Gå til innhold

Burde elbil forbys?


Stina234

Anbefalte innlegg

Miljøregnskap og elbil, en politisk fiasko med subsidiering av bilene. Eller har det noe for seg egentlig?  

Har den siste tiden lest to uavhengige rapporter som slakter satsingen på elbil.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor fant du de rapportene? Hos Ja til bilen i Oslo?

Anonymkode: 263a1...a94

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp rett ved en hovedvei i en større by og vet helt hva jeg foretrekker og det er ikke eksosspyende kjøretøy.

Små biler har veldig liten effekt i forhold til svevestøv dersom en ikke bruker piggdekk. Det er tungtrafikken som lager problemene.

Ellers lurer jeg fælt på disse uavhengige rapportene du snakker om. Du finner i alle fall en balansert artikkel her https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det burde være påbudt med motorlyd på elbiler, og da tenker jeg ikke bare under 30 km/t... Jeg jobber med blinde og svaksynte, og flere av de er livredd elbiler stakkars, da de er vanskelig å høre. Så hvis noen her inne som leser dette kjører elbil og har skrudd av lyden i lave hastigheter: Fy skamme dere!! 

Anonymkode: 9455b...3c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å heller bygge ut kollektiv-transporten, isteden for å subsidere slike elbiler?        

Anonymkode: b7308...390

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det burde være påbudt med motorlyd på elbiler, og da tenker jeg ikke bare under 30 km/t... Jeg jobber med blinde og svaksynte, og flere av de er livredd elbiler stakkars, da de er vanskelig å høre. Så hvis noen her inne som leser dette kjører elbil og har skrudd av lyden i lave hastigheter: Fy skamme dere!! 

Anonymkode: 9455b...3c9

Kan man velge å ha lyd?

Anonymkode: 440a5...451

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man velge å ha lyd?

Anonymkode: 440a5...451

På noen av elbilene kan man slå av lyden, ja. Og det burde ikke være mulig, det er farlig. 

Anonymkode: 9455b...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å heller bygge ut kollektiv-transporten, isteden for å subsidere slike elbiler?        

Anonymkode: b7308...390

Så det er bedre at det går en dieselbuss med tre personer i noen mil enn at de samme kjører elbil?

Alle bor ikke i byer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen uker siden jeg leste rapportene.  Det var laget an forskere fra ulike forskningsmiljøer.  Jeg kan ikke finne tilbake til rapportene, vil lete litt på nettet, håper det dukker opp.

Den ene rapporten gikk på hele produksjonssyklusen, levetiden og distruksjon av bilen etter dens levetid.

Den andre rapporten gikk på hvilken strøm som faktisk blir lagret i batteriet.  Vår vannkraft blir eksportert ut og Norge kjøper strøm fra kullkraft tilbake, dette er det som batteriene lagres med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Stina234 said:

Det er noen uker siden jeg leste rapportene.  Det var laget an forskere fra ulike forskningsmiljøer.  Jeg kan ikke finne tilbake til rapportene, vil lete litt på nettet, håper det dukker opp.

Den ene rapporten gikk på hele produksjonssyklusen, levetiden og distruksjon av bilen etter dens levetid.

Den andre rapporten gikk på hvilken strøm som faktisk blir lagret i batteriet.  Vår vannkraft blir eksportert ut og Norge kjøper strøm fra kullkraft tilbake, dette er det som batteriene lagres med.

Men er produksjon av vanlige biler bedre, da? 

Anonymkode: dea7b...9e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men er produksjon av vanlige biler bedre, da? 

Anonymkode: dea7b...9e9

Jeg er ingen ekspert, prøver bare å reflekttere over elbil kontra vanlig bil.

Det at verdens energibehov må løses før alle kjører rundt i elbil er nok en realitet.  Kraftproduksjonen på verdensbasis er i hovedsak basert på: 1. Kullkraft, 2. Gasskraft, 3. Fornybar energi som vann og vind. 4. Atomkraft. 

Skal verden avskaffe kull, gass og atomkraft er det lite igjen.  Blir lite strøm på bilene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stina234 skrev:

Det er noen uker siden jeg leste rapportene.  Det var laget an forskere fra ulike forskningsmiljøer.  Jeg kan ikke finne tilbake til rapportene, vil lete litt på nettet, håper det dukker opp.

Den ene rapporten gikk på hele produksjonssyklusen, levetiden og distruksjon av bilen etter dens levetid.

Den andre rapporten gikk på hvilken strøm som faktisk blir lagret i batteriet.  Vår vannkraft blir eksportert ut og Norge kjøper strøm fra kullkraft tilbake, dette er det som batteriene lagres med.

