Gå til innhold

Hva synes folk om revejakt med hest og hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, T-Rex skrev:

Får ikke hundene reveskabb, når de jakter rev på den måten?

Dersom reven har skabb kan nok det hende ja. Jeg regner med at hundene er vaksinert mot skabb.

Anonymkode: a89f3...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Joda, teori er fine saker, men det er ikke spikret i stein at dette fungerer i praksis hver gang. Under en jakt er man ofte mer oppglød enn vanlig, hjertet pumper fort og man har ikke nødvendigvis tid til å sikte like lenge og godt som på skytebanen. Fortell mer om dine kunnskaper angående hundejakt på rev. At den blir "revet i hjel" er ikke spesielt kunnskapsrikt. Har du forresten sett rovdyr jakte?

Anonymkode: a89f3...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, teori er fine saker, men det er ikke spikret i stein at dette fungerer i praksis hver gang. Under en jakt er man ofte mer oppglød enn vanlig, hjertet pumper fort og man har ikke nødvendigvis tid til å sikte like lenge og godt som på skytebanen. Fortell mer om dine kunnskaper angående hundejakt på rev. At den blir "revet i hjel" er ikke spesielt kunnskapsrikt. Har du forresten sett rovdyr jakte?

Anonymkode: a89f3...7d3

Selvfølgelig har jeg sett rovdyr jakte, noe som er noe helt annet enn dyremishandling.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, teori er fine saker, men det er ikke spikret i stein at dette fungerer i praksis hver gang. Under en jakt er man ofte mer oppglød enn vanlig, hjertet pumper fort og man har ikke nødvendigvis tid til å sikte like lenge og godt som på skytebanen. Fortell mer om dine kunnskaper angående hundejakt på rev. At den blir "revet i hjel" er ikke spesielt kunnskapsrikt. Har du forresten sett rovdyr jakte?

Anonymkode: a89f3...7d3

Er ikke skytemulighetene optimale, så skyter ikke en god jeger. Jeg skyter aldri om jeg er tvil om å treffe dyret på en god måte. Er det hindringer underveis som gjør det vanskelig gjør det meg ingenting å avbryte. Det er human jakt. Det finnes selvsagt idioter som løsner skudd uansett, men disse er vanskelig å luke ut. Revejakt med bruk av hund, eller tidligere bruk av revesaks er ikke human jakt, det er avskyelig jakt. 

Anonymkode: 6ce16...21b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke skytemulighetene optimale, så skyter ikke en god jeger. Jeg skyter aldri om jeg er tvil om å treffe dyret på en god måte. Er det hindringer underveis som gjør det vanskelig gjør det meg ingenting å avbryte. Det er human jakt. Det finnes selvsagt idioter som løsner skudd uansett, men disse er vanskelig å luke ut. Revejakt med bruk av hund, eller tidligere bruk av revesaks er ikke human jakt, det er avskyelig jakt. 

Anonymkode: 6ce16...21b

Hvorfor er det ikke humant å bruke hund? Fordi dyret blir stresset? Det er jo slik dyr jakter på hverandre. Det man i bunn og grunn gjør er å tilrettelegge en jakt for hundene. Er det liksom verre enn når en flokk ulver eller løver jakter? De har også for vane å ete på dyret i timesvis før det dør. Så noen sekunders basketak før reven er stein dau er en bagatell i forhold.

Anonymkode: a89f3...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det ikke humant å bruke hund? Fordi dyret blir stresset? Det er jo slik dyr jakter på hverandre. Det man i bunn og grunn gjør er å tilrettelegge en jakt for hundene. Er det liksom verre enn når en flokk ulver eller løver jakter? De har også for vane å ete på dyret i timesvis før det dør. Så noen sekunders basketak før reven er stein dau er en bagatell i forhold.

Anonymkode: a89f3...7d3

Forskjellen er at dyr angriper, dreper og spiser andre dyr fordi de må - vi gjør det fordi vi synes det er gøy. Dyr gjør det av instinkt og er ikke i stand til å vurdere noe annet. Vi er fullstendig klar over at dette medfører stress, redsel og stor lidelse for reven og har valget om å gjøre det på en mindre stressende og vond måte - men gjør det ikke fordi vi synes det er gøy.

Det sier ganske mye om arten mennesket og at vi kanskje ikke er så siviliserte og langt hevet over dyrene som vi liker å tro.

Anonymkode: 6b164...851

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Selvfølgelig har jeg sett rovdyr jakte, noe som er noe helt annet enn dyremishandling.

 

Jasså, så når løveflokken ligger i timesvis og gnager på et levende dyr så er ikke det mishandling? Problemet med din virkelighetsoppfatning er at du ikke evner å se mennesket som et rovdyr som har like mye rett til å jakte som andre rovdyr. En rev blir drept i løpet av noen få sekunder. Og ja, det er mulig det ser brutalt ut, men det ville du synes dersom du så en elg bli skutt i hjertet/lungene med en kraftig rifle også. Det ligger i sakens natur at man fysisk må skade kroppen til byttet for å ta livet av det.

