Gå til innhold

Hva inspirerte og inspirerer deg til å rydde grundig i huset?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 13.1.2019 den 23.06, mangolassie skrev:

Jeg har minimert eiendelene mine i flere år nå (opp mot syv år tror jeg), og etter hvert også relasjoner, aktiviteter, oppgaver, forpliktelser etc. Inspirasjonen er å få mer tid til det jeg har lyst til, og å bruke mindre tid på ting jeg har sagt ja til i uoppmerksomhet. Videre, å vite hvor jeg har ting, at jeg ikke bruker unødvendig tid på å lete etter noe, at jeg vet at det jeg har faktisk er funksjonelt, og at jeg gjennom flere flyttinger de siste årene har kunnet flytte med lettest mulig lass.

Det er helt utrolig hvordan ting og eiendeler tilsynelatende vokser fram.. Jeg har som sagt holdt på med dette i flere år, og det er en livsstil, ikke noe man kan bare gjøre en gang og ha overstått. Men det har gjort at jeg er så utrolig mye mer bevisst på forbruket mitt og hvor miljøvennlige valg jeg tar.

Har etter hvert blitt veldig vass på å ikke ta imot ting jeg ikke trenger (selv gaver), gi gaver videre, gi bort ting, ikke knytte så mye verdi eller sentimentalitet til objekter, og å sette friheten ved å ikke eie høyere enn "gleden" ved å eie. Stadig ser jeg på en ting og tenker "er jeg lykkeligere av å eie denne, eller å slippe å eie denne?".. og veldig ofte er det det siste.

Har også kun en stor kommode til klær (pluss noe vinterjakker og sko et annet sted), og har da denne kommoden som mal for hvor mye jeg "gir meg selv lov" til å eie. Det er deilig og befriende! 

En annen motivasjon er å vite at alle klærne passer, er hele og i god stand. Alle trusene i skuffen er "de bra trusene", ikke sånn som før da jeg hadde fem-seks gode og tjue slitte og ødelagte og for må eller for utvaska :)

 

Dette høres så befriende ut, jeg liker det du skriver om at det er en livsstil. Jeg kjenner meg igjen i det å ikke knytte meg for mye til gaver bare etter en rydderunde. Jeg begynte på ryddeprosjekt før jul, så da julaften kom og vi fikk utrolig mange flotte, men totalt unyttige gaver for oss, hadde jeg allerede fått et mer bevisst forhold til hva som skal tas vare på og hva som kan gis videre til andre som vil bruke det. 

Likte også veldig godt tanken på å kun forholde seg til en kommode. Jeg har stadig plagg som ikke er helt min smak lengre, ikke passer helt, egentlig er slitt eller er flott å se på men så snart den kommer på meg passer den ikke kroppen min likevel. Nå på runde nr 2 i ryddingen ble jeg kvitt ennå en søppelsekk med klær som jeg beholdt rett før jul. Det finnes ennå noen lure plagg som jeg ikke klarte å donere videre, så da er det fint at du har brukt mange år på å endre tankene rundt eiendelene dine :)  (Det betyr vel at det er håp for meg også)

Anonymkode: df207...b2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ryddet litt i tidligere skolebøker. Har fjernet noe av dem samt notater da dette er noe som ikke har blitt brukt eller sett på i løpet av de siste 10 årene. 

Må ta litt om gangen, pga søppelcontainere har sine begrensninger. Det ble allikevel minst 10 kg som ble tatt ut av huset. 

Har nå fått flyttet litt fra stua og ned i bokhylla. Det er en lettelse å se at det blir mindre, mer oversiktlig! 

Anonymkode: a1056...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2019 den 5.43, AnonymBruker skrev:

Det ville inspirert meg om jeg fikk være i fred.

Anonymkode: 2975f...efc

Enig! Jeg har egentlig lyst til å sende mann og barn bort på noen dagers ferie, slik at jeg får være hjemme alene og jobbe i fred og ro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 15 år siden eller mer fulgte jeg et rydde-opplegg som het flylady. Det er helt motsatt av Maria kondo (ta litt av gangen, et sted, stopp etter et kvarter osv) men jeg leste konmariboka for litt siden, og det er soleklart at kulturkrasjet med det amerikanske husmoridealet som flylady har passet meg bedre enn den japanske zen-tilnærmingen. 