Nå er det mest i teorien vannkraften blir eksportert ut og kullkraften innført. Elektronene tar den enkleste veien.

Anonymkode: 72bc2...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest rapporter om dette (uavhengige som slakter elbil)

Vil også anbefale folk å lese seg opp til lærdom på grupper på facebook som, og jeg kan nevne i fleng:

"Vi som ønsker elbilen dit peppern gror"

Fant dessverre ikke rapportene men de dukker nok snart opp igjen.

Anonymkode: 6e7f0...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Stina234 said:

Jeg er ingen ekspert, prøver bare å reflekttere over elbil kontra vanlig bil.

Det at verdens energibehov må løses før alle kjører rundt i elbil er nok en realitet.  Kraftproduksjonen på verdensbasis er i hovedsak basert på: 1. Kullkraft, 2. Gasskraft, 3. Fornybar energi som vann og vind. 4. Atomkraft. 

Skal verden avskaffe kull, gass og atomkraft er det lite igjen.  Blir lite strøm på bilene da.

Det skal også sies at det er et pluss om elbilteknologien er bedre på lang sikt. At det kjøper elbiler nå vil jo være med på å sponse og støtte videreutvikling av elbiler, der de blir bedre, mer effektive og mer miljøvenlige

Jeg ser ikke at produksjon av vanlige biler er spesielt bedre, så sånn sett er det mest viktige hvordan bilen er når den kjører og om teknologisen er fremtissikker

 

Anonymkode: dea7b...9e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Stina234 skrev:

Miljøregnskap og elbil, en politisk fiasko med subsidiering av bilene. Eller har det noe for seg egentlig?  

Har den siste tiden lest to uavhengige rapporter som slakter satsingen på elbil.
 

Ikke så flink med med matematikk, kildekritikk og sånn du?

Anonymkode: 38125...e4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2019 den 11.39, Stina234 skrev:

 

Den andre rapporten gikk på hvilken strøm som faktisk blir lagret i batteriet.  Vår vannkraft blir eksportert ut og Norge kjøper strøm fra kullkraft tilbake, dette er det som batteriene lagres med.

Det samme vil også gjelde strømmen som varmer varmvannet ditt, varmekabler, komfyren osv. Kullstrømmen dukker ikke på magisk vis opp i batteriet, men hopper over varmtvannsberederen.

Dette er selvfølgelig bare tøv. Vi bytter ikke ut vannkraft med kullkraft, vi eksporterer et overskudd nesten hvert år, i tillegg til den vannkraften vi bruker selv til alt mulig, også lading av elbil.

Anonymkode: 94f02...c84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.1.2019 den 14.31, AnonymBruker skrev:

Jeg har også lest rapporter om dette (uavhengige som slakter elbil)

Vil også anbefale folk å lese seg opp til lærdom på grupper på facebook som, og jeg kan nevne i fleng:

"Vi som ønsker elbilen dit peppern gror"

Fant dessverre ikke rapportene men de dukker nok snart opp igjen.

Anonymkode: 6e7f0...669

Mulig du prøver å være morsom, men lærdom og  "Vi som ønsker elbilen dit peppern gror" ? Du lærer absolutt ingenting av å være der inne. Til og med en del av de som ikke er så begeistret for elbiler har blitt helt oppgitt over det barnslige nivået der inne. Man går inn der for lett underholdning, ingenting mer.

Anonymkode: 94f02...c84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det samme vil også gjelde strømmen som varmer varmvannet ditt, varmekabler, komfyren osv. Kullstrømmen dukker ikke på magisk vis opp i batteriet, men hopper over varmtvannsberederen.

Dette er selvfølgelig bare tøv. Vi bytter ikke ut vannkraft med kullkraft, vi eksporterer et overskudd nesten hvert år, i tillegg til den vannkraften vi bruker selv til alt mulig, også lading av elbil.

Anonymkode: 94f02...c84

Problemet er nok betydelig større en som så.  Verdens kraftbehov er under press.  Det er ytterst få land som kan levere vannkraft.  Hovedtyngden av strøm kommer fra kull og atomkraft.  det er desverre denne kraften som ville få i elbilder om aller verdens land skulle bytte ut fosilbiler med elbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2019 den 11.42, AnonymBruker skrev:

Men er produksjon av vanlige biler bedre, da? 

Anonymkode: dea7b...9e9

Det er produsjonen av batteriene som er så hinnsides forurensende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gud hvor jeg lo av naboen her på freddan. Krøket seg inn i lekebilen sin i full boblejakke. Mens jeg trippet lett over gårdsplassen i bare undiken. Med diesel blir det faktisk varmt i kupeen! Og jeg bestemmer hvor JEG skal stoppe 

Anonymkode: 6e7f0...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...