Gå til innhold

Hva inspirerte og inspirerer deg til å rydde grundig i huset?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter tips på forum ble jeg nysgjerrig på KonMari (ryddeekspert Marie Kondo), jeg har sett serien på Netflix og lest boken. Jeg leste deretter ulike ryddeartikler på nett, med tips til hvordan du rydder skikkelig i hjemmet ditt.

Noen artikler på nett og deler av KonMari-metoden inspirerte veldig, så jeg gikk igang med friskt mot på rydding av huset. Ideen om å rydde kategori for kategori fremfor rom og områder er ny for meg.

Å rydde i alt innenfor én kategori har vært energikrevende, og jeg har holdt på i flere uker. Med jobb, små barn og daglig husarbeid har dette tatt tid. I tillegg har det vært julefeiring og sosiale ting imellom. Gjesterommet ser ikke bra ut for tiden, jeg har omgjort den til ryddebasen.

Målet er ikke å bli minimalistisk på noen måte, men jeg og familien min har absolutt altfor fulle rom. Vi har ofte mye rot som må panikkryddes før besøk, og bodene har vært fulle av ting. Ungene har for mange leker og klær som ikke brukes, mannen har vannvittig mye ting og jeg har samlet på gamle hobbyinteresser, skolesaker, ting og klær fra jeg var barn og frem til nå. 

Jeg har oppdaget flere ting underveis i ryddingen: 

1) Det krever mye av deg å gå igjennom ting som du har tatt vare på i alle år, ting som har fått affeksjonsverdi men som egentlig bare tar opp plass. Å ta avgjørelser om du skal beholde eller ikke basert på nytteverdi og følelser har vært tøft. 

2) Det har vært utrolig befriende å kvitte seg med ting som har vært kjekt å ha, men i realiteten bare tatt opp plass. 

3) Det er lettere å verdsette eiendelene dine etter du har fått vekk unødvendige ting som bare har gitt deg skyldfølelse, stress og samlet støv. 

4) Jeg ble påmint ulike vonde perioder i livet mitt gjennom enkelte ting, det var faktisk terapeutisk å endelig bli kvitt disse tingene. Det fikk meg til å innse at det er ikke alt en bør ta vare på.

5) Jeg er visst mer materialistisk enn jeg trodde. Enkelte kategorier ble ryddet igjennom på maks 1 time, mens andre krevde flere dager fordi de ble utfordrende å stå ovenfor ansikt til ansikt. Det hadde jeg aldri trodd. 

 

Det som har inspirert mest med å sette igang dette prosjektet var å få mer oversikt over hjemmet vårt. Å slippe å rydde unna så mye hver gang husvasken skal tas. Å bli mer bevisst på forbruket vårt, gjenbruk er undervurdert. Å finne frem et antrekk i garderoben uten å prøve deg gjennom alt først. Å fokusere på ting som bidrar positivt til hverdagen gjennom å være i bruk, bli likt eller symbolisere gode følelser og minner. 

 

Hva med deg? Hvilken del inspirerer eller inspirerte deg? Er det en artikkel eller noe med de ulike ryddemetodene som treffer deg ekstra?

Anonymkode: df207...b2d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ville inspirert meg om jeg fikk være i fred.

