Gå til innhold

Kvinner er redusert til fødemaskiner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest HarryDotter
7 minutter siden, bttb skrev:

For da klarer man hvertfall å nå over to barn per kvinne? Skal de 40% som klarer å lande en mann over gjennomsnittet føde fire barn alle sammen da?

Hvorfor skal vi på død og liv få så mange barn? Hva er Erna så redd for? At vi skal bli minoritet i vårt eget land? Det klarer regjeringen fint selv med innvandringspolitikken sin. Og det sytes så mye om at flere må i jobb for å opprettholde velferden, men samtidig skryter de av at de sliter med å få nok arbeidskraft fordi norsk økonomi går så jævlig bra! De må visst få inn utenlandsk arbeidskraft for å klare å holde unna. Ville ikke det bety at veldig mange er i arbeid i dette landet og dermed bidrar voldsomt til felleskapet?? Og likefullt sliter vi med å opprettholde velferden?!

Vi er vel rundt 8 milliarder mennesker nå på planeten. Trenger vi flere? Mediene forteller oss daglig hvor jævlig ille det blir å leve om bare 5-10 år pga global oppvarming. Ifølge Hawking MÅ vi flytte til mars om 100 år! Vi skal liksom få orden på dette nå slik at våre barn ikke skal ta konsekvensene og samtidig sier de at uansett hva vi gjør med klimaet, så er mye ikke mulig å fikse. Og her skal vi sette masse nye barn til verden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det TS mener er at det er forventet at kvinner skal gå gravide og føde, med alle de plager og smerte det medfører, også er det politiske stemmer som ønsker at far skal ha krav på halve permisjonstiden. I mens blir mor tvunget tilbake i jobb mens hun fortsatt ammer 24/7 og kanskje også har kroppslige plager etter svangerskap og fødsel. DET er likestilling det, ja! 🙄

Anonymkode: d62e1...816

Ja akkurat det er igrunn ganske sprøtt, og det rareste er at det er de som hevder å tale kvinners sak som virker medt gira på å pushe kvinnene fort tilbake i jobb, i likestillingens navn.

At mange kvinner har mye større behov for å være hjemme i lenger tid etter fødsel enn det menn har virker egentlig ganske åpenbart, selv om det er ideologisk sett ugunstig for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Snaskesnusken skrev:

Det er på høy tid at de som ikke vet hva likestilling er setter seg inn i hva dette er. Debatten har en tendens til å bli spammet ned med usakelige argumenter basert på manglende kunnskap om likestilling. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Likestilling

Det er nok ikke fullt så enkelt. Om en skulle følge definisjonen du viser til vil flere likestillingstiltak, som kvotering, ikke være likestilling da det strider mot like rettigheter og behandling. 

Likestilling, i likhet med feminisme, presenteres gjerne som en håndfull fine ord, men i praksis er det nok ikke fullt så rett frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, herzeleid skrev:

Ja akkurat det er igrunn ganske sprøtt, og det rareste er at det er de som hevder å tale kvinners sak som virker medt gira på å pushe kvinnene fort tilbake i jobb, i likestillingens navn.

At mange kvinner har mye større behov for å være hjemme i lenger tid etter fødsel enn det menn har virker egentlig ganske åpenbart, selv om det er ideologisk sett ugunstig for enkelte.

Dette er jeg hjertens enig i. Jeg tror(og da snakker jeg ikke bare om i Norge) at kvinners fysiske helse og ikke minst psykiske, kunne blitt mye bedre om det ble større aksept for å jobbe deltid eller være hjemme mens barna er små. 

Men så var det denne økonomiske sikringen igjen da. Om det skulle skje noe med mannen, er både kvinne og barn ute å kjøre. Derfor er det ikke rom for dette hos de fleste familier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Sinsiew skrev:

Dette er jeg hjertens enig i. Jeg tror(og da snakker jeg ikke bare om i Norge) at kvinners fysiske helse og ikke minst psykiske, kunne blitt mye bedre om det ble større aksept for å jobbe deltid eller være hjemme mens barna er små. 

Men så var det denne økonomiske sikringen igjen da. Om det skulle skje noe med mannen, er både kvinne og barn ute å kjøre. Derfor er det ikke rom for dette hos de fleste familier. 

Ja jeg tror også flere, både kvinner og menn, ville hatt det bedre om de ikke var forventet, og nærmest avkrevd, å være i full jobb begge to. 

Det med bortfall av mannen er egentlig ganskr interessant. Har inntrykk av at det i en del andre land er en selvfølge at familien i slike situasjoner tegner forsikring som sørger for at familien har det de trenger om mannen blir syk eller dør. Det tenker jeg absolutt en bøt gjøre hvis en er avhengig av en inntekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, herzeleid skrev:

Det er nok ikke fullt så enkelt. Om en skulle følge definisjonen du viser til vil flere likestillingstiltak, som kvotering, ikke være likestilling da det strider mot like rettigheter og behandling. 

Likestilling, i likhet med feminisme, presenteres gjerne som en håndfull fine ord, men i praksis er det nok ikke fullt så rett frem.

Hva er trådens tema og hva er likestilling? Hvorfor vil vi aldri oppnå full likestilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, herzeleid skrev:

Ja jeg tror også flere, både kvinner og menn, ville hatt det bedre om de ikke var forventet, og nærmest avkrevd, å være i full jobb begge to. 

Det med bortfall av mannen er egentlig ganskr interessant. Har inntrykk av at det i en del andre land er en selvfølge at familien i slike situasjoner tegner forsikring som sørger for at familien har det de trenger om mannen blir syk eller dør. Det tenker jeg absolutt en bøt gjøre hvis en er avhengig av en inntekt.

