Gå til innhold

Shire hest ...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 1/13/2019 at 12:00 AM, AnonymBruker said:

Det er et godt forslag. De norske hesterasene er utrydningstruet, så vi kan gjerne være litt lojale mot de etter min mening😊

Anonymkode: df9d7...4c3

Jepp. Kan også si at Lyngshest er FANTASTISKE, men de er jo litt i andre enden av skalaen hva gjelder størrelse :laugh:

Anonymkode: 4fbe6...301

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Kan også si at Lyngshest er FANTASTISKE, men de er jo litt i andre enden av skalaen hva gjelder størrelse :laugh:

Anonymkode: 4fbe6...301

TS her!

Ja, der fine de også.

Men jeg liker store hester... så da blir en Lynghest litt i minste laget.

Anonymkode: 586c8...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid hatt en fascinasjon for Shire. Jeg var og prøveridde en Shire i 2016 og jeg er SÅ glad nå for at jeg ikke kjøpte den! Den var utrolig tungridd, man merker fort at de er avlet for å være arbeidshest, ikke ridehest (sier seg jo selv med den bygningen... ). Den var seig som pokker å få opp i trav, og den gikk ned i skritt med én gang jeg sluttet å presse. 

Den måtte ha spesialsko og trengte hovslager ofte fordi beina slet med tyngden på hesten. Den hadde masse mugg også. 

Men hovedproblemet var størrelsen, måtte sikkert bestilt lastebil om jeg skulle fått den med hjem. 

Jeg har null erfaringer med shire ellers, så kan ikke uttale meg så mye. Ut i fra det jeg har lest er uansett beina en svakhet pga tyngden. Og de spiser MYE! Det blir med andre ord dyrt i disse fôrkrisetider. 

Jeg endte opp med en nydelig døl i stedet for, og FOR en flott rase det er😍 Rolig og fornuftig, kan trekke et lass tømmer, men også bli ridd i bane uten å være treig og tung. Elsk! ❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ava+, skrev:

Jeg har også alltid hatt en fascinasjon for Shire. Jeg var og prøveridde en Shire i 2016 og jeg er SÅ glad nå for at jeg ikke kjøpte den! Den var utrolig tungridd, man merker fort at de er avlet for å være arbeidshest, ikke ridehest (sier seg jo selv med den bygningen... ). Den var seig som pokker å få opp i trav, og den gikk ned i skritt med én gang jeg sluttet å presse. 

Den måtte ha spesialsko og trengte hovslager ofte fordi beina slet med tyngden på hesten. Den hadde masse mugg også. 

Men hovedproblemet var størrelsen, måtte sikkert bestilt lastebil om jeg skulle fått den med hjem. 

Jeg har null erfaringer med shire ellers, så kan ikke uttale meg så mye. Ut i fra det jeg har lest er uansett beina en svakhet pga tyngden. Og de spiser MYE! Det blir med andre ord dyrt i disse fôrkrisetider. 

Jeg endte opp med en nydelig døl i stedet for, og FOR en flott rase det er😍 Rolig og fornuftig, kan trekke et lass tømmer, men også bli ridd i bane uten å være treig og tung. Elsk! ❤️

Jeg kan lett se for meg at de tunge å ri, til og med KWPN`n som jeg rir på i dag er seig :)

Men ja, jeg er veldig fascinert av rasen, syns de er meget flotte.

Syns selvfølgelig også Døl  er fine, vi har en på stallen i dag som er super fin.

 

 

Anonymkode: 586c8...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan lett se for meg at de tunge å ri, til og med KWPN`n som jeg rir på i dag er seig :)

Men ja, jeg er veldig fascinert av rasen, syns de er meget flotte.

Syns selvfølgelig også Døl  er fine, vi har en på stallen i dag som er super fin.

 

 

Anonymkode: 586c8...a13

Det var som å ri en seigmann i sirup 🤭 Fikk ikke til galopp, og jeg har ridd i tyve år, så kan jo litt. Men det kan jo forhåpentligvis finnes litt mer lettridde shirer der ute 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ava+, skrev:

Det var som å ri en seigmann i sirup 🤭 Fikk ikke til galopp, og jeg har ridd i tyve år, så kan jo litt. Men det kan jo forhåpentligvis finnes litt mer lettridde shirer der ute 🤔

Syns jeg ser det :) hehe....

Det er sikkert litt forskjell i fra hest til hest hvor seige de er ja.

Kanskje bedre å kjøpe en mer bruksvennlig hest....

Anonymkode: 586c8...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns jeg ser det :) hehe....

Det er sikkert litt forskjell i fra hest til hest hvor seige de er ja.

Kanskje bedre å kjøpe en mer bruksvennlig hest....

Anonymkode: 586c8...a13

Jeg ville anbefalt en annen rase (men jeg er som sagt ingen ekspert). 

Men selvfølgelig, hadde jeg vært rik så hadde jeg hatt 10 shirer i hagen😆 Flotte dyr, men de krever så utrolig mye ekstra pga størrelsen... 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ava+, skrev:

Jeg ville anbefalt en annen rase (men jeg er som sagt ingen ekspert). 

Men selvfølgelig, hadde jeg vært rik så hadde jeg hatt 10 shirer i hagen😆 Flotte dyr, men de krever så utrolig mye ekstra pga størrelsen... 😔

Det hadde jeg ville hatt hvis jeg var rik, en av hver farge :) 

Jeg liker også Frieser rasen, og jeg er egentlig veldig svak for ridehester (KWPN, Oldenburger osv )

Litt ubestemt kan man si :klo:

Anonymkode: 586c8...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med en frieser da?

