Gå til innhold

Gravid og sykemeldt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er sykemeldt for ryggplager og har egentlig begynt i behandling, men så har jeg funnet ut jeg er gravid og med deg kommer kvalmen igjen. Har slitt tidligere med hypermesis(ekstrem kvalme). Hvordan blir det i forhold til sykemelding videre(har krav til jeg føder). Blir da behandling stoppet til eventuelt kvalme og oppkast gir seg? Har aldri vært borte i og bli mer syk når man er syk liksom.. får man foreldrepenger av sykepenger? 

Anonymkode: 5227b...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om behandling osv stoppes er helt opp til deg og behandleren. Skjønte ikke helt det der med at du har krav til du føder.

 

Du får foreldrepenger som normalt av sykepenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har krav på sykepenger til jeg føder. Har ikke gått sykemeldt lenge, ser for meg at om det blir som forrige graviditeter blir jeg sykemeldt til fødsel :( utrolig kjipt, men forberede seg på det verste og håper på det beste. :)

Anonymkode: 5227b...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har krav på sykepenger til jeg føder. Har ikke gått sykemeldt lenge, ser for meg at om det blir som forrige graviditeter blir jeg sykemeldt til fødsel :( utrolig kjipt, men forberede seg på det verste og håper på det beste. :)

Anonymkode: 5227b...2cc

Okei men det er ikke noe problem med foreldrepenger etter sykemelding.

 

Har gått sykemeldt hele svangerskapet selv, utrolig kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet, man føler seg ubrukelig. er bare redd legen skal nekte sykemelding. Han har vært veldig snill. Men klarer virkelig ikke  fungere i jobb/behandling om kvalmen ikke gir seg. Da har jeg mer enn nok med hus hjem og barn. Kvalmen avtar på kveld/ettermiddag, men har jobb som går fra 8-16 når kvalmen står på som verst :( 

Anonymkode: 5227b...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får foreldrepenger av sykepenger. Om behandling starter opp igjen er veldig vanskelig å svare på. Hvis du klarer behandling mens du er gravid vil jeg anta at du fortsetter men kanskje med litt annet opplegg. Har du samme lege som sist graviditet?

Anonymkode: 33041...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får foreldrepenger av sykepenger. Om behandling starter opp igjen er veldig vanskelig å svare på. Hvis du klarer behandling mens du er gravid vil jeg anta at du fortsetter men kanskje med litt annet opplegg. Har du samme lege som sist graviditet?

Anonymkode: 33041...e29

Nei. Men han vet fortsatt disgnosen. Behandling går ut på trening, så tviler på deg går med mindre kvalmen gir seg 😕 

Anonymkode: 5227b...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som vet noe mer?

Anonymkode: 5227b...2cc

Det er ikke så mye mer å vite :)

etterhvert står det nok: 

hoveddiagnose: hyperemesis 

bidiagnose: ryggsmerter 

Anonymkode: e447d...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg vet, man føler seg ubrukelig. er bare redd legen skal nekte sykemelding. Han har vært veldig snill. Men klarer virkelig ikke  fungere i jobb/behandling om kvalmen ikke gir seg. Da har jeg mer enn nok med hus hjem og barn. Kvalmen avtar på kveld/ettermiddag, men har jobb som går fra 8-16 når kvalmen står på som verst :( 

Anonymkode: 5227b...2cc

Er du alenemor siden må ha overskudd til hus,hjem og barn på bekostning av jobben?

Anonymkode: d3a1d...fe9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du alenemor siden må ha overskudd til hus,hjem og barn på bekostning av jobben?

Anonymkode: d3a1d...fe9

Vet du hva hyperemesis er?

Anonymkode: e447d...4ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du alenemor siden må ha overskudd til hus,hjem og barn på bekostning av jobben?

Anonymkode: d3a1d...fe9

Kjenner denne provoserer meg altså. Mener du virkelig at hun skal karre seg på jobb om det er det eneste hun orker å gjøre iløpet av et døgn? 

Dessuten: å gå på jobb når man er ekstremt kvalm og kaster opp fungerer jo ikke, men man kan gjøre det man orker når man orker hjemme der man ikke har samme kravene på seg

Anonymkode: 9471b...215

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva hyperemesis er?

