Gå til innhold

Han unngår sex rundt eggløsning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er i den situasjonen at vi egentlig skal ha prøverør. Vi har egentlig ikke prøvd så veldig lenge, men grunnet dårlig sædkvalitet og gått uten prevensjon i et par år (uten eggløsning). Nå som syklusene mine endelig er blitt mer regelmessige og stabile med eggløsning, så ender det aldri med sex ved positive eggløsningstester. Jeg vil gjerne unngå prøverør, så jeg syns vi burde bruke tiden fornuftig. Herregud! Vi vil jo begge ha barn, og jeg er kåt hele tiden uansett, så det er ikke slik at jeg kun har sex pga babyprøving. Men jeg oppriktig ønsker sex fordi jeg er så kåt og våt. Jeg ble så lei og frustrert, sa vi bare kunne legge hele babydrømmen på hylla, når han likevel ikke vil prøve vanlig først. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal måtte gå igjennom et evig kaos og rot IGJEN bare fordi han ikke vil prøve på egenhånd. Hva får han til å måtte betale 20.000 kr uten å prøve på egenhånd? vi har jo aldri prøvd selv før.

Anonymkode: 31153...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, kan det være at han kanskje ikke er helt klar? 

Anonymkode: 58d7c...0fa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, kan det være at han kanskje ikke er helt klar? 

Anonymkode: 58d7c...0fa

Skulle jo tro det. Da det er han som er mest ivrig på prøverør. Han er jo godt over 30 år. Hvor lang tid skal han ha før han blir klar? Vil nok si at det jeg som ikke føler meg klar for prøverør igjen.

- Ts

Anonymkode: 31153...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere snakket grundig rundt hvorfor han ikke vil ha sex rundt EL? Synes det høres rart ut, som om han har misforstått noe. 

Jeg var på fertilitetssjekk hos en privat klinikk for noen år siden. Hadde også hatt tull med syklus etter hormonprevensjon. Hos meg ble det oppdaget at jeg akkurat hadde hatt EL, noe jeg ikke hadde hatt på flere år. Det første vi fikk beskjed om var derfor å ha sex på naturlig måte rundt neste EL. Klinikken ønsket ikke å utrede eller behandle oss videre før vi hadde prøvd dette i minst 3 PP. Rett og slett fordi det ville vært svindel fra deres side å sette i gang en behandling som er ganske invaderende i forhold til syklus og naturlige hormonnivåer i kroppen dersom alt endelig var på plass. 

Spira satt forøvrig i 2pp og er 3 år i dag. Dessverre kom ikke EL tilbake etter fødsel, så nå er jeg satt på stimulering for ivf. 

Men jeg er sjeleglad for at vi slapp det i første runde og glad for at klinikken ikke satte oss på ivf på første mulighet. 

Kanskje du kan forklare dette til mannen din? IVF øker ikke sjansene for barn hvis dere allerede er fruktbare på egenhånd, så det må prøves først. Så lenge EL er tilbake er det håp! 

Anonymkode: aeda4...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at han sliter litt med seg selv, fordi noe av «feilen» er hos han pga dårlig sædkvalitet? At dere prøver på egenhånd, og så går det kanskje ikke denne gangen heller, og han føler han skuffer deg? Med prøverør er det liksom vitenskap og mindre personlig, andre skal ordne det. Kanskje han tror at dere har bedre sjanse med prøverør også, og at det føles bedre? Eller at går det ikke nå igjen, så er det ikke bare han som ikke fikk det til. Jeg vet ikke. 

Jeg tror menn sine følelser oppi noe sånt kan være ganske vonde. At det kan gå mye ut over deres følelse av maskulinitet osv. Jeg så bare hvor langt inne det satt hos min mann å ta sædprøve, og hvordan han nesten hoppet av glede når han fikk telefon om at alt var bra. Da var det jeg som satt å grein, fordi jeg enda ikke hadde fått svar på om jeg hadde noen «feil». Uansett, det er jo mange følelser ute å går i disse prosessene.

