Gå til innhold

Hva er en ressurssterk forelder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Vampen skrev:

Nei, det er å være en normalt god forelder.

Det ser også ut til at det jeg allerede har skrevet går deg hus forbi, dette handler om tilgang på og  å besitte ressurser. Lite ressurser - ressurssvak, mange ressurser - ressurssterk. Man blir ikke automatisk ressurssterk av å kunne lese et brev fra NAV og ha et vanlig nettverk. Mange er i den situasjonen at man har enkelte ressurser og mangler andre. I dette tilfellet er utdannelse, nettverk og intelligens ressurser, mens lav inntekt og dårlig helse (ufør) ikke er det. 

Dette blir en tullete debatt, for det ser ut til at mange tar dette som et angrep på seg og sitt. Det er det ikke. Jeg har møtt foreldre som nok vil falle i kategorien ressurssvak, men som står på, følger opp ungene sine og er gode foreldre for sine barn. Men som f. eks. mangler utdanning, har lav inntekt, lav kulturell kapital, lite nettverk og lignende. Ressurssterk eller -svak er ikke synonymer for god og dårlig forelder. Det er betegnelser som sier noe, igjen, om hva man besitter av ressurser. Min erfaring er at de fleste legger seg et eller annet sted mellom disse to, der vil jeg f. eks. regne meg selv. Og det gjør jeg helt uten at de føles som noe nederlag. 

Det mange prøver å fortelle deg og som du ikke klarer å forstå er at ikke alt i livet handler om penger. 

Anonymkode: 657d9...ce2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en forelder med god omsorgskompetanse og som evner å følge opp barnets hverdag

Anonymkode: 63329...e4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det mange prøver å fortelle deg og som du ikke klarer å forstå er at ikke alt i livet handler om penger. 

Anonymkode: 657d9...ce2

Nei, og det har jeg da heller ikke påstått. Men penger og god økonomi er en ressurs, og ofte henger det også sammen med flere andre ressurser. Med uttrykk som ressurssterk eller høy sosioøkonomisk bakgrunn, så er penger en del av pakka. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vokste opp på Oslos beste vestkant, privatskole, begge foreldrene var advokater osv. Hadde alt jeg trengte materielt og mere til. Museer, utenlandsturer, o.l var en del av hverdagen. Allikevel ble jeg ikke sett, min mor mobbet meg og min far slo. Skolen så det ikke, selv om jeg skadet meg selv, skrev selvmordsbrev som 11-åring og slet veldig med mat. Foreldrene mine var jo ressurssterke og møtte opp på alt..

Anonymkode: 9c492...4af

Ja, men da var de ressurssterke, for utenforstående også ressurssterke som foreldre, men de var dårlig foreldre. Men ikke fordi de manglet synlige ressurser, kanskje manglet de noen følelsesmessige ressurser, manglet empati, var tilknytningskadet selv.  Men de kunne med sine ressurser vært gode foreldre også, de benyttet seg tydeligvis ikke av dem til gode for deg. 

Anonymkode: c296c...cec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet og andre er feige. Ser det fint utad er det ingen som våger å gjøre noe uansett hvor mye barnet forteller. Det er ingen i systemet som klarer å tro at høyt utdannede faktisk kan skade barna sine. 

Anonymkode: 657d9...ce2

Nettopp det jeg merket også. Det var utallige ting i min oppvekst som burde blitt plukket opp på et tidligere tidspunkt. Alt som kan skje innenfor fire, tilsynelatende perfekte vegger er skummelt. Jeg sliter mye nå med ting som skjedde og uten tvil burde barnevernet kommet inn tidligere (kom ikke inn i bildet før jeg var 16 etter alvorlig selvskading med påfølgende innleggelse på akuttpsykiatrisk) og selv da gjorde de ingenting. Mamma og pappa kunne jo prate for seg, jeg var bare en håpløs unge som utagerte. Det er skremmende hva penger og makt kan gjøre og hvor mye det kan skade barn.

