Gå til innhold

Hva er en ressurssterk forelder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ressurssterke foreldre er foreldre som ser barnet for den det er  og utifra det hjelper barnet til å bli et selvstendig tenkende menneske. 

Ressurssterke foreldre lar barnet komme i første rekke. De er i besittelse av en stoisk ro som gjør hjemmet til et trygt og godt sted å være. Fasade er ikke viktig for dem. De er ekte og genuine mennesker. Ikke kunstige. 

Anonymkode: 50143...da6

Dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Finnes mange ressurssterke aleneFORELDRE og like mange ikke så ressurssterke foreldrepar. Fint å unngå stereotypiske forestillinger

Anonymkode: 63329...e4c

Noen har visst problemer med å forstå hva et «eksempel» er..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, addict skrev:

Noen har visst problemer med å forstå hva et «eksempel» er..

Det ser ut som folk her tar uttrykket altfor personlig, og sliter med å forstå både hva det betyr og eksempler. 

Anonymkode: 4a72d...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha jobbet i barnehage så er det helt tydlig ja at alenepappaer får helt utrolig mye hjelp fra andre,tenk om alemammaer kunne fått samme støtten..

Anonymkode: 2432d...be3

Spør du meg så er det et utrolig snevert observasjonsgrunnlag å trekke konklusjoner fra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tjener godt nok til å gi barna det de trenger av (sunn og næringsrik)mat, følger opp lekser,skole,sørger for at barna har det de trenger av klær og utstyr. Er opptatt av barna sine. Hjelper og veileder om og når barna trenger støtte sosialt eller på andre måter. Tenker jeg. :) 

Jeg har vært alene med flere barn,og ble kalt ressurssterk av barnevern,for ressurssterk for å få avlastning gjennom dem. 

 

Anonymkode: a5ffa...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Definisjonen ressurssterk forelder har ingenting med utdanning og økonomi å gjøre, men det kan så klart ofte ha en sammenheng. Ferier og slikt går ikke innunder her. En forelder er fortsatt ressurssterk om han eller hun ikke har penger, hvis vedkomne står på for å skaffe barnet det det trenger og er oppegående i den forstand at ting blir tatt tak i. En ressurssterk forelder er en som er godt utrustet evnemessig (engasjement i barnet, kjærlighet, er opplyst, oppfølging, er fornuftig og står på). Ressurssterk økonomi bruker man som regel om bedrifter.

Anonymkode: a7ab8...cc4

Klart det har det. Uten høyere utdanning og med en OK< økonomi er man ikke ressurssterk. Både kulturell ig økonomisk kapital må med for å være ressurssterk. 

Nei det vil jeg ikke anse som ressurssterkt, men mer en selvfølgelighet. 

Anonymkode: d0d8e...b12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart det har det. Uten høyere utdanning og med en OK< økonomi er man ikke ressurssterk. Både kulturell ig økonomisk kapital må med for å være ressurssterk. 

Nei det vil jeg ikke anse som ressurssterkt, men mer en selvfølgelighet. 

Anonymkode: d0d8e...b12

Hva er man om man har høy utdanning, har kulturell kapital men er ung ufør? :)

Anonymkode: 7d3df...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er man om man har høy utdanning, har kulturell kapital men er ung ufør? :)

Anonymkode: 7d3df...cd6

Spørs på inntekten din. Jeg mener både økonomi OG utdannelse må være på plass for å bli kalt «ressurssterk», i tillegg til andre kvaliteter.  «ressurssterk» er noe mer enn en helt midt på tre forelder. 

Anonymkode: d0d8e...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spørs på inntekten din. Jeg mener både økonomi OG utdannelse må være på plass for å bli kalt «ressurssterk», i tillegg til andre kvaliteter.  «ressurssterk» er noe mer enn en helt midt på tre forelder. 

Anonymkode: d0d8e...b12

Så svart hvitt tankegang da! :) Nesten 290 000 brutto i året, men i følge deg er jeg vel enormt ressurssvak jeg da :)  Det å være ressurssterk forelder går på personligheten og evne til å følge opp barnet.

Anonymkode: 7d3df...cd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så svart hvitt tankegang da! :) Nesten 290 000 brutto i året, men i følge deg er jeg vel enormt ressurssvak jeg da :)  Det å være ressurssterk forelder går på personligheten og evne til å følge opp barnet.

Anonymkode: 7d3df...cd6

Nei, det handler om tilgang på ressurser. Det ligger i ordet. Man kan være ressurssvak og fortsatt ha en fin personlighet og stå på for og følge opp barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vampen skrev:

Nei, det handler om tilgang på ressurser. Det ligger i ordet. Man kan være ressurssvak og fortsatt ha en fin personlighet og stå på for og følge opp barnet. 

Og det går utelukkede på økonomien da? Hadde jeg hat 400 000 i stedet for 290 000 hadde jeg gått i fra å være ressurssvak til ressurssterk? Tro'kke det nei.

