Gå til innhold

Kvinner er redusert til fødemaskiner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, herzeleid skrev:

Jeg har merket at en del føler veldig sterkt når de hører Ernas tale, men det er vanskelig å forstå hva som får dere til å hisse dere sånn opp. 

Det fremstår noe hysterisk å automatisk peke på tvang og kvinneundertrykkelse så fort noen oppfordrer til å få flere år. Nøyaktig hva er det du mener rettferdiggjør disse dystopiske visjonene?

Det som provoserer er når det blir snakk om å gjøre det vanskeligere for folk å ta utdanning. Leste dette i en av artiklene der det sto om denne talen hennes. Det er provoserende. Nesten så det da sies «vi må holde kvinner hjemme uten utdanning og jobb for å ha dem som fødemaskiner». Nei kanskje ikke slik det var ment, men det kan oppfattes slik. 

Det de burde gjøre er å gjøre det mer attraktivt å få barn mens man studerer. Det ville vært delvis vanskelig med mitt studie som omfattet en hel del lab arbeid, man vil jo kunne miste en del praktisk erfaring meg tilretteleggelse pga. giftige stoffer og slikt.

Men for mange gjelder ikke slike omstendigheter, og for dem så burde de tilrettelegge mye mer. Flere studentboliger, da og slike familieboliger. Mer i støtte til dem som studerer med barn. De burde gi god støtte på barnehage fronten. Ja flere goder som gjør at man kanskje heller tenker «det er kanskje ikke så dumt å begynne med barn nå». Og ikke bare tenke at man ikke har råd til barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik som nåtiden og fremtiden presenteres, så er det ikke akkurat fristende å få barn. Skal barna mine liksom takke meg når de vokser opp med alle problemene vi etterlater dem? Antibiotikaresistens, forsøpling, skeiv fordeling av goder i verden, mindre mat, global oppvarming der vi risikerer klimaflyktninger som vil drastisk endre hvordan vi må leve for å mate alle. Med mindre vi bare plaffer ned alle som flykter fra sine land. Hvorfor ikke litt massakre i ny og ne?

For å ikke snakke om at regjeringene rundtom i verden egentlig er egotrippende maktsøkende slanger som gjør hva de må for å fremstille seg selv i best mulig lys, samt er mer fokusert på å fremstille en selv og eget parti i godt lys, heller enn å faktisk gjøre noe. Det er jo for så vidt forståelig på en måte, da mange stemmer basert på fasade og hva de føler politikere og parti oppnår, heller enn hva de faktisk gjør. De fleste har alt for travle liv til å grundig sette seg inn i forskjellen på fasade og ekte forandring. Kan ikke egentlig klandre folk for at de må jobbe seg ihjel for å leve. Fordi vi kan ikke egentlig leve om vi ikke har råd til nye ikeamøbler, klær og kul bil, sant?

Uansett. Oppdra barn i denne type korrupt, ødelagt, syk verden er ikke noe jeg kommer til å gjøre. Jeg vil dra det så langt at jeg vil si det er umoralsk å gjøre det. Så nei, at Erna fremrer denne type fasadelogikk er ikke noe som vil motivere meg til å gjøre noe annet enn det jeg gjør akkurat nå. 

8 hours ago, Gent82 said:

Om du driter i historie så Se i det minste denne da. På en måte rask opplysning for dummies.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/5VKvn6/Jordan-Petersons-tynne-fortelling-om-Norge--Oystein-Gullvag-Holter-

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, magikeren skrev:

Slik som nåtiden og fremtiden presenteres, så er det ikke akkurat fristende å få barn. Skal barna mine liksom takke meg når de vokser opp med alle problemene vi etterlater dem? Antibiotikaresistens, forsøpling, skeiv fordeling av goder i verden, mindre mat, global oppvarming der vi risikerer klimaflyktninger som vil drastisk endre hvordan vi må leve for å mate alle. Med mindre vi bare plaffer ned alle som flykter fra sine land. Hvorfor ikke litt massakre i ny og ne?

