Jump to content
BMW 5-serie 535D

Sn√łkaos i Europa, global oppvarming?? ūüėāūüėā

Recommended Posts

AnonymBruker

hydrocarb.png.adc0a58cf94ffb74ac3d497881d6cc51.png

Anonymkode: b9d03...e46

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan si mye om påstanden om menneskeskapt global oppvarming, men en ting er sikkert: Al Gore har tjent jævlig mye penger på den.

Anonymkode: 9839e...86e

Illuminatum
På ‎12‎.‎01‎.‎2019 den 14.37, BMW 5-serie 535D skrev:

Ser denne globale oppvarmingen fungerer, tror den m√• snus p√• hodet, alts√• global nedkj√łling! Bare √• kj√łre diesel og bensinsvin s√• mye man vil, for det er altfor lite allerede, tenk hvordan verden og klimaet hadde vert uten noen forurensninger!!¬†

Denne politikken om √• dra frem klimaet pga milj√łskadende biler er jeg dritt lei serlig da det bare er pisspreik og ikke stemmer!

https://www.vg.no/nyheter/i/ngomQ5/snoekaos-i-europa-minst-21-omkommet-i-ulykker?utm_source=vgfront&utm_content=row-9

Hvorfor skulle dette motbevise global oppvarming?

AnonymBruker
3 minutter siden, RoH said:

Tror du skal sjekke litt til. Vi har i praksis ingen √łrkenspredning siden tidlig 70 tallet.¬†

Hvor leser du det?

Anonymkode: 2ab33...b84

Annonse

AnonymBruker

Den som ikke tror p√• global oppvarming er temmelig nedsn√łdd.¬†

Anonymkode: 6db5d...2fe

Resignert
On 1/12/2019 at 1:37 PM, BMW 5-serie 535D said:

Ser denne globale oppvarmingen fungerer, tror den m√• snus p√• hodet, alts√• global nedkj√łling! Bare √• kj√łre diesel og bensinsvin s√• mye man vil, for det er altfor lite allerede, tenk hvordan verden og klimaet hadde vert uten noen forurensninger!!¬†

Denne politikken om √• dra frem klimaet pga milj√łskadende biler er jeg dritt lei serlig da det bare er pisspreik og ikke stemmer!

https://www.vg.no/nyheter/i/ngomQ5/snoekaos-i-europa-minst-21-omkommet-i-ulykker?utm_source=vgfront&utm_content=row-9

Er redd du driter deg ut her. Global oppvarming betyr ikke n√łdvendigvis en jevnt fordelt temperaturstigning over hele kloden, eller mere spesifikt akkurat der du bor. At det er mye sn√ł akkurat n√•, beviser ingenting. Det som teller er lange serier med data fra mange steder. Og da vises en tydelig utvikling mot h√łyere temperaturer totalt sett. Og jeg er overhodet ingen venstrevridd fanatiker, om du skulle tro det. Tvert i mot. Ingeni√łrutdannet, jobber i oljerelatert bransje, kj√łrer mc og dieselbil, er jeger, og absolutt for √• skyte mere ulv. (Har til og med hatt flere BMWer....)

RoH
15 timer siden, Påkrevd skrev:

Vi¬†har ikke hatt noe √łrkenspredning, nei. Men ford√łmt mange andre har det.

https://www.google.no/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSL3191845020070831

Enten du tror det eller ikke s√• blir det er jorda gr√łnnere i dag enn den var for 100 √•r siden, vi produserer 5 ganger mer effektivt pr areal osv. Men for √• finne denne informasjonen m√• du bruke litt tid ut over de mest tabloide artikler. Det st√łrste problemet vi har er mangel p√• fordeling av goder, lettvinne kortsiktige l√łsninger.¬†

Påkrevd
11 timer siden, RoH skrev:

Enten du tror det eller ikke s√• blir det er jorda gr√łnnere i dag enn den var for 100 √•r siden, vi produserer 5 ganger mer effektivt pr areal osv. Men for √• finne denne informasjonen m√• du bruke litt tid ut over de mest tabloide artikler. Det st√łrste problemet vi har er mangel p√• fordeling av goder, lettvinne kortsiktige l√łsninger.¬†

N√• dreier du jo alt over p√• noe helt annet. √ėrkenene sprer seg. Det var det jeg svarte deg p√•. Sahara sprer seg s√łrover hele tiden ¬†Iran opplever en enda raskere utvikling. √ėrkener verden over blir st√łrre og st√łrre.¬†Samtidig blir vannressursene dramatisk mindre. Spredningsraten¬†ligger n√• 30 ganger raskere enn normalen.¬†Hvis jeg leser tabloidartikler, mistenker jeg at du leser Donald Duck.

