Gå til innhold

Jeg trenger heiagjeng og gode råd!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært slank; 172 cm høy og ca 70 kilo. Jeg har en atletisk kropp, så 70 kilo er passe vekt for meg, selv om noen sikkert vil synes det er for mye. Jeg ble dessverre skadet i en ulykke, og har det siste året gått opp 15 kilo, sikkert en kombinasjon av lite bevegelse og for mye mat. Nå er jeg mye bedre, og vil gjerne få tilbake matchvekten min på kortest mulig tid. Jeg tenker å kjøre et løp med 45 minutter trening hver morgen, både styrke og kardio, et kosthold på ca 1500 kcal og streng lavkarbo/ketose. Hvor lang tid tror dere dette opplegget vil ta før jeg ser tydelige resultater? Når kan jeg regne med å komme ned i matchvekt? Jeg har en normal forbrenning.

Takk for svar og råd - jeg trenger det!

Anonymkode: f8a28...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med såpass mye aktivitet er jeg usikker på om streng lavkarbo er beste løsning. Man kan og bør ha mer karbohydrater når man er i fysisk aktivitet. Lavkarbo passer bedre til dem som skal ned uten nevneverdig aktivitet.

Anonymkode: 2b9bc...db3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å gå på tidenes smell. Man trenger karbohydrater når man trener. 

Anonymkode: 62ecf...4ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør egentlig regne like lang tid på å gå ned, som du brukte på å gå opp. Heiagjeng trenger du derimot ikke, og ikke lavkarbo heller, eller trening. Kun tålmodighet, og et faktisk kaloriunderskudd!

Anonymkode: f7f67...ca6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at vi ikke akkurat er noe heiagjeng her. Men dette er jo KG, så da blir det nettopp slik. :fnise:

Men for å svare deg TS på spørsmålet, resultater vil du faktisk se ganske umiddelbart om du gjør det riktig. De beste resultatene får du faktisk i begynnelsen. Kan lett ta av 1kg i uka, (eller 4kg i måneden om det høres mer motiverende ut), deretter går det kanskje litt tregere. La oss si 0.75kg per uke i snitt. Så hvis du tenker 3-4kg i måneden og klarer å holde deg til opplegget så kan du være tilbake i normal vekt allerede om 4-5 mnd. 🙂 Men det må være lov å ha noen dager innimellom der du unner deg litt ekstra også.

Husk at på et tidspunkt (f.eks. om 1.5 mnd) vil du jo ha en mer tålelig kropp og da haster det kanskje ikke så mye å ta av resten, så da kan du jo unne deg en litt mindre streng kost hvis det gjør livet ditt bedre.

Når det gjelder kostholdet ville jeg som nevnt ikke gått for lavkarbo, men heller bare et ganske så normalt kosthold hvor dårlige karbohydrater (poteter, ris, hvetemel, sukker osv) er kuttet ut og byttet ut med andre bedre karbohydrater. Da vil du også ha mer energi til å drive med treningen enn hvis du kutter ut karbohydratene.

Ikke spis junk, men lag maten selv så du har kontroll på hva som er i. Gjerne spis litt mindre fett også hvis det trengs for å få mat som metter og færre kalorier. Er du mann eller kvinne? Jeg synes kanskje 1500kcal for dagen høres for lite ut hvis du i tillegg skal trene, for da vil du forbrenne mer enn hvileforbrenning og kanskje ikke ha energi til treningen. Kaloriunderskuddet bør ligge mellom 500-1000kcal per dag. Spiser du for lite, risikerer du at musklene forsvinner i prosessen. Det dreier seg ikke bare om å ta av flest mulig kg, men de riktige kg.

Så skal jeg heie på deg jeg og ønske deg lykke til!

Anonymkode: 2b9bc...db3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint spise enten streng eller mer moderat lavkarbo uten å telle kalorier hvis du skal trene såpass mye. Det er bare tull at man ikke kan trene på lavkarbo.

Anonymkode: d63bd...3ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan fint spise enten streng eller mer moderat lavkarbo uten å telle kalorier hvis du skal trene såpass mye. Det er bare tull at man ikke kan trene på lavkarbo.

Anonymkode: d63bd...3ee

Man yter bedre i trening når man har litt karbohydrater i kosten, og da er det også kjekkere å holde på. Karbohydrater er det som gir mest energi til aktiviteter, mens fett er mer noe som ligger i bakgrunnen og ikke omsettes like fort til brukbar energi i kroppen. Derfor er lavkarbo best om man ikke trener - da forbrennes fette jevnt og trutt.
Hvis man blir helt utbrent av treningen pga. manglende karbohydrater så er det ikke lengre noe kjekt å drive med, og da mister man lett motivasjonen. Men er ingen som sier at man ikke "kan" trene uten karbs.

