Gå til innhold

Hva syns dere om navnet Luna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun blonde litt skrullete.

Anonymkode: 42861...e5f

Åja hehe nå husker jeg, takk 😊

Anonymkode: 79f1d...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Latterlig at folk dømmer foreldre nord og ned som kaller ungen Luna (eller Lykke, Ronny o.l). Kjenner to Luna. Den ene har foreldre som er med i politikken, miljøbevisste osv. Den andre har helt vanlige hardt arbeidende foreldre med god økonomi.  Det sier mest om dere selv når dere har sånne fordommer når det gjelder navn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2019 den 18.45, AnonymBruker skrev:

Nettopp.

Man trodde månen påvirket folks psykiske helse, så galskap ble kalt lunacy = månesyke. :) 

Anonymkode: d9ba1...94a

Likevel er ikke «luna» noen forkortelse for lunatic. Det har det aldri vært, nettopp derfor blir Luna fra Harry Potter mobbet med navnet «Loony Lovegood», siden loony faktisk er slangen for sprø.

Jeg tror ikke Luna vil være noe belastende navn å ha. Litt uvanlig, men ikke noe særlig oppsiktsvekkende for de fleste. Noen vil kanskje reagere litt først, men de fleste navn blir folk vant til fort.

Anonymkode: 6b621...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2019 den 17.25, AnonymBruker skrev:

Har du sett ordentlig på statistikken du linker til?

Anonymkode: 84472...c0c

Selvfølgelig. Den viser at navnet fantes, men var lite brukt fram til rundt Harry Potter kom og populariteten økte voldsomt. AB påstod at navnet har vært vanlig å bruke i århundrer, og statistikken viser at navnet på ingen som helst måte har vært vanlig.

Anonymkode: 43b7a...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.1.2019 den 10.17, AnonymBruker skrev:

Jeg får en jente til om noen måneder, og er i full sving med å overtale far om navnet Luna. Far er ikke opprinnelig norsk, så etternavnet er langt i fra et -sen navn.

Vi er over 30 år, er utdannede, eier hus og flere biler, og venter altså vår andre datter.

er altså ingen ung alenemor, har allikevel forelsket meg i navnet (har forresten sett alle Harry Potter filmene i sin tid, men husker dessverre ikke at det var en Luna med).

 

Anonymkode: 79f1d...eaf

Hun heter Lulla Lunekjær i norsk oversettelse i bøkene.

Anonymkode: 02487...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/13/2019 at 12:48 PM, AnonymBruker said:

Selvfølgelig. Den viser at navnet fantes, men var lite brukt fram til rundt Harry Potter kom og populariteten økte voldsomt. AB påstod at navnet har vært vanlig å bruke i århundrer, og statistikken viser at navnet på ingen som helst måte har vært vanlig.

Anonymkode: 43b7a...d1d

Den viser at navnet er vanlig nok til å faktsik ha en graf.

Anonymkode: 42861...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er jævla stygt, men det betyr ikke at jeg har tenkt å nekte andre kalle barnet sitt det. Man blir vant til det meste...

Jeg assosierer navnet litt med den merkelige jenta i Harry potter, noe som er litt rart da jeg så 1 HP film med den karakteren i for mange år siden og husker knapt andre detaljer fra filmen enn det 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...