Gå til innhold

Sær katt - snart nyfødt baby i hus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flytting kan være veldig stressende for en katt, så det er ikke rart at hun har fått litt endring av adferd i forbindelse med dette. Særlig siden hun nå er innekatt i tillegg. Dette synes jeg virker som en helt normal reaksjon.

Du nevner lekebiting. Leker du/dere med henne med hendene? Hender bør være kun for kos og klapp, og leker for leking. Trekk dere vekk med én gang hun begynner å bite, og overse henne totalt.

Hold et øye med kroppsspråk for å se om pus er fornøyd eller misfornøyd, trekk dere unna om kroppspråket skifter (f.eks. vifting med halen eller store pupiller). Ikke alle katter er flinke til å trekke seg tilbake av seg selv når de har fått nok.

Små barn kan ikke lese kroppspråket til katten, og derfor bør de ikke leke/være med katten alene. Dette er for å beskytte både barnet og katten. Sånn er det egentlig med alle dyr, så det er ikke noe som er spesielt for deres katt fordi den er sær (eventuelt litt misforstått).

Av de kattene jeg har hatt så er det ikke alle som har vært like interessert i leker, men stort sett alle blir helt gale av fjær på fiskestang (DaBird). Prøv å få til 15-20 minutter med aktivisering om dagen, det kan gjerne deles opp i flere omganger hvis hun går lei. Når dette er sagt så kan det være litt vanskelig å få en utrygg katt til å leke, så kanskje dere vil ha mer hell med leker fremover ettersom hun venner seg mer og mer til den nye situasjonen? Tålmodighet er ofte nøkkelen. :)

Anonymkode: 064a8...714

Takk for konstruktivt svar! 😊

Ja jeg er enig i at det er en stor omveltning for henne, og det er derfor jeg vil gi det mer tid for å se om atferden endres før jeg vurderer å sette henne bort. Hun har blitt roligere enn hun var med en gang vi flyttet. Får raptuser ca 1 gang daglig, hvor hun løper frem og tilbake i noen minutter og er hyper. Så blir hun rolig etter det.

Når det gjelder hendene, så leker vi ikke med de. Det er kun til kos. Det er mulig jeg ikke alltid skjønner at hun ikke vil ha kos, og at hun da biter for å si ifra. Jeg trekker på refleks til meg hånden, og har snakket strengt til henne. Men skal prøve å heller ignorere henne, for å se om det har noen effekt. 

Akkurat det med pupillene har jeg lært meg. Men ikke det med halen. Skal se litt videoer for å skjønne kroppsspråket bedre 😊

Fjær på fiskestang er hun altså totalt uinteressert i 🙈

Anonymkode: 33338...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er den innekatt nå? Kjenner mange i blokk med katt som er utekatter. 

Anonymkode: 4f07a...8d1

For at hun skal være ute må hun ned i bakgården, og det er ikke lov der vi bor. På andre siden av bygget er det veldig traffikert. Pluss at da må vi ta henne med inn/ut av bygget, så da kan hun ikke gå inn og spise/drikke/sove som hun vil.

Anonymkode: 33338...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken katt eller barn kan være inne en hel dag uten å bli vrange spør Du meg. 

Jeg ville ALDRI  hatt en katt som jeg ikke stolte 100% på med babyer eller småbarn. Du kan jo aldri gå fra babyen i gulvet eller til og med lekegrind. Det kommer til å bli slitsomt for deg. Og hvis babyen blir klort vil du ha dårlig samvittighet (med rette).

Jeg er Kattegal, men aldri om jeg hadde gamblet med babyen øyne 

Anonymkode: 43a3e...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For at hun skal være ute må hun ned i bakgården, og det er ikke lov der vi bor. På andre siden av bygget er det veldig traffikert. Pluss at da må vi ta henne med inn/ut av bygget, så da kan hun ikke gå inn og spise/drikke/sove som hun vil.

Anonymkode: 33338...683

Ok. Lurer veldig på hvorfor dere flyttet et slikt sted og visste at katten ikke kunne beholde det vante livet sitt. Om flyttingen var høyst nødvendig så ville jeg omplassert katten før jeg flyttet. 

Anonymkode: 4f07a...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Lurer veldig på hvorfor dere flyttet et slikt sted og visste at katten ikke kunne beholde det vante livet sitt. Om flyttingen var høyst nødvendig så ville jeg omplassert katten før jeg flyttet. 