Anonymkode: 7961a...4a5

De er super flotte :) 

Men igjen, også ganske dyre.

Også føler jeg at de kanskje er litt nervøse...... eller de blir lett nervøse!

Anonymkode: 586c8...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ridesenteret eg red på når eg var yngre hadde en shire 😊 det var en hoppe, 182cm på manken. Den ble brukt i både sprang og dressur på banen, og var super å ri på tur med. Det var ikke noe problem å få den opp i trav og galopp, men i oppoverbakker slet den litt med galoppen (ikke så rart med tanke på vekten). Da kastet den seg fremover i hvert galoppsteg på en måte, noe eg ikke har opplevd med noen annen hest. Den ble solgt til slutt, eg tror det var pga hovene tålte dårlig å stå i våte luftegårder/beiter (Vestlandet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående frieser -  vil bare advare om at det er MYE sykdom på rasen dessverre. Vær nøye dersom du bestemmer deg for disse!

Anonymkode: c437e...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angående frieser -  vil bare advare om at det er MYE sykdom på rasen dessverre. Vær nøye dersom du bestemmer deg for disse!

Anonymkode: c437e...627

En vanlig ridehest er vel det tryggeste med tanke på sykdom osv :)

Anonymkode: 586c8...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg grøsser av å tenke på fórkostnadene på en sånn kjempe, spesielt med høyprisene nå... Å ha hest er alltid dyrere enn man tror. De skader seg, ødelegger utstyret sitt, vokser ut av salene sine, osv. Jeg har inntrykk av at mange førstegangseiere ikke helt tar høyde for de uventede ekstrautgiftene som dukker opp. Og det med "vanlige" hester.

Jeg vil også slå et slag for en solid døl. Den har alle kvalitetene til en Shire, minus størrelsen. Min første hest var døl. Den kunne brukes til alt fra handicapridning til sprang, og var rimelig i drift. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke helt som om du vil tro på erfaringene til de hestevante her. Det blir altfor dyrt, for tung jobb for en som er så liten som du (jeg er lavere enn deg, så ikke for å være frekk ang høyden), du vil slite med utstyr og å finne noen som kan sko. Det blir vanskelig å finne eventuell steller og hjelp, alt blir mye vanskeligere.

Jeg er helt sikker på at du vil angre deg dersom du kjøper en shire. Du sier at friesere frister, men er så dyre. Kan LOVE deg at frieser er mye billigere i lengden enn en shire.

Hvis du absolutt vil ha rasen, vent til du er etablert og er ferdig med småbarn, slik at du vet at du har tid, rå og ork til en gedigen hest. Det er så synd hvis du kjøper en shire nå som du må selge om noen år.

Ps frieser har jeg selv, kostet meg 40.000, helt grei pris. Flott hest, kikkete og skvetten enkelte dager, men grei å få med på tur alene. Hun har midd og det er kjipt. Det vil sannsynligvis shire din også få, det er veldig typisk for raser med mye hovskjegg.

Anonymkode: 2a48e...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker ikke helt som om du vil tro på erfaringene til de hestevante her. Det blir altfor dyrt, for tung jobb for en som er så liten som du (jeg er lavere enn deg, så ikke for å være frekk ang høyden), du vil slite med utstyr og å finne noen som kan sko. Det blir vanskelig å finne eventuell steller og hjelp, alt blir mye vanskeligere.

Jeg er helt sikker på at du vil angre deg dersom du kjøper en shire. Du sier at friesere frister, men er så dyre. Kan LOVE deg at frieser er mye billigere i lengden enn en shire.

Hvis du absolutt vil ha rasen, vent til du er etablert og er ferdig med småbarn, slik at du vet at du har tid, rå og ork til en gedigen hest. Det er så synd hvis du kjøper en shire nå som du må selge om noen år.

Ps frieser har jeg selv, kostet meg 40.000, helt grei pris. Flott hest, kikkete og skvetten enkelte dager, men grei å få med på tur alene. Hun har midd og det er kjipt. Det vil sannsynligvis shire din også få, det er veldig typisk for raser med mye hovskjegg.

Anonymkode: 2a48e...8ec

Selvfølgelig tror jeg på det dere sier :) jeg er også en hestevant person, men har ikke noe erfaring med tyngre raser. Er vant med rideheSt. 

Anonymkode: 586c8...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På ‎14‎.‎01‎.‎2019 den 13.49, AnonymBruker skrev:

Hva med en frieser da?

Anonymkode: 7961a...4a5

 

På ‎14‎.‎01‎.‎2019 den 13.51, AnonymBruker skrev:

De er super flotte :) 

Men igjen, også ganske dyre.

Også føler jeg at de kanskje er litt nervøse...... eller de blir lett nervøse!

Anonymkode: 586c8...a13

Det er  også min erfaring med frieser. Har ikke hatt selv, men en venninne. 

Tungdøl? Ts, hva skal du bruke hesten til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jytte skrev:

 

Det er  også min erfaring med frieser. Har ikke hatt selv, men en venninne. 

Tungdøl? Ts, hva skal du bruke hesten til. 

Etter hva jeg har hørt så er Frieseren en veldig sart rase, som fort kan bli ødelagt. Vet ikke om det stemmer.

Anonymkode: 586c8...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...