Gå til innhold

Er dette passelig med mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med mat og trening og prøver å legge meg på et kosthold hvor jeg holder vekten. Jeg vil ikke telle kalorier fordi det trigger meg i feil retning. 

Slik kan en typisk dag være: 

Kl: 10: En tine iskaffe uten tilsatt sukker 

Kl 12: En eller to skiver proteinbrød med egg (prøver å spise to, men tankene mine tvinger meg ofte til å spise bare en) 

Middag kl 16: En tacolefse med laks, salat, 1 SS rømme og 2 SS sweet chili saus. 

Kveldsmat: To knekkebrød med italiensk salat og perletomater. Noen ganger ett egg også. 

 

Så er det dager jeg spiser mindre og dager jeg ikke er flink og bryter reglene mine og spiser mer. Da får jeg veldig mange negative tanker og følelser, selv om jeg prøver å tenke at nei, det er greit å spise mer når jeg har en dag med ekstra sult. 

Jeg trener også en del. Løpeturer, fotball en gang i uken og en times gå tur. Gåturer og trening annen hver dag. Eller målet mitt er fire treninger i uken og 3-4 gåturer i uken. 

Jeg er normalvektig. Vil helst ned 5 kg, men ifølge andre er jeg tynn nok, så jeg prøver å høre på de framfor meg selv siden jeg har spiseforstyrrelse (uspesifisert type. Har hatt både anoreksi, bulumi og ortoreksi. Lenge siden jeg har vært bulimisk da jeg aldri overspiser). 

Anonymkode: d742e...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å si at jeg unner meg som regel noe mer i helgene, men ikke masse snop og slikt. 

Det er lenge siden jeg gikk på vekta så jeg vet ikke om jeg går opp eller ned. 

Anonymkode: d742e...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Du kan sjekke dette selv her: http://www.matportalen.no/

Synes det så veldig mye ut jeg? Og det var til og med til en stillesittende person. Kanskje jeg burde gå på vekta for å se om jeg kan ha gått ned i vekt uten å ha merket det. Altså fra jeg begynte å forsøke å stabilisere vekta. Jeg gikk ned veldig mange kg fra november til august etter en lang periode med overspising (gikk ned 24 kg). Så gikk jeg opp kanskje 6-7 kg da jeg begynte i behandling (for noe annet enn spiseproblemer). Deretter kuttet jeg ned på matinntaket igjen. Tror jeg gikk ned et par kg og siden da har jeg forsøkt å spise slik at jeg holder vekten. 

Hvis det matinntaket i den tabellen der er normalt matinntak så spiser jeg vel for lite. Kanskje forbrenningen min er på bærtur etter å ha vært både anorektisk og bulimisk de siste årene. Startet med anorektisk hvor jeg ble undervektig.. Så ble jeg overvektig på grunn av overspising og nå er jeg normalvektig. 

Det er ganske vanskelig det der når man ikke kan telle kalorier. 

Anonymkode: d742e...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes det så veldig mye ut jeg? Og det var til og med til en stillesittende person. Kanskje jeg burde gå på vekta for å se om jeg kan ha gått ned i vekt uten å ha merket det. Altså fra jeg begynte å forsøke å stabilisere vekta. Jeg gikk ned veldig mange kg fra november til august etter en lang periode med overspising (gikk ned 24 kg). Så gikk jeg opp kanskje 6-7 kg da jeg begynte i behandling (for noe annet enn spiseproblemer). Deretter kuttet jeg ned på matinntaket igjen. Tror jeg gikk ned et par kg og siden da har jeg forsøkt å spise slik at jeg holder vekten. 

Hvis det matinntaket i den tabellen der er normalt matinntak så spiser jeg vel for lite. Kanskje forbrenningen min er på bærtur etter å ha vært både anorektisk og bulimisk de siste årene. Startet med anorektisk hvor jeg ble undervektig.. Så ble jeg overvektig på grunn av overspising og nå er jeg normalvektig. 

Det er ganske vanskelig det der når man ikke kan telle kalorier. 