Anonymkode: 2975f...efc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et langtidsprosjekt. Jeg har bare sett en episode av ryddeguruen, men kategoriidèen er jo ikke dum. Jeg tar rom for rom. Det vanskeligste har vært å ikke spare på klær og leker "i tilfelle noen får bruk for det" jeg synes også at det er en skandale å kaste fullgode ting rett i bosset, så jeg har levert (omsider) alt som er brukendes i klesinnsamlingkontainere. Men likevel har vi kjørt lass på lass til gjenbruksstasjonen. Huset var nybygget for 16 år siden, og etter tre barn to bikkjer og en haug med katter, så er mye klart for utskiftning. Men det ligger jo mye nostalgi bak mange ting. Jeg har måtte gå igjennom mye, mange ganger. Og det forsvinner litt for hver gang. Jeg har slanket bokhyllen min med flere hundre titler, de har gått som ferielektyre til slekt og venner, Alle fravokste vinterjakker og skibukser er levert til det lokale flyktningsenteret, Alle tomme DVDcover er kastet i bosset, singelsokkene lige så. Alle spillekonsoller som er vraket for nyere utgaver, med tilhørende spill er gitt bort, og jeg har hatt en STOR razzia i den enorme kassen med ladere som ingen lengre vet hvor hørte til. Jeg har fulgt prinsippet om at hvis det ikke er brukt de siste to år, så kan det fint gå. Tomme syltetøyglass er resirkulert, bare der var det en bodhylle full, det ble visst laget litt mindre syltetøy enn det ble spist tacosaus i fjor. Slitte håndklær er revet opp til filler, og minst ti par med høyhælte sko med brosteinskutt på hælen har gått rett i bosset. De tilhørte et annet liv. Halvdøde blomster er kastet og julens knoller av amaryllis, svibel og hyacint er lagret i kjelleren. (Får dem sikkert ikke til igjen, men skal nå prøve) Men det viktigste prinsippet har vært å ikke skaffe nytt rot. Jeg kjører blindboxchallange forbi interiørbutikkene som har salg. Kjøper vi et nytt møbel, må et annet ut. Jeg har slettet kredittkortnummeret mitt på wishkontoen til ungene. Skal de kjøpe kinaræl, så må de betale det selv. Kan love at det hjalp. I dag skal jeg ta for meg kjøkkenskuffene. Jeg har sikkert åtte litermål, 5 vinkorkere (for DE har jeg jo bruk for ;-)) 10 kniver som er elendige og aldri blir brukt, minst tre sett med biffbistikk og en haug med duplikater i alt mulig pø. Men som med alt annet som er bortimot ubrukt, jeg håper å få gitt det bort til noen som vil ha det. Selv om det mest effektive for meg var å putte det i en sekk og kaste. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ville inspirert meg om jeg fikk være i fred.

Anonymkode: 2975f...efc

Enkelt og greit, og helt enig! Vet ikke hvor mange gang jeg har blitt avbrutt i dypryddingen for å måtte mekle mellom barna, passe på middagen eller klesvask. Da blir jeg frustrert, denne ryddingen er jo ekstraarbeid i en ellers til tider hektisk hverdag.

Anonymkode: df207...b2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min inspirasjon var at barnet skulle konfirmeres og at vi ville ha selskapet hjemme.... Da måtte det være ryddig nok til at alle kunne se over alt 😂

Anonymkode: 7e97f...0d9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mousj skrev:

