Gå til innhold

Hva inspirerte og inspirerer deg til å rydde grundig i huset?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg blir inspirert av at jeg vet hvor jeg har alle tingene mine. Jeg slipper å lete.

Og jeg slipper å velge. Jeg bruker favorittvasen, favorittbestikket og favorittklærne mine hver dag!! Osv osv. Det er så deilig!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra inspirasjon på YouTube! Søk etter «clean with me» eller «organize your Home». Jeg elsker å se på sånt for så å sette igang selv, med mange gode ideer jeg har plukket opp i bakhånd.  Ikke alt jeg liker ved konmari, å holde på hver ting man eier blir for omfattende for meg, men f.eks brettemetoden hennes er genial. Da ser man alt man har i skuffen, og kan ta ut klær en av gangen uten at resten blir et eneste stort rot, spesielt når 7-åringen skal finne klær selv. Hun rotet til alt før i leting etter akkurat «den» t-skjorten, men på brettet på høykant etter konmari-metoden ser hun alt lett.

Anonymkode: 7d9d8...780

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor, hun hadde det alltid ryddig og pent. 

jeg kan ha visning hver dag 😅 

Anonymkode: 4c17f...297

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door

Da jeg forstod sammenhengen mellom rot i omgivelsene, (enten det var synlig eller bortgjemt i skap, skuffer, loft og bod), og "rot" i hodet, ble jeg inspirert til å ta en skikkelig opprydding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønner jeg godt! Så sant! Det er sånn hjemme hos oss også, vi finner nesten aldri ting. Det vil si, hvis jeg ikke vet hvor det ligger så er det bortgjemt i rot og skrot. Din inspirasjon gir meg mer motivasjon :fnise:

Bor du alene eller med familie? Har du evt fått med deg hele familien fra dag 1 eller litt og litt?

Anonymkode: df207...b2d

Jeg bodde alene da jeg fikk system. Jeg og to barn. 

Husker at det første jeg gjorde var å kjøpe inn 3 Billy skap på IKEA, og så mange esker som passet inne dem. Så tømte jeg skuffer og skap, og hadde sikkert 10 esker og 10 slike man setter papirer nedi rundt på stuegulvet. Og så sorterte og kastet jeg. Kastet sikkert halvparten som lå i skuffer og skap, og resten havnet i eskene. Etter noen kvelder slik måtte jeg tilbake til IKEA. 10 esker var ikke nok. 

Det var et kaos da det sto på, men jeg husker hvor stolt jeg var da alt var sortert. Og hvor overraskende det var at jeg gjerne hadde både tre og fire av det jeg stadig var på let etter. Jeg trodde jeg var økonomisk, men det kunne jeg jo ikke være! Jeg kikket på eske-systemet mitt og følte 1: Dette hadde mine foreldre aldri trodd om meg! 2: Nå må det visst ha klikket litt for meg!

For billy- skapene jeg hadde kjøpt til stuen var fulle av sirlige esker der det sto "Skru og knipe", og "Småskruer", og "Stifte og lime", og så videre. 

Ting jeg brukte ofte og mest fikk plass i skapet i stuen! Ikke fine glass og bøker. 

Galskap er relativ! Systemet var så nyttig at det fikk være. Jeg sparte UTROLIG mye tid! Rotet vanvittig mye mindre! 

Det har fått leve, selv om jeg nå har fått et fantastisk bod+vaskerom, hvor jeg fremdeles sverger til Billy og hvor verktøy bor. I stuen er det likevel like sirlige bokser i skapet. "Gavebånd, merkelapper og kort", "Kameradeler og tilbehør", "Saks og tape", med mer. 

Jeg leter nesten aldri lenger. Roter ikke når jeg leter. Er ikke ting i sine esker, så er de i de to rotekassene jeg har. Jeg er ikke alene lenger, og der putter mannen min alt. Eller jeg om jeg har det travelt, men rotekassene gjennomgås jevnlig, og ting legges det det skal være. 