Anonymkode: d742e...517

Denne tabellen er laget i samarbeid med helsedirektoratet som fint kan brukes som en veileder til eget kosthold. Men da du sliter med spiseforstyrrelser bør du gjerne oppsøke hjelp dersom du ikke allerede får behandling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha helsehjelp siden du har en spiseforstyrrelse.

Anonymkode: 83b2a...d81

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Snaskesnusken skrev:

Denne tabellen er laget i samarbeid med helsedirektoratet som fint kan brukes som en veileder til eget kosthold. Men da du sliter med spiseforstyrrelser bør du gjerne oppsøke hjelp dersom du ikke allerede får behandling.

Jeg får ikke hjelp med det der jeg er nå, men skal snart videre i behandling for noe annet og da tenkte jeg å ta det opp. Jeg vet bare ikke hvor alvorlig spiseforstyrret jeg er for i mitt hodet er det kun hvis jeg opplever at jeg sulter meg, teller kalorier, er undervektig eller kaster opp at det er ille. Likevel tar det mange tanker og mye energi gjennom hele dagen. Og jeg er redd for å legge på meg, og dessuten redd for å ta det opp med behandler fordi jeg vil ikke risikere å få i oppgave å følge en matplan. Jeg må ha kontrollen selv og jeg blir stresset av å bli bedt om å spise mer enn jeg gjør. 

Når jeg skriver dette så ser jeg jo at jeg er mer fanget i et dårlig tankemønster enn jeg kanskje er. Humøret mitt er også mye styrt av hvorvidt jeg har fulgt reglene eller ikke. Jeg som har gått rundt og tenkt at jeg er symptomfri. 😛

Anonymkode: d742e...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke hjelp med det der jeg er nå, men skal snart videre i behandling for noe annet og da tenkte jeg å ta det opp. Jeg vet bare ikke hvor alvorlig spiseforstyrret jeg er for i mitt hodet er det kun hvis jeg opplever at jeg sulter meg, teller kalorier, er undervektig eller kaster opp at det er ille. Likevel tar det mange tanker og mye energi gjennom hele dagen. Og jeg er redd for å legge på meg, og dessuten redd for å ta det opp med behandler fordi jeg vil ikke risikere å få i oppgave å følge en matplan. Jeg må ha kontrollen selv og jeg blir stresset av å bli bedt om å spise mer enn jeg gjør. 

Når jeg skriver dette så ser jeg jo at jeg er mer fanget i et dårlig tankemønster enn jeg kanskje er. Humøret mitt er også mye styrt av hvorvidt jeg har fulgt reglene eller ikke. Jeg som har gått rundt og tenkt at jeg er symptomfri. 😛

Anonymkode: d742e...517

Er mer fanget enn jeg kanskje tror jeg er mente jeg. 

Anonymkode: d742e...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke hjelp med det der jeg er nå, men skal snart videre i behandling for noe annet og da tenkte jeg å ta det opp. Jeg vet bare ikke hvor alvorlig spiseforstyrret jeg er for i mitt hodet er det kun hvis jeg opplever at jeg sulter meg, teller kalorier, er undervektig eller kaster opp at det er ille. Likevel tar det mange tanker og mye energi gjennom hele dagen. Og jeg er redd for å legge på meg, og dessuten redd for å ta det opp med behandler fordi jeg vil ikke risikere å få i oppgave å følge en matplan. Jeg må ha kontrollen selv og jeg blir stresset av å bli bedt om å spise mer enn jeg gjør. 

Når jeg skriver dette så ser jeg jo at jeg er mer fanget i et dårlig tankemønster enn jeg kanskje er. Humøret mitt er også mye styrt av hvorvidt jeg har fulgt reglene eller ikke. Jeg som har gått rundt og tenkt at jeg er symptomfri. 😛

Anonymkode: d742e...517

Så flott at du ser selv at du er fanget i ditt eget tankemønster. Da du har oppsøkt hjelp regner jeg med at ønsket ditt er at spiseforstyrrelsen ikke skal fortsette å kontrollere deg. Samarbeid med behandleren er nok veien å gå for å bli bedre. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis når du føler deg sulten. Da vet du at du går i deg nok mat. Og da kan du se om det holdt i 3-4 timer eller ikke. Om det holder bare i 2 timer så vet du at du har spist for lite og om det holder i 5-6 timer har du kanskje spist for mye. 