Anonymkode: 2b9bc...db3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme høyde og ca like mye å ta av og jeg har allerede klart 2 kilo siden romjulen på å spise sunnere, mindre porsjoner og kutte ut all godis og ikke minst, min store synd... Småspising på kvelden. 

Alle har sine svakheter og sine måter å gjøre det på. Jeg veier mat og loggfører alt for å ha kontroll, og jeg erstatter kveldskos med masse forskjellige fruktteer. 

Anonymkode: 30ea3...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har jeg hørt at mat er kilo, trening er gram. :)

Lykke til! 

Anonymkode: 30ea3...d6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiser ketogent/"streng lavkarbo" trenger du ikke å telle kalorier. Ang karbohydrater for trening, se feks her:

 

Anonymkode: 9287e...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dette er jo KG

Og her er det åpenbart kaloritelling som gjelder.. 

 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man yter bedre i trening når man har litt karbohydrater i kosten, og da er det også kjekkere å holde på. Karbohydrater er det som gir mest energi til aktiviteter, mens fett er mer noe som ligger i bakgrunnen og ikke omsettes like fort til brukbar energi i kroppen. Derfor er lavkarbo best om man ikke trener - da forbrennes fette jevnt og trutt.
Hvis man blir helt utbrent av treningen pga. manglende karbohydrater så er det ikke lengre noe kjekt å drive med, og da mister man lett motivasjonen. Men er ingen som sier at man ikke "kan" trene uten karbs.

Anonymkode: 2b9bc...db3

Kan du forklare nærmere hva du mener med dette?

Anonymkode: 9287e...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du forklare nærmere hva du mener med dette?

Anonymkode: 9287e...19f

Kroppen må hente energien fra et sted. Når man trener, trenger den raskere tilgang til energi. Men det er begrenset hvor fort kroppen klarer å bryte ned fett til brukbar energi på så kort tid for å gi høy ytelse, mens karbohydrater mer umiddelbart tilgjengelig. Når man trener hardt vil kroppen derfor bruke mer energi fra karbohydratene og mindre fra fettet. Hvis kroppen ikke har enkel tilgang til energi fra karbohydrater, vil man derimot bli slapp slik at ytelsen reduseres, og kroppen vil forsøke å finne energien ved å istedet bryte ned proteiner og muskler.

Når man derimot sitter i ro og kroppen bare trenger en jevn tilgang til energi for å holde kroppstemperaturen og andre organer i drift, vil det være mest fett den forbrenner, siden den ikke trenger mye energi på en gang, men bare en jevn treg tilgang til energi.

Anonymkode: 2b9bc...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste måten å gå ned på,  er ved streng lavkarbo.  Men du må gjøre det riktig.  Spise masse grønnsaker , rent kjøttkjøtt fisk,  og ikke før mange kalorier.  Vil råde deg til å søke opp en Facebookgruppe som heter  Spør Thor. Der får du masse gode råd og tips.  

Anonymkode: 84e63...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man yter bedre i trening når man har litt karbohydrater i kosten, og da er det også kjekkere å holde på. Karbohydrater er det som gir mest energi til aktiviteter, mens fett er mer noe som ligger i bakgrunnen og ikke omsettes like fort til brukbar energi i kroppen. Derfor er lavkarbo best om man ikke trener - da forbrennes fette jevnt og trutt.
Hvis man blir helt utbrent av treningen pga. manglende karbohydrater så er det ikke lengre noe kjekt å drive med, og da mister man lett motivasjonen. Men er ingen som sier at man ikke "kan" trene uten karbs.

Anonymkode: 2b9bc...db3

Når kroppen blir vant til å brenne fett så er ikke dette noe problem for en helt normal mosjonist. Det er heller ingen som foreslår nullkarbo...

Anonymkode: d63bd...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen må hente energien fra et sted. Når man trener, trenger den raskere tilgang til energi. Men det er begrenset hvor fort kroppen klarer å bryte ned fett til brukbar energi på så kort tid for å gi høy ytelse, mens karbohydrater mer umiddelbart tilgjengelig. Når man trener hardt vil kroppen derfor bruke mer energi fra karbohydratene og mindre fra fettet. Hvis kroppen ikke har enkel tilgang til energi fra karbohydrater, vil man derimot bli slapp slik at ytelsen reduseres, og kroppen vil forsøke å finne energien ved å istedet bryte ned proteiner og muskler.

