Gå til innhold

Deppa av eksamenskarakterer..


immadoit

Anbefalte innlegg

Jeg studerer det samme som deg og har det på samme vis. Elsker studiet, jobber med det på "privaten", har tatt relevant verv i studentforening og har store ambisjoner innen fagfeltet. Jeg tar vare på alle bøkene etter endt studie sånn at jeg kan hente informasjon når jeg trenger det ved senere anledninger, mens alle andre selger bøkene videre.

Dessverre er ikke det norske skolesystem laget for alle. Jeg synes at det er urettferdig at hvor flink man er skal bedømmes etter fire timer med hukommelsestesting. Jeg har god forståelse for faget, men husker kanskje ikke rekkefølgen i Maslows behovspyramide eller nøyaktig hvordan det var man regner ut lagerbeholdning.

Du er ikke alene med frustrasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ikke ut som om markedsføring er faget for deg. 

Dette handler ikke om å bruke mest mulig tid på pensum, eller å kunne ramse opp alt og svare på alle spørsmål. Det handler om hvordan man formulerer seg, skriver godt, treffer sensor. Har en litt annen vri på ting. Markedsføring er et fag der du kan svare faglig riktig på alt, men likevel treffe rett på en C. 

Jeg har tatt et studie med miks av regnefag, "oppgulp" fag og strategifag. Og de faglig sterke, det vil si de som kunne pensum på rams, klagde alltid over dårlige karakterer i sistnevnte typen fag. 

Anonymkode: 71037...9b2

Aldri tenkt på det på denne måten! Takk for et litt annet perspektiv 😊 Virker så vanskelig å vite hvordan man skal treffe sensor.. Fikk C i markedskommunikasjon som var mitt beste fag, men fikk også C i de to fagene jeg hatet og hadde minst kontroll på (økonomi og historie, hadde 2 på vgs i begge fagene). Sinnsykt irriterende at jeg ikke fikk full pott på førstnevnte da jeg virkelig interesserte meg for det og kunne ALT. Men som du sier, har vel kanskje ikke helt formulert meg slik at jeg treffer sensor på en unik måte 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, missmcbeal skrev:

Oki, skjønner! Føler du at hun har svart dårligere enn deg på noe? Du snakket om at du kanskje kunne skrevet mer utfyllende på to av svarene, gjorde hun det? Var det noe forskjellig vekting av de ulike oppgavene? Noen ganger står det jo en prosent bak de ulike oppgavene. 

Ja jeg husker ikke akkurat hva reglene er, men frist for begrunnelse eller kortere enn frist for klage vanligvis 😕 Men du burde sjekke opp i det og ikke ta det for gitt at det er for seint, for kanskje har du akkurat tid til å få begrunnelse på minst en eksamen!

Bare hyggelig forresten, jeg vil si det er bra egenskap at du ønsker å forbedre deg og få forståelse for hvorfor du får den karakteren du gjør. 

Alle oppgavene telte like mye. Vi hadde to oppgaver hvor man skulle komme opp med en egen problemstilling/reklame og fortelle ut i fra den hvordan markedskommunikasjon man ville brukt for å nå ut til kundene. Vi hadde faktisk begge samme problemstilling (dette var «avtalt/diskutert» på forhold, selvfølgelig med lov av foreleser), der svarte hun litt mer utfyllende enn meg. Til gjengjeld svarte jeg mer utfyllende enn henne på den andre oppgaven. Leste akkurat over eksamensbesvarelsen min, og har konkludert med at det bare er den ene oppgaven jeg muligens har skrevet for lite utfyllende. Så jeg vil konkludere med at jeg og venninnen min har skrevet for lite utfyllende på hver vår oppgave. 

Skal prøve å sjekke opp dette med begrunnelse. Har også vurdert å forhøre meg litt med foreleser, men vet liksom ikke helt om det er vits? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tibbie skrev:

Jeg studerer det samme som deg og har det på samme vis. Elsker studiet, jobber med det på "privaten", har tatt relevant verv i studentforening og har store ambisjoner innen fagfeltet. Jeg tar vare på alle bøkene etter endt studie sånn at jeg kan hente informasjon når jeg trenger det ved senere anledninger, mens alle andre selger bøkene videre.

