Gå til innhold

Hva er en ressurssterk forelder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Viser til tråden "foreldre som har fått tilbud om foreldreveiledningskurs". Hva menes egentlig med ressurssterke foreldre og ressurssvake foreldre? Jeg kunne godt tenke meg et sånt kurs fordi jeg ønsker å være en best mulig forelder, og å legge tilrette for at barnet mitt skal bli en trygg person. Er jeg da ressurssvak? 

Anonymkode: eb4ee...468

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ressurssvake er alenemamma uten noe særlig nettverk rundt seg. Hun trenger hjelp til det meste. Hun har en dårlig betalt jobb så det bare akkurat går rundt. Hun leier en altfor liten leilighet.Hun glemmer ofte ting som barnet trenger på skole/jobb og glemmer avtaler eller kommer for sent til de.

Ressurssterke er foreldre med godt betalte jobber,de eier hus og bil å har de meste på plass i livet. Barna mangler ingenting.

Anonymkode: 2432d...be3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Ressurssvake er alenemamma uten noe særlig nettverk rundt seg. Hun trenger hjelp til det meste. Hun har en dårlig betalt jobb så det bare akkurat går rundt. Hun leier en altfor liten leilighet.Hun glemmer ofte ting som barnet trenger på skole/jobb og glemmer avtaler eller kommer for sent til de.

Ressurssterke er foreldre med godt betalte jobber,de eier hus og bil å har de meste på plass i livet. Barna mangler ingenting.

Anonymkode: 2432d...be3

Hva med alenepappaer?

Hva med foreldrepar der begge mangler utdannelse, har lavtlønnede jobber, er lite organiserte, osv?

Anonymkode: eb4ee...468

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med alenepappaer?

Hva med foreldrepar der begge mangler utdannelse, har lavtlønnede jobber, er lite organiserte, osv?

Anonymkode: eb4ee...468

Alenepappaer får jo så mye støtte og hjelp av andre hele tiden at det er kvalmt! En alenemamma får ikke halvparten av den støtten engang,for det er bare en selvfølge at vi damer klarer oss alene med barn uten noen som helst avlastning i 15-16 år..

Anonymkode: 2432d...be3

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnevernet og har meldt meg på foreldreveiledningskurs. Opplever ikke meg selv som ressurssvak ift oppdragelse og egne barn, men vil gjerne ha litt tips på veien 😊 

Anonymkode: ebbb7...c3a

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne tenkt meg slikt kurs men jeg er redd for at dette kan sette meg på barnevernets radar og tolkes som at jeg har problemer med foreldrerollen. Dette er jeg livredd for siden jeg har en barnefar som stadig truer med å gå etter omsorgen, ikke fordi han vil ha barnet men fordi han vil skade og ødelegge meg. Han har selv sagt at dersom jeg slutter å kreve barnebidrag så skal han holde seg unna, alt handler om penger. (Han er ikke riktig nagla men snakker godt for seg på møter) 

Anonymkode: caf07...1bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne tenkt meg slikt kurs men jeg er redd for at dette kan sette meg på barnevernets radar og tolkes som at jeg har problemer med foreldrerollen. Dette er jeg livredd for siden jeg har en barnefar som stadig truer med å gå etter omsorgen, ikke fordi han vil ha barnet men fordi han vil skade og ødelegge meg. Han har selv sagt at dersom jeg slutter å kreve barnebidrag så skal han holde seg unna, alt handler om penger. (Han er ikke riktig nagla men snakker godt for seg på møter) 

Anonymkode: caf07...1bc

Her har jeg hatt med bv å gjøre pga flere bekymringsmeldinger på far. Det ble bestemt at far må gjennomføre COS kurs å jeg sa at jeg gjerne også ønsket å gå på det kurset å var veldig posetiv til det. Det likte barnevernet godt at jeg var så posetiv til kurset. 

Anonymkode: 2432d...be3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viser til tråden "foreldre som har fått tilbud om foreldreveiledningskurs". Hva menes egentlig med ressurssterke foreldre og ressurssvake foreldre? Jeg kunne godt tenke meg et sånt kurs fordi jeg ønsker å være en best mulig forelder, og å legge tilrette for at barnet mitt skal bli en trygg person. Er jeg da ressurssvak? 

