Gå til innhold

Hvor fattig er egentlig studenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært student i flere år nå. Har ikke trengt deltidsjobb og levd kun på stipend/lån.

Ja, jeg innrømmer at jeg trenger faktisk hjelp fra Lånekassen for å klare meg, men jeg trenger ingen jobb ved siden av.

Jeg eier egen leilighet, så sparer sikkert noen hundrelapper (har felleskostnader) vs. det å bo i kollektiv eller å leie.

Jeg kan ikke se for meg at fulltidsstudenter med 8000 i mnd. + 1000-2000 fordelt fra storstipendet utover (nærmere 10-tusen i mnd.) faktisk greier å ha 10 lapper i faste kostnader hver måned, og derfor trenger 5.000 inn fra en deltidsjobb kun for å ha mat?

Da må man jo ha funnet en elendig boavtale med SiO eventuelt ikke nødvendigvis trenge å bo midt på Oslo S, men faktisk kanskje bevege seg litt oppover mot f.eks. Sagene/Kjelsås-området, så sparer man kanskje å trenge hele deltidsjobben.

Er det slik at førsteårsstudenter blir ''lurt'' av leietakere og kollektiver til å betale blodpris fra dag 1 fordi de er desperate etter bolig raskt, og det tvinger dem ut i deltidsjobber?

Jeg spiser godt, trener ikke på billigssentrene, og merker ikke forskjell på lommeboken om jeg går på Meny vs. REMA 1000 for å handle basic varer. Som 100 % student så trenger du jo helst flere timer enn det er tilgjengelig i døgnet kun for å holde deg ajour med pensum også. Det er ikke beregnet inn tid til jobb der.

Anonymkode: e9d49...293

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De billigste leiene jeg vet om er ca 5500. 

Anonymkode: 93617...8e3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wierd flex but ok...

tror det er jævlig lurt å ha deltidsjobb med tanke på at du en gang skal betale tilbake all gjelden. En dag sitter du der med x antall tusen du skal tilbakebetale, men folk med deltidsjobb ikke har trengt å bruke like mye av stipendet som det du har, leie eller ei.

Anonymkode: 47d39...1e8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, her i Bergen kan du stort sett glemme å få leid bolig til under 4000, de fleste jeg kjenner betaler fra 4500 og opp til 6000, for bare et lite bøttekott i et kollektiv. Storstipendene ryker fort når man skal ha pensumbøker og leie skal også betales om sommeren, men noe av det kan selvsagt spares og brukes til å spe på gjennom resten av året. Så skal man betale mat, treningsmedlemskap, mobilregning og andre hverdagslige innkjøp som dopapir osv. Det går muligens akkurat rundt uten en deltidsjobb, men da kan du glemme kafèturer, kinoturer eller andre koselige ting. Jeg mener selvsagt ikke at studenter skal kunne strø om seg med luksusvaner, men en liten utskeielse en gang i blant er faktisk nødvendig for å opprettholde en viss livskvalitet.

Så nei, jeg er kanskje ikke direkte avhengig av deltidsjobben min for å kunne overleve, men den gir meg muligheten til å kjøpe middag som ikke er First Price fiskegrateng, ta en øl på byen noen ganger i måneden og gå til tannlegen uten å spørre foreldre eller ta opp forbrukslån. Og ikke minst, spare noen hundrelapper hver måned slik at jeg kanskje en dag har nok egenkapital til å kunne eie egen bolig, slik som deg. :) 

Anonymkode: 221a6...0ad

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo selv at du eier egen leilighet, hvordan fikk du råd til å kjøpe denne? De fleste studenter som er «fattige» og «må» ha deltidsjobb er jo gjerne de som går rett fra vgs og til høyere utdannelse. Nå vet jeg ikke mer enn det du skriver, men det høres jo ut som at du enten må få økonomisk støtte fra et annet hold (f.eks. Foreldre), eller hatt jobb og spart til bolig på forhånd. - Det er veldig dyrt å leie ja, til og med gjennom studentboliger. Tror ikke du skjønner hvor heldig du er om du ikke kan forstå andre som sier de har dårlig råd. 

Anonymkode: 50143...3e9

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det også er gøy å dra på jobb og treffe folk, gjøre noe annet :) tjener 7500 på fire helgevakter, og får spart minst 50 000 hvert år og drar på ferie. Det er selvsagt verdt det!

Anonymkode: 4b982...3a9

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på hvor mye man jobber og hvor billig man leier, og akanskje hvor billig det er mulig å leie der man skal studere. Om man har foreldre som kjøper bolig til en eller arver, så står en ganske sterkt...