Jeg føler meg ennå litt rar og sær som har et slikt system, men jeg vil ALDRI gå tilbake til å ikke ha det! Jeg er ikke så glad i å rydde, og dette sparer meg for utrolig mye tid!

Endret av Trolltunge
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde full kontroll da jeg var singel. Tellekanter i skapene, hengeklær organisert etter farge. Etter at jeg fikk mann og familie så har det vokst litt ukontrollert. Jeg rydder i skapet til meg og barna ca 2 ganger i året. Barnas leker og bøker filtreres ca 1 gang i året. Utfordringen er nok helst at vi trenger og bruker mye klær av ulik type, som skal lagres. For meg, treningsklær, turklær, slapp'a klær, vinterklær, sommerklær, jobbklær, pynteklær... det blir mye som er i aktivt bruk gjennom et år. Dessuten liker jeg å ha litt utvalg da jeg hadde lite klær som barn og ungdom.

Anonymkode: 54e89...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Det som inspirerer meg er å være hos ryddige folk. Og jeg må innrømme at mine mannlige venner er de mest ryddige av kjønnene. Men også @visningsnamn er inne på noe: Korrelasjonen mellom rot i heimen og rot i hodet. Og jeg vet at jeg føler meg bedre når alt er på stell. Slikt motiverer. 

Marie Kondo-metoden passer ikke for meg. Jeg har rett og slett ikke plass mht. boarealet. Det som funket (og funker) for meg, var å gå gjennom skap, hyller, skuffer, kartonger, og esker. Alt som ikke var viktig eller ødelagt ble kastet. Alt som sikkert kunne brukes av andre ble donert/gitt bort. 

Grunnet jobben min leser jeg mye, og følgelig hoper det seg raskt opp mengder med papir. Ved den første ryddeaksjonen kastet jeg sju 120-liters sekker med papir. Sju! Det er nesten en kubikkmeter med bare papir. En ny aksjon står på agendaen nå i februar. Jeg er spent på hvor mye det blir denne gangen, selv om jeg er blitt betydelig bedre på å kaste underveis. I tillegg skal bokhyllene og skrivebordsskuffene ryddes - de har en tendens til å bli oppsamlingssted for alt mulig. Hyllene fordi de åpne, og skuffene når jeg må "hurtigrydde". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mangolassie skrev:

Jeg har minimert eiendelene mine i flere år nå (opp mot syv år tror jeg), og etter hvert også relasjoner, aktiviteter, oppgaver, forpliktelser etc. Inspirasjonen er å få mer tid til det jeg har lyst til, og å bruke mindre tid på ting jeg har sagt ja til i uoppmerksomhet. Videre, å vite hvor jeg har ting, at jeg ikke bruker unødvendig tid på å lete etter noe, at jeg vet at det jeg har faktisk er funksjonelt, og at jeg gjennom flere flyttinger de siste årene har kunnet flytte med lettest mulig lass.

Det er helt utrolig hvordan ting og eiendeler tilsynelatende vokser fram.. Jeg har som sagt holdt på med dette i flere år, og det er en livsstil, ikke noe man kan bare gjøre en gang og ha overstått. Men det har gjort at jeg er så utrolig mye mer bevisst på forbruket mitt og hvor miljøvennlige valg jeg tar.

Har etter hvert blitt veldig vass på å ikke ta imot ting jeg ikke trenger (selv gaver), gi gaver videre, gi bort ting, ikke knytte så mye verdi eller sentimentalitet til objekter, og å sette friheten ved å ikke eie høyere enn "gleden" ved å eie. Stadig ser jeg på en ting og tenker "er jeg lykkeligere av å eie denne, eller å slippe å eie denne?".. og veldig ofte er det det siste.

Har også kun en stor kommode til klær (pluss noe vinterjakker og sko et annet sted), og har da denne kommoden som mal for hvor mye jeg "gir meg selv lov" til å eie. Det er deilig og befriende! 

