Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🙈  Det er jo de viktigste fagene.... Kanskje ikke for bygg, men for den generelle utdannelsen 

Anonymkode: 27bba...783

Det er nok mange som sliter med disse fagene. I mange siving.-retninger får du ikke bruk for den avanserte matematikken du lærer (hvis du da ikke gått fystmat/industriell matematikk eller bachelor/master i matematikk). Det viktigste er at du viser at du klarer å tilegne deg kunnskap i disse fagene. Bygg og diverse er de «lettere» siving-retningene, men det betyr ikke at det ikke er vanskelig - for det er det, spesielt på dette universitetet.

Anonymkode: 93687...129

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke merkelig at TS stryker når hun er så umotivert og bruker så lite tid på studiene.

Det var informasjon som kom frem etter hovedinnlegget. Nei, det er på ingen måte rart at man stryker når man jobber 25% av anbefalt arbeidstid, men det er MERKELIG at man velger å jobbe så lite hvis det ikke ligger en god grunn bak. Jeg har selv vært mye frustrert over studiene mine, men jeg har aldri opplevd et fag helt uinteressant. Det har vært utfordrende, men aldri meningsløst. Synes man det meste er uinteressant, da er man nok på feil sted.   

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok mange som sliter med disse fagene. I mange siving.-retninger får du ikke bruk for den avanserte matematikken du lærer (hvis du da ikke gått fystmat/industriell matematikk eller bachelor/master i matematikk). Det viktigste er at du viser at du klarer å tilegne deg kunnskap i disse fagene. Bygg og diverse er de «lettere» siving-retningene, men det betyr ikke at det ikke er vanskelig - for det er det, spesielt på dette universitetet.

Ja, derfor jeg skev "kanskje ikke for bygg". Jeg kjenner flere ingeniører som suger i matte og allikevel har en bra jobb, men det er ikke akkurat et kvalitetstegn å ikke ta disse fagene seriøst. 

Skrevet

Ta deg sammen! Det finnes millioner av mennesker som ville gitt  beina sine for å få den sjansen du har, men du er så bortskjemt og lat at du gir faen. 

Skrevet
28 minutter siden, FrodeF skrev:

Ta deg sammen! Det finnes millioner av mennesker som ville gitt  beina sine for å få den sjansen du har, men du er så bortskjemt og lat at du gir faen. 

Er vel ikke akkurat millioner som ville gitt beina sine for å gå på NTNU? Ganske lavt rangert universitet. 

Anonymkode: 6489d...fe4

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke akkurat millioner som ville gitt beina sine for å gå på NTNU? Ganske lavt rangert universitet. 

:balltre: 

Det fins millioner som ville ønsket å få subsidiert en (god) utdannelse i et av verdens beste land...

• Liker 2
Skrevet

Når det gjelder forskning har NTNU vunnet internasjonale priser for sin forskning, og i Norge er det uten tvil et prestisjeuniversitet, det er bare å se på kravene for å komme inn på studiene på Gløs. Samtlige siv.ing.linje krever over 50 poeng å komme inn. Det er ingen universiter eller høgskoler som kan sammenligne seg med NTNU når det gjelder teknologisk/naturvitenskapelige fag.

Men NTNU er "ingenting" sammenlignet med prestisjeuniversiteter i verden, nei :) 

Dette:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:balltre: 

Det fins millioner som ville ønsket å få subsidiert en (god) utdannelse i et av verdens beste land...

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, derfor jeg skev "kanskje ikke for bygg". Jeg kjenner flere ingeniører som suger i matte og allikevel har en bra jobb, men det er ikke akkurat et kvalitetstegn å ikke ta disse fagene seriøst. 

Matte er jo et fag som mange sliter i, så det at en har gjennomført en ingeniørgrad gjør at en er flinkere enn gjennomsnittet - men ja, du trenger ikke å være et mattegeni for å klare et ingeniørstudie, langt i fra. Men at mange sliter har jeg forståelse for, det er ikke et enkelt fag, men poenget for mange er bare å komme seg gjennom faget og det at du kommer deg gjennom det betyr da at du kan litt, mer enn de fleste. Siv.ing.-ene har felles mattefag (matte 1-3) ( så siv.ing. bygg ved NTNU har felles mattefag med fysmat, som er en av de vanskeligste siv.ing.-retningene du kan ta), så at man er helt ubrukelig i matematikk når en gjennomfører siv.ing bygg- miljøteknikk (på NTNU vel å merke, høgskole er en helt annen sak) er jeg ikke enig i ;) 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så det at en har gjennomført en ingeniørgrad gjør at en er flinkere enn gjennomsnittet

Jo, men så skal man jo også jobbe med problemstillinger som er "over gjennomsnittlig" komplisert. Det var et dårlig argument synes jeg...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men ja, du trenger ikke å være et mattegeni for å klare et ingeniørstudie, langt i fra.