Det at han går igjennom prøverør må jo bety at han vil dette? Håper og tror det ordner seg for dere. Snart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig herfra så er ikke lav sædkvalitet det enkleste å forholde seg til for en mann.. Mannen her prøvde i det lengste å insistere på at han var helt normal og jeg var problemet grunnet historikken min, men da jeg gang på gang ble erklært frisk og fruktbar så måtte han til slutt gi etter. Og prøven viste jo at han var problemet.. 

Men mens vi prøvde vanlig så var det fullstendig drepen å fortelle ham at jeg hadde EL, han kunne ikke vite om det i det hele tatt for da fikk han så angst 😛 Og det selv om han ville ha barn 😛 Så prøv å ikke fortell ham det, kanskje det hjelper?

IVF kan være skikkelig harde greier, så hvis det er en sjanse for at du kan unngå det (og ja jeg sier du, for han må stort sett bare runke i en kopp) så er det verdt forsøket.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.1.2019 den 6.55, AnonymBruker skrev:

Har dere snakket grundig rundt hvorfor han ikke vil ha sex rundt EL? Synes det høres rart ut, som om han har misforstått noe. 

Jeg var på fertilitetssjekk hos en privat klinikk for noen år siden. Hadde også hatt tull med syklus etter hormonprevensjon. Hos meg ble det oppdaget at jeg akkurat hadde hatt EL, noe jeg ikke hadde hatt på flere år. Det første vi fikk beskjed om var derfor å ha sex på naturlig måte rundt neste EL. Klinikken ønsket ikke å utrede eller behandle oss videre før vi hadde prøvd dette i minst 3 PP. Rett og slett fordi det ville vært svindel fra deres side å sette i gang en behandling som er ganske invaderende i forhold til syklus og naturlige hormonnivåer i kroppen dersom alt endelig var på plass. 

Spira satt forøvrig i 2pp og er 3 år i dag. Dessverre kom ikke EL tilbake etter fødsel, så nå er jeg satt på stimulering for ivf. 

Men jeg er sjeleglad for at vi slapp det i første runde og glad for at klinikken ikke satte oss på ivf på første mulighet. 

Kanskje du kan forklare dette til mannen din? IVF øker ikke sjansene for barn hvis dere allerede er fruktbare på egenhånd, så det må prøves først. Så lenge EL er tilbake er det håp! 

Anonymkode: aeda4...6c2

Ja, eller jeg har spurt og gravd. Han sier at han er med og ber meg si ifra ved neste eggløsning. Men når de fruktbare dagene er der, så er han ikke med. Den ene gangen hadde vi sex 6 dager før, men det hjelper jo ikke akkurat når han har så dårlig sædkvalitet. Har sagt vi kan ta det annenhver dag totalt tre ganger i den perioden, slik at han får en dag med pause. Eller hver dag i 3 dager. De to dagene med positiv EL tester og den 3 dagen med negativ, da egget slipper. Men som sagt, når dagen kommer så er han helt unnvikende, bytter tema, sier at "vi kan sikkert gjøre det etterpå" osv. Det ender aldri med sex på de riktige dagene. Jeg trodde det jeg også, så jeg forklarte han hvordan en kvinnelig syklus fungerer. Men det holder ikke! 

Men vi har fått time til IVF, så det er ikke så lenge til. Åååhh, lykke til! 

Helt enig! Men siden jeg ble gravid på første forsøk sist gang, men som vi dessverre mistet etter en stund så er han så positiv til det. Det irriterer meg litt 😕

På 13.1.2019 den 12.49, Fiiol skrev:

Det er ikke det at han sliter litt med seg selv, fordi noe av «feilen» er hos han pga dårlig sædkvalitet? At dere prøver på egenhånd, og så går det kanskje ikke denne gangen heller, og han føler han skuffer deg? Med prøverør er det liksom vitenskap og mindre personlig, andre skal ordne det. Kanskje han tror at dere har bedre sjanse med prøverør også, og at det føles bedre? Eller at går det ikke nå igjen, så er det ikke bare han som ikke fikk det til. Jeg vet ikke. 