For√łvrig er det ikke dagens situasjon som er det mest kritiske med tanke p√• mat.¬†Vi kunne f√ł¬†alle i verden og fortsatt ha mat til overs,¬†men det en temperatur√łkning gj√łr i fremtiden, med¬†sterkt reduserte avlinger i forhold til idag, og en stadig eksploderende befolkningsvekst, det er da det virkelig blir skummelt.¬†

RoH
På 15.1.2019 den 22.02, Påkrevd skrev:

N√• dreier du jo alt over p√• noe helt annet. √ėrkenene sprer seg. Det var det jeg svarte deg p√•. Sahara sprer seg s√łrover hele tiden ¬†Iran opplever en enda raskere utvikling. √ėrkener verden over blir st√łrre og st√łrre.¬†Samtidig blir vannressursene dramatisk mindre. Spredningsraten¬†ligger n√• 30 ganger raskere enn normalen.¬†Hvis jeg leser tabloidartikler, mistenker jeg at du leser Donald Duck.

For√łvrig er det ikke dagens situasjon som er det mest kritiske med tanke p√• mat.¬†Vi kunne f√ł¬†alle i verden og fortsatt ha mat til overs,¬†men det en temperatur√łkning gj√łr i fremtiden, med¬†sterkt reduserte avlinger i forhold til idag, og en stadig eksploderende befolkningsvekst, det er da det virkelig blir skummelt.¬†

Du gidder ikke sjekke noen påstander kritisk. 

https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/change_in_leaf_area.jpg

Om du gidder √• sjekke litt n√¶rmere vil du finne ut at landbruke har ca 50% h√łyere effektivitet pr. areal i dag enn det vi hade for 50 √•r siden.¬†

N√•r det gjelder befolkningseksplosjonen er det mer eller mindre enighet i forskningsmilj√łene om at tilveksten vil stanse ett eller annet sted mellom 11 og 13 milliarder. Tendens til reduksjon av befolkningstilveksten ser vi i s√• og si alle verdensdeler med unntak av 8-10 land, befolkningstilveksten vi ser skyldes i all hovedsaklighet √łkt alder blant befolkningen. S√• denne delen kan du ogs√• ta helt med ro.¬†

S√• hva st√•r vi igjen med av kriser? mulig to grader tempraturheving neste 50-100 √•rene. Tipper det g√•r helt greit, om ikke kan jeg spandere en √łl. Heving av havniv√•et kan du ogs√• ta med en stor klype salt, da isen p√• sydpolen forsatt √łker, og Gr√łnlandsisen (i den grad den har noe som helst √• si) kommer til √• bruke minst 20 000 √•r p√• og smelte (√• da har det jo kansje kommet en ny istid og reddet deg).¬†

Påkrevd
På 17.1.2019 den 0.42, RoH skrev:

Du gidder ikke sjekke noen påstander kritisk. 

https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/change_in_leaf_area.jpg

Den stemmer sikkert til sitt bruk,¬†den,¬†men det¬†der er en leaf area index, ikke¬†et kart over dyrkbare jordbruksomr√•der (kremt, det var dette med √• v√¶re litt kritisk med kildebruk, da).¬†P√•peker for√łvrig¬†at dette er en str√•mann¬†du plutselig dro inn etter at jeg kommenterte¬†√łrkenspredning.

Om du gidder √• sjekke litt n√¶rmere vil du finne ut at landbruke har ca 50% h√łyere effektivitet pr. areal i dag enn det vi hade for 50 √•r siden.¬†

I så fall Ingen reell forskjell. For 50 år siden var vi 50% færre mennesker. 