Høres veldig sundt ut det du spiser. Fortsett med det. Potet holder en mett lenge og er veldig sundt. Poteten reddet ekstremt mange mennesker da den kom til Norge. Barnedødligheten gikk ekstremt mye ned. Tror det er mer i potet enn kanskje vi vet. Måtte bare legge til det. 

Anonymkode: 68221...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Hvis du er i behandling, synes jeg du skal stole på dem du møter der. KG og andre tilfeldig nettartikler kan gi deg mange skumle råd. Og du må huske at du ikke er en helt gjennomsnittlig person når det kommer til kosthold, med tanke på historien din. Ut ifra det du skriver, fremstår du ikke som helt symptomfri for meg. Les gjerne denne artikkelen: https://nettros.no/ikke-noy-deg-med-nesten/

Pass på deg selv!

Lykke til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Så flott at du ser selv at du er fanget i ditt eget tankemønster. Da du har oppsøkt hjelp regner jeg med at ønsket ditt er at spiseforstyrrelsen ikke skal fortsette å kontrollere deg. Samarbeid med behandleren er nok veien å gå for å bli bedre. 

 

Jeg har oppsøkt hjelp for andre ting enn spiseforstyrrelsen, men jeg ønsker (motvillig) hjelp for den også for det tar mye energi og er jo ikke sunt for verken kropp eller psyke. Ser for meg at de andre psykiske problemene er vanskeligere å jobbe med når hodet kverner sånn rundt mat og trening. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spis når du føler deg sulten. Da vet du at du går i deg nok mat. Og da kan du se om det holdt i 3-4 timer eller ikke. Om det holder bare i 2 timer så vet du at du har spist for lite og om det holder i 5-6 timer har du kanskje spist for mye. 

Høres veldig sundt ut det du spiser. Fortsett med det. Potet holder en mett lenge og er veldig sundt. Poteten reddet ekstremt mange mennesker da den kom til Norge. Barnedødligheten gikk ekstremt mye ned. Tror det er mer i potet enn kanskje vi vet. Måtte bare legge til det. 

Anonymkode: 68221...270

Det er jo i utgangspunktet et godt råd, og jeg tror jeg gjorde det slik før jeg utviklet SF. Nå derimot stoler jeg ikke på sultfølelsen verken den ene eller andre veien. Jeg har rett og slett fått en ødelagt sultfølelse og et forvrengt bilde på hva som er nok mat. 

7 minutter siden, Gnå skrev:

Hei! 

Hvis du er i behandling, synes jeg du skal stole på dem du møter der. KG og andre tilfeldig nettartikler kan gi deg mange skumle råd. Og du må huske at du ikke er en helt gjennomsnittlig person når det kommer til kosthold, med tanke på historien din. Ut ifra det du skriver, fremstår du ikke som helt symptomfri for meg. Les gjerne denne artikkelen: https://nettros.no/ikke-noy-deg-med-nesten/

Pass på deg selv!

Lykke til.

Nei jeg ser det at jeg ikke er så symptomfri som jeg trodde. Sånn sett var det jo bra jeg opprettet tråden for det var nå jeg innså hvor styrt jeg fortsatt er. Videre behandling er ikke før om seks uker og jeg vet ikke om jeg greier å motivere meg selv for å ta tak i dette. For det virker så skummelt å skulle jobbe seg ut av dette. For jeg vil ikke legge på meg. Annet enn muskler da, men det også er vanskelig siden det betyr å måtte gå opp i vekt. Har ikke så mye overflødig fett å ta av. Jeg synes selv jeg er helt normal i kroppen, kanskje et par kg for mye, men jeg får høre at jeg er tynn. Så kan ikke stole på egne øyne heller.

Anonymkode: d742e...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har oppsøkt hjelp for andre ting enn spiseforstyrrelsen, men jeg ønsker (motvillig) hjelp for den også for det tar mye energi og er jo ikke sunt for verken kropp eller psyke. Ser for meg at de andre psykiske problemene er vanskeligere å jobbe med når hodet kverner sånn rundt mat og trening. 