Jeg har også et langtidsprosjekt. Jeg har bare sett en episode av ryddeguruen, men kategoriidèen er jo ikke dum. Jeg tar rom for rom. Det vanskeligste har vært å ikke spare på klær og leker "i tilfelle noen får bruk for det" jeg synes også at det er en skandale å kaste fullgode ting rett i bosset, så jeg har levert (omsider) alt som er brukendes i klesinnsamlingkontainere. Men likevel har vi kjørt lass på lass til gjenbruksstasjonen. Huset var nybygget for 16 år siden, og etter tre barn to bikkjer og en haug med katter, så er mye klart for utskiftning. Men det ligger jo mye nostalgi bak mange ting. Jeg har måtte gå igjennom mye, mange ganger. Og det forsvinner litt for hver gang. Jeg har slanket bokhyllen min med flere hundre titler, de har gått som ferielektyre til slekt og venner, Alle fravokste vinterjakker og skibukser er levert til det lokale flyktningsenteret, Alle tomme DVDcover er kastet i bosset, singelsokkene lige så. Alle spillekonsoller som er vraket for nyere utgaver, med tilhørende spill er gitt bort, og jeg har hatt en STOR razzia i den enorme kassen med ladere som ingen lengre vet hvor hørte til. Jeg har fulgt prinsippet om at hvis det ikke er brukt de siste to år, så kan det fint gå. Tomme syltetøyglass er resirkulert, bare der var det en bodhylle full, det ble visst laget litt mindre syltetøy enn det ble spist tacosaus i fjor. Slitte håndklær er revet opp til filler, og minst ti par med høyhælte sko med brosteinskutt på hælen har gått rett i bosset. De tilhørte et annet liv. Halvdøde blomster er kastet og julens knoller av amaryllis, svibel og hyacint er lagret i kjelleren. (Får dem sikkert ikke til igjen, men skal nå prøve) Men det viktigste prinsippet har vært å ikke skaffe nytt rot. Jeg kjører blindboxchallange forbi interiørbutikkene som har salg. Kjøper vi et nytt møbel, må et annet ut. Jeg har slettet kredittkortnummeret mitt på wishkontoen til ungene. Skal de kjøpe kinaræl, så må de betale det selv. Kan love at det hjalp. I dag skal jeg ta for meg kjøkkenskuffene. Jeg har sikkert åtte litermål, 5 vinkorkere (for DE har jeg jo bruk for ;-)) 10 kniver som er elendige og aldri blir brukt, minst tre sett med biffbistikk og en haug med duplikater i alt mulig pø. Men som med alt annet som er bortimot ubrukt, jeg håper å få gitt det bort til noen som vil ha det. Selv om det mest effektive for meg var å putte det i en sekk og kaste. 

Å kaste helt brukbare, ubrukte eller nye ting er virkelig skandale. Det er ikke særlig miljøvennlig, så det å selge unna eller gi vekk er mye bedre. 

Bra jobbet, du har virkelig fått unna mye arbeid :) 

Anonymkode: df207...b2d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min inspirasjon var at barnet skulle konfirmeres og at vi ville ha selskapet hjemme.... Da måtte det være ryddig nok til at alle kunne se over alt 😂

Anonymkode: 7e97f...0d9

Hehehe det tror jeg er en veldig god inspirasjon til å kjøre på 😅 

Anonymkode: df207...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som inspirerte meg til å få orden var at jeg aldri fant det jeg trengte, og rotet hver gang jeg skulle finne noe. Det ble så unødvendig mye merarbeid, og jeg var lei av det. Det var jo ikke leting og rydding etter leteaksjoner jeg ønsket å bruke tid på. 

Tok litt tid å få et system, men du verden så mye tid jeg har spart på å ha et system, så det ble vedlikeholdt og utvidet til flere ting. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor inspirerer meg:P Fordi hun har så ufattelig mye ting. Føler meg helt stinn hver gang jeg har vært hos henne, uten at jeg har kastet meg på disse rydde/minimalisme trendene. Men jeg pleier å ta meg en runde i skuffer og skap jevnlig. Tok nylig ut de siste eskene jeg hadde stående på oppbevaring hos min far, og der har jeg litt sånn gamle barne-prosjekter, russeklær og denslags som jeg har tatt vare på.

Anonymkode: 703c8...4a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor inspirerer meg:P Fordi hun har så ufattelig mye ting. Føler meg helt stinn hver gang jeg har vært hos henne, uten at jeg har kastet meg på disse rydde/minimalisme trendene. Men jeg pleier å ta meg en runde i skuffer og skap jevnlig. Tok nylig ut de siste eskene jeg hadde stående på oppbevaring hos min far, og der har jeg litt sånn gamle barne-prosjekter, russeklær og denslags som jeg har tatt vare på.

Anonymkode: 703c8...4a2

Da regner jeg med hun har orden og system i sakene sine? Jeg synes nemlig det er et herk med så mye ting som vi aldri bruker, og aldri finner! Når man har så rotete system at man ikke finner 1 av 7-8 ladere, f.eks. Alltid må lete, uansett hva man skal ha....  Alltid på leting, og masse unødvendig som fyller skuffer og skap! Frustrasjon på alle i huset. 

