Gå til innhold

Late nabobarn, alt handler om ipad og tvspill


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i byen, og de leker og får ikke sitte med skjermer og spill midt på blanke dagen, og slett ikke med venner på besøk, ikke i den alderen, 8 år er jo ingen ting. Verre med 12-åringene. Jentene hopper faktisk tau og paradis, de har rullesko eller tar med leker ut. Nå er det jo slett ikke noe lekevennlig ute, men skøyter går de på, og inne leker de. Gjemsel, med dukker, spioner, lego. Dette er gjengs blant naboer og klassekamerater her. Det blir nok spilling og surfing/TV på kveldene og når de er alene uten venner. Mange har skjermforbud i ukedagene, og tilmålte timer morgen og kveld i helger. Men ALLE blir glad for å bli invitert med på noe. 

Det du beskriver høres ille ut. 

Anonymkode: a74fc...fc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg tS, synes det er tragisk. Også det når enkelte gjemmer deg bak den klassiske «ja men det er sånn utviklingen har blitt, ingenting å gjøre med det».

Jo, det er mye vi kan gjøre med det.  Mye. 

Her i gata leker ungene med alt annet enn iPad. Jentungen har nettbrett, men bruker den skjelden fordi hun er vokst opp med å ikke fokusere på den men heller bruke tiden sin på lek i det virkelige liv. Hun spør nesten aldri om å få leke med den heller, heldigvis. Er så glad hun ikke går glipp av barndommen og å faktisk leve livet! 

Anonymkode: 49fd8...281

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at man burde forsøke lære barna gleden og verdien i andre aktiviteter, heller enn å tvinge dem bort fra pads og pc. Nytter ikke dra med barna ut om man ikke lærer dem hvorfor det er godt og positivt å for eks gå på fjelltur. Måter man kan øke barns bevissthet på de positive sidene ved ting de originalt ikke liker, er å gjøre dem oppmerksom på de elementene du liker. La oss ta fjelltur som eksempel. Du (snakker ikke til noen spesifikk her) liker kanskje følelsen av å kjenne kroppen i aktivitet, kjenne følelsen av å være sliten og hvile hjemme etterpå, samt føle deg mer opplagt og frisk i hodet og kropp. Du må lære barnet å legge merke til dette når det går på fjelltur, du må lære barnet å sette pris på dette også, det gjør ikke nødvendigvis det av seg selv.

Hvordan lære barnet like dette? Du kan for eks si noe ala "kjenner du hvor deilig det er å være sliten og slappe av etterpå?" eller  "merker du hvor deilig det er å kjenne kroppen jobbe". Eller andre relevante kommentarer som gjør barnet bevisst på disse sidene ved fjelltur som den kanskje ikke føler etter eller tenker på. 

Man kan også kommentere på at "det føles skikkelig bra å komme seg ut etter å ha sittet stille og stivt på pc-en i flere timer". Den type ting. Det er litt vanskelig å gjengi i sjel og detalj på denne måten uten å kjenne hvert enkelt barn og hvilke kommentarere og holdninger de reagerer på. Men poenget er altså at dere må lære barna å gjenkjenne de positive og gode sidene ved andre aktiviteter enn padding. De må lære seg evnen til å forstå og føle på andre aktiviteter, og føle på hvordan disse kan være bra og morsomme. Om de lærer seg dette, kan de finne ut at fjelltur er morsomt uten at du må dra dem med, eller de kan finne ut at, ja, de føler seg faktisk sløve etter 4 timer med gaming og trenger variasjon

Jeg tror at å lære barn denne type bevissthet og innsikt er en av de beste måtene å forhindre barn som murer seg inne på 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, magikeren skrev:

Tenker at man burde forsøke lære barna gleden og verdien i andre aktiviteter, heller enn å tvinge dem bort fra pads og pc. Nytter ikke dra med barna ut om man ikke lærer dem hvorfor det er godt og positivt å for eks gå på fjelltur. Måter man kan øke barns bevissthet på de positive sidene ved ting de originalt ikke liker, er å gjøre dem oppmerksom på de elementene du liker. La oss ta fjelltur som eksempel. Du (snakker ikke til noen spesifikk her) liker kanskje følelsen av å kjenne kroppen i aktivitet, kjenne følelsen av å være sliten og hvile hjemme etterpå, samt føle deg mer opplagt og frisk i hodet og kropp. Du må lære barnet å legge merke til dette når det går på fjelltur, du må lære barnet å sette pris på dette også, det gjør ikke nødvendigvis det av seg selv.