Anonymkode: 7d3df...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er man om man har høy utdanning, har kulturell kapital men er ung ufør? :)

Anonymkode: 7d3df...cd6

Da kan du være veldig ressurssterk som forelder (og ellers), det handler jo om hvordan man kan støtte barna på alle plan (ikke kun kjærlighet, ikke kun penger), men sosialt, kognitivt, i samfunnet (all type oppfølging). Er du ung ufør fordi du sliter så sosialt at familieliv OG deltakelse i samfunnet rundt deg forøvrig unngås, vil det virke negativt og være ressurssvakt , uansett hvor mye kunnskap eller formue eller kjærlighet du har. Samme hvis sykdommen gir deg et så stort handicap at det vanskeliggjør slik deltakelse. Kan du delta og gi barna like mye opplevelser og erfaringer som alle andre og som DINE barn trenger, da er man ressursterk (nok). 

Anonymkode: c296c...cec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det går utelukkede på økonomien da? Hadde jeg hat 400 000 i stedet for 290 000 hadde jeg gått i fra å være ressurssvak til ressurssterk? Tro'kke det nei.

Anonymkode: 7d3df...cd6

Jeg forslår at du googler hva ressurser betyr. Økonomi er en del av det, ja, men det er f. eks. også kulturell kapasitet, menneskelige ressurser, intellektuell kapasitet og lignende. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Vampen skrev:

Nei, det handler om tilgang på ressurser. Det ligger i ordet. Man kan være ressurssvak og fortsatt ha en fin personlighet og stå på for og følge opp barnet. 

Nei, ressurssterk er også at man skjønner hva som står i brevene fra nav, man har nettverk man kan kontakte, har man ikke penger eller hytte, får man ordnet en veldig god ferie for barna uansett, man søker hjelp der det finns, man tar barnet til leger og følger opp hygiene, forstår hva som er viktig for barna sine i deres situasjon og prioriterer det, man følger opp lekser og har vennebesøk osv. Hvis man står på og følger opp barnet med suksess på alle plan (også slik at de spiser sunt og har vanlige klær og aktiviteter), er man ikke ressurssvak selvom inntekten er liten.

Barn av studenter er en gruppe som noen ganger blir utelatt fra "fattige barn"-statistikken. Det er fordi det ikke representerer et problem man skal finne en løsning på, det er ikke arvelig, sosial fattigdom (tvert i mot, ofte), og de barna "lider ikke over å ha ressurssvake forelde, noe som forfølger dem senere i livet", selvom inntekten til foreldrene kan indikere fattigdom på et tidspunkt.

Samme gjelder jo barn av uføre som ellers er ressurssterke. 

Anonymkode: c296c...cec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ressurssterk er også at man skjønner hva som står i brevene fra nav, man har nettverk man kan kontakte, har man ikke penger eller hytte, får man ordnet en veldig god ferie for barna uansett, man søker hjelp der det finns, man tar barnet til leger og følger opp hygiene, forstår hva som er viktig for barna sine i deres situasjon og prioriterer det, man følger opp lekser og har vennebesøk osv. Hvis man står på og følger opp barnet med suksess på alle plan (også slik at de spiser sunt og har vanlige klær og aktiviteter), er man ikke ressurssvak selvom inntekten er liten.

Barn av studenter er en gruppe som noen ganger blir utelatt fra "fattige barn"-statistikken. Det er fordi det ikke representerer et problem man skal finne en løsning på, det er ikke arvelig, sosial fattigdom (tvert i mot, ofte), og de barna "lider ikke over å ha ressurssvake forelde, noe som forfølger dem senere i livet", selvom inntekten til foreldrene kan indikere fattigdom på et tidspunkt.

Samme gjelder jo barn av uføre som ellers er ressurssterke. 

Anonymkode: c296c...cec

Nei, det er å være en normalt god forelder.

Det ser også ut til at det jeg allerede har skrevet går deg hus forbi, dette handler om tilgang på og  å besitte ressurser. Lite ressurser - ressurssvak, mange ressurser - ressurssterk. Man blir ikke automatisk ressurssterk av å kunne lese et brev fra NAV og ha et vanlig nettverk. Mange er i den situasjonen at man har enkelte ressurser og mangler andre. I dette tilfellet er utdannelse, nettverk og intelligens ressurser, mens lav inntekt og dårlig helse (ufør) ikke er det. 