Anonymkode: 87fd4...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke netflix, så har ikke sett det som nevnes i HI. Men skal se det så snart muligheten byr seg.

Synes det høres vanskelig ut med å ta kategori etter kategori. Man må jo da vite hva man har overalt fra før? Er ikke noe av problemet at dette er kanskje noe som er problemet, at man ikke vet hva man har hvor??

 

Men, inspirasjon kommer mye fra at når jeg dør, skal ikke ungen måtte bruke en hel mye tid og energi og penger på å kvitte seg med rask.
Tingene i huset skal være funksjonelt og nyttig og skal gjøre tilværelsen vår lettere og bedre. Dessuten, så kommer jeg til å flytte langt bort med årene. Da er det greit å ha lite ting som skal være med på lasset.

 

Det vil gå mindre tid til husabeid med mindre ting i hus, det vil gå raskere og lettere. Og ikke minst, man sparer utrolig mye penger og tid (gå å lete etter ting man egentlig ikke trenger) på å ikke fylle huset med nips.
Der er utrolig mye som er kjekt å ha, men som har en veldig begrenset bruksområde. Dessuten, mye kan man også gjøre uten dette nipset.

Kikket f.eks på en skjeliknende sak i går, for å forme kjøttboller. 'Å, så kjekt' tenkte jeg. Da får man alle i omtrent samme størrelse. Samtidig, det er ikke sååååå ofte at jeg faktsk lager kjøttboller (eller liknede) selv. Stengte så fanen og tenkte: det var de 25 kr spart. Ikke mange kroner, men tilsammen kan det bli utrolig mye.

Anonymkode: a1056...dc8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trolltunge skrev:

Det som inspirerte meg til å få orden var at jeg aldri fant det jeg trengte, og rotet hver gang jeg skulle finne noe. Det ble så unødvendig mye merarbeid, og jeg var lei av det. Det var jo ikke leting og rydding etter leteaksjoner jeg ønsket å bruke tid på. 

Tok litt tid å få et system, men du verden så mye tid jeg har spart på å ha et system, så det ble vedlikeholdt og utvidet til flere ting. 

Det skjønner jeg godt! Så sant! Det er sånn hjemme hos oss også, vi finner nesten aldri ting. Det vil si, hvis jeg ikke vet hvor det ligger så er det bortgjemt i rot og skrot. Din inspirasjon gir meg mer motivasjon :fnise:

Bor du alene eller med familie? Har du evt fått med deg hele familien fra dag 1 eller litt og litt?

Anonymkode: df207...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor inspirerer meg:P Fordi hun har så ufattelig mye ting. Føler meg helt stinn hver gang jeg har vært hos henne, uten at jeg har kastet meg på disse rydde/minimalisme trendene. Men jeg pleier å ta meg en runde i skuffer og skap jevnlig. Tok nylig ut de siste eskene jeg hadde stående på oppbevaring hos min far, og der har jeg litt sånn gamle barne-prosjekter, russeklær og denslags som jeg har tatt vare på.

Anonymkode: 703c8...4a2

Ikke en uforståelig inspirasjon 😄 Jeg har ikke noe imot ting i seg selv, men det blir fort veldig mye når alle skuffer og skap er stappfulle av ting som har blitt tatt vare på gjennom et helt liv. Alle gavene man har fått, alle souvenirer og ting med affeksjonsverdi ligger stuet vekk i alt av møbler. For ikke å snakke om alle klærne som en egentlig ikke bruker eller trenger... 

Det er ikke for alle å ha så mange møbler og leiligheten/huset fullt av ting. Jeg satser selv på at det er enklere å gjøre husarbeid, jeg liker ikke å måtte flytte på alt hele tiden og rydde overalt for å kunne støvsuge. 

Du er lur som tar ting jevnlig, og ikke som et skippertak nå og da :) 

Anonymkode: df207...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en tråd her inne som inspirerte meg. Dag 1 kvitter man seg med en ting, dag 2- to ting, osv. I en mnd. Det som kan doneres, skal doneres. 