Det er jo i utgangspunktet et godt råd, og jeg tror jeg gjorde det slik før jeg utviklet SF. Nå derimot stoler jeg ikke på sultfølelsen verken den ene eller andre veien. Jeg har rett og slett fått en ødelagt sultfølelse og et forvrengt bilde på hva som er nok mat. 

Nei jeg ser det at jeg ikke er så symptomfri som jeg trodde. Sånn sett var det jo bra jeg opprettet tråden for det var nå jeg innså hvor styrt jeg fortsatt er. Videre behandling er ikke før om seks uker og jeg vet ikke om jeg greier å motivere meg selv for å ta tak i dette. For det virker så skummelt å skulle jobbe seg ut av dette. For jeg vil ikke legge på meg. Annet enn muskler da, men det også er vanskelig siden det betyr å måtte gå opp i vekt. Har ikke så mye overflødig fett å ta av. Jeg synes selv jeg er helt normal i kroppen, kanskje et par kg for mye, men jeg får høre at jeg er tynn. Så kan ikke stole på egne øyne heller.

Anonymkode: d742e...517

Anbefaler deg å ta dette opp med behandleren din. Du har alt å vinne på å ta tak i sykdommen din. Jeg tror at du vil få et bedre liv på sikt, Ts. Innsikten i din egen situasjon og sykdom er særdeles god.

Du fremstår som en meget intelligent og reflektert person i innleggene dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Anbefaler deg å ta dette opp med behandleren din. Du har alt å vinne på å ta tak i sykdommen din. Jeg tror at du vil få et bedre liv på sikt, Ts. Innsikten i din egen situasjon og sykdom er særdeles god.

Du fremstår som en meget intelligent og reflektert person i innleggene dine. 

Tusen takk for det. Det var hyggelig å "høre". :)

Anonymkode: d742e...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, hvor høy er du og hvor mye veier du ca?

Anonymkode: 5417f...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for det. Det var hyggelig å "høre". :)

Anonymkode: d742e...517

Bare hyggelig 😊

God bedring og gjerne oppdater dersom du føler for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS, hvor høy er du og hvor mye veier du ca?

Anonymkode: 5417f...76a

Jeg vet ikke hva jeg veier. 64 kanskje. Er 174 cm. Har naturlig kraftige lår og flat mage. Så ifølge BMI er jeg jo normalvektig nå. 

9 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Bare hyggelig 😊

God bedring og gjerne oppdater dersom du føler for det. 

Takk. Ja kanskje jeg gjør det. Hvis det går i rett retning. :)

Anonymkode: d742e...517

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ALTFOR LITE MAT kjære ts. Spesielt for en som trener annenhver dag. Det er ikke engang nok mat for en dag uten trening.

Klokka 10 er ikke et måltid, så der hopper du i praksis over frokost. (Du drikker ca 2 glass lett-melk og kaller det mat.)

Klokka 12: om du spiser TO skiver med egg, er det greit som lunsj, men selv to skiver er for lite når du har hoppet over frokost. 1 skive og en iskaffi frem til 16 på ettermiddagen er ALT FOR LITE MAT.

Klokka 16: Middagen din er grei i innhold, men det er en baby-porsjon. En normal serevering til en voksen kvinne er minst det dobbelte.

Kvelds: helt grei kvelds, om du hadde spist tilstrekkelig resten av dagen. Men det har du ikke. 3 knekkebrød er en normal servering til en kvinne for et brødmåltid. 

Alt i alt, tror jeg du får i deg max halvparten av det du egentlig trenger på en sånn dag. Ville bedt om en kostplan, så du kan få en ca rettesnor over hva et normalt inntak er hvis det er vanskelig å vite selv pga spiseforstyrrelser.

Anonymkode: 6e260...b0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har oppsøkt hjelp for andre ting enn spiseforstyrrelsen, men jeg ønsker (motvillig) hjelp for den også for det tar mye energi og er jo ikke sunt for verken kropp eller psyke. Ser for meg at de andre psykiske problemene er vanskeligere å jobbe med når hodet kverner sånn rundt mat og trening. 

