syns det høres greit ut. Tørker egentlig for det meste støv på gulv og flater, og tar flekker med fuktig klut.

Anonymkode: 2431a...619

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Million skrev:

Vi er jo vokst opp med at det dufter rent av rengjøringsmiddel når husvasken og rengjøring er gjort hjemme. Men ifølge denne artikkelen hos NRK, skal man bare bruke en nesten tørr mikrofiberklut til diverse rengjøring. Den skal være sentrifugefuktig, altså bare såvidt det er noe fukt i den. Da fjerner den nesten alle bakterier!?? Jeg synes det høres utrolig ut, og får liksom ikke følelsen av at det er rent et sted jeg bare har gnikket med fuktig klut uten rengjøringsmiddel eller Klorin.

De eneste stedene man skal bruke midler iflg artikkelen, er dusj og do.

Vasker du med bare vann og klut, eller bruker du rengjøringsmidler?

Jeg bruker Ajax sitronduftende rengjøringmiddel på gulvene, og ellers mye Klorin rundt om. Zalo på kjøkkenet, og Klorin nedi vasken.

Bruker det samme som deg og er av samme oppfatning. Men det kan jo godt være det stemmer det som står i artikkelen.

Anonymkode: e6455...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker som du, ja. Er anbefalt å bare vaske flekker og ellers støvsuge, men med stor hund i huset trengs skikkelig gulvvask.

Anonymkode: 871b1...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker du så mye klorin? Hvor ofte? 

Er oppvokst med mor som brukte grønnsåpe og salmiakk. 

Vi har lært litt da. På gulv bruker jeg kun en fuktig mikromopp. Tørker over med en tørr og ren en. 

På bad og toalett bruker jeg eddik med zalo. 

Jeg kjøper ikke vaskemidler. Når du kutter ut alle disse midlene som selges, får du en annen lukt i huset. Lukter rent. Friskt. 

Anonymkode: b79bb...986

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker bare klorin i dass, jeg 😛 Skjønner ikke helt hvor ellers det er nødvendig å bruke det? 

Bruker egentlig lite såpe, og mest vann når jeg vasker. Blir småkvalm av veldig intens vaskemiddel-lukt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, bruker omtrent bare vann og mf-kluter. Zalo på sprayflaske til nød, om det er noe med sukker som er sølt (saft, yogurt). Bruker dorens til do. Bruker aldri andre spray-flasker eller andre vaskemidler. 

Anonymkode: 2a88a...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i mange år som renholder og der ble det kun brukt fuktige mikrofiberkluter. Kun rengjøringsmiddel nede i selve doen, dolokk og dosete ble også bare vasket med mikrofiberklut. 

Anonymkode: d111d...e1d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vasket med vann og mikrofiberklut i 15 år. 

Anonymkode: 8a174...278

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bruker du så mye klorin? Hvor ofte? 

Er oppvokst med mor som brukte grønnsåpe og salmiakk. 

Vi har lært litt da. På gulv bruker jeg kun en fuktig mikromopp. Tørker over med en tørr og ren en. 

På bad og toalett bruker jeg eddik med zalo. 

Jeg kjøper ikke vaskemidler. Når du kutter ut alle disse midlene som selges, får du en annen lukt i huset. Lukter rent. Friskt. 

Anonymkode: b79bb...986

Jeg bruker det på kjøkkenbenker og nedi vasken og steder der det kan oppstå bakterier pga fukt, matrester, og ellers ; nedi do og rundt kanten på do og doringen, på gulvet foran do, samt nedi badekaret etc.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker klorin wc-gel i do. Tørker støv med oppvridd mikrofiberklut. Vasker badet med vann og mikrofiberklut. Gulvetvasker jeg med vann, oppvridd lørvemopp med litt zalo i. Klorin bruker jeg kun til kattedoen. 

Anonymkode: 423cc...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Zalo-spray og våt klut for å vaske over benkene og andre flater på kjøkkenet. Omtrent alt på badet blir vasket med Klorin (spray og wc-gel), og til gulvene ellers i huset bruker jeg Ajax med en liten dose salmiakk. Vinduene vaskes med en blanding av Zalo og salmiakk. Mulig jeg overdriver med dette, men jeg får meg altså ikke til å vaske huset med bare en fuktig mikrofiberklut, altså... Og vi er to voksne, ingen hund eller barn som klisser og søler her i huset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Million skrev:

Vi er jo vokst opp med at det dufter rent av rengjøringsmiddel når husvasken og rengjøring er gjort hjemme. Men ifølge denne artikkelen hos NRK, skal man bare bruke en nesten tørr mikrofiberklut til diverse rengjøring. Den skal være sentrifugefuktig, altså bare såvidt det er noe fukt i den. Da fjerner den nesten alle bakterier!?? Jeg synes det høres utrolig ut, og får liksom ikke følelsen av at det er rent et sted jeg bare har gnikket med fuktig klut uten rengjøringsmiddel eller Klorin.

