Gå til innhold

Hvor fattig er egentlig studenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg betaler 4500 i leie, ca 300 i mobil, ca. 2500 på mat, 299 treningssenter, 460 til busskort, ca. 500 på klær, og 99 til netflix. I tillegg har jeg 2200 kr i utgifter til lege/psykolog, heldigvis bare en utgift i januar/februar. Og jeg liker å kunne treffe venner, gå på kino, ta en øl og så videre. Jeg får ingen økonomisk støtte fra foreldrene mine og jeg er helt avhengig av å jobbe for å få det til å gå rundt. Jobber fullt hver eneste sommer og jobber deltid resten av året. Da føler jeg at jeg har romslig økonomi. 

Men TS; hvordan har du fått råd til leilighet? Har foreldrene dine sponset deg? De fleste studenter er ikke så heldige. De fleste av mine venner blir ikke sponset av foreldrene sine.

Anonymkode: 9816e...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hvor i landet man studerer, boligprisene varierer veldig. Dessuten varierer det selvsagt også hva slags bakgrunn man har, noen får spons fra familie/foreldre, noen har sparepenger osv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel:

6000 i leie
600 i strøm
300 telefon
450 busskort
2000 kr mat
= 9350

Semesteravgift to ganger i året: 3450 x2 =
Bøker per semester: +/- 2000kr x2
Fagforeningskontigent: 380kr x2
Tannlege en gang i året: 500kr
Optiker en gang i året: 500kr
Linser per år: ca 3000kr
= 15 660kr/år = 1305kr/mnd

= Minimum å leve på: 10 655 i mnd.
Studielån per mnd: 8118kr

Og dette er i det hele tatt før jeg kan begynne å tenke på ting som å dra til fastlegen, dra ut på byen, kjøpe vin, besøke mor og far, julegaver, ferie etc.

Så selvfølgelig jobber jeg, gjerne mellom 5-10 vakter i måneden. Da kan jeg leve litt, og spare litt, og ikke bekymre meg for hver eneste krone.

Anonymkode: 6bf6f...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har glemt utgiftene til pensumbøker (engangssum som på mitt studium er ca 10 000 på to semester), depositum (engeangssum på ca 15 000 i starten av året), kollektivttransport 450 i måneden, mat ca 2000 i måneden om man spiser sunt og følger helsedirektoratet sine råd med frukt og grønt (fryste grønnsaker er fremdeles grønt), eventuelt treningssenter - si 300 kroner, plutselig ryker mobilen/pc/andre større viktige utgifter - så da må man bruke 2000 på ny/reperasjon, mobilabnomang - jeg har 150 kroner i måneden, strøm+internett=2000 i måneden osv osv osv. 

Er dyrt å leve og studere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel:

6000 i leie
600 i strøm
300 telefon
450 busskort
2000 kr mat
= 9350

Semesteravgift to ganger i året: 3450 x2 =
Bøker per semester: +/- 2000kr x2
Fagforeningskontigent: 380kr x2
Tannlege en gang i året: 500kr
Optiker en gang i året: 500kr
Linser per år: ca 3000kr
= 15 660kr/år = 1305kr/mnd

= Minimum å leve på: 10 655 i mnd.
Studielån per mnd: 8118kr

Og dette er i det hele tatt før jeg kan begynne å tenke på ting som å dra til fastlegen, dra ut på byen, kjøpe vin, besøke mor og far, julegaver, ferie etc.

Så selvfølgelig jobber jeg, gjerne mellom 5-10 vakter i måneden. Da kan jeg leve litt, og spare litt, og ikke bekymre meg for hver eneste krone.

Anonymkode: 6bf6f...fde

Studielån per mnd er på 10250 kr, ikke 8118. Er det ingen studenter som kan grunnleggende matematikk lenger?