N√•r det gjelder befolkningseksplosjonen er det mer eller mindre enighet i forskningsmilj√łene om at tilveksten vil stanse ett eller annet sted mellom 11 og 13 milliarder. Tendens til reduksjon av befolkningstilveksten ser vi i s√• og si alle verdensdeler med unntak av 8-10 land, befolkningstilveksten vi ser skyldes i all hovedsaklighet √łkt alder blant befolkningen. S√• denne delen kan du ogs√• ta helt med ro.¬†

S√• lenge befolkningsveksten skjer der den aller helst ikke b√łr skje, s√• bekymrer det meg, jo. En stor √łkning i antall eldre betyr en stor √łkning i antall personer utenfor arbeidsf√łr alder, men som fortsatt trenger like store ressurser, noe som igjen skaper sine utfordringer. Jeg har ogs√• sett analysene som forutser mellom 10-15 milliarder. Med tanke p√• hvilken harmonisk verden vi lever i n√•, s√• skal det bli artig √• n√¶rmest doble den, tenker jeg. Mennesket er en krigersk rase, og massive arealer som ellers faktisk kunne v√¶rt dyrket,¬†er jeg redd kommer til √• ligge brakk p√• grunn av konflikter og andre faktorer. S√• jo, det er bekymringsfullt.

S√• hva st√•r vi igjen med av kriser? mulig to grader tempraturheving neste 50-100 √•rene. Tipper det g√•r helt greit, om ikke kan jeg spandere en √łl. Heving av havniv√•et kan du ogs√• ta med en stor klype salt, da isen p√• sydpolen forsatt √łker, og Gr√łnlandsisen (i den grad den har noe som helst √• si) kommer til √• bruke minst 20 000 √•r p√• og smelte (√• da har det jo kansje kommet en ny istid og reddet deg).¬†

Atter en gang, langt fra √łrkener (som du beleilig nok sluttet √• nevne i innleggene dine), men n√• snakker du om Sydpolens (eller rettere sagt Antarktis‚Äô)¬†ismasse¬†p√• vinterstid. Den er √łkende, det har du rett i, men det betyr ingenting¬†i og med at det foreg√•r en¬†enorm smelting hver sommer. Ser du n√¶rmere p√• sommerniv√•ene p√• isen, er de lavere enn noen gang. Cherrypicking er en uting.¬†https://earthobservatory.nasa.gov/images/89280/melting-woes-antarctic-sea-ice-at-record-lows¬†(og ikke kom og klag p√• kilde igjen,¬†NASA Refererer du selv til).

Du tipper det går helt greit, og mener vi skal ta det med en klype salt. Jeg velger heller å ta din tipping om verdens fremtid med en klype salt. 

Edited by Påkrevd

Annonse

AnonymBruker

S√• kaldt det er i Europa n√• om dagen er det iallefall ikke noe grunn til umiddelbar bekymring for "global oppvarming" ;). Er vel mer "Global nedkj√łling".

Anonymkode: f13d2...5db

Aragorn ll Elessar
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

S√• kaldt det er i Europa n√• om dagen er det iallefall ikke noe grunn til umiddelbar bekymring for "global oppvarming" ;). Er vel mer "Global nedkj√łling".

Anonymkode: f13d2...5db

Lær deg forskjellen på vær og klima.

Made4u
På 12.1.2019 den 14.37, BMW 5-serie 535D skrev:

Er du reelt dum eller bare gj√łr du deg til?

Om du tror et sn√łkaos som er et lokalt anliggende kan beskrive et globalt problem, ja da har du tenkt lite over dette eller du vil kanskje bare trolle?

BMW 5-serie 535D
5 timer siden, Made4u skrev:

Er du reelt dum eller bare gj√łr du deg til?

Om du tror et sn√łkaos som er et lokalt anliggende kan beskrive et globalt problem, ja da har du tenkt lite over dette eller du vil kanskje bare trolle?

Er dritt lei det klimamaset og det milj√łtullet til folk. Ja jeg mener det reelt, er full vinter b√•de her i Skandinavia og ellers i Europa.¬†

Jeg tror det jeg vil og du tror det du vil, jeg er seri√łs og troller aldri¬†

SupaWoman
På 15.1.2019 den 10.01, RoH skrev:

Norge er gr√łnnere enn for bare f√• √•r siden.¬† Vi gror nesten igjen.¬†¬†

BMW 5-serie 535D
2 minutter siden, Peonjenta skrev:

Norge er gr√łnnere enn for bare f√• √•r siden.¬† Vi gror nesten igjen.¬†¬†

Ja Norge er gr√łnnere enn for noen f√• √•r siden og det er den j√¶vla ulven sin feil. Kan ikke ha en j√¶vla sau p√• beite lenger da lystmorderen kommer √• gj√łr rent bord. Alt gror igjen, f√• bort ulven s√• blir det √•pent igjen¬†