Anonymkode: eb4ee...468

Nei, da er du ikke ressurssvak.

Det er litt vanskelig å definere hva en ressurssterk eller ressurssvake foreldre er, men jeg har prøvd å skrive noen kjennetegn (ikke uttømmende liste). I all hovedsak handler det om foreldrenes økonomiske, kulturelle (og delvis sosiale) kapital, altså hva de kan tilby barnet.

Ressurssvake foreldre kan være så mangt, men det er ofte knyttet til dårlig økonomistyring, ingen utdanning, svak tilknytning til arbeidslivet (f.eks. ufør), manglende evner til å ta seg av både seg selv og barnet og manglende evne til å lære barnet å mestre livet (tenker da på helt praktiske ting) og forstå verden. Sjelden eller aldri ordentlig middag eller felles middag for familien. Det kan også være ustabile boforhold/hjemmeforhold og mye flytting. De tar ikke med barna på teater, museer, biblioteket eller turer i skogen/fjellet o.l. (mener ikke at man må gjøre alt dette, men tenker på foreldre som ikke gjør noe av dette i kombinasjon med flere ting som står ovenfor). De følger i liten eller ingen grad opp barnas skolegang.

Ressurssterke foreldre har ressurser (økonomisk, kulturell og sosial kapital) å tilby barnet. Det er f.eks. god økonomistyring (forvalter pengene på en god og fornuftig måte) eller god økonomi, utdanning, fast jobb i stor stillingsbrøk. Barna har nok klær, mat og annet nødvendig utstyr, og familien snakker om nyheter og det som skjer i samfunnet og verden for øvrig rundt middagsbordet. Foreldrene følger opp barnas skolegang (spør hvordan det går på skolen, og møter opp på foreldremøter og foreldresamtaler).

 

Vil understreke at en forelder som er ufør med dårlig økonomi ikke automatisk er ressurssvak dersom han/hun har god økonomistyring og veier opp med å følge opp barnet godt på andre måter.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ressurssterke er foreldre med godt betalte jobber,de eier hus og bil å har de meste på plass i livet. Barna mangler ingenting.

Barna mangler ingenting, unntatt kjærlighet.

Anonymkode: b789e...d6c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna mangler ingenting, unntatt kjærlighet.

Anonymkode: b789e...d6c

Ja, for det går jo ikke å være rik og snill. Akkurat slik alle vakre mennesker er slemme.

:opplyser:

Endret av Perle
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Perle skrev:

Ja, for det går jo ikke å være rik og snill

Stemmer. Hvordan har de klart å bli rike, tror du? Ved å være snille og rause?

Anonymkode: b789e...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Stemmer. Hvordan har de klart å bli rike, tror du? Ved å være snille og rause?

Anonymkode: b789e...d6c

:lillesky:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama

Å være resurssterk avhenger ikke av god økonomi.

Så lenge en har ordnet økonomi, får betalt alle regninger, har tak over hodet, har mat på bordet, klær på kroppen og får alle andre behov dekket så er det det viktigste når det kommer til den biten.

Men enda viktigere er foreldre som er der for barnet. Ubetinget kjærlighet, faste og trygge rammer. At man er konsekvent, følger opp barnet og at barnet føler seg trygg og elsket. Det er mye viktigere enn fancy klær og det matrerielle. 

Å være ressurssterke forelderen handler mer om hele pakken enn om kun økonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i barnevernet og har meldt meg på foreldreveiledningskurs. Opplever ikke meg selv som ressurssvak ift oppdragelse og egne barn, men vil gjerne ha litt tips på veien 😊 

Anonymkode: ebbb7...c3a

Bare for å ha sagt det: Å melde seg på et slikt kurs er jo å involvere seg i barna sine! Det gir meg som saksbehandler inntrykk av at du ser at ting kanskbe kan dra nytte av endring, du oppsøker kunnskap og til slutt vil du forsøke å få til endring. Med det sagt: Noen foreldre trenger en liten ekstra dytt, med enda mer konkret veiledning og tips i tillegg til kurset, men det er absolutt gjennomførbart 😊 Håper du melder deg på TS!