Når man derimot sitter i ro og kroppen bare trenger en jevn tilgang til energi for å holde kroppstemperaturen og andre organer i drift, vil det være mest fett den forbrenner, siden den ikke trenger mye energi på en gang, men bare en jevn treg tilgang til energi.

Anonymkode: 2b9bc...db3

Jeg tror du har mistorstått endel.. Anbefaler deg å se videoen ovenfor. 

Anonymkode: 9287e...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, både til dere som heier, og dere som ikke er like entusiastiske. :-)

Jeg er litt usikker på hva det blir til, jeg vurderer blant annet ut fra tipsene dere gir.

Anonymkode: f8a28...4f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 13.1.2019 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at vi ikke akkurat er noe heiagjeng her. Men dette er jo KG, så da blir det nettopp slik. :fnise:

Men for å svare deg TS på spørsmålet, resultater vil du faktisk se ganske umiddelbart om du gjør det riktig. De beste resultatene får du faktisk i begynnelsen. Kan lett ta av 1kg i uka, (eller 4kg i måneden om det høres mer motiverende ut), deretter går det kanskje litt tregere. La oss si 0.75kg per uke i snitt. Så hvis du tenker 3-4kg i måneden og klarer å holde deg til opplegget så kan du være tilbake i normal vekt allerede om 4-5 mnd. 🙂 Men det må være lov å ha noen dager innimellom der du unner deg litt ekstra også.

Husk at på et tidspunkt (f.eks. om 1.5 mnd) vil du jo ha en mer tålelig kropp og da haster det kanskje ikke så mye å ta av resten, så da kan du jo unne deg en litt mindre streng kost hvis det gjør livet ditt bedre.

Når det gjelder kostholdet ville jeg som nevnt ikke gått for lavkarbo, men heller bare et ganske så normalt kosthold hvor dårlige karbohydrater (poteter, ris, hvetemel, sukker osv) er kuttet ut og byttet ut med andre bedre karbohydrater. Da vil du også ha mer energi til å drive med treningen enn hvis du kutter ut karbohydratene.

Ikke spis junk, men lag maten selv så du har kontroll på hva som er i. Gjerne spis litt mindre fett også hvis det trengs for å få mat som metter og færre kalorier. Er du mann eller kvinne? Jeg synes kanskje 1500kcal for dagen høres for lite ut hvis du i tillegg skal trene, for da vil du forbrenne mer enn hvileforbrenning og kanskje ikke ha energi til treningen. Kaloriunderskuddet bør ligge mellom 500-1000kcal per dag. Spiser du for lite, risikerer du at musklene forsvinner i prosessen. Det dreier seg ikke bare om å ta av flest mulig kg, men de riktige kg.

Så skal jeg heie på deg jeg og ønske deg lykke til!

Anonymkode: 2b9bc...db3

Enig i mye av det du skriver, men vil bare påpeke at poteter ikke er "dårlige karbohydrater". Det er slike "råd" som det som gjør at folk blir forvirret og gir opp. Selvfølgelig kan man spise poteter! Det metter godt med få kalorier, og passer til det meste. Jeg spiser masse poteter og går jevnt ned i vekt hver eneste uke. Det som gjelder er hvor mange kalorier du får i deg totalt, og for min del blir jeg god og mett av å spise poteter til middag. Kos deg med maten 😊

Mitt beste tips (har gått ned 25 kilo så vet litt om det), er å loggført ALT i f.eks Lifesum. Trening er mindre viktig hvis målet kun er vektnedgang (men selvfølgelig bra for helsen ellers).

Bruk en kalorikalulator til å finne ut hvor mange kalorier du forbrenner i løpet av en dag, for eksempel denne: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Hvis du er en kvinne på 40 år, 172 cm høy og 85 kilo, så forbrenner du 1880 kcal hver dag på å kun eksistere (hvis du ligger i sengen hele dagen). Hvis du derimot trener hver dag som du skriver, og har en jobb hvor du beveger deg litt, så forbrenner du faktisk mellom 2976 og 3133 kcal hver dag! For å gå ned 1 kilo i uken (som er anbefalt) bør du kutte ca. 1000 kalorier om dagen. Det betyr at du fint kan spise 1900 kalorier hver dag og fremdeles gå masse ned i vekt. Spis mat som metter, poteter, grovbrød, kylling, fisk, egg osv, og loggfør alt for å holde oversikt. Dette klarer du! 

Anonymkode: f41c3...a24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...