For å ikke snakke om at regjeringene rundtom i verden egentlig er egotrippende maktsøkende slanger som gjør hva de må for å fremstille seg selv i best mulig lys, samt er mer fokusert på å fremstille en selv og eget parti i godt lys, heller enn å faktisk gjøre noe. Det er jo for så vidt forståelig på en måte, da mange stemmer basert på fasade og hva de føler politikere og parti oppnår, heller enn hva de faktisk gjør. De fleste har alt for travle liv til å grundig sette seg inn i forskjellen på fasade og ekte forandring. Kan ikke egentlig klandre folk for at de må jobbe seg ihjel for å leve. Fordi vi kan ikke egentlig leve om vi ikke har råd til nye ikeamøbler, klær og kul bil, sant?

Uansett. Oppdra barn i denne type korrupt, ødelagt, syk verden er ikke noe jeg kommer til å gjøre. Jeg vil dra det så langt at jeg vil si det er umoralsk å gjøre det. Så nei, at Erna fremrer denne type fasadelogikk er ikke noe som vil motivere meg til å gjøre noe annet enn det jeg gjør akkurat nå. 

Fornuftig skrevet. Vi skulle datet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Ariana807 skrev:

Det som provoserer er når det blir snakk om å gjøre det vanskeligere for folk å ta utdanning. Leste dette i en av artiklene der det sto om denne talen hennes.

Kan du peke på hvor i talen hennes hun sier at hun ønsker å gjøre det vanskeligere for folk å ta utdannelse?

Sitat

Det er provoserende. Nesten så det da sies «vi må holde kvinner hjemme uten utdanning og jobb for å ha dem som fødemaskiner». Nei kanskje ikke slik det var ment, men det kan oppfattes slik. 

Her er vell problemet at en velger å tolke henne i verste mening, selv om en antagelig skjønner at det ikke var det hun mente?

Sitat

Det de burde gjøre er å gjøre det mer attraktivt å få barn mens man studerer. Det ville vært delvis vanskelig med mitt studie som omfattet en hel del lab arbeid, man vil jo kunne miste en del praktisk erfaring meg tilretteleggelse pga. giftige stoffer og slikt.

Ja det er jeg enig i, men har samtidig inntrykk av at det er ganske gode ordninger for studenter?

Sitat

Men for mange gjelder ikke slike omstendigheter, og for dem så burde de tilrettelegge mye mer. Flere studentboliger, da og slike familieboliger. Mer i støtte til dem som studerer med barn. De burde gi god støtte på barnehage fronten. Ja flere goder som gjør at man kanskje heller tenker «det er kanskje ikke så dumt å begynne med barn nå». Og ikke bare tenke at man ikke har råd til barn.

Men en del av dette er vell på allerede på plass, deriblant egen SIO barnehage. 

https://www.sio.no/barnehage/hvorfor-oss?gclid=EAIaIQobChMIntHm-7vr3wIVBaaaCh2fRQCIEAAYASAAEgKJOPD_BwE

Jeg har inntrykk av at det handler mer om at en ønsker å være etablert før en får barn, enn at økonomien og godene ikke strekker til.

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Erna kunne gjerne henvendt seg til mennene i dette landet og bedt dem forplikte seg til å fremskaffe barn. Mens mennene venter lengre og lengre med å få barn blir sædkvaliteten dårligere og dårligere. Fordi de sjøl vil være uforpliktede barn selv lengst mulig.

Uansett, vi har aldri vært så mange nordmenn her til lands som vi er nå. Vi står han nok av.

Anonymkode: 8e4a1...9a9

Nå er angivelig antallet ufrivillig barnløse menn veldig mye høyere enn tilsvarende for kvinner, så det spørs om det er her problemet ligger. 

https://www.dagbladet.no/kultur/hver-fjerde-norske-mann-far-ikke-barn-hva-gjor-det-med-samfunnet/67471763

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, herzeleid skrev:

Kan du peke på hvor i talen hennes hun sier at hun ønsker å gjøre det vanskeligere for folk å ta utdannelse?

-Ikke i hennes tale, men det ble nevt i en av de mange artiklene som fulgte av talen, som en av tingene vi kan gjøre for å gjøre at vi får barn mens vi er yngre. Nei husker ikke hvor jeg meste det, og gidder ikke bruke tid på å finne tilbake til det. 

Her er vell problemet at en velger å tolke henne i verste mening, selv om en antagelig skjønner at det ikke var det hun mente?

- Som jeg skrev, nei det er nok ikke ment slik, men jeg oppfattet det slik, og er kanskje ikke alene.