Anonymkode: 9c492...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men da var de ressurssterke, for utenforstående også ressurssterke som foreldre, men de var dårlig foreldre. Men ikke fordi de manglet synlige ressurser, kanskje manglet de noen følelsesmessige ressurser, manglet empati, var tilknytningskadet selv.  Men de kunne med sine ressurser vært gode foreldre også, de benyttet seg tydeligvis ikke av dem til gode for deg. 

Anonymkode: c296c...cec

Nettopp derfor jeg skrev at de var ressurssterke. Og min oppfatning er at det nesten er skumlere, barnevernet, skole o.l tør omtrent ikke nærme seg, selvom de absolutt bør. Jeg hadde sluppet masse, hadde skolene/helsesøstrene gjort noe med en gang de ble oppmerksomme på det, for det var ikke sånn at jeg skjulte ting.

Anonymkode: 9c492...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Off topic, men slik jobber ikke barneverntjenesten i dag, heldigvis.

Når det gjelder å være ressurssterk, så stemmer det jo (slik det blir brukt i undersøkelser, statistikker osv) at det ses i lys av materielle ressurser, utdanning osv

Anonymkode: 63329...e4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp det jeg merket også. Det var utallige ting i min oppvekst som burde blitt plukket opp på et tidligere tidspunkt. Alt som kan skje innenfor fire, tilsynelatende perfekte vegger er skummelt. Jeg sliter mye nå med ting som skjedde og uten tvil burde barnevernet kommet inn tidligere (kom ikke inn i bildet før jeg var 16 etter alvorlig selvskading med påfølgende innleggelse på akuttpsykiatrisk) og selv da gjorde de ingenting. Mamma og pappa kunne jo prate for seg, jeg var bare en håpløs unge som utagerte. Det er skremmende hva penger og makt kan gjøre og hvor mye det kan skade barn.

Anonymkode: 9c492...4af

Min erfaring også med mine foreldre. Utrolig provoserende at det eneste barnevernet bryr seg om er at barn skal få de materielle ting, og ikke de følelsesmessige ressursene som barn trenger! 

Anonymkode: 657d9...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne tenkt meg slikt kurs men jeg er redd for at dette kan sette meg på barnevernets radar og tolkes som at jeg har problemer med foreldrerollen. Dette er jeg livredd for siden jeg har en barnefar som stadig truer med å gå etter omsorgen, ikke fordi han vil ha barnet men fordi han vil skade og ødelegge meg. Han har selv sagt at dersom jeg slutter å kreve barnebidrag så skal han holde seg unna, alt handler om penger. (Han er ikke riktig nagla men snakker godt for seg på møter) 

Anonymkode: caf07...1bc

At du har gått på eit slikt kurs vil telle positivt. Derfor held barnevernet også slike kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men da var de ressurssterke, for utenforstående også ressurssterke som foreldre, men de var dårlig foreldre. Men ikke fordi de manglet synlige ressurser, kanskje manglet de noen følelsesmessige ressurser, manglet empati, var tilknytningskadet selv.  Men de kunne med sine ressurser vært gode foreldre også, de benyttet seg tydeligvis ikke av dem til gode for deg. 

Anonymkode: c296c...cec

Dette!

Anonymkode: d0d8e...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2019 den 23.28, AnonymBruker skrev:

Ressurssvake er alenemamma uten noe særlig nettverk rundt seg. Hun trenger hjelp til det meste. Hun har en dårlig betalt jobb så det bare akkurat går rundt. Hun leier en altfor liten leilighet.Hun glemmer ofte ting som barnet trenger på skole/jobb og glemmer avtaler eller kommer for sent til de.

Ressurssterke er foreldre med godt betalte jobber,de eier hus og bil å har de meste på plass i livet. Barna mangler ingenting.

Anonymkode: 2432d...be3

Du må bære dårlig orientert. 

Hva får deg til å tro at en alenemamma har lite nettverk? Forlite leilighet? Er det mal på hvor stor den skal være? 