Jeg har ikke lest på de flylady-sidene på årevis, men forsøker å holde oppvaskkummen ren hver kveld den dag i dag, så det gjorde inntrykk. 

Så ble jeg inspirert av en «kast en ting på dag én, to på dag to, tre osv opptil 30 eller noe, i fjor. Jeg fulgte opplegget, og familien ble inspirert og kastet de også. Det hjalp. Jeg ser den tråden er i gang igjen, men nå har jeg ikke tid. 

Anonymkode: e531d...291

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker ned til jul og erganiseree og hiver.gjør det noen ganger pr år,stort hus.vasker bare ned til jul da,men da vaskes alt ned,skuffer og skap og.vasker ellers v behov og helg.

Anonymkode: 2b249...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg ikke visste hvor ting var, og at rot i huset førte til rot i hodet som nevnt over her. Jeg gikk hele tiden med en følelse av at jeg burde ryddet osv. 

Da jeg tok tak i fjor så fikk jeg det så mye bedre med meg selv! Dette startet jeg med to måneder før flytting. Manglet litt under flyttingen, og så ble det krise da kjæresten skulle hjelpe med med hastverket siste uken og bare flyttet alt uten å legge merke til påskrift på ekser etc. 

Da han så flyttet inn, visste vi allerede at vi skulle flytte en gang til snarlig, så han pakket ikke ut sine ting. Så fikk vi nytt bosted, mye større, og jeg mente at alt skulle gås gjennom før flyttingen. Noe som ikke fungerte siden jeg ble syk og var sengeliggende i over to uker. 

Nå står fortsatt flyttelasset nedpakket, med alt mulig av rot. Han har sikkert femten esker som han ikke har sett i på snart ett år. Hans tanke er at han ikke skjønner hvorfor vi skal rydde, siden vi nå har så mye god lagringsplass (kjeller, bod, to store skyvedørsgarderober og garasje). Jeg mener at nettopp derfor må vi rydde, fordi stor plass til lagring fører bare med seg kaos. Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal ha ting som ikke brukes, han mener at hvorfor kaste det/selge det/gi det bort når vi har plassen til å ha det her. 

Så min inspirasjon nå er følelsen jeg hadde etter forrige runde. Men er redd jeg møter for stor motstand her. 90% av rotet er mannens, og jeg skjønner helt ærlig ikke hvordan jeg skal få han til å ville gå gjennom det. 

Anonymkode: 38f2d...ac6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

som mange andre her, jeg lette alltid etter ting. Jeg har alltid vært et skikkelig rotehode og fullstendig uorganisert. i tillegg til at jeg har samlet opp veldig mye oppigjennom, greide aldri kaste noe. Og shoppet mye dilldall og klær. Da blir det fort helt kaos. Følte at tingene eide meg tilslutt, det var ikke hyggelig å være hjemme. Nå har jeg gått igjennom leiligheten og det føltes virkelig helt fantastisk. Jeg har en helt annen indre ro. Også det at man setter pris på tingene man har, istedetfor å hige etter å kjøpe ting og klær hele tiden. Jeg har ikke det behovet etter jeg ryddet. Marie kondo og tips fra nett hjalp meg. 

Anonymkode: 82e6e...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min motivasjon kom nok hovedsaklig at jeg er veldig interessert i interiør, og prøvde stadig å style huset, men ikke syntes det ble bra pga for mange ting. Det har vært en lang prosess, men begynner å bli ryddig her. Har lest Marie Kondo og Fumio etellerannet, samt sett diverse ryddeprogram. Finner det veldig inspirerende! 

Tidligere har jeg likt å ha mye ting, og har hatt planer om å sy om klær eller pusse opp møbler. Har likt å organisere alle tingene mine i bokser. Og har hatt store planer for hvordan gjenstandene skulle gjøre livet mitt bedre.

Jeg hadde eget hobbyrom i 4 år, og det eneste jeg gjorde det inne var å rydde, ommøblere og organisere. Jeg sydde ikke, jeg laget ikke kort eller bleiekaker. Jeg shoppet silkebånd på eBay, og jeg puttet det i små kommoder eller bokser. Plutselig innså jeg at jeg aldri hadde brukt dette rommet eller utstyret til noe fornuftig, og at jeg hadde kjøpt bursdagskort de siste årene. Da fant jeg ut at det var på tide å kvitte seg med alt sammen. Nesten da ;) Og at tingene hadde vært en belastning fremfor en berikelse. Jeg hadde hatt så mye dårlig samvittighet for at jeg ikke lagde ting, og jeg hadde hatt en idé om at hvis rommet bare ble organisert bra nok, ville jeg begynne å bruke det. 