Dette blir en tullete debatt, for det ser ut til at mange tar dette som et angrep på seg og sitt. Det er det ikke. Jeg har møtt foreldre som nok vil falle i kategorien ressurssvak, men som står på, følger opp ungene sine og er gode foreldre for sine barn. Men som f. eks. mangler utdanning, har lav inntekt, lav kulturell kapital, lite nettverk og lignende. Ressurssterk eller -svak er ikke synonymer for god og dårlig forelder. Det er betegnelser som sier noe, igjen, om hva man besitter av ressurser. Min erfaring er at de fleste legger seg et eller annet sted mellom disse to, der vil jeg f. eks. regne meg selv. Og det gjør jeg helt uten at de føles som noe nederlag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så svart hvitt tankegang da! :) Nesten 290 000 brutto i året, men i følge deg er jeg vel enormt ressurssvak jeg da :)  Det å være ressurssterk forelder går på personligheten og evne til å følge opp barnet.

Anonymkode: 7d3df...cd6

Nei aldeles ikke «enormt ressurssvak», men for å være ressurssterk så tenker jeg at du er over gjennomsnittet på økonomi, utdannelse, poofølging av barna, involvering i deres dagligliv etc. Mangler en av de så vil jeg ikke anse det som «ressurssterkt», men det betyr aldeles ikke at man er dårlig forelder eller «enormt ressurssvak». Det er veldig få jeg ville brukt det begrepet om. 

Anonymkode: d0d8e...b12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ressurssvake er alenemamma uten noe særlig nettverk rundt seg. Hun trenger hjelp til det meste. Hun har en dårlig betalt jobb så det bare akkurat går rundt. Hun leier en altfor liten leilighet.Hun glemmer ofte ting som barnet trenger på skole/jobb og glemmer avtaler eller kommer for sent til de.

Ressurssterke er foreldre med godt betalte jobber,de eier hus og bil å har de meste på plass i livet. Barna mangler ingenting.

Anonymkode: 2432d...be3

Er du seriøs???? Det er helt omvendt. En virkelig ressurssterk person tar vare på et barn alene, er både far og mor, følger opp alt alene, klarer å få en inntekt til å dekke hus, bil, strøm, mat, leker, utstyr, barnehage og andre utgifter.

Som er oppe alene alle våkennetter, sykenetter og marerittnetter, og har likevel vilje og styrke til å stå opp kl 06.00, ordne ungen og seg selv, stresse til barnehage og komme seg på jobb kl 8.

som forbereder og gjennomfører alle barneselskap helt alene. Som henter og følger på alle aktiviteter , og følger opp alle møter alene, alle sommer/påske/vinterferiefester alene.

som tar hele julehandelen alene med barn på slep ..

som uten hjelp lærer barnet sitt å sykle, gå på ski og skøyter, å spikke, spille fotball, eller hva som helst barnet har lyst til å lære. 

Som vasker hus, klær og smører matpakke mens det hører på barnet sitt fortelle historier.

som pakker det syke barnet inn i bilen og bærer det gjennom hele butikken fordi man må handle, og barnet er sår i halsen og vil ha is (som det er tomt for i fryseren).

som kutter ut kjøp av klær og sminke til seg selv fordi barnet skal få alt det trenger...

våg ALDRI å kalle alenemødre ressurssvake!!! Kall de en-inntektsfamilie, ene-forsørger eller små familier. Men ALDRI ressurssvake!! Du aner rett og slett ikke hva du snakker om!!

Anonymkode: b4bfa...92b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på Oslos beste vestkant, privatskole, begge foreldrene var advokater osv. Hadde alt jeg trengte materielt og mere til. Museer, utenlandsturer, o.l var en del av hverdagen. Allikevel ble jeg ikke sett, min mor mobbet meg og min far slo. Skolen så det ikke, selv om jeg skadet meg selv, skrev selvmordsbrev som 11-åring og slet veldig med mat. Foreldrene mine var jo ressurssterke og møtte opp på alt..

Anonymkode: 9c492...4af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som veileder innen barnevern og driver blant annet den type kurs. 

Hvorfor skal vi drive å definere hverandre som ressurssterke eller ressurssvake?

Er vi ikke alle bare mennesker da?

Noen får flere utfordringer i livet enn andre, og ingen vet alt om hvordan andre har det. Det kan finnes utfordringer i alle "typer" familier.

Og jeg synes det er modig å søke hjelp! 

Kurs er bra for alle! Utfordringer eller ikke. Meld dere på folkens:)

Anonymkode: 52ebb...84e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vokste opp på Oslos beste vestkant, privatskole, begge foreldrene var advokater osv. Hadde alt jeg trengte materielt og mere til. Museer, utenlandsturer, o.l var en del av hverdagen. Allikevel ble jeg ikke sett, min mor mobbet meg og min far slo. Skolen så det ikke, selv om jeg skadet meg selv, skrev selvmordsbrev som 11-åring og slet veldig med mat. Foreldrene mine var jo ressurssterke og møtte opp på alt..

Anonymkode: 9c492...4af

Barnevernet og andre er feige. Ser det fint utad er det ingen som våger å gjøre noe uansett hvor mye barnet forteller. Det er ingen i systemet som klarer å tro at høyt utdannede faktisk kan skade barna sine. 

Anonymkode: 657d9...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...