Anonymkode: cbca4...a60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tran09 skrev:

Du har glemt utgiftene til pensumbøker (engangssum som på mitt studium er ca 10 000 på to semester), depositum (engeangssum på ca 15 000 i starten av året), kollektivttransport 450 i måneden, mat ca 2000 i måneden om man spiser sunt og følger helsedirektoratet sine råd med frukt og grønt (fryste grønnsaker er fremdeles grønt), eventuelt treningssenter - si 300 kroner, plutselig ryker mobilen/pc/andre større viktige utgifter - så da må man bruke 2000 på ny/reperasjon, mobilabnomang - jeg har 150 kroner i måneden, strøm+internett=2000 i måneden osv osv osv. 

Er dyrt å leve og studere. 

Depositum binder riktignok opp penger, men det er ikke en utgift.

Anonymkode: cbca4...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studielån per mnd er på 10250 kr, ikke 8118. Er det ingen studenter som kan grunnleggende matematikk lenger?

Anonymkode: cbca4...a60

Sett bort fra storstipendet, sitter jeg med 5900kr i mnd..

Anonymkode: 48238...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2019 den 14.21, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det også er gøy å dra på jobb og treffe folk, gjøre noe annet :) tjener 7500 på fire helgevakter, og får spart minst 50 000 hvert år og drar på ferie. Det er selvsagt verdt det!

Anonymkode: 4b982...3a9

Kan jeg spørre deg om hvor du jobber? :)

Anonymkode: 60e11...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sett bort fra storstipendet, sitter jeg med 5900kr i mnd..

Anonymkode: 48238...862

Sett bort fra feriepengene sitter jeg igjen med like mye mindre i lønn som feriepenger. Men de forsvinner jo ikke egentlig fra inntekten min av den grunn.

Anonymkode: cbca4...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Trondheim, og betaler 4950 kr for å leie. Jeg har ikke deltidsjobb, men jeg får ekstra stipend på rundt 3000 i måneden. Nå i Januar har jeg satt over 20 000 på sparekonto (fikk utbetalt rundt 29 000, så hadde jeg 3 000 kr på konto fra forrige måned pga at jeg ikke brukte penger på mat i juleferien - bare husleie, mobiltelefon og Spotify). Så ja jeg vet ikke jeg? 🤷🏼‍♀️

Jeg tror det handler om prioriteringer, fordi jeg lever veldig bra på rundt 11 000 kr i måneden.

Anonymkode: 29552...60e

Men du har 3000 kr ekstra i måneden, få studenter har ekstrastipend. Om husleien din er 5000, har du 6000 til overs på å bruke på resten. Mange studenter har kanskje 5000 i husleie som deg og 8000 i måneden. Da har du dobbelt så masse som de til overs. Selvfølgelig er det ikke vanskelig å leve på studielån om man får 3000 ekstra i måneden. Du skriver forøvrig at du hadde 3000 kr igjen på konto fra desember, du får jo 3000 kr ekstra i måneden også. Så hadde du ikke det, så hadde du jo gått i null med det samme forbruket. 

Synest det blir litt teit å skrive at det handler om priorteringer når du får mye mer utbetalt enn andre studenter. Jeg hadde også følt jeg hadde det romslig om jeg hadde hatt samme sum utbetalt, men jeg hadde ikke sagt om andre studenter at de er dårlige til å prioritere når jeg hadde levd på 3000 kr mer i måneden.

 

Anonymkode: cde60...381

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du har 3000 kr ekstra i måneden, få studenter har ekstrastipend. Om husleien din er 5000, har du 6000 til overs på å bruke på resten. Mange studenter har kanskje 5000 i husleie som deg og 8000 i måneden. Da har du dobbelt så masse som de til overs. Selvfølgelig er det ikke vanskelig å leve på studielån om man får 3000 ekstra i måneden. Du skriver forøvrig at du hadde 3000 kr igjen på konto fra desember, du får jo 3000 kr ekstra i måneden også. Så hadde du ikke det, så hadde du jo gått i null med det samme forbruket. 

Synest det blir litt teit å skrive at det handler om priorteringer når du får mye mer utbetalt enn andre studenter. Jeg hadde også følt jeg hadde det romslig om jeg hadde hatt samme sum utbetalt, men jeg hadde ikke sagt om andre studenter at de er dårlige til å prioritere når jeg hadde levd på 3000 kr mer i måneden.