Hvordan lære barnet like dette? Du kan for eks si noe ala "kjenner du hvor deilig det er å være sliten og slappe av etterpå?" eller  "merker du hvor deilig det er å kjenne kroppen jobbe". Eller andre relevante kommentarer som gjør barnet bevisst på disse sidene ved fjelltur som den kanskje ikke føler etter eller tenker på. 

Man kan også kommentere på at "det føles skikkelig bra å komme seg ut etter å ha sittet stille og stivt på pc-en i flere timer". Den type ting. Det er litt vanskelig å gjengi i sjel og detalj på denne måten uten å kjenne hvert enkelt barn og hvilke kommentarere og holdninger de reagerer på. Men poenget er altså at dere må lære barna å gjenkjenne de positive og gode sidene ved andre aktiviteter enn padding. De må lære seg evnen til å forstå og føle på andre aktiviteter, og føle på hvordan disse kan være bra og morsomme. Om de lærer seg dette, kan de finne ut at fjelltur er morsomt uten at du må dra dem med, eller de kan finne ut at, ja, de føler seg faktisk sløve etter 4 timer med gaming og trenger variasjon

Jeg tror at å lære barn denne type bevissthet og innsikt er en av de beste måtene å forhindre barn som murer seg inne på 

Men nå er det ikke Ts sine unger som er problemet men naboenes. De kan hun jo ikke gjøre noe med selv. 

Anonymkode: 49fd8...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2019 den 16.53, Puny skrev:

Feil overskrift, "late foreldre" tenker jeg vi sier. Det letteste og lateste man gjør som forelder er å si ja til ubegrenset iPad og avspill. Si ja og ungen er opptatt i time etter time og du som forelder trenger ikke mase om at de skal ut og leke og blir ikke mast på av barna. 

Vel, jeg har en gutt som elsker gaming. Jeg har mange ganger tatt pc-en og sagt han må ut i finværet. Er ikke jeg med han ut, eller sammen med han ute, går ham til kompiser og fortsetter å game. Noen få ganger drar de å aker eller går på ski sammen.

Vi har skjermtid, men når denne er brukt opp drar han gjerne ut, men havner foran en skjerm hos andre.

Vi prøver å finne på en del ting med han, men når begge jobber fulltid er det faktisk lite tid i hverdagen til å finne på ting. Vi inkluderer han i husarbeid og matlaging, men vi kommer desverre ikke utenom en del spilling. 

På sommeren er han heldigvis mye ute å driver med skating, bading og andre aktiviteter. Da er det alltid barn ute å leker. 

Men late er vi ikke, vi robber ræva av oss for å få hverdagen til å gå opp, som så mange andre foreldre. 

Anonymkode: 29b09...949

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye læring i å game også. Her spiller alle guttene Minecraft og 'logger' gjerne sammen når de er på besøk. Men de er også mye ute og får ikke sitte med nesa i skjermen dagen lang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en del skjermer her også (både hjemme og hos andre), og det er mindre barn ute enn når jeg var liten. MEN: om noen ringer på døren så dropper de det og går ut. Har aldri hørt barna si at andre ikke vil leke fordi de skal spille istedet. Og til tider kryr det av unger utenfor, spesielt når det er fint vær.

Om jeg (eller andre) inviterer med på tur i skogen, på skøyter eller noe slikt så blir både egne barn, andre barn og foreldre veldig glade og blir med. Kanskje du bør gjøre det litt mer spennende enn bare 'en tur ut'? Si at dere skal grille pølser på bål f eks? Og si ifra en time før så de kan avslutte det de holder på med og gjøre seg klar. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her har påpekt, så er det ikke barna som er late. Det er foreldrene og tiden vi lever i som har skylden for dette. 