En annen motivasjon er å vite at alle klærne passer, er hele og i god stand. Alle trusene i skuffen er "de bra trusene", ikke sånn som før da jeg hadde fem-seks gode og tjue slitte og ødelagte og for må eller for utvaska :)

 

Dette var fint å lese, høres ut som du lever mer her og nå med mindre stress :) 

Anonymkode: df207...b2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som inspirerte meg er en kombinasjon av at jeg er skikkelig rotete, og det at eiendeler gir meg så mye urolighet i sjela. Jeg er usikker på hvorfor, men ofte føler jeg eiendelene mine kveler meg.

Da jeg var liten var jeg en forferdelig skrotnisse, men jo eldre jeg har blitt jo flinkere har jeg blitt til å kaste ut ting. Nå går utrydding ekstremt raskt - kan se på en ting i 1-5 sekunder før jeg vet om jeg vil ha det eller ikke. Og for hver gang man rydder så beholder man litt mindre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Rumle skrev:

Klarte du det?! 😊

Det gjorde jeg 😂👍

Anonymkode: 7e97f...0d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ninnn skrev:

Jeg blir alltid inspirert til storrengjøring og rydding etter å ha sett på Syke samlere/Hoarders.

Haha, jeg føler jeg er ganske ryddig tross alt når jeg ser på det der 😜

Anonymkode: 7e97f...0d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest secretidentity

Jeg er ikke spesielt glad i rydding, men like å holde orden. Bruker å se på noen ryddevideoer på youtube for å komme i gang ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte tilfeldigvis boken Farvel, ting av Fumio Sasaki, forrige uke. 

Og ble SUPERINSPIRERT. 

Har ikke sett serien på Netflix enda, men skal gjøre det. 

Foreløpig har jeg gått gjennom klesskapet mitt. Kastet mye, gitt bort en del til Frelesarmeen, og pakket ned det som ikke er i sesong. 

Videre har jeg laget avtaler med venninner for å gi bort hobbysaker jeg driver med typ en gang i året. Strikketøy, garn, maling, pensler, stoff, sysaker osv. 

Foreløpig små punkter på lista jeg skal gjennom/utføre: 

- Gi bort de bøkene jeg vet jeg aldri kommer til å lese igjen

- Sortere barnetøy, gi bort/kaste/beholde (kan være kjekt å gi bort basisplagg/strikkeplagg til fremtidige tantebarn, av erfaring) 

- Gå gjennom sekkene med klær på loftet, gi bort/kaste

- Kvitte meg med alt av hobbyutstyr (beholder to hobbyer; tegning (trenger kun pen og papir) og perling)

- Tømme skuffer og skap for overflod av kopper og kar (beholde det vi FAKTISK bruker) - har nesten kommet til at vi kun har kopper, glass og asjetter til daglig bruk tilsvarende èn oppvaskmaskin, så det blir aldri stående noe på benken fordi den er full lengre. 

- Jeg og minstemann skal gå gjennom lekene hans, slik at han selv får være med å bestemme hva han vil beholde og hva som kan kastes fordi det ikke er i bruk/ødelagt/vokst fra. 

 

For fremtiden skal jeg minimere innkjøp av klær og ting og tang, trenger jo strengt tatt ikke noe nytt før det jeg har et utslitt/ødelagt. Begynne å låne bøker på biblioteket fremfor å kjøpe. 

 

Tror det ligger mye frihet i å ha mindre stuff. Det blir mindre rot. Færre valg. Mer tid til andre ting enn å hele tiden gå rundt å rydde opp etter meg selv og andre. 

 

Anonymkode: 2a038...e85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Wonders said:

Netflix sin serie med Marie Kondo. Vips var alt så ryddig atte. Måtte til innkjøp av store og små bokser. 