Dessverre er ikke det norske skolesystem laget for alle. Jeg synes at det er urettferdig at hvor flink man er skal bedømmes etter fire timer med hukommelsestesting. Jeg har god forståelse for faget, men husker kanskje ikke rekkefølgen i Maslows behovspyramide eller nøyaktig hvordan det var man regner ut lagerbeholdning.

Du er ikke alene med frustrasjonen!

Godt å høre at vi er flere, og ikke minst at du studerer det samme som meg og skjønner hva jeg snakker om 😊 Synes også det er urettferdig at vi bedømmes etter en fire-timers eksamen.. Har blant annet en venninne av meg på studiet som elsker økonomi, og hun er mye mer engasjert innenfor det feltet enn meg. Likevel sier hun at hun under eksamen ikke klarer å slappe helt av, og dermed blir så stressa at hun underpresterer. Vi endte opp med samme karakter i faget, noe jeg synes er urettferdig ovenfor henne da jeg haaaater økonomi, mens hun elsker å jobbe med det og har mye mer kunnskap enn meg innenfor feltet! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, immadoit skrev:

Føler C er en usikker karakter å klage på. Mulig jeg hadde turt om jeg fikk E eller D.. Tror jeg må tenke meg litt om før jeg tar et valg!

Akkurat den er jeg ikke nødvendigvis enig i. Jeg tenker at risikoen faktisk ikke er så helt liten for å stryke hvis du klager på en E, fordi det kan hende du fikk den E'en på sensors nåde. En tidligere studiekompis klagde en gang på en E som visstnok var svært nær D i følge opprinnelig sensor, ny sensor var ikke enig og ga ham stryk.

Men du burde ikke klage hvis du er redd for få dårligere karakter. De gangene jeg har klagd, så har jeg egentlig gitt litt blaffen i utfallet, bare klagd for å eventuelt slippe å ta ny eksamen. 

Anonymkode: 4e8d6...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, immadoit said:

 

Skal prøve å sjekke opp dette med begrunnelse. Har også vurdert å forhøre meg litt med foreleser, men vet liksom ikke helt om det er vits? 

Absolutt, det er dette du lærer av! Spesielt når du er usikker på hva du kan gjøre bedre, er det lureste å høre med de som faktisk kan hjelpe deg. sjekk ut om fristen for begrunnelse er utgått, og du kan uansett høre med foreleser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat den er jeg ikke nødvendigvis enig i. Jeg tenker at risikoen faktisk ikke er så helt liten for å stryke hvis du klager på en E, fordi det kan hende du fikk den E'en på sensors nåde. En tidligere studiekompis klagde en gang på en E som visstnok var svært nær D i følge opprinnelig sensor, ny sensor var ikke enig og ga ham stryk.

Men du burde ikke klage hvis du er redd for få dårligere karakter. De gangene jeg har klagd, så har jeg egentlig gitt litt blaffen i utfallet, bare klagd for å eventuelt slippe å ta ny eksamen. 

Anonymkode: 4e8d6...49d

Oi, såpass! Har ikke tenkt på det på den måten 😳 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, immadoit skrev:

Oi, såpass! Har ikke tenkt på det på den måten 😳 

Ja, slikt kan skje når man bruker normalfordeling. F.eks hvis en eksamen faller veldig vanskelig for elevene, så kan det hende at noen som egentlig skulle strøket, blir "reddet" fordi sensor ønsker at karakterene skal fordele seg gjevnt over hele spekteret, med mest tyngde mot midten. På samme måte kan det hende at en som fikk A, egentlig skulle hatt B ved "normal" sensur.

Når man klager, så får ikke ny sensor vite noe om den forrige sensuren, om den var streng eller snill. Og da kan det hende at de ser at vedkommende som ble "reddet" egentlig er i stryk-området. Så ender det med omsensur og stryk som resultat.

Anonymkode: 4e8d6...49d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C isolert sett som karakter er ganske dårlig. Jeg gråter sjeldent, men greier ikke unngå det når jeg får C.

Anonymkode: a4cb7...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C er jo ikke en dårlig karakter.

I følge UiO:

Quote

C – God

Jamt god prestasjon som er tilfredsstillande på dei fleste områda. Kandidaten syner god vurderingsevne og sjølvstende på dei viktigaste områda.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...