Ja det er jeg enig i, men har samtidig inntrykk av at det er ganske gode ordninger for studenter?

-De har kanskje gode ordninger for tilrettelegging, men det forandrer jo ikke på det at man vil miste mye fysisk erfaring fra laboratoriet... graviditet passer ikke inn i alle grader. Kan se for meg 12 timer på lab, komme hjem, sitte ned for å skrive på masteroppgaven, med en unge som skriker på siden og en som sparker i vei i magen... noen studier kunne de brukt de 12 timene kun på lesesal og skrevet i 12 timer, kommet hjem til å kose med barnet. Men det er ikke mulig i alle studier.

Men en del av dette er vell på allerede på plass, deriblant egen SIO barnehage. 

https://www.sio.no/barnehage/hvorfor-oss?gclid=EAIaIQobChMIntHm-7vr3wIVBaaaCh2fRQCIEAAYASAAEgKJOPD_BwE

-UiO har barnehage som er forbeholt barn av de ansatte... :vetikke: kanskje studenter anses som ansatte? Kanskje det finnes alternativer, men er prisene de samme som ellers, de barnehageprisene som skal øke? For det motarbeider jo hele poenget med støtte til studenter.

Jeg har inntrykk av at det handler mer om at en ønsker å være etablert før en får barn, enn at økonomien og godene ikke strekker til.

-Joda såklart vil de fleste ta ting i «riktig rekkefølge». Mann, jobb, hus, barn. Men barn koster, og da er det jo ikke merkelig at folk vil ha ting på stell. Ha hatt en jobb i hva 1 år eller noe for å få rett på penger. 

Du kan jo lese litt selv om hvor vanskelkg og firkanta noen av disse støtteordningene som student er:

https://studenttorget.no/index.php?show=4524&expand=3797,4524&artikkelid=14842

Man burde gitt dem mase støtte uten noen krøll og betingelser og slikt. Er a har sagt det selv, vi trenger flere barn. Ja da kan man ikke gjøre det nermest umulig å få til å få den enstra pengestøtten en faktisk trenger.

Ikke minst har vi allerede for få studentboliger. Det å få flere er alltid nødvendig! 

Vil bare minne på om at jeg i hovedinnlegget mitt skrev «satt på spissen». Forde når man kommer til det punktet, da er det kanskje ikke like viktig å få barn.

Og skal ikke utelukke at noe av bitterheten stammer fra at jeg enda ikke har funnet meg noen å få barn med. Det er faktisk ikke bare bare å finne en oppegående mann :vetikke:

 

 

Endret av Ariana807
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2019 den 21.29, Ariana807 skrev:

Med hele Erna greiene virker det jo slik!  

Om man setter ting ekstremt helt på spissen så får vi bare begynne med at staten tvangsgifter alle kvinner om menn når de blir 18. Ta fra kvinnen alle rettigheter til utdannelse og jobb, for hennes jobb skal være å føde nok barn. Ta fra alle rettigheter om at folk av samme kjønn skal kunne være sammen for alle absolutt alle skal settes sammen i par å være fødemaskiner. Ingen mer født i feil kropp, ingen mer noen ting. Kvinner er hjemme, beina tvinges fra hverandre slik at mannen kan presse seg inn og lage et barn. 

Bare gjøre Norge til en «Handmaids tale»-ish verden 🤬🤬

Kjenner hele uttalelsen til Erna virkelig ikke er passende i dagens dato! Føler det som om hun virkelig bare ønsker å gjøre kvinner om til en fødemaskin! 🤬🤬 Om staten ønsker flere barn må de legge opp til det på riktig måte. Ikke gjøre det vanskeligere å ta utdannelse som jeg leste var tanken, men gratis barnehage, mer støtte, flere student boliger ol. 

 

Det legges i stor grad til rette for at man skal få barn i Norge allerede. Langt bedre enn i mange andre land. Argumentet om at det er dårlig tilrettelagt synes jeg faktisk er litt merkelig. Finnes det noen holdepunkter for å tro at norske kvinner ville fødet flere barn, om man hadde brukt enda mer penger på det?