Vi har tegnet forsikringer, men har funnet ut at tap av pensjon og tap av opparbeid til bla a god uføretrygd er større enn gevinsten ved forsikringer. 

Hadde mannen derimot hatt annet en fagbrev, ville vi stilt sterkere. Så for at dette skal fungere, bør vi nok ha flere f.eks forsikringer myntet på hjemmeværende mødre. 

Og så er vi jo avhengig av at så mange som mulig jobber så mye som mulig for å opprettholde velferden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Hva er trådens tema og hva er likestilling? Hvorfor vil vi aldri oppnå full likestilling?

Trådens tema kan du se i åpningsposten. Hva likestilling er vil avhenge fullstendig av hvem du spør. For noen vil likestilling være at du og jeg utelukkende virderes ut fra kvalifikasjoner når vi søker jobb. For andre vil likestilling innebære at hvilket kjønn vi har er med i vurderingen.

Hvorvidt vi oppnår full likestilling kommer an på hva en mener. Noen vil si vi har det i dag, andre vil si vi ikke har det før vi har resultatlikhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, herzeleid skrev:

Trådens tema kan du se i åpningsposten. Hva likestilling er vil avhenge fullstendig av hvem du spør. For noen vil likestilling være at du og jeg utelukkende virderes ut fra kvalifikasjoner når vi søker jobb. For andre vil likestilling innebære at hvilket kjønn vi har er med i vurderingen.

Hvorvidt vi oppnår full likestilling kommer an på hva en mener. Noen vil si vi har det i dag, andre vil si vi ikke har det før vi har resultatlikhet.

Jeg spurte om trådens tema da debatten er sporet av da en bruker valgte å dra inn likestilling. 

Så lenge kvinner føder barn vil vi ikke oppnå full likestilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sinsiew skrev:

Vi har tegnet forsikringer, men har funnet ut at tap av pensjon og tap av opparbeid til bla a god uføretrygd er større enn gevinsten ved forsikringer. 

Hadde mannen derimot hatt annet en fagbrev, ville vi stilt sterkere. Så for at dette skal fungere, bør vi nok ha flere f.eks forsikringer myntet på hjemmeværende mødre. 

Og så er vi jo avhengig av at så mange som mulig jobber så mye som mulig for å opprettholde velferden. 

Interessant. Trodde generelt forsikringer var mer gunstige enn som så, men Norge er kanskje spesielt der, sammenlignet med eks. USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er mange her som mener det samme som ts, så sett dere litt inn i norgeshistorien og hvordan familien fungerte før. Det virker ikke som dere engang har en fjern anelse om hvordan norge var for 40-80 år siden.

Endret av Gent82
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Snaskesnusken skrev:

Jeg spurte om trådens tema da debatten er sporet av da en bruker valgte å dra inn likestilling. 

Så lenge kvinner føder barn vil vi ikke oppnå full likestilling. 

Jeg svarte deg angående likestilling siden du valgte å trekke det frem :)

Hvorvidt vi kan oppnå full likestilling eller ikke er vell fullstendig avhengig av hvordan en definerer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2019 den 16.47, AnonymBruker skrev:

Ansvaret legges på kvinnene. Og vi skal søren meg utrette noe på ALLE andre arenaer også!

Anonymkode: 807a1...e59

ikke synd i dere. dere velger selv å få barn , ingen som tvinger. Er vell mer menn som er redusert til betaler og forsørger for en unge de ikke får se . skam deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, herzeleid skrev:

Jeg svarte deg angående likestilling siden du valgte å trekke det frem :)

Hvorvidt vi kan oppnå full likestilling eller ikke er vell fullstendig avhengig av hvordan en definerer det.

Jeg svarte brukeren som valgte å dra inn dette i denne debatten. 

Så lenge kvinner og menn ikke er likestilte fra biologiens side vil vi ikke oppnå likestilling på alle områder. Kvinnen taper mer karrieremessig enn menn dersom hun føder barn. Vi vil aldri oppnå full likestilling men så godt som.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Snaskesnusken skrev:

Jeg svarte brukeren som valgte å dra inn dette i denne debatten. 

Så lenge kvinner og menn ikke er likestilte fra biologiens side vil vi ikke oppnå likestilling på alle områder. Kvinnen taper mer karrieremessig enn menn dersom hun føder barn. Vi vil aldri oppnå full likestilling men så godt som.

Men igjen avhenger jo dette helt av hva en legger i likestilling. Juridisk sett like rettigheter og muligheter kan vi oppnå. Fullstendig likhet kan vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Gent82 skrev:

Om det er mange her som mener det samme som ts, så sett dere litt inn i norgeshistorien og hvordan familien fungerte før. Det virker ikke som dere engang har en fjern anelse om hvordan norge var for 40-80 år siden.

Men dette kan man jo si om alt. Det er ikke noe vits i å kjempe mer da, for alt er jo bedre nå enn det var før(stort sett). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sinsiew skrev:

Men dette kan man jo si om alt. Det er ikke noe vits i å kjempe mer da, for alt er jo bedre nå enn det var før(stort sett). 

Om du driter i historie så Se i det minste denne da. På en måte rask opplysning for dummies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Gent82 skrev:

Om du driter i historie så Se i det minste denne da. På en måte rask opplysning for dummies.

Den har jeg sett, og det endrer ikke på det jeg skriver. 

Forøvrig er dette noe jeg har interesse for, og jeg er svært godt opplyst om hvordan familie, likeverd og likestilling fungerte i Norge på min mormors tid. 

 

Endret av Sinsiew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...