Jeg tror menn sine følelser oppi noe sånt kan være ganske vonde. At det kan gå mye ut over deres følelse av maskulinitet osv. Jeg så bare hvor langt inne det satt hos min mann å ta sædprøve, og hvordan han nesten hoppet av glede når han fikk telefon om at alt var bra. Da var det jeg som satt å grein, fordi jeg enda ikke hadde fått svar på om jeg hadde noen «feil». Uansett, det er jo mange følelser ute å går i disse prosessene.

Det at han går igjennom prøverør må jo bety at han vil dette? Håper og tror det ordner seg for dere. Snart. 

Det er mulig det. Prøver og snakke om det og han sier jo selv at "det er ikke så kult for manndommen når utstyret ikke fungerer som det skal" Så det er mulig at han får presentasjons angst eller noe når den fruktbare tiden kommer.. Jeg har prøvd og si at "Du er ikke problemet, og du har ikke et problem. VI har et problem sammen". Men det funger Tydligvis ikke :P Jeg forstår poenget ditt. Uff, så kjedelig. Men ja, kanskje jeg rett og slett bare tar det for gitt at det har vært tyngre for meg enn for han. Kanskje han tar det ganske tungt selv.. Ja, han vil jo det veldig gjerne. Vi gikk igjennom det tidligere i år og vi ble gravide på første forsøk. Han var veldig glad da, før vi mistet..

På 13.1.2019 den 13.41, Ginny skrev:

Erfaringsmessig herfra så er ikke lav sædkvalitet det enkleste å forholde seg til for en mann.. Mannen her prøvde i det lengste å insistere på at han var helt normal og jeg var problemet grunnet historikken min, men da jeg gang på gang ble erklært frisk og fruktbar så måtte han til slutt gi etter. Og prøven viste jo at han var problemet.. 

Men mens vi prøvde vanlig så var det fullstendig drepen å fortelle ham at jeg hadde EL, han kunne ikke vite om det i det hele tatt for da fikk han så angst 😛 Og det selv om han ville ha barn 😛 Så prøv å ikke fortell ham det, kanskje det hjelper?

IVF kan være skikkelig harde greier, så hvis det er en sjanse for at du kan unngå det (og ja jeg sier du, for han må stort sett bare runke i en kopp) så er det verdt forsøket.. 

Uff, ja. Du har nok rett i det. Kanskje ikke det er så lett for han likevel, men at jeg føler det går mer utover meg enn han.. 
Har prøvd og ikke si noe om EL også. Men det er som om han lukter og ser på hele kroppsspråket mitt når jeg har det :P  haha. Han fersker meg hver gang :P 

Joda, vi har allerede hatt et forsøk. Men så mistet vi etter noen måneder.. Tror han ser på IVF som en lettere løsning for å bli gravid, enn det jeg gjør.

 

Hilsen TS

Anonymkode: 31153...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slet litt med prøvingen etterhvert her og, og mannen begynte å ta mer hensyn til sin engstelse for å «ikke få det til» enn at jeg måtte gå gjennom operasjoner og prøverør.

Jeg mistet tålmodigheten etter noen måneder, og sa tydelig at jeg forventet at han gjorde et forsøk. Ikle noe stress om det ikke gikk, men man skal prøve å se om det blir noe. Alternativet var jo tross alt omfattende for meg, og det var jo jeg villig til for hans del.

Han sa seg enig når jeg mistet tålmodigheten og ble sint. Og det funket (ereksjonen altså, ikke graviditet). 

Nå går jeg gjennom en voldsom tung periode og har fått forverret helse som følge av IVF, så nå ser han jo hvor omfattende det endte med å bli. Hadde vært rimelig pissed om han sendte meg til det uten å ta en for laget.

Da hadde jeg nok ikke startet med IVF. Man skal være to om det.

Om man derimot forsøker og det ikke funker så er jo det noe annet. 

Anonymkode: 3c358...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...