Selv har jeg ikke inntrykk av at barn foretrekker å være inne for å game. Vi har relativt mange barn og alle har til enhver tid besøk av en eller flere venner, så at det kan være både ti og femten barn samlet her er ikke uvanlig. Og de er ute 90 % av tiden. Om vinteren, litt avhengig av været selvfølgelig, aker de, står på skøyter og ski, bygger snømenn, har snøballkrig og leker Kongen på haugen mm. Om sommeren går det i bading, leking i vannsprederne, badminton, frisbee, boksen går, mm mm Og selvfølgelig driver de mye med dyrene. Mange kommer nok også pga dem og de syns alt er stas. Måking av møkk er kjempestas og de krangler nesten om å få gjøre det.

Måltidene blir ofte inntatt på bålplassen vår og jeg har faktisk opplevd at en forelder lurte på om barna kunne spise inne når de var på besøk hos oss, fordi det luktet bål av klærne. Men nei, vi er en utefamilie og barn elsker å være ute. Men de må selvfølgelig noen ganger lokkes litt i gang. Vi voksne må være forbilder. Vi kan ikke si til barna at de skal ut , mens vi selv sitter inne og ser på tv eller surfer på nette og spiser godis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg har en gutt som elsker gaming. Jeg har mange ganger tatt pc-en og sagt han må ut i finværet. Er ikke jeg med han ut, eller sammen med han ute, går ham til kompiser og fortsetter å game. Noen få ganger drar de å aker eller går på ski sammen.

Vi har skjermtid, men når denne er brukt opp drar han gjerne ut, men havner foran en skjerm hos andre.

Vi prøver å finne på en del ting med han, men når begge jobber fulltid er det faktisk lite tid i hverdagen til å finne på ting. Vi inkluderer han i husarbeid og matlaging, men vi kommer desverre ikke utenom en del spilling. 

På sommeren er han heldigvis mye ute å driver med skating, bading og andre aktiviteter. Da er det alltid barn ute å leker. 

Men late er vi ikke, vi robber ræva av oss for å få hverdagen til å gå opp, som så mange andre foreldre. 

Anonymkode: 29b09...949

Nå vet ikke jeg hvor gammel gutten din er, det blir selvsagt vanskeligere når de blir eldre, men opp til en viss alder  ER det dere som foreldrere som bestemmer hva han gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg har en gutt som elsker gaming. Jeg har mange ganger tatt pc-en og sagt han må ut i finværet. Er ikke jeg med han ut, eller sammen med han ute, går ham til kompiser og fortsetter å game. Noen få ganger drar de å aker eller går på ski sammen.

Vi har skjermtid, men når denne er brukt opp drar han gjerne ut, men havner foran en skjerm hos andre.

Vi prøver å finne på en del ting med han, men når begge jobber fulltid er det faktisk lite tid i hverdagen til å finne på ting. Vi inkluderer han i husarbeid og matlaging, men vi kommer desverre ikke utenom en del spilling. 

På sommeren er han heldigvis mye ute å driver med skating, bading og andre aktiviteter. Da er det alltid barn ute å leker. 

Men late er vi ikke, vi robber ræva av oss for å få hverdagen til å gå opp, som så mange andre foreldre. 

Anonymkode: 29b09...949

Jo det greier dere. Hvis dere vil. 

Si meg, er det barna som bestemmer i hjemmet deres eller er det de voksne? 

Anonymkode: 49fd8...281

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik trådstarter skisserer over alt. Naboens barn kjefter på foreldrene når nettbrettet er borte. Så istedet for å kaste barna ut for å løpe fra seg tar de det frem igjen for at det skal bli stille. Da har du som forelder tapt. 

Mine barn har begynt å mase om det samme, men jeg holder meg hard å tar de med på tur å er fysisk aktiv osv. Dette får jeg igjen ved leggetid. Mine barn sovner med en gang, mens naboens gjør det ikke.

Hvis de er ute en dag så er det etter kl. 18 sånn max en halv time. Dette er mere for å lette på foreldrenes samvittighet enn å være til nytte for barna. 