Anonymkode: fe05c...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tek ei skuffe eller eit skap eller eit anna område når eg kjem på det, men det må vere helg eller ein fridag! Heilt klart eit overskuddsfenomen, eg må ha nok ledig tid til å bli ferdig med det eg startar på. 

Det motiverer meg å sjå (eller vite) at det er ryddig på eit felt, sjøl om det er meir å ta av😂 

I perioder har eg kasta/levert til bruktbutikk/klescontainer ofte, og det er så ufattelig mykje som bør ut av huset!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke netflix, så har ikke sett det som nevnes i HI. Men skal se det så snart muligheten byr seg.

Synes det høres vanskelig ut med å ta kategori etter kategori. Man må jo da vite hva man har overalt fra før? Er ikke noe av problemet at dette er kanskje noe som er problemet, at man ikke vet hva man har hvor??

 

Men, inspirasjon kommer mye fra at når jeg dør, skal ikke ungen måtte bruke en hel mye tid og energi og penger på å kvitte seg med rask.
Tingene i huset skal være funksjonelt og nyttig og skal gjøre tilværelsen vår lettere og bedre. Dessuten, så kommer jeg til å flytte langt bort med årene. Da er det greit å ha lite ting som skal være med på lasset.

 

Det vil gå mindre tid til husabeid med mindre ting i hus, det vil gå raskere og lettere. Og ikke minst, man sparer utrolig mye penger og tid (gå å lete etter ting man egentlig ikke trenger) på å ikke fylle huset med nips.
Der er utrolig mye som er kjekt å ha, men som har en veldig begrenset bruksområde. Dessuten, mye kan man også gjøre uten dette nipset.

Kikket f.eks på en skjeliknende sak i går, for å forme kjøttboller. 'Å, så kjekt' tenkte jeg. Da får man alle i omtrent samme størrelse. Samtidig, det er ikke sååååå ofte at jeg faktsk lager kjøttboller (eller liknede) selv. Stengte så fanen og tenkte: det var de 25 kr spart. Ikke mange kroner, men tilsammen kan det bli utrolig mye.

Anonymkode: a1056...dc8

Når en tar alt innenfor en kategori, så er poenget at en skal samle absolutt alt en har og ha det foran seg når en rydder igjennom. F.eks. som med klær, du henter alt du finner av dine klær fra alle rom, legger det på gulvet foran deg og det er først da du ser hvor mye du faktisk har. Du har også da mulighet til å se om du har flere av samme type plagg, og kan velge mellom de. Du skal også vurdere om du beholder plagget fordi du 

-trenger det

-liker det

-bruker det

Hvis du beholder den selv om den ikke passer, stoffet er utslitt, du skal fikse den "en dag", du har gode minner med den og vil ikke kaste av den grunn, "kjekt å ha, kanskje du passer den en dag", den egentlig ikke er stilen din lengre men det er et fint plagg, til kostymeparty osv osv, så er det meningen at du skal gå en god runde med deg selv og forhåpentligvis gi vekk/selge/kaste. 

 

Du har mange likhetstrekk med meg i noen av målene og hvordan du tenker. Hvis jeg skulle bli alvorlig syk eller havne i en ulykke, så er det mange eiendeler jeg ikke ville pårørende skulle finne og måtte rydde i. Spesielt innenfor papirer, som private brev og dagbøker, diverse flaue gjenstander fra fester for mange år siden og sånt. Jeg er voksen nå og tenker at enkelte ting ikke trenger å være en del av min bagasje 😁I tillegg har vi små barn som trenger mer plass, etterhvert som de vokser til vil de både gå på utforskning i spennende esker og skuffer, samt det følger med en god del eiendeler med dem. 