Jeg jobbet ikke utenom studiene, bortsett fra somemrjobber, men jeg følte meg aldri fattig. Kunne ikke shoppe alt jeg ville, men husker at jeg gjerne kjøpte noe lite klær eller pynt til leiligheten uten at jeg stresset med penger. Husleien var da 4500 + strøm, og det var ganske dyrt om vinteren med varmekabler i kjeller. 

Syntes det var verre da jeg gikk over på AAP grunnet sykdom, selv om jeg hadde et par tusenlapper mer utbetalt i mnd. (Jeg jobbet jo mye om sommeren, så sum i sum tror jeg at jeg hadde ca like mye pr mnd. I tillegg bodde jeg gratis hjemme om sommeren som student). På aap opplevde jeg til og med å måtte låne penger fordi jeg fikk for lite til husleie og mat. Det slet også mye mer på psyken å være syk + vite at jeg gikk en dyster fremtid i møte + ha dårlig økonomi. Savnet å være student..

Anonymkode: 587c4...c28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hvor du bor også..
Noen plasser er det svindyrt å leie og ikke er det nok studentboliger for alle studentene heller...Så har du elever som må flytte fordi den kommunen de bor i tilbyr ikke den linjen.

Kan nevne Tromsø, en jeg kjenner startet allerede 1år før flytting å lete etter plass å bo, den billigste han og kjæresten fant sammen var 11.000kr i mnd, det var hybel på knappe 20kvm..
Det finnes en haug av studenter som må avslutte utdanningen i Tromsø fordi de ikke finner en plass å bo..

Der jeg er ifra, har de ingen studentboliger, men kommunen tilbyr hytter på campingplass og ett par brakker hvor elever/studenter kan leie til en fin stiv pris på 8000kr/mnd..

Så, noen må ha deltidsjobb, er ikke alle som eier eget heller..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 8000 i lån og stipend. Alt går til regninger og husleie. Har en skikkelig dårlig betalt deltidsjobb (dagtid) som jeg kun har mulighet til å jobbe en dag i uka på, da vi har obligatoriske forelesninger. Har barn, men får ikke barnetillegg, da jeg bor sammen med barnefar. Han ønsker ikke delt økonomi før jeg er ferdig utdannet, men kjøper heldigvis det barnet trenger av klær. Jeg kan ikke jobbe kveld eller helg da han jobber da også. Så alt-i-alt hadde jeg sittet bedre i det som alenemor med overgangsstønad.... heldigvis er jeg ferdig utdannet etter dette semesteret.

Anonymkode: e8f75...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er selvsagt ikke rik på stipen/lån, men det å hevde at de har 8000 kr i mnd er direkte feil. 10 mnd studie gir rett til 2x54125, altså 108250 kr. Dette blir 10825 kr mnd, ikke 8000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenker mer når jeg ser studenter slik:

De refyller vann fremfor å kjøpe nye vannflasker.

De vurderer frem og tilbake om de har råd til 10 ,- kaffe. Veie det å være våken på skolen opp mot 10 kr.

De har ikke råd til å engang benytte seg av studentrabatten til Peppes.

Da må jo noe være fundamentalt galt i deres prioriteringer?

Anonymkode: e9d49...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men tenker mer når jeg ser studenter slik:

De refyller vann fremfor å kjøpe nye vannflasker.

De vurderer frem og tilbake om de har råd til 10 ,- kaffe. Veie det å være våken på skolen opp mot 10 kr.

De har ikke råd til å engang benytte seg av studentrabatten til Peppes.

Da må jo noe være fundamentalt galt i deres prioriteringer?

Anonymkode: e9d49...293

ang. det første: hva er vitsen med å bruke 20+kr på å kjøpe ny vannflaske hver gang du drikker opp den du har, hvis du har muligheten til å bare fylle på? da hadde jeg i hvertfall brukt over 40 kr dagen bare på vann, som jeg ellers kan få gratis i springen..

Anonymkode: 65f09...e7d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg levde ganske godt på lån og stipend, klarte også å spare en del til egenkapital. Bodde på studentbolig med eget bad, under 3 000 i måneden alt inkludert. Kjøpte aldri drikke på byen (førte også til at man aldri førte for å dra på nach og kom seg hjem i tide). Hadde ingen dyre uvaner. Løp ute i stedet for dyrt treningssenter. Lagde og tok med meg mat når jeg ikke var hjemme. Var aldri i utlandet. HM har mange, fine klær om man er litt kreativ. Og satset på klassiske sko og vinterjakke som varte sesong etter sesong. 

Men må innrømme at jeg nøøøt det da jeg begynte å jobbe, og kunne unne meg et SATS medlemskap, noen utenlandsturer i året og en skikkelig fin og dyr veske. 