Jeg har blitt veldig oppmerksom på hvor mye tingene tynger meg, og hvor mye ansvar det følger med å ha for mye. F.eks kjøpe inn klær på tilbud i for stor størrelse til barn, og passe på at det blir tatt frem når det passer. Eller å kjøpe inn gaver lang tid i forveien. Høres kanskje rart ut, men det skaper stress i livet mitt. Jeg har drømt om et lagerrom til såper, toalettpapir o.l. Er god til å kjøpe ting på salg. Men så innså jeg at butikken kan være mitt lager. Jeg må betale litt mer for produktet enn jeg ville gjort hvis jeg kjøpte det på salg, men tenk hva jeg sparer i kvadratmeterpris på å ikke måtte ha et ekstra rom i huset, og hva jeg sparer av tid og energi som ville blitt brukt til å holde oversikten over hva jeg har, når det går ut på dato osv.

Jeg kunne sikkert skrevet en egen bok om rydding, men tror det er best jeg gir meg nå, før dette innlegget blir for langt 😂

Anonymkode: 14f70...041

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min motivasjon til å rydde er at jeg virkelig hater å bruke tid på å leite etter selvfølgeligheter, det å leite er verre enn å rydde.

Anonymkode: 1685f...a8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres så befriende ut, jeg liker det du skriver om at det er en livsstil. Jeg kjenner meg igjen i det å ikke knytte meg for mye til gaver bare etter en rydderunde. Jeg begynte på ryddeprosjekt før jul, så da julaften kom og vi fikk utrolig mange flotte, men totalt unyttige gaver for oss, hadde jeg allerede fått et mer bevisst forhold til hva som skal tas vare på og hva som kan gis videre til andre som vil bruke det. 

Likte også veldig godt tanken på å kun forholde seg til en kommode. Jeg har stadig plagg som ikke er helt min smak lengre, ikke passer helt, egentlig er slitt eller er flott å se på men så snart den kommer på meg passer den ikke kroppen min likevel. Nå på runde nr 2 i ryddingen ble jeg kvitt ennå en søppelsekk med klær som jeg beholdt rett før jul. Det finnes ennå noen lure plagg som jeg ikke klarte å donere videre, så da er det fint at du har brukt mange år på å endre tankene rundt eiendelene dine :)  (Det betyr vel at det er håp for meg også)

Anonymkode: df207...b2d

Absolutt håp for deg også! Jeg hadde nøyaktig det samme problemet med klær - og kan ikke si jeg er helt kvitt det ennå, men det er i hvert fall blitt mye bedre! Men jeg syns klær er gøy, og liker å sy også, og har på en måte innsett at det fortsatt blir noen bomkjøp. Noe ble liksom aldri helt min stil, eller passet ikke så bra som jeg trodde, og lignende. Man kan jo ikke spå framtiden heller 😄 

Jeg prøver å lage litt regler for meg selv:

- Ha en handleliste for klær

- Skille mellom "trenger" og "vil ha" 

- Ikke kjøpe noe med en gang (vente helst minst en måned)

- Tenke på om jeg kan sy det selv

- Se om jeg allerede har noe som ligner

- Kjøpe færre ting i bedre kvalitet, selv om det betyr dyrere

- Alltid alltid alltid gjøre mitt ytterste for å finne det brukt, før jeg kjøper noe nytt. 

 

Det er på en måte uunngåelig tror jeg, i hvert fall for oss her i vesten, at det til en viss grad akkumuleres eiendeler. Derfor har det vært viktig å gjøre det til en livsstil, for jobben må fortsette å gjøres uke etter uke - ved å prøve å unngå å ta med nye ting inn, og å fjerne det overflødige. Og det tar lang tid (i hvert fall for meg) å endre et tankesett så totalt. Men det er veldig verdt det, å føle at jeg har mer frihet, mer tid og mindre stress rundt tingene. Vet hva jeg har og hvor alt er. Anbefales! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...