Anonymkode: 4f07a...8d1

Vi diskuterte det, og bestemte oss for at katten ikke skulle bestemme hvor vi skulle bo 😉

Ts

Anonymkode: 33338...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi diskuterte det, og bestemte oss for at katten ikke skulle bestemme hvor vi skulle bo 😉

Ts

Anonymkode: 33338...683

Herregud å du venter barn? Klarer ikke ta et klokt valg for en katt engang. 

Anonymkode: 4f07a...8d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud å du venter barn? Klarer ikke ta et klokt valg for en katt engang. 

Anonymkode: 4f07a...8d1

Hahaha 😂 Jeg kan i det minste forskjell på når jeg skal bruke og/å 😉

Anonymkode: 33338...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha 😂 Jeg kan i det minste forskjell på når jeg skal bruke og/å 😉

Anonymkode: 33338...683

Ja drit i katten så lenge du kan og/å-regelen. Svært relevant. Når man har tapt diskusjonen så passer det fint å påpeke andres skrivefeil 🙌🏻 Internett 101.

 

Dere bestemte dere for at katten ikke skulle bestemme hvor dere skulle bo faktisk. Omplasser det stakkars dyret og gi det er verdig hjem, for det har den ikke nå når den har eiere med slike holdninger. Jeg håper dere har mer respekt og innsikt når det kommer til å få barn.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, addict skrev:

Ja drit i katten så lenge du kan og/å-regelen. Svært relevant. Når man har tapt diskusjonen så passer det fint å påpeke andres skrivefeil 🙌🏻 Internett 101.

 

Dere bestemte dere for at katten ikke skulle bestemme hvor dere skulle bo faktisk. Omplasser det stakkars dyret og gi det er verdig hjem, for det har den ikke nå når den har eiere med slike holdninger. Jeg håper dere har mer respekt og innsikt når det kommer til å få barn.

Moralpolitiet er på plass! Godt å se.

Synes det er ganske så spesielt å være så frekk og instruere oss til å sette bort katten uten å kjenne oss i det hele tatt. Men jeg hadde sikkert fått motsatt beskjed om vi hadde omplassert etter kort tid 🤷‍♀️

Ts

Anonymkode: 33338...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moralpolitiet er på plass! Godt å se.

Synes det er ganske så spesielt å være så frekk og instruere oss til å sette bort katten uten å kjenne oss i det hele tatt. Men jeg hadde sikkert fått motsatt beskjed om vi hadde omplassert etter kort tid 🤷‍♀️

Ts

Anonymkode: 33338...683

Du har en katt du ikke kan håndtere og ber om råd. Du har selv satt katten i en situasjon  den åpenbart ikke trives i og som heller ikke er spesielt dyrevennlig. Dette driter du i fordi «katten ikke skal bestemme hvor vi skal bo». Nå skal du sette en baby inn i denne ustabile situasjonen. Når folk påpeker dette så svarer du med å påpeke andres grammatikk.

 

Ja jeg lurer på hvorfor du får de svarene du får 🙄

 

Endret av addict
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, addict skrev:

Du har en katt du ikke kan håndtere og ber om råd. Du har selv satt katten i en situasjon  den åpenbart ikke trives i og som heller ikke er spesielt dyrevennlig. Dette driter du i fordi «katten ikke skal bestemme hvor vi skal bo». Nå skal du sette en baby inn i denne ustabile situasjonen. Når folk påpeker dette så svarer du med å påpeke andres grammatikk.

 

Ja jeg lurer på hvorfor du får de svarene du får 🙄

 

Ja jeg ber om tips, og synes da det er ganske frekt å rope omplassering. Om du leser det jeg skriver så skjønner du at jeg vil gjøre flere grep for at katten skal bli fornøyd 😊

Ts

Anonymkode: 33338...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten trenger mer stimuli og det får den ikke inne, sorry. Har selv kastrert utekatt som er vill men snill og 2 små barn. Det går fint men jeg må hele tiden passe på og observere kroppspråket til pus, om den er i raptus modus eller ikke. Hadde den vært inne 24/7 hadde den klikka. Barna må læres opp i å ikke plage katten, men det er jo like greit å få inn med morsmelk sånn sett. Må legge kattenett over vogn og barneseng da den elsker å sove der, noe som kan være farlig hvis babyen ligger der. Noen ganger har den kommet gjennom katte nettingen så jeg må sørge for å vite hvor katten er til enhver tid. Ja også er det kjempe gøy med all jamringen om natten spesielt om sommeren, når den vil inn og ut hver 5 minutt. Ut over dette har det gått helt fint, men det fordrer at en har øynene i nakken. 