Anonymkode: 10317...894

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke jobb da jeg har et veldig intenst studie som også inkluderer praksis. Jeg hadde en søndagsjobb, men den mistet jeg da bedriften jeg jobbet for ble flyttet til en annen del av landet. 
Jeg har nettopp fått 21000, men 4500 må jeg betale i kredittregning for nesten hele desember. Jeg handlet også julegaver på kreditt. Jeg lever på kreditt i alle fall den siste uken før jeg får penger, fordi pengene strekker seg rett og slett ikke til jeg får lånet mitt. 
Jeg får normalt utbetalt 8100. 5200 går til leie og strøm, 485 går til busskort, 250 går til telefon, og deretter må jeg betale kredittkortregningen. Det jeg sitter igjen med skal da vare resten av måneden, men det gjør aldri det, så jeg må igjen bruke kredittkort i slutten av måneden igjen. Så lenge jeg betaler ned kredittkortet hver måned, så får jeg ikke gebyr, men jeg er avhengig av å kunne handle på kreditt før jeg får betalt hver måned. 

Får vi nok i lån? NEI. Vi fulltidstudenter skal ikke måtte jobbe. Når jeg har fag i tillegg til at jeg nesten jobber fullt i praksis har jeg ikke sjans til å jobbe utenom. Jeg har ikke tid. Og jeg ser virkelig ikke problemet med å få LÅNE mer penger, fordi det er ikke som at lånekassen er så gavmild. Vi betaler jo pengene tilbake med renter uansett. Hvorfor kan vi ikke låne litt mer penger slik at vi faktisk kan overleve? Det er ikke som om vi får pengene. Det er ikke noe trygd, det er et lån. 

Anonymkode: 91500...42f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2019 den 14.08, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært student i flere år nå. Har ikke trengt deltidsjobb og levd kun på stipend/lån.

Ja, jeg innrømmer at jeg trenger faktisk hjelp fra Lånekassen for å klare meg, men jeg trenger ingen jobb ved siden av.

Jeg eier egen leilighet, så sparer sikkert noen hundrelapper (har felleskostnader) vs. det å bo i kollektiv eller å leie.

Jeg kan ikke se for meg at fulltidsstudenter med 8000 i mnd. + 1000-2000 fordelt fra storstipendet utover (nærmere 10-tusen i mnd.) faktisk greier å ha 10 lapper i faste kostnader hver måned, og derfor trenger 5.000 inn fra en deltidsjobb kun for å ha mat?

Da må man jo ha funnet en elendig boavtale med SiO eventuelt ikke nødvendigvis trenge å bo midt på Oslo S, men faktisk kanskje bevege seg litt oppover mot f.eks. Sagene/Kjelsås-området, så sparer man kanskje å trenge hele deltidsjobben.

Er det slik at førsteårsstudenter blir ''lurt'' av leietakere og kollektiver til å betale blodpris fra dag 1 fordi de er desperate etter bolig raskt, og det tvinger dem ut i deltidsjobber?

Jeg spiser godt, trener ikke på billigssentrene, og merker ikke forskjell på lommeboken om jeg går på Meny vs. REMA 1000 for å handle basic varer. Som 100 % student så trenger du jo helst flere timer enn det er tilgjengelig i døgnet kun for å holde deg ajour med pensum også. Det er ikke beregnet inn tid til jobb der.

Anonymkode: e9d49...293

Du skriver jo svarer selv, du eier en leilighet. Uten lån også? Du sparer ikke noen hundrelapper, du sparer garantert tusenlapper. 

Kjenner ikke en eneste student som betaler under 5000kr for bolig. Da har du 3000kr igjen. Til telefon, strøm, bensin/kollektivt, og mat. Gjerne trenger man klær også, og de koster penger. Selv på salg! 

I tillegg vil man gjerne være sosial, som også koster penger. Borteboere vil også gjerne reise hjem til feks jul. Hvordan skal man finansiere det? 

Stor stipendet må også gå til å kjøpe en del pensum som du ikke kan låne på biblioteket. Ergo kan du ikke dele hele den ut. Den burde også spares på slik at du har noe å gå på om feks vinterjakka blir ødelagt. Men de klærne blir kanskje sponset av noen andre hos deg? 

Hva om man også må til tannlege? Eller lege forsåvidt? Det har også en egenandel. Medisiner til kroniske sykdommer blir heller ikke dekt før du har brukt opp egenandelen på 2500kr. Linser så man kan se noe koster også penger

Du høres virkelighetsfjern ut. Men jeg studerer også med folk hvor foreldrene «selvfølgelig» tar tannlege regningen, eller sponser nye sko når de du går i bare er filler igjen. Eller sponser nye Goretex klær pga studiet, en iPad, kalkulatorer til 1000kr osv. 

Vi som er første generasjon på universitet, og som har levd på fattigdomsgrensa hjemme hele livet(pga foreldrenes inntekt, ikke vår skyld) og bare vil ha en utdannelse for å en gang få bedre lønn og få bedre vilkår til våre framtidige barn, vi har ikke den muligheten. 