Exactly my point, og det er heller ikke sikkert at du trenger det eksplisitt i arbeidslivet heller, i en del jobber vel og merke. Men det er fortsatt en viktig del av den generelle utdannelsen, og det sier mye om en kandidat hvorvidt man er flink i slike emner. 

Skrevet

Jo, men så skal man jo også jobbe med problemstillinger som er "over gjennomsnittlig" komplisert. Det var et dårlig argument synes jeg...

Tja, spørs hvilken jobb det er snakk om. Har en kompis som ble utdannet siv.ing. i energi og miljø for en del år siden og han innrømte at han i dag bare kan den grunnleggende aritmetikken, han har ikke fått bruk for den avanserte matten han lærte - og dette er noe de fleste siv.ing.-er vil kjenne seg igjen i. Jobben til noen ingeniører er bare å trykke på noen knapper, maskinene gjør resten. Men det faktum at du har gjennomført utdanningen viser jo at du kan tillegne deg kunnskapen. 

Skrevet

Tja, spørs hvilken jobb det er snakk om. Har en kompis som ble utdannet siv.ing. i energi og miljø for en del år siden og han innrømte at han i dag bare kan den grunnleggende aritmetikken, han har ikke fått bruk for den avanserte matten han lærte - og dette er noe de fleste siv.ing.-er vil kjenne seg igjen i. Jobben til noen ingeniører er bare å trykke på noen knapper, maskinene gjør resten. Men det faktum at du har gjennomført utdanningen viser jo at du kan tillegne deg kunnskapen. 

Dette går ikke inn for deg dette, virker det som. Det er jo en grunn til at man har det i pensum, man skal ha en viss forståelse av hva man driver med. Enhver medisiner kan jo mer om anatomi enn gjennomsnittspersonen, men jeg ville ikke blitt videre imponert om en lege vedkjente seg å ha behandlet anatomi-emner lemfeldig, bare fordi man skal sitte foran en datamaskin på et legekontor... 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette går ikke inn for deg dette, virker det som. Det er jo en grunn til at man har det i pensum, man skal ha en viss forståelse av hva man driver med. Enhver medisiner kan jo mer om anatomi enn gjennomsnittspersonen, men jeg ville ikke blitt videre imponert om en lege vedkjente seg å ha behandlet anatomi-emner lemfeldig, bare fordi man skal sitte foran en datamaskin på et legekontor... 

Jeg er selvfølgelig enig i at man må ha en viss forståelse, og det håper jeg at de fleste har, men poenget mitt er at mange får seg jobb hvor de ikke får bruk for det de har lært. Når det gjelder en byggingeniør, kommer en langt med grunnleggende aritmetikk. Ikke meningen å være nedlatende overfor noen, men slik er det i mange tilfeller.

Det er f.eks. ganske stor forskjell på en teknisk fysiker og en byggingeniør. Det er to helt forskjellige retninger innenfor teknologifag. Den andre løser svært avanserte problemstillinger, driver gjerne med forskning og er med på å utvikle ting på et høyere nivå og det krever at vedkommende er dyktig i f.eks. matte, mens en byggingeniør planlegger og gjennomfører byggeprosjekter. Som teknisk fysiker er du helt avhengig av å inneha høy kunnskap i realfagene, i motsetning til en byggingeniør som kan gjøre en utmerket jobb selv om vedkommende slet med matten på universitetet. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Jeg synes spesielt IT og mattefagene er grusomme. Når jeg setter meg ned med det føles det som om jeg råtner bort. Panikk. Føler meg fanget. Kommer aldri til å få bruk for det. Hater det og vil bare vekk. 

Hvor mye jobbet du og fikk du gode karakterer til slutt? Lett å få jobb? Bryr arbeidsgivere seg om karakterer?

Jeg vet det. Hadde også de fagene... desverre er det sånn at du må ha en del fag du aldri får bruk for. Jeg hadde også IT fag og også programering. Matte MÅ du ha for å i det hele tatt kunne gå videre. Bygg handler om det tekniske og mye er basert på matte. 

De første to årene handler i hovedsak om de grunnfagene. Det må du bare gjennom. Karakterene mine et noe på snitt. Kanskje litt under. Men jobb får du enkelt etterpå. 90 % får jobb før de er ferdige med masteroppgaven. 

Jeg føler arbeidsgiver ikke bryr så mye om karakterene. Mange er veldig flink i jobb sel med dårligr karakterer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...