En leilighet kan være like stor, som eneboligen til de der ressurssterke, som det nevnes her. Enemor med 30.000 netto i mnd, kan ha bedre økonomi enn han i villaen som tjener 700.000.

Slutt å sett folk i nås. 

En forelder som gir kjærlighet, lærer unger forskjell på rett og galt, følger de opp med skole og fritid, lærer de det de trenger senere i livet. Økonomi, dannelse, at de ikke er bedre enn andre, det er ressurssterke foreldre. Selv om hun har liten inntekt. Hun får betalt alle regninger, sparer hver mnd. Hun har god økonomi. 

Anonymkode: 78041...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

En resurssterk forelder kan være så mangt. Det handler om at man følger opp barna slik at de får et så best mulig utgangspunkt; dette innebærer at man er godt utstyrt med klær blant annet. Og at foreldrene følger opp barnet emosjonelt og klarer å fange opp behovene. At de rett og slett bidrar til en sunn utvikling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ressurssterk: Har ressurser, både materielle og emosjonelle, til å følge opp barnet hele veien slik at det er klar til å bli selvstendig i voksen alder. Dvs. gir barnet de grunnleggende behov som trygg oppvekst, riktig mat, oppfølging av skole og barnehage, sørge for at deres helse er ivaretatt med nøvendige vaksiner, besøk på helsestasjon og omsorg/pleie ved sykdom. +++++

Ressurssvak: De som ikke har evner til å gi barnet det som behøves, jfr. ovenfor. Disse må ha hjelp fra det offentlige. Som regel handler det om rus, fattigdom eller at forelderen(e) er psykisk utviklingshemmet.

 

Anonymkode: 2a8a2...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vokste opp i et typisk arbeiderklassesamfunn. Det vanlige var at mor var hjemmearbeidene husmor. Mine foreldre bygde hus. Begge måtte jobbe. Med 4 barn måtte det to lønner til. De gikk hver sitt skift. Det var ikke plass i bhg. De eldste passet de yngste. Vi lagde mat, gikk i butikken. Foreldre skrev handleliste, og la igjen penger. Ikke ofte de kunne være med på tilstendinger. 

Vi lærte oss ansvar. I gaten over oss, var de store husene med de "rike". Direktører og fine stillingstitler som det var den gang. Mange av disse barna gikk jeg på skole med. Jeg tenkte ikke over det da, men vi var aldri hjemme hos disse. Det var "vi" og "de". I gaten vår, gikk unger ut og inn. Fikk seg noe mat, enten de hørte til eller ei. 

Mor strikket og sydde til oss, og vi arvet. Barna til de rike, hadde alltid det siste. 

Vi dro på bilturer, gikk i skogen osv

På skolen, etter ferien så var det alltid barna til de rike som satt og fortalte om de fine feriene. Det store utland. Hotell på fjellet osv. Husker de var opptatt av å spørre hva foreldrene til oss andre jobbet med. Jeg forsto det ikke den gangen. I dag er jeg boksen, og ser det. 

En del av de rike barna, har vært i media. En elendig barndom. 2 er døde. Rus. 

De hadde alt av materielle goder, men ikke noe annet. Det var ressurssvake foreldre. Var kun tittelen som holdt de oppe, og de følte seg bedre. Skjønner i dag, hvorfor ungene var slik på skolen. To klarte aldri å ta ansvar for egen økonomi. Vi så frem til feriene, og at vi kunne tjene penger. Rikingbarna ble sendt på språkkurs osv. Noen av de kom aldri i jobb. 

Med det ansvaret jeg lærte, ingen barn i dag har slike oppgaver, så var mine foreldre ressurssterke 

Anonymkode: 78041...433

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere skriver om (tilsynelatende) ressurssterke, men dårlige foreldre. Jeg tror det er viktig at vi understreker at det å være ressurssterk, ikke automatisk betyr at man er en god forelder som følger opp barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...