Anonymkode: ebbb7...c3a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ressurssterk relatert til foreldrerollen er å ha en bevissthet omkring egne oppfragerferdigheter og hva som er barnets beste. Hvilke verdier og kvaliteter ønsker man å gi barnet og vite hvordan man kan oppnå det. Noen over her mener at god økonomi g utdannelse gjør at man er ressurssterk. Det er det ingen automatikk i, derimot kan god økonomi føre til at man har færre bekymringer som tar fokuset vekk fra barnet. I tillegg er utdannelse ofte en dannelsesreise som gjør at man er bedre utruster til å reflektere rundt barnets liv og helse, bedre utruster til å formulere og ordlegge seg i saker omkring barnet. 

Slik jeg ser det er det meget ressurssterk å delta på kurs som er utviklende for oppdragerrollen og har mer enn en gang argumentert for at slike kurs burde være like tilgjengelige som for eksempel fødselskurs. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ressurssvake er alenemamma uten noe særlig nettverk rundt seg. Hun trenger hjelp til det meste. Hun har en dårlig betalt jobb så det bare akkurat går rundt. Hun leier en altfor liten leilighet.Hun glemmer ofte ting som barnet trenger på skole/jobb og glemmer avtaler eller kommer for sent til de.

Ressurssterke er foreldre med godt betalte jobber,de eier hus og bil å har de meste på plass i livet. Barna mangler ingenting.

Anonymkode: 2432d...be3

Materialistiske goder sier lite om hvor ressurssterk folk er.

 

Edit: Kjenner jeg misliker sterkt begrepet ressurssterk/ressurssvak.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulike oppfatninger om hva en ressurssterk familie er. Noen går kun ut fra økonomi og nettverk. Begrepet skal tolkes litt videre. Slik jeg ser det handler det om flere ting. En ressurssterk familie gir barna sine gode, trygge og forutsigbare rammer der barna får masse ubetinget kjærlighet samtidig som de passer på at barna blir trygge og selvstendige individer. Foreldrene/forelderen følger opp barnet i barnehage, skole og aktiviteter. De deltar, men lærer også barnet å leke/underholde seg selv. De lærer barnet om rett og galt, lærer barnet å utvikle empati og omsorg for andre, de lærer barnet viktigheten av å ta vare på menneskene rundt seg og å ha et nettverk, de involverer barna i sitt nettverk av venner, besteforeldre etc, de sørger for at barna har det de trenger samtidig som de lærer barna om verdien av penger og de søker hjelp når de ikke strekker til eller føler de ikke strekker til. 

Anonymkode: fbb53...87b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ressurssterke foreldre har høyere utdannelse, middels til godt betalte jobber, nettverk rundt seg som gir de flere ben å stå på. De har muligheter til å for eksempel hjelpe barna sine med lekser, ta de med på fritidsaktiviteter og andre opplevelser, tar barna med på ferier. 

Anonymkode: d0d8e...b12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man er ressurssterk om man tar ett sånt kurs. Man prøver å lære mer om barn og oppdragelse. Tilegner seg kunnskaper og verktøy som man bruker på rett måte. 

Det å være ressurssterk og svak handler ikke bare om utdanning og økonomi, men hvordan du oppdrar barnet ditt, hvor du finner ny kunnskap, nettverket ditt, hvor delaktig man er i barnets hverdag, med skole, bhg og aktiviteter. Det kommer an på så mye. 

Vi hadde en del episoder med mitt barn og hans 2kamerater som ble plaget av noen eldre barn. Jeg og den ene mammaen brukte alt av ressurser vi hadde for å få en slutt på dette og finne ut hva som hadde skjedd. Vi snakket med skolen, foreldrene til de eldre barna, og plagingen sluttet. Vi snakket mye sammen.  Den siste mammaen viste ikke helt hvordan hun og vi skulle gripe dette an, ville vente med for å se hva som skjedde, og ville helst bare la skolen ordne alt.  Det syns jeg er ressurssvakt. Det handler om hva man gjør og hvordan bruke de ressursene som er der ute. 

Anonymkode: faf6b...6b8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...