Anonymkode: 58db0...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg tror jeg må slutte å lese på kvinneguiden, er redd det ender opp med å gjøre meg deprimert - eller enda verre, mannevond... For makan til moraliserende, frekke og ufyselige brukere skal man lete lenge etter. Hva med å backe hverandre opp, og prøve å sette seg inn i andres situasjoner før man roper fra sin høye hest hvor forferdelige personer alle andre er??

Jeg gir meg ende over. Gang på gang blir jeg sjokkert over hvor spydige folk kan være, selv om jeg ikke forstår hvordan det kan sjokkere meg lenger...

 

Er nok et hundemenneske selv og har ikke dessverre peiling på katt, TS, så ingen gode råd å gi. Ville bare si at jeg er sikker på at dere til slutt klarer å finne en løsning som gjør både dere, pus og baby lykkelige, enten det blir slik eller sånn, og fint at du begynner jobben med det så tidlig også 😊 Og at jeg er like sikker på at du blir en god mor (i motsetning til hva andre her klarer å spy ut av seg 🤢) selv om dere har tatt med pus på flyttelasset. 

Masse lykke til med både katten og resten av svangerskapet! 

Anonymkode: e179d...743

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må aktivisereres. Altdå som skrevet overfor her lekes aktivt med. Ikke i fem minutter men som en hel økt. Det finnes også mange fine egenaktivitet leker å få kjøpt som hun kan holde på med selv. 

Ville også kjøpt et klartetårn/stativ med liggeplass høyt oppe. Slik at hunntar en plass som bare er hennes over bakkenivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min katt VIL ikke ut, men er veldig leken selv om hun er snart 20. Hun har blitt helt gærn etter iPad . Det finnes noen spiller for katter der. 

Lek er viktig, og hun leker med det meste, alt fra gardiner, ben, ball, hva som helst.  Katter er så forskjellige at det er vanskelig og si hva som er best for dere, men nok aktivitet i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha 😂 Jeg kan i det minste forskjell på når jeg skal bruke og/å 😉

Anonymkode: 33338...683

Ja det kan gå litt fort i svingene av og til. Det får du erfare når du får flere barn snuppa

Anonymkode: 4f07a...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, addict skrev:

Ja drit i katten så lenge du kan og/å-regelen. Svært relevant. Når man har tapt diskusjonen så passer det fint å påpeke andres skrivefeil 🙌🏻 Internett 101.

 

Dere bestemte dere for at katten ikke skulle bestemme hvor dere skulle bo faktisk. Omplasser det stakkars dyret og gi det er verdig hjem, for det har den ikke nå når den har eiere med slike holdninger. Jeg håper dere har mer respekt og innsikt når det kommer til å få barn.

Jammen herregud da, kan du ikke svare på en ordentlig måte kan du bare værsågod å forlate tråden. Katter har det bedre inne en å være ute hvor alt mulig kan skje med de uten vår kontroll, klart når man bor på en plass katten kan være ute så er det jo best at den kan være ute. Men når den ikke kan være ute så tar man jo å tilpasse leiligheten slik at katten også får det godt, tror ikke du helt forstår helt hvordan katter fungerer på måten du prater på om katt. 

Så er du ikke veldig hyggelig heller i måten du ordlegger deg på, her er det ikke en bruker som ønsker diskusjons krig men som faktisk ønsker relevante svar på spørsmålet ikke om det er best for katten å være ute eller inne :) 

Endret av PaN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, da har nok du det verre enn meg! Hva skal du gjøre?

TS

Anonymkode: 33338...683

Ja nei si det.. er ikke bare bare å omplassere en voksen katt. Han er ok til tider og kan jo ligge å sove om dagen, men han er så uforutsigbar og jeg lurer veldig på hvordan det blir når babyen kommer. Han får vær ute hele dagene og kun inne på natten der babyen ikke er. Kan liksom ikke bare avlive katten heller, han er jo ett familiemedlem han også.. et sært familiemedlem..

Anonymkode: 2ed77...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...