Sist vi flyttet hadde vi vannvittig masse eiendeler med på flyttelasset, og jeg så at det er over halvparten som kun tar opp plass hos oss selv etter mange år. Jeg er langt ifra ferdig å rydde, men det er lettere fremover fordi jeg skal ta enda en runde igjennom alle kategoriene nå som jeg har vært gjennom det og er mer selektiv og rolig på hva vi faktisk ønsker å ta med videre i livet og fremtiden. I tillegg skal familien bli mer og mer inkludert, jeg skal ha med barna på å rydde opp i lekene deres.

Jeg skal liste opp kategoriene jeg har fulgt:

-Klær (kun egne først, deretter barnas)

-Bøker, magasiner og hefter

-Papirer (regninger, attester, jobbrelatert, kontrakter, forsikring, reklame, avis, og lignende)

-Diverse (toalettsaker, interiør, kjøkken, bad, husholdningsartikler, hobbyartikler, kontor, smykker+++)

-Sentimentale ting (bilder, kort, brev, dagbøker, minner, arv, gaver, gjenstander fra barndom+++)

Anonymkode: df207...b2d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har minimert eiendelene mine i flere år nå (opp mot syv år tror jeg), og etter hvert også relasjoner, aktiviteter, oppgaver, forpliktelser etc. Inspirasjonen er å få mer tid til det jeg har lyst til, og å bruke mindre tid på ting jeg har sagt ja til i uoppmerksomhet. Videre, å vite hvor jeg har ting, at jeg ikke bruker unødvendig tid på å lete etter noe, at jeg vet at det jeg har faktisk er funksjonelt, og at jeg gjennom flere flyttinger de siste årene har kunnet flytte med lettest mulig lass.

Det er helt utrolig hvordan ting og eiendeler tilsynelatende vokser fram.. Jeg har som sagt holdt på med dette i flere år, og det er en livsstil, ikke noe man kan bare gjøre en gang og ha overstått. Men det har gjort at jeg er så utrolig mye mer bevisst på forbruket mitt og hvor miljøvennlige valg jeg tar.

Har etter hvert blitt veldig vass på å ikke ta imot ting jeg ikke trenger (selv gaver), gi gaver videre, gi bort ting, ikke knytte så mye verdi eller sentimentalitet til objekter, og å sette friheten ved å ikke eie høyere enn "gleden" ved å eie. Stadig ser jeg på en ting og tenker "er jeg lykkeligere av å eie denne, eller å slippe å eie denne?".. og veldig ofte er det det siste.

Har også kun en stor kommode til klær (pluss noe vinterjakker og sko et annet sted), og har da denne kommoden som mal for hvor mye jeg "gir meg selv lov" til å eie. Det er deilig og befriende! 

En annen motivasjon er å vite at alle klærne passer, er hele og i god stand. Alle trusene i skuffen er "de bra trusene", ikke sånn som før da jeg hadde fem-seks gode og tjue slitte og ødelagte og for må eller for utvaska :)

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en tråd her inne som inspirerte meg. Dag 1 kvitter man seg med en ting, dag 2- to ting, osv. I en mnd. Det som kan doneres, skal doneres. 

Anonymkode: fe05c...181

Den tråden har jeg lest, den likte jeg veldig godt 😁 Veldig flott at du ble inspirert av den. Kanskje jeg slenger meg med etter denne rydderunden!

Den utfordringen passer ikke helt for meg akkurat nå, fordi jeg allerede var midt i en ryddeprosess og da blir 1 ting for lite. Jeg har nok helt sikkert kastet ut av hus godt over 400 eiendeler så langt på disse ukene 😂 Bruktbutikken i byen ble veldig fornøyd, jeg har fått inn litt penger og det som er donert eller gitt vekk har vært til nytte for andre :) 

Anonymkode: df207...b2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min inspirasjon var at barnet skulle konfirmeres og at vi ville ha selskapet hjemme.... Da måtte det være ryddig nok til at alle kunne se over alt 😂

Anonymkode: 7e97f...0d9

Klarte du det?! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Netflix sin serie med Marie Kondo. Vips var alt så ryddig atte. Måtte til innkjøp av store og små bokser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...