Gå til innhold

Hvorfor kommer påsken i april i år?


Belima

Anbefalte innlegg

Påsken skal komme etter et spesielt "system/utregningsmetode" hvert år. "Første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn"
I 2019 er vårjevndøgn onsdag 20. mars. Første fullmåne er torsdag 21. mars, men 1. påskedag er først 21. april.
Hvorfor er ikke 24. mars 1. påskedag i år? Da stemmer jo ikke "systemet/utregningsmetoden" i år.
Kan noen forklare meg hvorfor det er sånn i år?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45 minutter siden, Belima skrev:

Påsken skal komme etter et spesielt "system/utregningsmetode" hvert år. "Første søndag etter første fullmåne etter vårjevndøgn"
I 2019 er vårjevndøgn onsdag 20. mars. Første fullmåne er torsdag 21. mars, men 1. påskedag er først 21. april.
Hvorfor er ikke 24. mars 1. påskedag i år? Da stemmer jo ikke "systemet/utregningsmetoden" i år.
Kan noen forklare meg hvorfor det er sånn i år?

Ifølge denne artiklen jeg fant i Aftenposten https://www.aftenposten.no/norge/i/23xqB/Mane-styrer-paske Så skal første påskedag være første søndag etter første sykliske fullmåne etter vårjevndøgn. Jeg har ikke greid å finne ut hva sykliske fullmåne er, men ifølge artiklen er ikke det samme tid som første reelle fullmåne ihverfall.

Tusen takk for at du stilte spørsmålet for her lærte jeg noe helt nytt, som jeg ikke var klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kjetil E skrev:

Ifølge denne artiklen jeg fant i Aftenposten https://www.aftenposten.no/norge/i/23xqB/Mane-styrer-paske Så skal første påskedag være første søndag etter første sykliske fullmåne etter vårjevndøgn. Jeg har ikke greid å finne ut hva sykliske fullmåne er, men ifølge artiklen er ikke det samme tid som første reelle fullmåne ihverfall.

Tusen takk for at du stilte spørsmålet for her lærte jeg noe helt nytt, som jeg ikke var klar over.

Nå fikk jeg mer informasjon fra deg som gjør at jeg forstår hvorfor påsken først blir i april.
Terminen for påske fastlegges ut fra fullmånen. Påskesøndag feires på første søndag etter første sykliske fullmåne som inntreffer på eller etter 21. mars.
Så tusen takk for hjelpen.

Endret av Belima
Rettet skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Belima skrev:

Påskesøndag feires på første søndag etter første sykliske fullmåne som inntreffer på eller etter 21. mars.

Ja. Her er den engelske terminologen (for den som vil studere videre på dette):

It was therefore decided to make Easter Sunday the first Sunday after
the first full moon after vernal equinox. Or more precisely: Easter
Sunday is the first Sunday after the *official* full moon on or after
the *official* vernal equinox.The official vernal equinox is always 21 March.
The official full moon may differ from the *real* full moon by one or two days.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...