Det er jo i utgangspunktet et godt råd, og jeg tror jeg gjorde det slik før jeg utviklet SF. Nå derimot stoler jeg ikke på sultfølelsen verken den ene eller andre veien. Jeg har rett og slett fått en ødelagt sultfølelse og et forvrengt bilde på hva som er nok mat. 

Nei jeg ser det at jeg ikke er så symptomfri som jeg trodde. Sånn sett var det jo bra jeg opprettet tråden for det var nå jeg innså hvor styrt jeg fortsatt er. Videre behandling er ikke før om seks uker og jeg vet ikke om jeg greier å motivere meg selv for å ta tak i dette. For det virker så skummelt å skulle jobbe seg ut av dette. For jeg vil ikke legge på meg. Annet enn muskler da, men det også er vanskelig siden det betyr å måtte gå opp i vekt. Har ikke så mye overflødig fett å ta av. Jeg synes selv jeg er helt normal i kroppen, kanskje et par kg for mye, men jeg får høre at jeg er tynn. Så kan ikke stole på egne øyne heller.

Anonymkode: d742e...517

Det er fint at skjønner selv at øynene og tankene dine sannsynligvis "lurer" deg, og at du har bedt om hjelp. Neste skritt da, er å stole på de som skal hjelpe deg.  Det kan bli bedre!  Bor du sammen med noen? Et triks da kan være å bruke dem som "mal" for hva en "vanlig" person skriver. Du må da huske på at den andre personen kan ha helt andre behov og vaner enn deg, men det er en god start. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ALTFOR LITE MAT kjære ts. Spesielt for en som trener annenhver dag. Det er ikke engang nok mat for en dag uten trening.

Klokka 10 er ikke et måltid, så der hopper du i praksis over frokost. (Du drikker ca 2 glass lett-melk og kaller det mat.)

Klokka 12: om du spiser TO skiver med egg, er det greit som lunsj, men selv to skiver er for lite når du har hoppet over frokost. 1 skive og en iskaffi frem til 16 på ettermiddagen er ALT FOR LITE MAT.

Klokka 16: Middagen din er grei i innhold, men det er en baby-porsjon. En normal serevering til en voksen kvinne er minst det dobbelte.

Kvelds: helt grei kvelds, om du hadde spist tilstrekkelig resten av dagen. Men det har du ikke. 3 knekkebrød er en normal servering til en kvinne for et brødmåltid. 

Alt i alt, tror jeg du får i deg max halvparten av det du egentlig trenger på en sånn dag. Ville bedt om en kostplan, så du kan få en ca rettesnor over hva et normalt inntak er hvis det er vanskelig å vite selv pga spiseforstyrrelser.

Anonymkode: 6e260...b0b

Hm ja. Du har sikkert rett i det. Tror jeg hadde følt at jeg frotset hvis jeg spiste etter det du skriver, men det er helt sikkert tankene mine som er sykelig. 

Det som også er så slitsomt er at ei av de jeg er i behandling med som er tynnere enn meg de fleste dager spiser mindre enn meg. I tillegg til at hun hele tiden sier at hun ble sååå mett, at hun ikke har matlyst, at hun ikke vil ha brødmat etc. Etc. Og de ansatte går rett på og maser på henne om at hun skal spise. Det trigger meg. 

Jeg lar være å snakke høyt om alt jeg tenker nettopp fordi det er både triggende for andre, men også selvforsterkende. For hvis jeg forteller om tankene mine så kan jeg i hvert fall ikke forsvare det når jeg spiser mer. Snakker av og til med ansatte, og da på tomannshånd. Har også sagt at jeg ikke vil mases på for det motiverer meg til å spise mindre. Har også sagt ifra til de ansatte at det er triggende slik hun holder på og slik de kommenterer det, men det har ikke hjulpet. 

Kan det være forbrenningen min er ødelagt siden jeg ikke raser ned i vekt? 

Jeg skjønner jo nå at jeg må ta mer tak i dette. Har nok lurt meg selv til å tro at jeg ikke er så inni det. 

Takk for innspill. 

Anonymkode: d742e...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...