Mine barn er også i.flg. naboen bortskjemte på ting å leker. Ja jeg kjøper el. sykkler, radiostyrte biler, drager, ski osv. Dette er noe de får uavhengig bursdager å jul. Det har hjulpet meg mye med å holde dem igang ute istedet for inne på nettbrettet. På sikt håper jeg de vil sette pris på den utetiden de har hatt under oppveksten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2019 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Poenget var forøvrig ikke om ungen får nok frisk luft eller ikke, men at jeg savner denne frileken med andre barn som var helt vanlig da vi var små. Unger har jo bare godt av å være ute og leke sammen? Er dette virkelig blitt normalen? 😞

 

TS

Anonymkode: 44029...785

Ja, det er normalen. Du ønsker deg det livet ungene hadde på 70-tallet, men det livet finnes ikke lenger. I dag er alt organisert, og frilek og fri fantasi finnes ikke lenger.

Ski? Det er idrettslagets skigruppe med utstyrskrav og tidtaging. Skiturer fordi det er herlig å ski avgårde i løpene, eller måtte gå opp egne løype, det finnes ikke lenger.

Prøv å gi ungene speiderkniv og sende dem ut i skogen? Da må du regne med at det blir sendt bekymring til barnevernet før du få sagt kake.

Anonymkode: 418fd...85b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest secretidentity

Tror det er sånn fleste steder. Glad jeg vokste opp i den tiden da det ikke var Internett og man ikke var "nødt" til å ha mobil. Da var man ute og lekte mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Late foreldre gir late barn. Dersom foreldre sitter med mobilen limt i hånda eller foran pc skjermen hele ettermiddagen, hvorfor skal barna være noe annerledes? Foreldre som helst vil være inne å drikke kaffe, mens ungene skal sendes ut? 

Anonymkode: 8613b...925

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor vi på landet og her er det stikk motsatt.  Jeg har noen ganger lurt på når jentene mine hadde tid til og hvile.  Særlig sommeren.  De gikk ut døra kl 10 og hadde så vidt tid til og spise.  Vinteren var det ski, aking, snøscooter.  

Anonymkode: f1ea8...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det greier dere. Hvis dere vil. 

Si meg, er det barna som bestemmer i hjemmet deres eller er det de voksne? 

Anonymkode: 49fd8...281

Si meg en ting, skal sønnen vår nektes å være sammen med venner fordi de spiller der? I tillegg føle seg utenfor fordi han ikke får spille litt hjemme? 

Jeg bestemmer, og leser du hele innlegget mitt ser du at jeg tar han med ut, han har skjerm tid (spill, tv osv), men det er vanskelig å kontrollere hva han gjør hos andre. Jeez! Så jo, det blir en del spilling enten jeg vil eller ei! 

Anonymkode: 29b09...949

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 11.1.2019 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Poenget var forøvrig ikke om ungen får nok frisk luft eller ikke, men at jeg savner denne frileken med andre barn som var helt vanlig da vi var små. Unger har jo bare godt av å være ute og leke sammen? Er dette virkelig blitt normalen? 😞

 

TS

Anonymkode: 44029...785

Ikke normalen her vi bor. Her er ungene mye ute og leker sammen, på fotballbanen, ute og sykler, bygger hytter i skogen osv. Ungene mine er 8 og 11 og selv om de selvsagt er glad i gaming og iPad brukes det med måte. Og det er fordi vi har satt grenser sammen som voksne, vi snakker sammen om det på foreldremøter og Facebookgrupper. Barna har ganske like regler og derfor er det ingen som blir utenfor. Det er også lite mas om det fordi de vet godt hva hovedreglene er. Så kan vi heller gi de mer skjermtid om det er storm ute feks. Men det er daglig unger her og ringer på og da drar de ut for å leke samme , uten mobiler.

men det er foreldrene som sammen må ta kontroll og sette grenser.

Anonymkode: 751ca...f88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si meg en ting, skal sønnen vår nektes å være sammen med venner fordi de spiller der? I tillegg føle seg utenfor fordi han ikke får spille litt hjemme? 

Jeg bestemmer, og leser du hele innlegget mitt ser du at jeg tar han med ut, han har skjerm tid (spill, tv osv), men det er vanskelig å kontrollere hva han gjør hos andre. Jeez! Så jo, det blir en del spilling enten jeg vil eller ei! 

Anonymkode: 29b09...949

Her jeg enig med deg.  Min bror har sønner men der hjemme er de strenge på hvor mye og når barna får spille.  Men de sier jo selv at det er ikke enkelt og ha de reglene når vennene får spille så mye debvil.  Å du kan ikke nekte barna og være hos venner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...