Gå til innhold

Fikk bittelitt skurekrem i øyet, lege nødvendig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en mikroskopisk liten dråpe med Jif skurekrem i øyet, det var så lite at jeg ikke kunne se det da det såvidt sprutet opp fra flaska. Jeg har nå skyllet øyet ordentlig grundig og lenge i 2-3 omganger slik det står på flaska, kjenner foreløpig ingen reaksjon. Det hvite i øyet er såvidt litt rosa og det kjennes ut som jeg har et lite rusk i øyet. Det står på flaska at man skal ringe lege og Giftinformasjonen med en gang, men når det var såpass lite føler jeg meg nesten hypokonder når jeg ringer.. Er det nødvendig? Igjen, det var såpass lite at det var mikroskopisk og jeg skyllet godt med én gang. Har legeskrekk også.. :(

Anonymkode: dda97...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, skyll godt og lenge!

Skurekrem er ikke særlig etsende, så det er de slipende bestanddelene som er plagsomme. Skyll ut partiklene.

Anonymkode: c0fc7...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, skyll godt og lenge!

Skurekrem er ikke særlig etsende, så det er de slipende bestanddelene som er plagsomme. Skyll ut partiklene.

Anonymkode: c0fc7...744

Takk! Det bare står at det kan gi alvorlig øyeskade og etseskade og at man må kontakte lege og giftsentralen umiddelbart og Gud vet hva.. men det var jo så biiiittelite og jeg ser derfor nesten ikke poenget men er jo redd det kan bli alvorlig..

Anonymkode: dda97...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk! Det bare står at det kan gi alvorlig øyeskade og etseskade og at man må kontakte lege og giftsentralen umiddelbart og Gud vet hva.. men det var jo så biiiittelite og jeg ser derfor nesten ikke poenget men er jo redd det kan bli alvorlig..

Anonymkode: dda97...2c2

Hvor da?

Anonymkode: c0fc7...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig nå som du har skylt. Ville dog brukt rent saltvann fremfor springvann. 

Anonymkode: b89b9...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor da?

Anonymkode: c0fc7...744

Bakpå flaska. 

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke farlig nå som du har skylt. Ville dog brukt rent saltvann fremfor springvann. 

Anonymkode: b89b9...3a7

Er dette noe jeg kan blande selv? Hvilket forhold mellom salt og vann i så fall?

Anonymkode: dda97...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei,dt trenger du ikke,dessuten går det utmerket å skylle med vanlig springvann, såfremt du ikke befinner deg i Thailand!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bakpå flaska. 

 

Er dette noe jeg kan blande selv? Hvilket forhold mellom salt og vann i så fall?

Anonymkode: dda97...2c2

Saltvann man bruker på øyet må være sterilt. Så nei, du kan ikke lage sterilt saltvann selv. 

Anonymkode: 85f4d...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saltvann man bruker på øyet må være sterilt. Så nei, du kan ikke lage sterilt saltvann selv. 

Anonymkode: 85f4d...9f7

Hørt om koking? Det dreper bakterier. 

Anonymkode: 8685a...542

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå litt over en time siden uhellet. Det føles allerede bedre og jeg merker enda ingen reaksjon i eller rundt øyet. Kjenner bare såvidt den følelsen som om jeg har noe rusk i øyet, men den følelsen begynner også å avta nå. Da går det nok bra?

Anonymkode: dda97...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saltvann man bruker på øyet må være sterilt. Så nei, du kan ikke lage sterilt saltvann selv. 

Anonymkode: 85f4d...9f7

Joda, det kan du. Kok vannet. 

Anonymkode: 246f7...029

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyll med mye vann og følg med på øyet ut over dagen 🙂 blir du veldig rød elle får vondt ringer du legen.

Anonymkode: 9e1eb...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Mkigjen said:

Nei,dt trenger du ikke,dessuten går det utmerket å skylle med vanlig springvann, såfremt du ikke befinner deg i Thailand!

Sant det, men mer behagelig å skylle med saltvann! Går på medisiner som gir tørre øyne, og saltvannsdråper redder meg. 

Anonymkode: b89b9...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Bakpå flaska. 

 

Er dette noe jeg kan blande selv? Hvilket forhold mellom salt og vann i så fall?

Anonymkode: dda97...2c2

Vann (kokt) og en liten dæsj salt (1g per dL) Da blir du kanskje kvitt følelsen av å ha noe på øyet. 

Anonymkode: b89b9...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om koking? Det dreper bakterier. 

Anonymkode: 8685a...542

Jeg har hørt om koking ja, men du har tydeligvis ikke hørt om at det må være så og så varmt så og så lenge før det kan regnes som sterilt. Det man får til hjemme er rent saltvann og ikke sterilt saltvann :)

Anonymkode: 85f4d...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det kan du. Kok vannet. 

Anonymkode: 246f7...029

Selvsagt KAN man det, men man BØR ikke gjøre det. Man BØR gå på apoteket og kjøpe sterilt saltvann. 

Anonymkode: 85f4d...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt KAN man det, men man BØR ikke gjøre det. Man BØR gå på apoteket og kjøpe sterilt saltvann. 

Anonymkode: 85f4d...9f7

Bare tull. Koking holder i massevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Saltvann man bruker på øyet må være sterilt. Så nei, du kan ikke lage sterilt saltvann selv. 

Anonymkode: 85f4d...9f7

Klart man kan det. Som tidligere nevnt 1 g per dl vann. Jeg har trekt det opp i steril sprøyte og venter til det er avkjølt. Har funket helt fint. Gjorde det da apoteket ikke var åpent. 

Anonymkode: 694c9...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett. Hvis du får noe innpå øyet som trenger å skylles bort vil det nok være mest fornuftig å skylle med springvann umiddelbart istedenfor å vente på tiden det tar å koke og avkjøle vann... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...