På verdensbasis fødes det jo som regel flest barn i land hvor støtteordningene ikke er tilstede i det hele tatt. Klart det er mange faktorer som spiller inn, som for eksempel kunnskap, prevensjon og ikke minst kultur. Kultur er dog den klart viktigste grunnen til at det fødes for få. I Norge skal kvinner gjerne både ha lang utdanning, bra jobb, nyte singellivet, reise, finne seg selv og til slutt få barn. Det sier seg selv at barn truer de fleste av disse tingene.

Og helt ærlig, hvor mange av dere kvinner her inne ville fødet et ekstra barn om dere fikk noen ekstra tusenlapper i støtte for det? Tviler på at mange vil svare ja på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Ariana807 skrev:

-Ikke i hennes tale, men det ble nevt i en av de mange artiklene som fulgte av talen, som en av tingene vi kan gjøre for å gjøre at vi får barn mens vi er yngre. Nei husker ikke hvor jeg meste det, og gidder ikke bruke tid på å finne tilbake til det. 

Det blir litt vanskelig å forholde seg til. 

Sitat

 

- Som jeg skrev, nei det er nok ikke ment slik, men jeg oppfattet det slik, og er kanskje ikke alene.


 

Om dere velger å oppfatte det så vrangt er det vell i hovedsak dere som må gå noen runder med dere selv. Ingen kan gardere seg mot enhver vranglesing. 

Sitat

-De har kanskje gode ordninger for tilrettelegging, men det forandrer jo ikke på det at man vil miste mye fysisk erfaring fra laboratoriet... graviditet passer ikke inn i alle grader. Kan se for meg 12 timer på lab, komme hjem, sitte ned for å skrive på masteroppgaven, med en unge som skriker på siden og en som sparker i vei i magen... noen studier kunne de brukt de 12 timene kun på lesesal og skrevet i 12 timer, kommet hjem til å kose med barnet. Men det er ikke mulig i alle studier.

Jeg tror det er forsvinnende få kvinner som velger bort barn fordi de må prioritere 12 timer lav i studietiden. 

Sitat

-UiO har barnehage som er forbeholt barn av de ansatte... :vetikke: kanskje studenter anses som ansatte? Kanskje det finnes alternativer, men er prisene de samme som ellers, de barnehageprisene som skal øke? For det motarbeider jo hele poenget med støtte til studenter.

Noe av det første som står når en åpner linke jeg la ved er:

"Våre 10 barnehager er øremerket barn av studenter, og har mange fordeler og et mer utvidet tilbud enn vanlige, offentlige barnehager. "

Sitat

 

-Joda såklart vil de fleste ta ting i «riktig rekkefølge». Mann, jobb, hus, barn. Men barn koster, og da er det jo ikke merkelig at folk vil ha ting på stell. Ha hatt en jobb i hva 1 år eller noe for å få rett på penger. 

Du kan jo lese litt selv om hvor vanskelkg og firkanta noen av disse støtteordningene som student er:

https://studenttorget.no/index.php?show=4524&expand=3797,4524&artikkelid=14842

Man burde gitt dem mase støtte uten noen krøll og betingelser og slikt. Er a har sagt det selv, vi trenger flere barn. Ja da kan man ikke gjøre det nermest umulig å få til å få den enstra pengestøtten en faktisk trenger.

Ikke minst har vi allerede for få studentboliger. Det å få flere er alltid nødvendig! 

Vil bare minne på om at jeg i hovedinnlegget mitt skrev «satt på spissen». Forde når man kommer til det punktet, da er det kanskje ikke like viktig å få barn.

 

Som student har du med andre ord rett på både foreldrestipend, og med mindre du har en samboer som tjener over 435 000, forsørgerstipend. Du får dette selv om du dropper 60 studiepoeng (et års fremdrift). Jeg synes ikke dette høres ut som en veldig dårlig ordning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi får færre barn fordi det er faktisk det vi ønsker. Erna og politkere kan mase så mye de vil, dette er en trend jeg tror kommer til å fortsette.

Anonymkode: 5d750...532

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke rart politikerne vil ha en høyere fødselsrate.

De vet at uten en bærekraftig befolkningsvekst kan ikke velferdsstaten vare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, hocane skrev:

Er jo ikke rart politikerne vil ha en høyere fødselsrate.

De vet at uten en bærekraftig befolkningsvekst kan ikke velferdsstaten vare.

Feil. Det finnes andre måter å fordele landets penger på så velferdsstaten kan vare , og bli mye bedre. 

