Gå til innhold

Sær katt - snart nyfødt baby i hus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en litt sær katt, som ikke er så glad i kos. Hun liker selskap, og mjauer dersom vi er i et annet rom feks. Hun har vært utekatt tidligere, og var da veldig rolig mens hun var inne. Nå har vi flyttet og hun har blitt innekatt, og er mer vill enn før. Hun har blitt roligere nå enn da vi flyttet inn for 6 mnd siden. Jeg klarer ikke helt å stole på henne, for jeg blir redd av lekebiting. Er ikke vant med det, og klarer heller ikke å bli det. 

I april får vi en liten baby i hus, og gleder oss veldig! Men jeg veit ikke helt hvordan det blir med katten. Noen som har tips eller erfaringer de vil dele? 😊

Anonymkode: 33338...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kombo med mye kos og å være litt streng - oppdragelse, si fra hva som ikke er greit når oppførselen skeier ut. Vær bestemt og ta det med en gang hver gang. Men også kos når alt går greit. Ganske fin balanse med katter da de er ganske selvstendige. Blir det bare strengt og ingen kos kan de surne og si 'fuck this shit'.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere må leke mer med henne. All energien hun fikk utløp for utendørs, har hun nå ikke tilgang på. En voksen katt må også ha tilgang til leker og lek, spesielt når de er inne.

Se noen YouTube videoer om slike atferdsproblemer og hvordan dere kan løse det 😊

Anonymkode: 9429d...ea0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart vil katten få problemer når dere plutselig gjør den til en innekatt. Gi den bort til noen som kan gi den et mer verdig liv. En katt som er vant til å være ute kan ikke bare bli innekatt, det er rett og slett ikke humant.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, addict skrev:

Såklart vil katten få problemer når dere plutselig gjør den til en innekatt. Gi den bort til noen som kan gi den et mer verdig liv. En katt som er vant til å være ute kan ikke bare bli innekatt, det er rett og slett ikke humant.

Jada du, katter kan fint bo inne så lenge de får god nok stimuli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pan skrev:

Jada du, katter kan fint bo inne så lenge de får god nok stimuli.

Det er stor forskjell på å ha en innekatt fra start og å gjøre en utekatt til en innekatt 🙄

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, addict skrev:

Såklart vil katten få problemer når dere plutselig gjør den til en innekatt. Gi den bort til noen som kan gi den et mer verdig liv. En katt som er vant til å være ute kan ikke bare bli innekatt, det er rett og slett ikke humant.

Helt enig.

Anonymkode: 9c648...d03

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, addict skrev:

Det er stor forskjell på å ha en innekatt fra start og å gjøre en utekatt til en innekatt 🙄

Nei, det er ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pan skrev:

Nei, det er ikke det. 

Så du mener at et dyr som er vant til å være ute for å mosjonere, bruke sansene sine, gjøre fra seg, omgås andre dyr, jakte og leke seg plutselig forstår at «nå har matmor og matfar kjøpt seg leilighet i blokk, her har du et klorestativ»...? Ingen, absolutt ingen, stimuli kan kompensere for det katten får når den er ute.

 

Hvis du velger å tro noe annet for å rettferdiggjøre et eller annet for deg selv så får det være opp til deg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, addict skrev:

Så du mener at et dyr som er vant til å være ute for å mosjonere, bruke sansene sine, gjøre fra seg, omgås andre dyr, jakte og leke seg plutselig forstår at «nå har matmor og matfar kjøpt seg leilighet i blokk, her har du et klorestativ»...? Ingen, absolutt ingen, stimuli kan kompensere for det katten får når den er ute.

 

Hvis du velger å tro noe annet for å rettferdiggjøre et eller annet for deg selv så får det være opp til deg.

Da kan man adoptere en katt til, kjøpe leker og aktivisere de. Trenger ikke å gjøre det mer vanskelig en det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absolutt ikke konvertere en utekatt til innekatt! Dette er på grensa til dyremishandling og uetisk spør du meg. Gi bort katta så den fortsatt kan være ute

Anonymkode: c5863...6fa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å aktivisere katten med ulike leker, men hun er interessert kun i noen minutter og så går hun lei. Har kjøpt nye leker i vinter, uten at det har hjulpet noe særlig. Har også kjøpt en IQ-leke som hun kan bryne seg på, men den var kun interessant den første gangen hun brukte den. Legger bort noen av lekene og sirkulerer på de, for at de skal bli mer spennende. Uten at det det ser ut til å ha noen effekt.

TS

Anonymkode: 33338...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gent82 skrev:

En kombo med mye kos og å være litt streng - oppdragelse, si fra hva som ikke er greit når oppførselen skeier ut. Vær bestemt og ta det med en gang hver gang. Men også kos når alt går greit. Ganske fin balanse med katter da de er ganske selvstendige. Blir det bare strengt og ingen kos kan de surne og si 'fuck this shit'.