Anonymkode: e447d...4ef

Ja men da orker man heller ikke hus,hjem og barn. Da har man nok med seg selv. 

Anonymkode: d3a1d...fe9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner denne provoserer meg altså. Mener du virkelig at hun skal karre seg på jobb om det er det eneste hun orker å gjøre iløpet av et døgn? 

Dessuten: å gå på jobb når man er ekstremt kvalm og kaster opp fungerer jo ikke, men man kan gjøre det man orker når man orker hjemme der man ikke har samme kravene på seg

Anonymkode: 9471b...215

Hvorfor provoserer det deg? Jeg er så lei av gravide som ber om sykemelding fordi de vil ha overskudd til å være den samme dørmatta hjemme som de alltid har vært. Her hos oss har det vært en selvfølge at mannen har tatt seg av mesteparten når det gjelder ting på hjemmebane så jeg kan klare å stå i jobb som gravid. Er man sykemeldt fra jobben så er det en grunn til det. Ikke fordi man skal vaske huset, følge unger hit og dit, pusse opp barnerommet o.l. ser det stadig i termingrupper og blir faktisk provosert. 

Anonymkode: d3a1d...fe9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig forskjell på å være hjemme, og ta ting i eget tempo uten å stresse(som for mange fører til mer kvalme og oppkast) enn å levere barn i bhg/skole(eller få mannen til å levere så man kan sove over de mest grufulle timene) også slappe av mens barn er borte mesteparten av dagen, enn å våkne kl 6 og dra på jobb hvor man må sitte oppreist, ta kollektiv/kjøre bil, og fungere også skulle komme hjem og ha overskudd(overskudd til noe annet enn å ligge rett ut resterende timene av døgnet til å spise osv) etter å ha spydd på jobb hele dagen. For å si det slik, om du har vært på jobb hele ditt svangerskap har du ikke hatt hypermesis. Men man klarer å tvinge seg til å lage mat, mens man spyr samtidig uten å dø. Man må faktisk ikke være døende for å ikke jobbe, men syk. At du blir provosert av at folk prioriterer sin egen helse, det de har i magen og barn er jo veldig synd for deg du får bare bli provosert. 

Anonymkode: 5227b...2cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du faktisk har hyperemesis diagnose så blir du jo sykemeldt, da kaster du jo opp så mye/er så kvalm at du ikke får i deg noe som helst av hverken mat eller vann. Da hadde du heller ikke lurt på om behandling i form av trening kunne fortsatt, for du hadde rett og slett ikke hatt sjangs. Du hadde ikke vurdert det litt en gang. Hus, hjem og barn hadde du heller ikke kunnet bry deg om. Med faktisk hyperemesis så er eneste bekymring om man får i seg nok væske, så man unngår å bli innlagt. 

Det høres ut som om du har helt vanlig svangerskapskvalme. Og vet du, ja det er faktisk sånn at det eneste du har energi til i en periode er å dra på jobb, og ikke noe annet. Første trimester så må mannen trå til. Dette fikk jeg også beskjed av legen min om, da jeg var så kvalm og sliten at det eneste jeg gjorde var å jobbe, gråte og sove. I flere uker! Ble ikke sykmeldt av den grunn. Skjønner jo arbeidsgivere blir skeptiske til å ansette kvinner i fruktbar alder, når halvparten går og maser seg til sykemelding for å ha nok energi til å vaske huset. For no tull.

Anonymkode: c6902...929

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å si det sånn, å klare å komme seg på jobb når man kaster opp, er kvalm og kaster opp flere ganger er ikke noe jeg vil presse meg til, så flink er jeg ikke med verda til dere som er så sterke, ei klarer jeg å gjøre jobben min da om jeg må løpe og spy, er man kvalm vil man helst bare sove fordi man er så dårlig og svimmel. Jeg kjenner folk som har hatt normal svangerskapskvalme dem har spydd en gang og kommet seg på jobb, stress fører til jeg blir enda mer kvalm. Om kvalmen avtar, så er jeg uansett sykemeldt og skal gå i behandling for ryggen, arbeidsgiver har også sagt jeg ikke skal tilbake til samme jobb pga belastning på rygg. Sykemeldt er jeg uansett, det var egentlig ikke det jeg spurte om, spm var hvordan det blir i forhold til sykemelding når jeg allerede er sykemeldt.