 

 

Anonymkode: ec5b9...3d3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2019 den 14.21, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det også er gøy å dra på jobb og treffe folk, gjøre noe annet :) tjener 7500 på fire helgevakter, og får spart minst 50 000 hvert år og drar på ferie. Det er selvsagt verdt det!

Anonymkode: 4b982...3a9

Hvilken jobb har du?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bor i Trondheim, og betaler 4950 kr for å leie. Jeg har ikke deltidsjobb, men jeg får ekstra stipend på rundt 3000 i måneden. Nå i Januar har jeg satt over 20 000 på sparekonto (fikk utbetalt rundt 29 000, så hadde jeg 3 000 kr på konto fra forrige måned pga at jeg ikke brukte penger på mat i juleferien - bare husleie, mobiltelefon og Spotify). Så ja jeg vet ikke jeg? 🤷🏼‍♀️

Jeg tror det handler om prioriteringer, fordi jeg lever veldig bra på rundt 11 000 kr i måneden.

Anonymkode: 29552...60e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere studenter som klager over dårlig råd (i Oslo), men reiser oftere enn meg og er ofte på Hemsedal og ellers ute hver helg. 

Til gjengjeld så bor de i kollektiv. Også har vi nevøen min som også er student 23(år) og jobbet siden tenårene og har spart mesteparten av det han har tjent. Så nå har han kunnet kjøpe seg en leilighet i Oslo.

Anonymkode: 0a241...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Trondheim, og betaler 4950 kr for å leie. Jeg har ikke deltidsjobb, men jeg får ekstra stipend på rundt 3000 i måneden. Nå i Januar har jeg satt over 20 000 på sparekonto (fikk utbetalt rundt 29 000, så hadde jeg 3 000 kr på konto fra forrige måned pga at jeg ikke brukte penger på mat i juleferien - bare husleie, mobiltelefon og Spotify). Så ja jeg vet ikke jeg? 🤷🏼‍♀️

Jeg tror det handler om prioriteringer, fordi jeg lever veldig bra på rundt 11 000 kr i måneden.

Anonymkode: 29552...60e

Hvem betalte da maten din i desember da? Foreldrene dine regner jeg med? Enn vi som ikke får maten dekket av far og mor? Ikke det, vi har blitt bedt på middag 1-2 dager nå i jula. Men må fremdeles ha frokost, lunsj og kvelds. Og middag om man vil de andre dagene.

Men ja, som du beskriver det, så ville jeg også klart meg fint med 6000kr til overs i mnd. Om jeg hadde det. 

Er Internett med i prisen der hvor du bor? Strøm? TV? Hvordan kommer du deg til skolen? Hvem betalte biletten din hjem til jul? 

Anonymkode: ec5b9...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du skriver jo svarer selv, du eier en leilighet. Uten lån også? Du sparer ikke noen hundrelapper, du sparer garantert tusenlapper. 

Kjenner ikke en eneste student som betaler under 5000kr for bolig. Da har du 3000kr igjen. Til telefon, strøm, bensin/kollektivt, og mat. Gjerne trenger man klær også, og de koster penger. Selv på salg! 

I tillegg vil man gjerne være sosial, som også koster penger. Borteboere vil også gjerne reise hjem til feks jul. Hvordan skal man finansiere det? 

Stor stipendet må også gå til å kjøpe en del pensum som du ikke kan låne på biblioteket. Ergo kan du ikke dele hele den ut. Den burde også spares på slik at du har noe å gå på om feks vinterjakka blir ødelagt. Men de klærne blir kanskje sponset av noen andre hos deg? 

Hva om man også må til tannlege? Eller lege forsåvidt? Det har også en egenandel. Medisiner til kroniske sykdommer blir heller ikke dekt før du har brukt opp egenandelen på 2500kr. Linser så man kan se noe koster også penger

Du høres virkelighetsfjern ut. Men jeg studerer også med folk hvor foreldrene «selvfølgelig» tar tannlege regningen, eller sponser nye sko når de du går i bare er filler igjen. Eller sponser nye Goretex klær pga studiet, en iPad, kalkulatorer til 1000kr osv. 

Vi som er første generasjon på universitet, og som har levd på fattigdomsgrensa hjemme hele livet(pga foreldrenes inntekt, ikke vår skyld) og bare vil ha en utdannelse for å en gang få bedre lønn og få bedre vilkår til våre framtidige barn, vi har ikke den muligheten. 

 

 

Anonymkode: ec5b9...3d3

Det er vel 50/50 fordeling i Norge på hvem som får tannlege, klær og månedskort sponset av foreldre eller ikke.

Jeg kjøper mat på Kiwi og har nok klær. Bruker vel i snitt 0 kr. på klær i året.

Anonymkode: e9d49...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...