De eneste stedene man skal bruke midler iflg artikkelen, er dusj og do.

Vasker du med bare vann og klut, eller bruker du rengjøringsmidler?

Jeg bruker Ajax sitronduftende rengjøringmiddel på gulvene, og ellers mye Klorin rundt om. Zalo på kjøkkenet, og Klorin nedi vasken.

Velkommen etter! Artikkelen er seks år gammel og godt debattert i mange fora og det er veldig mange som har gått overbtil vann og mikrofiberkluter for mange år siden. Både private, næring og offentlige.  

Anonymkode: 7a17d...50a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest månedrømmer

Du ødelegger gulv med bruk av mye vann og klorin. Er faktisk ikke nødvendig å bruke mye såpe. Jeg bruker litt på kjøkken gulvet pga fett . Resten går fint med bare vann.  Benker bruker jeg Zalo på. Det er klutene du bruker som fjerner baktererier osv. Ikke vannet.  Det blir jo liggende igjen å skape flere bakterier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos og på siden, jeg opererte meg nylig på sykehus, og der ble jeg anbefalt å dra hjem så fort jeg følte meg bra (og såret hadde lukket seg). Fordi man tåler mye bedre bakteriefloraen hjemme, enn alt det skumle som kan være andre steder.

Anonymkode: ca0fd...04a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vann er en dipol: dvs virker både både som syre og base. Som er prinsippet i ulike rengjøringsmidler (de fleste er baser). Men..vann er en svak base/syre og har dermed sine begrensninger. Det tar ikke ALT. I tillegg har det noe å si hvor mange som forurenser..tviler på de vasker gulv på sykehus med bare vann liksom..

Anonymkode: 7fb05...985

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet som rengjører på treningssenter i noen år, og der er det naaasty. Jeg vasker likedan hjemme, med unntak av høyttrykksspyler i dusjen.. 

Det viktigste synes jeg er å bytte klut mange ganger. Ikke dra støvet rundt, ta heller en ny klut. 

Jeg bruker kun fuktige mikrofiberkluter til å tørke støv. På skjermer, speil, glass og rustfritt stål bruker jeg "finere" kluter.

Gulvet støvsuges/moppes, og flekker på gulv og vegg vaskes med våt mikrofiberklut. Moderne parkett skal ikke bli våt, og kan bli stygg hvis man bruker såpe på det. 

Toalett vaskes med klorin, i dusjen bruker jeg en grov skurekost med bittelitt skuremiddel. Den blå jifen på speilet. Ellers er det mikrofiberklut som gjelder. 

Vinduer vaskes med nylonvask, men det går også med bare kaldt vann.

Anonymkode: 2e638...c70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest månedrømmer
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vann er en dipol: dvs virker både både som syre og base. Som er prinsippet i ulike rengjøringsmidler (de fleste er baser). Men..vann er en svak base/syre og har dermed sine begrensninger. Det tar ikke ALT. I tillegg har det noe å si hvor mange som forurenser..tviler på de vasker gulv på sykehus med bare vann liksom..

Anonymkode: 7fb05...985

Jo det gjør vi . Men av og til med bittelitt såpe. Viss det er veldig møkkete.  Her snakker vi en dråpe i 3 dl blanding.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nyetanker skrev:

Du ødelegger gulv med bruk av mye vann og klorin. Er faktisk ikke nødvendig å bruke mye såpe. Jeg bruker litt på kjøkken gulvet pga fett . Resten går fint med bare vann.  Benker bruker jeg Zalo på. Det er klutene du bruker som fjerner baktererier osv. Ikke vannet.  Det blir jo liggende igjen å skape flere bakterier. 

Jeg bruker overhodet ikke "mye" vann, jeg bruker heller ikke Klorin på gulvene, annet enn gulvet rundt do. Jeg bruker en liten skvett Ajax i vannbøtta til gulvvask, fordi jeg liker duften det gir av nyvasket gulv. Jeg vrir alltid opp kluten ordentlig godt, jeg "slasker" ikke rundt med søkkvåt klut, det er ekkelt (sånn som folk gjør med klissvåt mopp, æsj). Den kluten jeg bruker er vridd opp så mye jeg klarer.

Bruker microfiberkluter til rengjøring overalt. Har et utvalg i skuffen, til gulv, benker, glass, vinduer osv. Vasker klutene på kokvask etter hver bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...