Anonymkode: 5227b...2cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig forskjell på å være hjemme, og ta ting i eget tempo uten å stresse(som for mange fører til mer kvalme og oppkast) enn å levere barn i bhg/skole(eller få mannen til å levere så man kan sove over de mest grufulle timene) også slappe av mens barn er borte mesteparten av dagen, enn å våkne kl 6 og dra på jobb hvor man må sitte oppreist, ta kollektiv/kjøre bil, og fungere også skulle komme hjem og ha overskudd(overskudd til noe annet enn å ligge rett ut resterende timene av døgnet til å spise osv) etter å ha spydd på jobb hele dagen. For å si det slik, om du har vært på jobb hele ditt svangerskap har du ikke hatt hypermesis. Men man klarer å tvinge seg til å lage mat, mens man spyr samtidig uten å dø. Man må faktisk ikke være døende for å ikke jobbe, men syk. At du blir provosert av at folk prioriterer sin egen helse, det de har i magen og barn er jo veldig synd for deg du får bare bli provosert. 

Anonymkode: 5227b...2cc

Hvor skriver hun at hun har hypermeisus? Hun skriver at hun vil ha energi til hus, hjem og barn og det greier hun ikke mens hun er i jobb. Det er det som provoserer meg. Man kan faktisk ikke forvente å klare like mye som før på hjemmebane når man er gravid. Man kan få tilrettelegging på jobb og da bør ting tilrettelegges hjemme også. 

Anonymkode: d3a1d...fe9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du faktisk har hyperemesis diagnose så blir du jo sykemeldt, da kaster du jo opp så mye/er så kvalm at du ikke får i deg noe som helst av hverken mat eller vann. Da hadde du heller ikke lurt på om behandling i form av trening kunne fortsatt, for du hadde rett og slett ikke hatt sjangs. Du hadde ikke vurdert det litt en gang. Hus, hjem og barn hadde du heller ikke kunnet bry deg om. Med faktisk hyperemesis så er eneste bekymring om man får i seg nok væske, så man unngår å bli innlagt. 

Det høres ut som om du har helt vanlig svangerskapskvalme. Og vet du, ja det er faktisk sånn at det eneste du har energi til i en periode er å dra på jobb, og ikke noe annet. Første trimester så må mannen trå til. Dette fikk jeg også beskjed av legen min om, da jeg var så kvalm og sliten at det eneste jeg gjorde var å jobbe, gråte og sove. I flere uker! Ble ikke sykmeldt av den grunn. Skjønner jo arbeidsgivere blir skeptiske til å ansette kvinner i fruktbar alder, når halvparten går og maser seg til sykemelding for å ha nok energi til å vaske huset. For no tull.

Anonymkode: c6902...929

Enig i det du sier. Forskjell på vanlig kvalme og hypermesis. Her varte kvalmen i hele 9 mnd i alle 3 svangerskap. Jobbet fullt hele veien. Skal ikke påstå det var en fryd. Mannen måtte trå ekstra til på hjemmebane. Ikke meningen å gi kvinner dårlig samvittighet for å bli sykemeldte under svangerskap, men en får inntrykk av at sykemeldinger noen ganger er mer for å ta vare på hus og barn. Som jeg sa til mannen min når han klagde på økt arbeidsbyrde og mente jeg burde bli hjemme, hvis legen sykemelde meg er det ikke for å avlaste deg i hjemmet men fordi jeg er for syk til å jobbe. Vi har jo tross alt valgt dette selv. 

Anonymkode: 87890...1d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja men da orker man heller ikke hus,hjem og barn. Da har man nok med seg selv. 

Anonymkode: d3a1d...fe9

Man må nok bare orke hus, hjem og barn fordi om. Dette er nesten vanskelig å velge bort... Og da går det ofte på bekostning av jobb. 

Anonymkode: 96b4a...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...