Gå til innhold

Noen som vet om veganske produkter er bedre for magen ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen vet om det er lettere og fordøye Veganske produkter i forhold til vanlige produkter. Som pølse. Kjøtt. Kylling. Slike ting.  

Sliter en del med magen og har vurdert å prøvr vegansk kost. Men lurer på om noen vet om det hjelper. Eller vært borti det selv. 

Mahen min kan reagere på ting som er litt tungt fordøyelig. 

 

Anonymkode: 70b2b...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bønner, kikerter og linser kan gjøre deg veldig oppblåst, og spesielt linser kan være tøft i begynnelsen. Kål og erter og en rekke andre grønnsaker kan også gi plager. 

Du får prøve deg fram. Dette er også individuelt. Rødt kjøtt er uansett  tyngre å fordøye. 

 

Anonymkode: e8e30...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ikke gjøre stort annet enn å prøve seg frem. Og tygg skikkelig, fordøyelsen starter i munnen.

Anonymkode: 01b72...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt er lettest fordøyelig, systemet vårt er tilpasset nedbrytning og absorpsjon av kjøtt. (Fett øker hastigheten på fordøyelsen.)

Planter er vanskeligere for oss å fordøye, jo mer fiber, jo verre. Fiber senker hastigheten på fordøyelsen.

 

http://www.diagnosisdiet.com/food/meats/

"Colonic Motility: Energy-rich meals with a high fat content increase motility [the rate of intestinal propulsion]; carbohydrates and proteins have no effect.” (R.F. Schmidt, G. Thews; Human Physiology, 2nd edition. 29.7:730 )

https://www.marksdailyapple.com/dietary-fiber-is-bad-for-sex-thats-the-only-claim-about-it-that-isnt-a-myth/

Anonymkode: 31920...e36

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker og da spesielt bønner og linser er absolutt ikke lettfordøyelig. Jeg har IBS og får innimellom skikkelig forverring, og da spiser jeg kun loff med smør, kjøtt, fisk og potet. Legen nevner i tillegg til dette yoghurt som lettfordøyelig, men for meg er det kvalmende (sikkert fordi jeg ikke liker det så godt). 

Om man så absolutt må ha i seg fiberrik mat når man er dårlig i magen så bør man i hvertfall koke ihjel alt av grønnsaker og skrelle alt som skrelles kan. 

Anonymkode: 24d26...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er bedre for din mage er umulig å si. Jeg har IBS. Kan ikke spise for mye av div grønnsaker, bønner etc, da får jeg skikkelig problemer med magen. 

Først bør du snakke med en lege om problemene dine. Hvis de ikke finner noen problemer på prøver så er det mulig at de ber deg om å prøve lav fodmap diett, den skal følges i noen uker før du gradvis innfører forskjellige matvarer for å se om det er noe spesielt du reagerer på. 

Anonymkode: e80e3...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mer helheten i kostholdet som avgjør om du blir bedre eller dårligere. Noen typer mageproblemer kan merke bedring av den økte mengden fiber man får på et vegansk kosthold.

Mannen min har slitt med å bæsje hele livet, visste ikke at det var unormalt å bruke lang tid på do med smerter og forstoppelse. Når han begynte på vegansk kosthold fikk han mye bedre og mer regelmessig avføring, så der ble han mye bedre. Han har en sykdom som påvirker magen, så han vil nok aldri bli 100% frisk. Han spiser mye grønne linser og det er noe av det som er best for magen hans og som er lettest fordøyelig for han. 

Som andre sier, så kan det ta en uke eller to å bli vant til både bønner og fiber. Noen promper en del når de først begynner å spise bønner (personlig hadde jeg ikke noe problem med verken linser eller bønner). Å spise mer fiber kan også gi en overgangsperiode der man føler seg litt uggen fordi kroppen trenger tid til å venne seg til nyttkosthold. 

Anonymkode: 15a39...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første grep for å finne ut av hva som forårsaker magetrøbbelet ditt er å kutte ut alt av korn og melmat. 

Videre grep kan være å eliminere FODMAPs. Så evt meieriprodukter. 

For å illustrere skriver jeg hva jeg selv gjorde : kuttet alt unntatt hele kjøttråvarer (altså ubehandlede kjøttstykker, fisk og fugl, med naturlig fett på) Etter et par dager var magen mye bedre. Etter en snau uke var alt tipp topp, og jeg begynte å spise smør og olivenolje til kjøttet. Magen & resten av systemet fortsatt tipp topp. Etter to måneder: alt fortsatt supert,  så begynte å reintrodusere ting for ting. Egg gikk bra. Ost gikk bra, rømme likeså. Bladgrønnsaker gikk bra. Små (nevestor) mengder kokt blomkål gikk bra. Samme for hhv aspargesbønner, løk, sellerirot, agurk, tomat og paprika. (Større mengder gav begynnende trøbbel) Belgfrukter gikk ikke bra, heller ikke korn, hverken i brød eller annen form. 

Anonymkode: 31920...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...