Takk for tips! Skal passe på å ikke bare være streng. En utfordring er at når jeg er streng, så virker det som hun bare synest det er enda mer spennende. Jeg gjør det sikkert feil. Hvordan gjør du det? 😊

Anonymkode: 33338...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne katten trenger mulighet til å være ute 

Anonymkode: 06fe9...734

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Skal passe på å ikke bare være streng. En utfordring er at når jeg er streng, så virker det som hun bare synest det er enda mer spennende. Jeg gjør det sikkert feil. Hvordan gjør du det? 😊

Anonymkode: 33338...683

Beklager å si det men er deg litt i forkjøpet med det, katten her har blitt dresert over en periode på 5 år (!:ninuskapus:)  Jeg vet ærlig talt ikke om man kan  hastedressere en katt og samtidig bevare dens trygghetfølelsen. De er veldig egenrådige og katt til katt er veldig forskjellige. Så det er de små tingene man gjør over tid, resultatet ble iallefall en veldig balansert, glad, trygg og høfflig kat som ikke tar 5 øre for å kose et par timer.

Vet ikke hva det er, men man er oppmerksom på den og gir den det den trenger, lar den styre med sitt uten å mase og stresse den opp, la den tro den er sjef utgjør vel en del. La den få styre i eget tempo.  Å kjefte den opp for hver ting har sannsynligvis motsatt effekt, for skjønner en del, men ikke på samme måte som hunder. Man må ta det over tid. Katter er veldig forskjellige må sies, så det kan være hardere jobb med noen enn andre. Men minst 80% handler om hvordan man behandler dem. De bor jo i huset de også ;-) Få trives vel i et hus der de ikke føler de blir behandlet ok. Og nå kom den akkurat og tok salto over foten min *kooooooz, takk!* :ninuskapus:

Endret av Gent82
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme katteproblem selv og føder om 4 uker. Han er veldig uforutsigbar og kan plutselig klore og bite og klorer etter deg når du går forbi. Så har han veldig brautete mjauing og kan stå i timesvis å bare vræle, og det også på natten 😓 jeg takler ikke den katten mer. Har brukt mye penger på leker og prøver å leke mye med han og få han rolig. Han liker å leke men det hjelper ikke særlig på han. Han er også mye ute men når han kommer inn etter en hel dag ute så blir han helt klin kokko igjen bare etter 15-20 minutter. 

Jeg har desverre ingen råd, bare medfølelse...

Anonymkode: 2ed77...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er den innekatt nå? Kjenner mange i blokk med katt som er utekatter. 

Anonymkode: 4f07a...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte såklart å overse en viktig del i hovedinnlegget ditt som jeg må kommentere, 

Å prøve å konvertere en ute-katt til å bli innekatt har jeg ingen erfaring med, men det ville jeg personlig aldri prøvd. En sånn katt har vært vant til å stikke ut i frihet når han går lei av å være inne og komme tilbake når den vil, og å frata den den muligheten til å lenger gjøre det..,tja vet ikke hva jeg skal si om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytting kan være veldig stressende for en katt, så det er ikke rart at hun har fått litt endring av adferd i forbindelse med dette. Særlig siden hun nå er innekatt i tillegg. Dette synes jeg virker som en helt normal reaksjon.

Du nevner lekebiting. Leker du/dere med henne med hendene? Hender bør være kun for kos og klapp, og leker for leking. Trekk dere vekk med én gang hun begynner å bite, og overse henne totalt.

Hold et øye med kroppsspråk for å se om pus er fornøyd eller misfornøyd, trekk dere unna om kroppspråket skifter (f.eks. vifting med halen eller store pupiller). Ikke alle katter er flinke til å trekke seg tilbake av seg selv når de har fått nok.

Små barn kan ikke lese kroppspråket til katten, og derfor bør de ikke leke/være med katten alene. Dette er for å beskytte både barnet og katten. Sånn er det egentlig med alle dyr, så det er ikke noe som er spesielt for deres katt fordi den er sær (eventuelt litt misforstått).

Av de kattene jeg har hatt så er det ikke alle som har vært like interessert i leker, men stort sett alle blir helt gale av fjær på fiskestang (DaBird). Prøv å få til 15-20 minutter med aktivisering om dagen, det kan gjerne deles opp i flere omganger hvis hun går lei. Når dette er sagt så kan det være litt vanskelig å få en utrygg katt til å leke, så kanskje dere vil ha mer hell med leker fremover ettersom hun venner seg mer og mer til den nye situasjonen? Tålmodighet er ofte nøkkelen. :)

Anonymkode: 064a8...714

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har samme katteproblem selv og føder om 4 uker. Han er veldig uforutsigbar og kan plutselig klore og bite og klorer etter deg når du går forbi. Så har han veldig brautete mjauing og kan stå i timesvis å bare vræle, og det også på natten 😓 jeg takler ikke den katten mer. Har brukt mye penger på leker og prøver å leke mye med han og få han rolig. Han liker å leke men det hjelper ikke særlig på han. Han er også mye ute men når han kommer inn etter en hel dag ute så blir han helt klin kokko igjen bare etter 15-20 minutter. 

Jeg har desverre ingen råd, bare medfølelse...

Anonymkode: 2ed77...447

Oi, da har nok du det verre enn meg! Hva skal du gjøre?

TS

Anonymkode: 33338...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...