 

Anonymkode: cde60...381

Studenter får (låne) 108250 Kr for en 10-mnd periode. Dette blir 10825.kr i mnd, ikke 8000. 

Anonymkode: cbca4...a60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studenter får (låne) 108250 Kr for en 10-mnd periode. Dette blir 10825.kr i mnd, ikke 8000. 

Anonymkode: cbca4...a60

Og de to siste månedene er gratis å leve mener du?

Anonymkode: 37d94...2fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og de to siste månedene er gratis å leve mener du?

Anonymkode: 37d94...2fe

Hvor har jeg skrevet at jeg mener det?

For øvrig får man i 2019 10 mnd + 3 uker støtte.

De to mnd er tilgjengelig for sommerjobb på fuøltid.

Anonymkode: cbca4...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har jeg skrevet at jeg mener det?

For øvrig får man i 2019 10 mnd + 3 uker støtte.

De to mnd er tilgjengelig for sommerjobb på fuøltid.

Anonymkode: cbca4...a60

Det er flere hundre søkere på jobber som ikke krever utdannelse. Når man må konkurrere med folk som jobber på nav-tiltak og derfor koster bedriften 0, hvem tror du vinner?

Anonymkode: 37d94...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har jeg skrevet at jeg mener det?

For øvrig får man i 2019 10 mnd + 3 uker støtte.

De to mnd er tilgjengelig for sommerjobb på fuøltid.

Anonymkode: cbca4...a60

Hahahahshahahahahahaha det er så sykt virkelighetsfjernt. 

Jeg bor i en typisk studentby. Det er makge studenter og få jobber. Den siste jobben jeg søkte på (10% stilling) var det 60 søkere på. 

Dette er standarden. 

Tror du sommerjobber vokser på trær? 

Hahaha

Anonymkode: 5e778...8c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahahahshahahahahahaha det er så sykt virkelighetsfjernt. 

Jeg bor i en typisk studentby. Det er makge studenter og få jobber. Den siste jobben jeg søkte på (10% stilling) var det 60 søkere på. 

Dette er standarden. 

Tror du sommerjobber vokser på trær? 

Hahaha

Anonymkode: 5e778...8c6

Hva i all verden er fjernt med at tiden er tilgjengelig? Den er jo det.

Anonymkode: cbca4...a60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det ikke en eneste student som klarer regnestykket 108250/10 lengre?

Hva slags jobber er det disse i såfall mener de skal kunne bli kvalifisert for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Trondheim, og betaler 4950 kr for å leie. Jeg har ikke deltidsjobb, men jeg får ekstra stipend på rundt 3000 i måneden. Nå i Januar har jeg satt over 20 000 på sparekonto (fikk utbetalt rundt 29 000, så hadde jeg 3 000 kr på konto fra forrige måned pga at jeg ikke brukte penger på mat i juleferien - bare husleie, mobiltelefon og Spotify). Så ja jeg vet ikke jeg? 🤷🏼‍♀️

Jeg tror det handler om prioriteringer, fordi jeg lever veldig bra på rundt 11 000 kr i måneden.

Anonymkode: 29552...60e

Du prioriterer fornuftig! Og ja, det handler selvsagt om prioritering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Er det ikke en eneste student som klarer regnestykket 108250/10 lengre?

Hva slags jobber er det disse i såfall mener de skal kunne bli kvalifisert for?

Klarer ikke du å svare på det tidligere spørsmålet? Hva gjør man med to månedene der man ikke får penger? Ikke alle kan bo gratis hos foreldre eller si opp boligen. I Tromsø er det vanskelig å få bolig, samme med mange steder i utlandet, så da må man betale også på sommeren. Og som jeg skrev over så er det flere hundre søkere per stilling i f.eks matbutikker så å skaffe seg en sommerjobb er ikke lett for denne generasjonen. Heldig du som tilhører dessertgenerasjonen og fikk det meste servert på et sølvfat.

Anonymkode: 37d94...2fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2019 den 14.08, AnonymBruker skrev:

Det er ikke beregnet inn tid til jobb der.

Nei, det er helt riktig. En heltidsstudent forventes å bruke 40 timer i uka (på seriøse studier). 

Anonymkode: 36079...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...