Uansett så er det ganske grotesk at noen mener at kvinner bare er en fødemaskin som skal produsere et produkt andre kan tjene penger på. Hva med kvinnen selv? Hvorfor skal ikke hun bli respektert som et menneske med egne interesser og kontroll over egen helse og liv? 

Anonymkode: 7b148...f48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎01‎.‎2019 den 1.40, hocane skrev:

Ingen som tvinger en kvinne tilbake i jobb, det valget tar hun selv.

 

På ‎12‎.‎01‎.‎2019 den 18.09, Gent82 skrev:

Det å være informert om og det å forstå, er forskjellige ting. Og det er rart du ikke forstår det, når du sier du har interesse for det. 

 

På ‎12‎.‎01‎.‎2019 den 22.56, herzeleid skrev:

Jeg har merket at en del føler veldig sterkt når de hører Ernas tale, men det er vanskelig å forstå hva som får dere til å hisse dere sånn opp. 

Det fremstår noe hysterisk å automatisk peke på tvang og kvinneundertrykkelse så fort noen oppfordrer til å få flere år. Nøyaktig hva er det du mener rettferdiggjør disse dystopiske visjonene?


Dere har jo hvertfall ikke forstått en dritt. Informerte my ass! 
 

Anonymkode: 7b148...f48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett så er det ganske grotesk at noen mener at kvinner bare er en fødemaskin som skal produsere et produkt andre kan tjene penger på. Hva med kvinnen selv? Hvorfor skal ikke hun bli respektert som et menneske med egne interesse

Wow...just..wow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man blir gjerne satt til å gjøre det lille man klarer vet du. 

Anonymkode: 8489f...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Gent82 skrev:

Wow...just..wow


Ja vanskelig for inkompente menn å skjønne noe av om hvordan det er å bli sett på som et objekt hele livet vett... Gå å skru på dataspillet ditt igjen du 

Anonymkode: 7b148...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 


Dere har jo hvertfall ikke forstått en dritt. Informerte my ass! 
 

Anonymkode: 7b148...f48

Da foreslår jeg at du prøver å forklare etter beste evne :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, man blir gjerne satt til å gjøre det lille man klarer vet du. 

Anonymkode: 8489f...c71

Hva mener du?

Anonymkode: 8fe3b...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Ja vanskelig for inkompente menn å skjønne noe av om hvordan det er å bli sett på som et objekt hele livet vett... Gå å skru på dataspillet ditt igjen du 

Anonymkode: 7b148...f48

Lol ro deg ned 😂😂

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gent82 skrev:

Lol ro deg ned 😂😂

image.jpeg


Enda et eksempel på kvinneundertrykking. For det første er jeg helt rolig, for det andre hadde jeg hatt all grunn til å være sint når samfunnet og holdningene dere kommer med her er et resultat av patriarkatisk, kvinneundertrykkende og nedsettende kultur. Når en kvinne forteller fakta om de høyst reelle kvinnenedsettende problemene (i motsetning til de konstruerte "mannehatende" problemene enkelte menn skriker høyt om) man møter så skal man lytte, ikke latterliggjøre og bagatellisere sånn du gjør. Ganske lættis hvordan dere mener at vi har likestilling og at dere ikke undertrykker kvinner når det er det dere gjør i nesten hvert eneste innlegg. Stakkars lille amøbe, ikke riktig klok du. Vil du se folk som faktisk overreagerer sin offerpossisjon så se på mennene som går i taket for Me Too eller Gillette reklamen. Oops, du er jo en av de hahahahaha

Anonymkode: 7b148...f48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kvinne er jo strengt tatt en maskin som kan føde barn. Kroppen er en maskin.

Jeg kan ikke si jeg har fått ut så mye av kvinner egentlig. Kvinner repeterer det andre har sagt. Hermegåser. 

Jeg er kvinne selv. Og skuffet over kvinner. 

Vil ha status som en pionerer, men vil behandles som en baby. 

Eneste jeg vet om som kan slippe å føde barn er Ayan Hirsi Ali  

Fordi hun har en ekte funksjon. Og har viktigere ting å tenke på. 

 

Anonymkode: cceb4...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Alt for mange tråder her på Kvinneguiden begynner og slutter med en eller annen fjott som skriker om "kvinnehat" og noe annet oiss...       

Anonymkode: b982d...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...