Anonymkode: a89f3...7d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jasså, så når løveflokken ligger i timesvis og gnager på et levende dyr så er ikke det mishandling? Problemet med din virkelighetsoppfatning er at du ikke evner å se mennesket som et rovdyr som har like mye rett til å jakte som andre rovdyr. En rev blir drept i løpet av noen få sekunder. Og ja, det er mulig det ser brutalt ut, men det ville du synes dersom du så en elg bli skutt i hjertet/lungene med en kraftig rifle også. Det ligger i sakens natur at man fysisk må skade kroppen til byttet for å ta livet av det.

Anonymkode: a89f3...7d3

Så mennesker ligger å gnager på reven...nytt for meg.

Men uansett hva du mener om revejakta er jeg sterkt i mot den. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en mengde hunder. Ca 50 minst. Feig type å jakte på. 

Anonymkode: 9ffcd...e00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er at dyr angriper, dreper og spiser andre dyr fordi de må - vi gjør det fordi vi synes det er gøy. Dyr gjør det av instinkt og er ikke i stand til å vurdere noe annet. Vi er fullstendig klar over at dette medfører stress, redsel og stor lidelse for reven og har valget om å gjøre det på en mindre stressende og vond måte - men gjør det ikke fordi vi synes det er gøy.

Det sier ganske mye om arten mennesket og at vi kanskje ikke er så siviliserte og langt hevet over dyrene som vi liker å tro.

Anonymkode: 6b164...851

Det meste vi mennesker gjør på denne jorda er "for gøy", men vi er nå en gang kommet til denne planeten på lik linje med alle andre skapninger. Om man skal leve livet sitt uten å gjøre en flue fortréd så får man bo i et telt i skogen og spise mose. Vi er også født med instinkter og drifter, og for mange av oss er jakt noe som gir livet mening. For andre er det å drikke kaffe latte i storbyen og late som man bryr seg om villdyra.

Anonymkode: a89f3...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og en mengde hunder. Ca 50 minst. Feig type å jakte på. 

Anonymkode: 9ffcd...e00

Om ikke annet så er dette en mye bedre måte enn om det var få hunder. Med såpass mange hunder tar det mye kortere tid for hundene å ha ihjel reven.

Anonymkode: a89f3...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det meste vi mennesker gjør på denne jorda er "for gøy", men vi er nå en gang kommet til denne planeten på lik linje med alle andre skapninger. Om man skal leve livet sitt uten å gjøre en flue fortréd så får man bo i et telt i skogen og spise mose. Vi er også født med instinkter og drifter, og for mange av oss er jakt noe som gir livet mening. For andre er det å drikke kaffe latte i storbyen og late som man bryr seg om villdyra.

Anonymkode: a89f3...7d3

Det hjelper ikke med stråmenn. Det finnes mange mellomting mellom å bevisst velge en jaktmåte som man vet påfører dyret mer stress og lidelse enn nødvendig og det å ikke ønske å gjøre en flue fortred.

Anonymkode: 6b164...851

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke med stråmenn. Det finnes mange mellomting mellom å bevisst velge en jaktmåte som man vet påfører dyret mer stress og lidelse enn nødvendig og det å ikke ønske å gjøre en flue fortred.

Anonymkode: 6b164...851

For villdyr er det helt naturlig å løpe unna andre rovdyr. Hvorfor er det plutselig så fælt når mennesker gjør det? I gamledager måtte mennesker jakte på denne måten, det er kun i meget moderne tid at man har kunnet gjøre det mere humant (les: på en måte så sarte sjeler klarer å godta det). Men med den moderne tidsalder så har vårt materialistiske forbruk så til de grader rasert dyrelivet på andre måter, at det knapt kan sies å veie opp for noen sekunder med stress.

Anonymkode: a89f3...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Sol70 skrev:

Jeg syns vi kunne innføre jegerjakt med hest og hund. Gjerne få reven med på det også, og ulven. 

Neimen så radikal du var da. Du hadde ikke klart deg 5 sekunder uten folk som er villig til å jakte og/eller slakte dyr og annet landbruk.

Anonymkode: a89f3...7d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Neimen så radikal du var da. Du hadde ikke klart deg 5 sekunder uten folk som er villig til å jakte og/eller slakte dyr og annet landbruk.

Anonymkode: a89f3...7d3

Spiser faktisk plantebasert så skulle klart meg 5 sekunder. Men la oss ta bare rovdyrjegere da, de kan vi innføre jakt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, Sol70 skrev:

Spiser faktisk plantebasert så skulle klart meg 5 sekunder. Men la oss ta bare rovdyrjegere da, de kan vi innføre jakt på.

Hehe, du er et håpløst tilfelle.

Anonymkode: a89f3...7d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev:

KVALM Og Usportslig jakt...

a.

For noe sludder! De fleste jegere er dyreelskere!

Anonymkode: a89f3...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sol70 skrev:

Jeg syns vi kunne innføre jegerjakt med hest og hund. Gjerne få reven med på det også, og ulven. 

Nå driter du deg ut...

Anonymkode: b6dd6...d40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...