Nå lurte dere meg til å se litt på den serien, og jeg må rette en takk til dere. Ikke fordi jeg plutselig fikk en åpenbaring og snudde oppned på huset i en fei, men fordi jeg lo så tårene trillet. Regner med å få en så kraftig latterkule at jeg ikke får gjort noe annet enn å le hvis jeg gjør alvor av å kjenne etter om hver enkelt av tingene våre gir meg en spark of joy og takker de som ikke gjør det for alt 😂

Og han mannen i det første hjemmet. Jeg tror han hadde mest lyst til å få i stand et partnerbytte med familien Kondo og beholde den lille nusselige fnisedamen hos seg. Han virket ikke mye fornøyd med nåværende kone selv om han hele tiden påstod at han var det. Oooh, der var det mye grums like under overflaten.  eg tror ærlig talt ikke han føler særlig mye spark of joy når han holder i kona. Jøje meg, for et program! Jeg gleder meg allerede til episode 2 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, hind skrev:

Nå lurte dere meg til å se litt på den serien, og jeg må rette en takk til dere. Ikke fordi jeg plutselig fikk en åpenbaring og snudde oppned på huset i en fei, men fordi jeg lo så tårene trillet. Regner med å få en så kraftig latterkule at jeg ikke får gjort noe annet enn å le hvis jeg gjør alvor av å kjenne etter om hver enkelt av tingene våre gir meg en spark of joy og takker de som ikke gjør det for alt 😂

Og han mannen i det første hjemmet. Jeg tror han hadde mest lyst til å få i stand et partnerbytte med familien Kondo og beholde den lille nusselige fnisedamen hos seg. Han virket ikke mye fornøyd med nåværende kone selv om han hele tiden påstod at han var det. Oooh, der var det mye grums like under overflaten.  eg tror ærlig talt ikke han føler særlig mye spark of joy når han holder i kona. Jøje meg, for et program! Jeg gleder meg allerede til episode 2 :) 

Hehehehe jeg må innrømme at jeg ble litt flau av å se "heeeeeeeeeeeyyyyyiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii"-fasen når de (Kondo og tolken) kommer inn døren, jeg ristet litt på hodet av at hun hilste på huset, og da hun holdt på med "ding"-følelse når en holdt opp en ting. Og det å takke tingen for rollen den har spilt i livet :fnise: 

Men da jeg overså kulturkrasjet og det som ble litt vel spirituelt for meg, så ble jeg inspirert 😊 Derfor jeg brukte nettet for å supplere litt og plutselig ble rydding veldig viktig 😄 

Det ER tross alt stress og mas med for mye ting rundt seg.

Anonymkode: df207...b2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp sett et par episoder av Konto også. Ble ganske overgitt, det virket veldig regissert og kunstig hele programmet, men jeg klarer heller ikke helt å se hva Kondo egentlig tilbyr som er så spesielt. Å rydde i kategorier er jo ikke så spesielt, men hennes kategorier er jo ganske ubrukelig. Den største kategorien er jo helt overveldende og inkluderer jo mesteparten av et hushold! Jeg er faktisk imponert over at folk klarer å få det til. Mulig det er klippingen av programmene men jeg synes det generelt var lite konkrete tips og de brukte mer tid på å hilse på huset enn å gi organisasjonsråd..

Anonymkode: 7367c...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli mamma inspirerte meg veldig. Jeg vil oppdra sønnen min til å være takknemlig for det vi har og bry seg om/respektere eiendelene sine. Og jeg vil gjerne at han skal vokse opp med mer ro og orden enn det jeg har! 

Jeg har tenkt leeeenge på å kvitte meg med ting og rydde opp skikkelig for min psykiske helses del, for med så mye dritt rundt meg, blir det også kaos oppi hodet.

Holder på med en 30-dagers utfordring her på kg for å starte det prosjektet her, samtidig ser jeg mange videoer på YouTube om «decluttering» og diverse tips, serier på netflix og finner inspirasjon her på forumet :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmebesøk av barnevernet.

Det satte fart på ryddingen, gitt.

Anonymkode: d2946...eeb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...